Uber rantautui Turkuun ja alkoi heti vokotella perinteisen taksifirman kuljettajia – "En usko, että yksikään meidän autoilija on sinne liittymässä”

Paikallinen taksiyritys ei ole huolissaan Uberin saapumisesta Turkuun.

Lounais-Suomen Taxidatalla on välityksessä yli 450 autoa.

3.6. 8:50

HS kertoi keskiviikkona, että Uber laajentaa toimintaansa Turkuun.

Lounais-Suomen Taxidata Oy:n toimitusjohtaja Kari Hietarinta ei ole asiasta huolissaan. Kilpailu on kiristynyt jo aiemmin.

”Taksien kilpailutilanne on muuttunut olennaisesti taksilakimuutoksen jälkeen sekä Kela-kilpailutuksen myötä”, hän sanoo.

Hietarinta sanoo, että uuden toimijan tulo markkinoille aiheuttaa ”aika paljon kohua ja pöhinää”. Uber ei näyttäydy vielä uhkana.

”Uberilla ei ollut ainakaan aamulla yhtään autoa ajossa. Eilen illalla näytti olevan pari autoa”, Hietarinta kertoi HS:lle torstaina.

Taxidata on Turun alueen välitysfirmoista suurin. Heillä on välityksessä 466 autoa.

"Jos ajatellaan, että Uberilla on ollut keskiviikkona ehkä kaksi autoa liikenteessä, niin en ole vielä kauhean huolestunut siitä”, Hietarinta kertoo.

Uber on tosin koittanut houkutella Taxidatan kuljettajia listoilleen.

”He ovat lähestyneet meidänkin autoilijoita, että mikseivät liittyisi heidän palveluunsa. En usko, että yksikään meidän autoilija on sinne liittymässä.”

Hietarinta sanoo syyksi, että näillä polttoainehinnoilla taksinkuljettajat valitsevat kannattavimmat kyydit. Uberin hintataso on hyvin alhainen.

Hän sanoo, että Taxidatan vastuulla on paljon muitakin kuin tavallisten kuluttajien kyytejä, esimerkiksi koulukuljetuksia, toisin kuin Uberilla.

Hän epäilee, että Uber-kuskit ovat ilman välitysfirmaa jääneitä, venäläisomisteisen Yango-palvelun kuskeja.

Hietarinta ei halua arvailla, miten Uberin tulo Turkuun vaikuttaa kilpailutilanteeseen.

”Kun ei tiedetä, kuinka paljon heillä tulee olemaan autoja ja miten kuluttajat ottavat heidät vastaan, on liian varhaista analysoida markkinamuutosta.”

Hietarinta sanoo, että Uber on yhtä lailla lailla välitysyhtiö kuin Taxidata.

"Uberin ensimmäinen yritys Suomessa todettiin laittomaksi viitisen vuotta sitten. Nyt he toimivat samojen taksialan lakien ja säännösten mukaan kuin mekin. Heillä pitää olla esimerkiksi taksiliikennelupa ja taksinkuljettajan ajolupa. He ovat rinnastettavissa samanlaiseksi toimijaksi lainsäädännön puitteissa kuin mekin.”

Uberin tulo voi tarkoittaa halvempia taksikyytejä turkulaisille.

”Mahdollisesti, mutta täytyy muistaa, että kyydin hinta ei ole ainoa kriteeri palveluissa. Luotettavuus ja turvallisuus ovat tärkeitä arvoja. Meillä hinta ei ole määräävin tekijä.”

Hietarinta nostaa esiin paikallistuntemuksen sekä suomen kielen taidon osaamisen tärkeyden.

”Suomen kielen taito on merkittävä tekijä, kun kuljetetaan vaikka ikääntyneitä.”

Vuonna 2018 taksiala vapautui.

”Voisi sanoa, että sen jälkeen on ollut aika vähän valvontaa viranomaisten toimesta. Ovatko kaikki asiat, taksiliikenneluvat ja taksinkuljettajaluvat, kunnossa.”

Hietarinta uskoo, että Uber on huolehtinut asioista.

”Toivottavasti ovat kunnossa. Ne ovat juttuja, mitä pitäisi valvoa. Taksitoiminnan kannalta on olennaista, että autossa on esimerkiksi hinta selkeästi esitetty.”

Haluatko lisää luettavaa Turun seudulta? Tilaa HS Turun uutiskirje täältä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat