Mainosmies suunnitteli Turun kaupunginosille logot, jotka näyttävät ”vähän tutuilta”

Turkulaisen Miikka Rusin suunnittelemat humoristiset kaupunginosabrändit herättävät ihastusta.

Turkulainen Miikka Rusi on yhdistellyt Turun kaupunginosia tunnettuihin tuotemerkkeihin.

6.4. 14:31 | Päivitetty 6.4. 15:00

Harittu ja Haribo, Vähä-Heikkilä ja Van Halen, Hepokulta ja Ferrari. Turkulainen luova suunnittelija Miikka Rusi on julkaissut sosiaalisessa mediassa joukon humoristisia logoja turkulaisille kaupunginosille. Kieli poskessa toteutettu projekti on kerännyt runsaasti ylistystä.

”Yllätyin itsekin, miten ne lähtivät leviämään. Ne on tehty ihan omaksi huviksi ja kaikille iloksi”, Rusi kertoo.

Rusi työskentelee turkulaisessa mainostoimistossa, mutta ei ole varsinainen graafikko. Logojen suunnittelu on hänelle lähinnä harrastus. Projektissaan Rusi yhdistelee turkulaisia kaupunginosia tunnettujen brändien logoihin. Ensimmäinen logo syntyi Haritusta, sattumankaupalla.

”Satuin ruokakaupassa katsomaan Haribon karkkipussia ja tuli mieleen, että tuostahan saisi helposti Haritun”, Rusi nauraa.

”Aika helposti niitä ideoita on sitten alkanut tulla”, hän jatkaa.

Välillä mielleyhtymät syntyvät puhtaasti nimien ja logojen samankaltaisuudesta. Parhaat vitsit yhdistävät kuvaa ja paikkaa monella tasolla.

”Esimerkiksi Hepokullasta, eli Hepparista saa helposti Ferrarin. Ja Ferrarin logossa taas on hevonen”, Rusi selittää.

Toistaiseksi hän on julkaissut logot kahdeksalle kaupunginosalle, mutta uusia aihioita on jo takataskussa.

”Esimerkiksi Raunistula voisi olla Raybanin logon mukainen. Ehkä se myös luonnostaan sopii Raunistulaan. Ainakin itse olen käynyt siellä paljon kävelyretkillä aurinkoisina kevätpäivinä.”

Rusi tunnustautuu paljasjalkaiseksi turkulaiseksi. Nykyään hän asuu itse keskustassa, jonka brändääminen voi olla melko vaikeaa. Ellei sitten lasketa ilmeistä mielleyhtymää erääseen poliittiseen neliapilaan. Elämänsä aikana Rusi on kuitenkin ehtinyt asua niin Portsassa, Uittamolla kuin Ylioppilaskylässäkin. Niille logoja saatetaan nähdä vielä lähitulevaisuudessa.

Rusi kertoo huomanneensa, että paikallisidentiteetin merkitys on viime vuosina kasvanut. Samalla myös omien kotikulmien arvostus on noussut.

”Olen pannut merkille myös tietyn aikakauden lähiöiden ja elementtirakentamisen estetiikan paluun. On tietty paljon ihmisiä, joiden mielestä 1960- ja 1970-luvun lähiörakentaminen on vain rumaa, mutta monet osaavat arvostaa myös lähiöitä, jotka eivät ole perinteisellä tavalla pittoreskejä.”

”On hienoa, että ihminen voi olla ylpeästi uittamolainen tai varissuolainen. Se on hauska ja tärkeä ilmiö.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat