Kapinallinen bussi­kuski viis­veisasi ohjeistuksista, kun Turun sekaviin liikenne­yhteyksiin yritettiin saada tolkkua aamu­varhaisella – ”Kyllä siellä takuulla ihmisiä on”

Epätietoisille matkustajille tarjottiin rusinapullaa ja kapinallinen bussikuski yritti pelastaa niin monta kuin pystyi. Rantaradan kaksivuotinen poikkeusaika alkoi sekavissa merkeissä tiistaiaamuna.

Poikkeusajan junaliikenne Turun Kupittaalta alkoi poikkeuksellisesti bussiliikenteenä tiistaina.

16.8. 11:09 | Päivitetty 16.8. 11:31

Turun ja Helsingin välisen junaliikenteen poikkeustila alkoi sekavasti tiistaina.

Turun päärautatieaseman ja Kupittaan välisten ratatöiden vuoksi Helsinki–Turku-väliä kulkevat junat käyttävät Kupittaata pääteasemanaan seuraavat kaksi vuotta.

Vielä maanantaina puuttuva junayhteys päärautatieasemalta korvattiin busseilla. Tiistaiaamusta eteenpäin päärautatieasema ei enää ole käytössä, kun varsinaiset uudet väliaikaiset järjestelyt astuivat voimaan.

Paitsi että tiistaiaamulla väliaikaiset järjestelyt korvattiin toisilla väliaikaisilla järjestelyillä.

Lopputuloksena oli hurja bussiralli Kupittaalla ja epätietoisuutta päärautatieasemalla.

Lue lisää: Helsingistä ei pääse junalla Turkuun asti liki kahteen vuoteen – Matkustajat jätetään parkkipaikkapulasta kärsivälle Kupittaalle

Kupittaalla työskentelevä Tapio Lautanala ei usko, että matkustajaliikenne Turusta Helsinkiin vähenee ratatöiden vuoksi. Hän toivoisi, että VR pyrkisi parantamaan palvelujaan ja täsmällisyyttään.

Turun ja Salon välisellä rataosuudella ilmenneen tietoliikennehäiriön vuoksi Väylävirasto tiedotti myöhään maanantai-iltana, että tiistaiaamuna Kupittaan ja Salon välinen junayhteys korvattaisiin busseilla.

Tieto ei tiistaiaamuna ollut tavoittanut suurta osaa matkustajista, jotka turhaan pyrkivät junaan Kupittaan asemalla.

”Kyllä aina saa jännittää”, manasi Helsinkiin lähtevää junaa odottanut Tapio Lautanala aamuseitsemän jälkeen Kupittaan aseman odotusaulassa.

Hän kertoi varanneensa itselleen ja kollegalleen junaliput edellisenä päivänä eikä saanut tietoa korvaavista busseista ennen kuin ystävälliset laiturioppaat kertoivat asiasta paikan päällä.

Lautanala kertoi kulkevansa Kupittaalta Helsinkiin yleensä kerran viikossa. Häntä kismitti, että työskentely junan extraluokassa vaihtui nyt köröttelyyn bussissa.

”Kyllä tämä nyt vähän tökkien lähti liikkeelle”, Lautanala arvioi suurta rataremonttia.

”Nythän VR:llä olisi paikka vaikka lisätä liikennettä, kun bensiinin hinta on noussut.”

Remontin alkamisen kunniaksi VR oli sentään pannut asemalle tarjolle kahvia ja pullaa. Pullassa oli rusinoitakin.

Saana Alanko kiitteli matkan sujuvuutta, vaikka myönsi, että Kreikasta alkanut matkustaminen alkoi jo käydä voimille tiistaiaamuna.

Puoli kahdeksalta Kupittaalla Lautanala ja muut matkustajat ohjattiin linja-autoihin, jotka lähtivät kohti Saloa.

Helsingin-junia korvaavien bussien lisäksi samalle pysäkille kurvasi linja-auto, jonka oli määrä kuljettaa Helsingistä saapuvia matkustajia edelleen Turun satamaan. Hetken päästä auto ohjattiin sivummalle, ettei kukaan Helsinkiin aikova vahingossa päätyisi päinvastaiseen suuntaan.

Helsingistä tulevat matkustajat oli siirretty busseihin jo Salossa. Autot ehtivät Kupittaalle runsaat kaksikymmentä minuuttia aikataulusta myöhässä.

Kreikan lomalta saapuva Saana Alanko kiitteli bussista noustessaan, että pahasta viivästyksestä huolimatta järjestelyt toimivat ”yllättävän sujuvasti”.

Hän sanoi osanneensa varautua rataremontin vaikutuksiin jo ennalta. Aamun bussikyydistä hän ei ollut saanut tietoa, vaikka oli ostanut lipun junaan vasta myöhään illalla.

Aamun pahin epätietoisuus liittyi siihen, kulkevatko VR:n järjestämät linja-autot päärautatieaseman kautta, kuten vielä maanantaina. Väyläviraston maanantai-iltaisesta tiedotteesta saattoi saada käsityksen, että bussit ajavat satamasta ja päärautatie­asemalta Kupittaalle ja toisin päin taas Kupittaalta Turun asemalle ja satamaan.

Näin ei kuitenkaan ollut, sillä tiistaista lähtien päärautatieasema ei ole enää käytössä. Korvaavatkaan linja-autot eivät siis enää kiertäisi sitä kautta.

Paitsi että kiersivät. Tai ainakin yksi bussi kiersi.

Vesa Sinisalo kertoi hakevansa ihmisiä myös Turun päärautatieasemalta, vaikka VR olisi jättänyt heidät oman onnensa nojaan.

Kupittaalla satamaan meneviä matkustajia odottanut kuljettaja Vesa Sinisalo kertoi, että ohjeistus oli aamulla vielä jokseenkin sekavaa.

”Sitä [päärautatieasemaa] ei lue missään meidän reittiohjeissamme, mutta kyllä siellä takuulla ihmisiä on”, Sinisalo tokaisi ja ilmoitti ajavansa joka tapauksessa päärautatieaseman kautta – ja viis veisaavansa epäselvästä ohjeistuksesta.

Sinisalo oli myös oikeassa. Aamukahdeksalta Turun päärautatieasemalla laiturioppaat Janina Moisander ja Sara Kummala kertoivat opastaneensa jo useita eksyneitä matkalaisia. Käytännössä oppaat saattoivat vain neuvoa matkustajia ottamaan taksikyydin tai paikallisbussin Kupittaalle ja toivomaan, että ehtisivät jatkoyhteyksiinsä.

Moisanderin mukaan tiistain poikkeusjärjestelyt hämmensivät myös neuvojia, jotka eivät itsekään olleet saaneet selkeitä ohjeita. Nuoret naiset joutuivat muun muassa kertomaan asemalle saapuneelle ukrainalaisperheelle, että matkaan tulisi mutkia.

”Olen pahoillani, mutta ette ehdi enää. Nyt teidän kannattaa mennä odottamaan bussia tuohon tien toiselle puolelle. Se vie teidät Kupittaan juna-asemalle”, Kummala neuvoi nelihenkistä perhettä, joka ihmetteli, missä viipyi heidän minuutin päästä lähtevä junansa Helsinkiin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat