”Nämä ovat niitä opin paikkoja”, sanoo VR Turun sataman epäonnisesta bussi­kuljetuksesta

HS kertoi aiemmin tapauksesta, jossa Turun satamasta Kupittaalle kulkenut bussi oli myöhästynyt ja osa asiakkaista oli jäänyt Helsingin-junasta. VR:n mukaan ratatöiden takia tehdyt poikkeusjärjestelyt ovat toimineet pääosin hyvin.

VR:n mukaan poikkeusjärjestelyt ovat toimineet pääosin hyvin, mutta esimerkiksi bussien löytäminen on koettu hankalaksi erityisesti Kupittaan päässä.

20.12.2022 15:55

Turun rataremontista johtuvat poikkeusjärjestelyt ovat sujuneet VR:n mukaan yleisesti ottaen ihan hyvin. HS kertoi tiistaina tapauksesta, jossa korvaava bussi oli myöhästynyt ja osa asiakkaista oli jäänyt junasta. Viestintä asiakkaille oli myös ollut sekavaa.

Lue lisää: Ruotsinlaivalta junalla Turusta Helsinkiin? En suosittele

Poikkeusjärjestelyt alkoivat elokuussa. Helsingin-junat päättävät matkansa nyt Kupittaalle. Matka Kupittaalta Turun satamaan ja toisinpäin tehdään korvaavalla bussilla.

Palvelujohtaja Petri Martola VR:ltä sanoo, että ”nämä ovat niitä opin paikkoja”.

”Päämäärämme on, että saamme asiakkaat ajoissa ja turvallisesti perille.”

Poikkeusjärjestelyistä on tullut VR:lle kuitenkin jonkun verran palautetta. Palautteet ovat Martolan mukaan koskeneet nimenomaan bussien löydettävyyttä: mistä korvaavat bussit lähtevät. Bussien löytäminen on koettu hankalaksi erityisesti Kupittaan päässä.

Martola sanoo, että palautetta tuli enemmän silloin, kun poikkeusjärjestelyt olivat juuri alkaneet. Martolan mukaan opastuksia on lisätty palautteiden myötä, ja niitä tullaan varmasti vielä lisäämään selvyyden vuoksi.

VR:n palvelupäällikkö Markku Sammal kertoo, että VR:n tiedossa ei ole yhtään muuta tapausta, jossa Helsingin-junia olisi jouduttu korvaamaan toisella junalla tai taksilla bussikuljetuksen myöhästymisen vuoksi. Hän kertoo, että HS:n jutussa kuvailtu tapaus sai alkunsa siitä, että Helsingistä Kupittaalle tullut juna oli yli puoli tuntia myöhässä matkalla sattuneen vaihdevian vuoksi.

”Linja-auto satamaan pääsi lähtemään myöhässä, mikä tietysti näkyi sataman päässä. Asiakkaat otettiin sieltä kyytiin ja valitettavasti he myöhästyivät omasta junayhteydestään. Siinä kohtaa meidän kuljetuspäällikkömme tekivät päätöksen, että matkustajille korvataan taksit kotiin. Seuraava junayhteys olisi ollut vasta kahden tunnin kuluttua.”

Sammal sanoo, että korvaava liikenneväline päätetään tapauskohtaisesti.

”Pyrimme aina totta kai mahdollisuuksien mukaan hyödyntämään seuraavaa yhteyttä”, Sammal kertoo.

”Pääasiassa rantaradan junat liikennöivät tunnin välein. Kun seuraava juna lähtee tunnin päästä, asiakkaalle tarjotaan seuraavan junan yhteys.”

”Jos siinä on – kuten tässä toimittajankin tapauksessa – kahden tunnin vuoroväli, on tehty päätös, että korvataankin taksilla. Odotusaika olisi ollut tässä kohdassa kohtuuton.”

Sammal kertoo, että illan viimeiset junavuorot ovat selkeitä eli ne korvataan taksilla.

Hän sanoo, että tässä tapauksessa selkeän sisäisen informaation näkökulmasta VR olisi voinut menestyä paremmin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat