Titanicia isompi loistoristeilijä lipui Ruissalon editse sankassa sumussa

Turusta keskiviikkona lähteneen Carnival Celebrationin kannella on yli 200 metriä pitkä vuoristorata, ja sitä kiertävä vaunu kulkee yli 60 kilometriä tunnissa.

Ihmiset olivat kerääntyneet seuraamaan varustamolle luovutetun risteilijän lähtöä Turun Ruissaloon.

2.11. 16:38 | Päivitetty 2.11. 20:36

Turun telakan uusin luksusristeilijä Carnival Celebration lähti keskiviikkona päivällä hinaajan perässä kohti Britteinsaaria. Kymmenet ihmiset kerääntyivät seuraamaan varustamolle luovutetun risteilijän etenemistä.

Celebrationin neitsytristeily, joka vie matkustajat Atlantin yli, lähtee vielä tässä kuussa Englannin Southamptonista.

Maailman suurin risteilyvarustamo Carnival Corporation allekirjoitti Meyer Turun kanssa sopimuksen kahden risteilyaluksen rakentamisesta vuonna 2016.

Carnival Celebrationin rakentaminen alkoi viime vuonna Turussa.

Ensimmäinen aluksista, Mardi Gras, valmistui Turun telakalta joulukuussa 2020 puolen vuoden koronapandemiaviivästysten jälkeen.

Viivästyksen takia varustamo joutui muuttamaan yli 40 000 risteilymatkustajan aikatauluja.

Maailman suurimpien risteilyvarustamojen ongelmat paisuivat merkittävästi pandemian aikana.

Lue lisää: Risteilyjätit taistelevat nyt elämästään: Niiden kaatuminen veisi Suomen koko meriteollisuuden kriisiin ja toisi Finnveralle jopa miljarditappiot

Carnival Celebrationin rakentaminen alkoi viime vuonna Turussa, ja laiva laskettiin vesille tämän vuoden helmikuussa.

Laivan etenemistä oli seuraamassa kymmenittäin ihmisiä.

Mardi Gras ja Carnival Celebration toimivat Carnival Corporationin sisarvarustamon Carnival Cruise Lines -laivastossa. Panamaan liputettujen alusten kotisatamat ovat Floridassa: Mardi Grasin Port Canaveralissa ja Carnival Celebrationin Miamissa.

Port Canaveraliin rakennettiin Mardi Grasia varten uusi, 155 miljoonaa euroa maksanut terminaali.

Carnival Celebrationiin mahtuu kyytiin yli 5 000 matkustajaa. Henkilökuntaa laivalla työskentelee yli kaksituhatta henkeä.

Turussa rakennetut laivat ovat Carnival Cruise Linesin suurimmat. Niiden pituus on yli 340 metriä ja bruttovetoisuus noin 180 000 tonnia. Leveyttäkin laivoilta löytyy 42 metriä. Vertailun vuoksi: viime vuonna luovutetun Viking Gloryn pituus on 225 metriä ja bruttovetoisuus noin 65 000 tonnia.

Jopa 269-metriä pitkä Titanic jää kokovertailussa toiseksi.

Karibialla risteilevien laivojen rakentamisen kustannukset ovat moninkertaiset verrattuna ruotsinlaivoihin. Gloryn kustannukset olivat noin 225 miljoonaa euroa. Meyer Turku ei ole kertonut Mardi Grasin tai Carnival Celebrationin kustannuksia, mutta yhden aluksen kustannusarvio on liikkunut 800 miljoonan ja yli miljardin euron välillä. Laivan rakennuskustannuksista jää arvioiden mukaan hyötynä jopa 60 prosenttia Suomeen.

Carnival Celebration on todellinen jättiläinen: Sen pituus on 340 metriä ja bruttovetoisuus noin 180 000 tonnia.

Sadat miljoonat eurot näkyvät risteilyalusten varustelussa. Risteilymatkustajia houkutellaan pandemian jälkeen takaisin merille muun muassa kannella kiertävän vuoristoradan avulla. Carnival Celebrationin kannella kulkeva Bolt-rata on yli 200 metriä pitkä, ja sitä kiertävä vaunu kulkee yli 60 kilometriä tunnissa.

Carnival-varustamo jäi viime vuosikymmenellä kiinni useaan kertaan luvattomasta jätteiden kuten muovien ja öljyjen mereen laskusta. Nyt varustamo on pyrkinyt parantamaan mainettaan. Mardi Gras ja Carnival Celebration käyttävät polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua.

Varustamon laivoihin on nyt sijoitettu biomädätyslaitoksia vaikka ruokajätteen purkaminen mereen olisi sallittua riittävän kaukana satamasta. Esimerkiksi Mardi Gras -laivalle on asennettu 14 mädätyslaitosta, jotka muuttavat viikossa yli 60 tonnia ruokajätettä nestemäiseksi.

Oikaisu keskiviikkona 2.11. kello 20.34: Artikkelissa kerrottiin aiemmin virheellisesti risteilijän kulkeneen luotsiveneen perässä. Ristelijä kulki hinaajan perässä.

Haluatko lisää luettavaa Turun seudulta? Tilaa HS Turun uutiskirje täältä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat