Miljardeja maksava tunnin juna ei olekaan tunnin juna

Helsingin ja Turun välille kaavailtu nopeampi junayhteys vähentäisi matka-aikaa nykyisestä vajaasta kahdesta tunnista 78–86 minuuttiin.

Nykyisin Turun ja Helsingin välinen junamatka kestää vajaat kaksi tuntia.

4.1. 9:10 | Päivitetty 25.1. 12:41

Turun ja Helsingin välille kaavaillun nopean junayhteyden eli tunnin junan matka-ajat ovat tarkentuneet. Turun Tunnin juna oy tiedotti tiistaina, että junamatkaan kuluisi nopeimmillaan 78 minuuttia.

Yhtiön tilaamassa simulaatiossa nopeilla Express-junilla pysähdyttiin Pasilassa, Leppävaarassa, Kupittaalla ja Turussa. Ilman Leppävaaran pysähdystä matka-aika olisi 75 minuuttia, Turun Tunnin Juna oy:n projektijohtaja Annika Salokangas kertoo.

Express-junilla kuljettiin simulaatiossa tunnin välein suuntansa vain ruuhka-aikoina kello viiden ja yhdeksän sekä kello kahden ja kuuden välillä. Samaan aikaan ja muina aikoina kulkisi tunnin välein suuntansa hitaampi Intercity-juna, jonka matka-aika olisi peräti 86 minuuttia. Intercity-junat pysähtyisivät Pasilassa, Leppävaarassa, Vihdissä tai Lohjalla, Salossa, Kupittaalla ja Turussa.

Lopulliset matka-ajat ja asemat riippuvat aikanaan junaoperaattorista, mutta Salokangas pitää arvioita realistisina.

Nykyisin Helsingin ja Turun väliseen junamatkaan kuluu vajaat kaksi tuntia.

Uusimmat matka-ajat pyöristävät junan keston puoleentoista tuntiin, mutta hanke kulkee edelleen Tunnin junan nimellä.

Salokankaan mielestä keskusteluissa keskitytään usein vain nopeuteen ja unohdetaan, että hanke mahdollistaa myös uutta junaliikennettä ja uusia asemia.

”Tässä laajennetaan työssäkäyntialuetta muun muassa Lohjalle. Lisäksi kaksoisraide mahdollistaa lähijunaliikenteen kehittämisen Turun päässä.”

Salokangas ei usko, että hankeyhtiön nimeä vaihdetaan, vaikka matka-aika ei olekaan tuntia.

Väyläviraston vuonna 2020 tekemän hankearvioinnin mukaan nopea junayhteys maksaisi 3,4 miljardia euroa. Tunnin junan suunnittelun on määrä valmistua vuoden 2023 loppuun mennessä. Mikäli hanke etenee yhtiön kaavailemalla tavalla, on rakennushanke kokonaisuudessaan valmis ja liikennöinti käynnistettävissä vuoden 2031 lopussa.

Haluatko lisää luettavaa Turun seudulta? Tilaa HS Turun uutiskirje täältä.

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat