Ruotsinlaivalta junalla Turusta Helsinkiin? En suosittele

Turun Satamasta junalla Helsinkiin matkustaminen osoittautui täysin toimimattomaksi, kirjoittaa HS:n kotimaan toimittaja Pihla Loula.

Rataremontin ajan Turun satamasta Kupittaalle kuljetaan korvaavalla bussilla.

20.12.2022 11:52 | Päivitetty 20.12.2022 12:18

En enää ikinä osta lippua junaan jos haluan Turun satamasta Helsinkiin. Tämä kiukkuinen ajatus pyöri mielessäni, kun sain oma­kohtaisesti kokea rata­remontin aiheuttamien poikkeus­järjestelyjen toimivuuden.

Turun päärautatie­aseman ja Kupittaan välinen rataremontti kestää uusien arvioiden mukaan vuoteen 2026. Tällä hetkellä poikkeus­järjestelyt tarkoittavat sitä, että Helsinkiin junalla mielivien täytyy ensin körrötellä Turun satamasta korvaavalla bussilla Kupittaan juna-asemalle.

Eipä siinä mitään, ajattelin etukäteen.

Kun palasin 11. joulukuuta 22 tunnin risteilyltä Turun satamaan, ainoa toiveeni oli päästä nopeasti kotiin ja nukkumaan.

Lähtö kello 17.05, perillä kello 19.26. Matkaan sisältyi 15 minuuttia bussilla, 11 minuuttia vaihtoaikaa Kupittaalla sekä 1 tunnin ja 55 minuutin junamatka.

Tai olisi sisältynyt, ellei lumipalloefekti olisi johtanut siihen, että lopulta saavuin kotiin (VR:lle hyvin kalliiksi) tulleella taksikyydillä Helsinkiin.

Risteilyalukselta oli ennen rataremonttia helppo löytää satamasta lähtevään Helsingin-junaan.

”Mutta mistä se korvaava bussi Kupittaalle lähtee?” ystäväni kyseli tuskaisena, kun raahustimme ulos.

Terminaalissa ei opasteita ollut. Onneksi VR:n verkkosivuilta vastaus kysymykseen löytyi helposti: raiteen 2 vierestä bussilaiturista.

Korvaavaa bussia odottelemaan valui hiljalleen parisenkymmentä muutakin. Tunnelma oli rauhallinen ja hiljainen. Potkin lumihankea ja hiljaa mielessäni kirosin liian ohutta villakangas­takkiani kiristyvässä pakkasessa. Raiteelta 1 lähti noin puoli kuudelta Tampereen juna. Paikalle hyvissä ajoin saapuneeseen junaan valui hiljalleen ihmisiä. Nuorten miesten porukka kyseli ulkona seisoskelevilta josko joltakulta liikenisi olut tai lonkero.

”Menkää ravintolavaunuun”, kehotti pari fiksumpaa.

Meidän Kupittaan-bussimme sen sijaan oli jo kymmenen minuuttia myöhässä.

Junalla matkustamista vihaava ystäväni pohti, pitäisikö vaihtaa Onnibussiin. Vakuuttelin, että bussimme saapuu ajoissa. Ja jos ei, niin kyllä juna meitä odottaa.

Kaksi pitkän matkan bussia lähti nenämme edestä Helsinkiin. Pitkältä tuntuneiden minuuttien aikana osa Helsingin-junaan vievää bussia odotelleista vaihtoikin niihin.

Meitä oli enää viisi, kun näin bussin vihdoin kurvaavan asemalle.

”Katso, tuo nainen ei ehtinyt”, ystäväni sanoi ja osoitti ulos.

Sitä ei tosin meinannut kaukaa tunnistaa VR:n bussiksi. Lähempää hoksasin, että bussin etulasiin vinoon teipatussa A4-lappusessa tosiaan luki VR. Satamaan saapuneet tungeksivat vasta ulos keskiovista, kun juoksin kysymään kuskilta:

”Onhan tämä on VR:n korvaava bussi Kupittaalle ja odottaahan juna meitä?”

Hän vastasi molempiin kysymyksiin kyllä, huitoi meidät sisälle ja pisti kaasun pohjaan. Lastausoperaatiossa kesti alle minuutti, hyvä jos puoltakaan. Minä, ystäväni ja kaksi muuta ehdimme hyvin kyytiin, viides juoksi sisälle viimeisillä sekunneilla.

”Katso, tuo nainen ei ehtinyt”, ystäväni sanoi ja osoitti ulos.

Siellä pimeydessä kohti jo pois kurvaavaa bussia juoksi nainen, joka turhaan heilutteli kuskille ja yritti saada bussia pysähtymään.

Kuski painoi kaasua. Hän kertoi meille olevansa myöhässä, koska joutui odottelemaan myöhässä Helsingistä Kupittaalle saapunutta junaa. Jäin ihmettelemään, ajaako VR todellakin väliä tasan yhdellä bussilla. VR:n viestinnästä varmistettiin minulle myöhemmin, että näin todella tehdään, ainakin lähtökohtaisesti.

Sunnuntai-illan hiljaisessa keskustassa matka taittui nopeasti, muttei tarpeeksi nopeasti. Kupittaan aseman parkkipaikalle kurvattuaan kuski kertoi, ettei juna odottanut meitä. Myöhästyimme junasta noin viisi minuuttia.

Kaikkensa yrittänyt kuski pahoitteli tilannetta meille, mutta kertoi samaan syssyyn, että VR kustantaa meille taksin Helsinkiin. Tilataksi on jo tilattu ja se saapuu Sokos Hotel Kupittaan eteen, hän sanoi. Ja niin viisi matkalaista raahusti odottelemaan mainitulle paikalle.

Epätietoiset minuutit kuluivat. Osa meistä odotteli sisällä, osa ulkona.

Itse pelkäsin, että taksi ei jää odottelemaan meitä, jos emme kökötä täsmälleen hotellin edessä. Kun taksia ei kuulunut, aloin lopulta epäillä odotammeko sittenkään oikeassa paikassa. Kiersin kyselemässä ainakin kolmelta hotellin parkkipaikalla tyhjänä odottelevalta tilataksin kuljettajalta, odotteleeko taksi kenties meitä. Yksikään ei odottanut.

Noin puolen tunnin odottelun jälkeen soitin VR:n asiakaspalveluun. Sieltä sain tiedon, että tällaisessa tilanteessa liput vaihdetaan seuraavaan junaan.

Seuraava juna olisi lähtenyt Kupittaalta kello 20.56.

Tässä vaiheessa suutuin. Voisin hyvin odottaa junaa tunnin. Mutta että 3,5 tuntia?

Asiakaspalvelija myös sanoi, ettei VR:n bussikuski olisi saanut luvata taksia meille. Miten on mahdollista, että ensin VR:ltä luvataan jotain ja sitten yritetään perua se?

Asiasta hengittämättä useita minuutteja valitettuani asiakaspalvelija­raukka lupasi selvittää asian ja soittaa takaisin.

Miten on mahdollista, että ensin VR:ltä luvataan jotain ja sitten yritetään perua se?

Noin kymmenen minuutin kuluttua hän soitti: taksit ovat nyt hotellin edessä.

Syntyneen luottamuspulan vuoksi vaadin, ettei hän lopeta puhelua ennen kuin löydämme oikeat taksit Kupittaan taksimerestä. Se kun oli helpommin sanottu kuin tehty. Itse en varmaan olisi oikeaa taksia löytänytkään, mutta onneksi taksikuskit löysivät meidät.

Kuskit – sillä tosiaan tilataksin sijaan paikalle saapui kaksi tavallisen kokoista taksia.

Toinen kuskeista tosin heti alkuun totesi hämmästyneen oloisena, että hän oli koittanut etsiä asemalta VR:n vihreisiin sonnustautuneita työntekijöitä. Hän luuli, että kyseessä on ”tavallinen työntekijöiden siirtokuljetus”.

Koko sekoilulle tuntuikin olevan leimallista se, kuinka hämmentyneitä ja huonosti informoituja me kaikki olimme.

Epäselväksi jäi, saimmeko taksin sen vuoksi, että soitin VR:lle ja kehtasin valittaa.

VR:n viestinnästä kerrottiin myöhemmin yleisesti, että korvaavien kyytien muoto vaihtelee. Taksia käytetään, jos korvaavaa junayhteyttä ei löydy.

Taksimme hinta Kupittaalta Helsinkiin oli kiinteä 303 euroa. Oletettavasti toisen taksin hinta oli sama. VR siis lopulta maksoi 606 euroa viiden ihmisen kotimatkasta. Tämän järkevyydestä voi olla montaa mieltä.

Toki en osaa sanoa, millaisen ketjureaktion yhden junan myöhästyminen voi aiheuttaa. Rantarata on VR:n mukaan häiriöherkkä eli junia ei yleensä voida odotuttaa kovin pitkään.

Sen kuitenkin ymmärrän, miltä tämä asiakkaan näkökulmasta vaikuttaa: käsittämättömältä kaaokselta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat