Kuva näyttää 200-metrisen ruotsinlaivan dramaattisen väistöliikkeen – Purjevene oli vähällä kadota meren syvyyksiin

Näin jyrkät väistöliikkeet ovat laivan päällikön mukaan harvinaisia.

Laivan vanavesi kertoo väistöliikkeen jyrkkyydestä. Purjevene on kulkeutunut kulkusuunnassaan vasemmalle.

1.7. 12:49 | Päivitetty 1.7. 13:37

Maarianhaminasta Turkuun matkannut Tallink-Siljan Baltic Princess joutui keskiviikkona tekemään erittäin jyrkän väistöliikkeen keskellä laivaväylää kulkeneen purjeveneen takia.

Laivan takakannella istunut raumalainen Hakki Karlsson kuvailee tilanteen äkillisyyttä.

”Laiva kallistui aivan järjettömän jyrkän väistöliikkeen takia. Sitten se teki vastaliikkeen, ja aurinkotuolit kannella lähtivät liikkeelle”, Karlsson kuvailee.

Laivaväylä kulki avoimella merialueella eikä purjeveneellä ollut mitään syytä kulkea väylän keskellä.

”Olen itse kulkenut merellä 40 vuotta. Vaikka väylä olisi aivan tyhjä, eikä laivoja olisi edes näköpiirissä, en lähtisi kulkemaan väylää pitkin. Kyllä siellä väylän sivussa vettä riittää.”

Karlssonin mukaan purjeveneilijä oli tehnyt tyynellä säällä ratkaisevan virheen eli purjeet olivat löysänä eikä moottori ollut päällä.

”Se ei olisi itse päässyt pois laivan alta, jollei laiva olisi tehnyt väistöliikettä.”

Purjeveneellä kävi aikamoinen tuuri myös sen vuoksi, koska tapahtumapaikka oli avoimella merialueella. Juuri ennen kohtaamista laiva kulki kapeikossa, jossa se ei edes olisi pystynyt väistämään purjevenettä.

Tällä kertaa purjevene ohitti laivan aivan sen kyljen vierestä.

Baltic Princess -aluksen päällikön André Brinkin mukaan näin jyrkkiä väistöliikkeitä joudutaan tekemään harvoin. Kesäkuukaudet ovat vilkkainta veneilykautta, joten vastaavanlaisia kohtaamisia tapahtuu silloin tällöin.

”Huviveneet yleensä siirtyvät sivuun viimeistään silloin, kun iso laiva antaa äänitorvella varoitussignaalin”, Brink kommentoi sähköpostitse.

Hän muistuttaa veneilijöitä siitä, että kapeilla väylillä isojen laivojen mahdollisuudet tehdä isoja väistämisliikkeitä ovat varsin rajoitettuja. Paras ja turvallisin paikka huviveneelle on yleensä väylän reunalla. Isot laivat pyrkivät välttämään väylän reunoja ja pysymään mahdollisimman keskellä väylää.

”Lisäksi veneilijöiden on hyvä muistaa, että isot laivat, varsinkin matkustajalaivat, liikkuvat välillä kovilla nopeuksilla – jopa 21–23 solmua – ja laiva voi todellisuudessa olla aika lähellä, vaikka se pienestä veneestä näyttääkin olevan tosi kaukana”, Brink huomauttaa.

Karlssonin havaintojen mukaan pienveneilijöiden merimiestaidot ovat heikentyneet vuosi vuodelta. Onnettomuuksia tapahtuu Turun ja Rauman vesialueella usein: ajetaan päin toisia kulkijoita tai päädytään rantakalliolle.

”Viimeisten kuuden tai oikeastaan erityisesti viimeisten kolmen vuoden aikana osaamattomien määrä on kyllä lisääntynyt huomattavasti. Pitää ensimmäiseksi veneeksi ostaa yli 10-metrisiä veneitä, joita ei sitten osata hallita.”

Oikaisu 1.7. kello 13.36: Otsikossa puhuttiin aiemmin virheellisesti purjelaivasta. Kyseessä oli kuitenkin purjevene.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat