Kauppias väittää myyvänsä kurkkuja jopa tappiolla – HS kysyi, miksi suomalaiset maksavat nöyrästi huippuhintoja

HS Turun haastattelemien kaupassakävijöiden mielestä kotimaisen kurkun hinta on nyt melko korkea.

Turussa asuva Carolin Markusbacka pitää suomalaisen kurkun nykyhintaa melko kalliina. Kipuraja ei kuitenkaan ole tullut vielä vastaan.

20.1. 8:49 | Päivitetty 20.1. 9:52

Kurkku kuuluu monen suomalaisen ostoskoriin, mutta sen hinta puhuttaa.

”Mielestäni kurkku on aika kallista. Varsinkin näin opiskelijan näkökulmasta”, sanoo ruokaostoksilla ollut turkulainen Carolin Markusbacka.

HS Turku kävi kysymässä Länsikeskuksen K-Citymarketin kurkkulaarilla ihmisten mietteitä suomalaisen kurkun nykyhinnasta ja oman kukkaron kipurajoista. Torstaina suomalaisen kurkun kilohinta oli kaupassa 4,99 euroa.

Alkuviikolla uutisoitiin, että suomalaista kurkkua myydään Puolassa ja Virossa halvemmalla kuin Suomessa. Esimerkiksi S-ryhmä myy Virossa niin sanottuja kakkosluokan käyriä kurkkuja. Sosiaalisessa mediassa leviävän videon mukaan puolalaisessa ruokakaupassa suomalaista kurkkua saa murto-osalla Suomen hinnoista.

Lue lisää: Suomalaista kurkkua myydään Puolassa 62 sentillä kappale – miten se on mahdollista?

Asia on myös Markusbackan tiedossa.

”Kuulin tästä, että tavallaan kakkoslaatua myydään halvemmalla. Mielestäni samaa voitaisiin tehdä Suomessakin. Minua itseäni ei häiritse yhtään, jos kurkku on vähän väärän muotoinen”, Markusbacka sanoo.

Hän ostaa kurkkua ainakin kerran viikossa ja suosii suomalaista. Kurkun hinnan kipurajasta hänellä on mielipide:

”Jos se pari euroa tuosta nykyisestä nousisi, niin sitten kurkkua ei lähtisi enää mukaan.”

Suomalaisen kurkun sijaan hän voisi siirtyä ostamaan ulkomaista kurkkua.

Raisiolainen Raili Tuure kertoo havainneensa, että kurkun hinta on noussut selvästi. Hänen mielestään hinta alkaa nyt olla kipurajoilla.

”Kyllä se on eläkeläiselle jo aika hintavaa, mutta ostan silti, koska haluan ostaa kotimaista.”

Raili Tuuren mielestä suomalaisen kurkun hinta on noussut selvästi. Hän ostaa kurkkua melkein viikoittain.

Jos hinta nousisi kuuteen euroon, Tuure harkitsisi kurkun ostamisesta luopumista. Tuottajien tilannetta hän kuitenkin ymmärtää.

”Varmasti tuottajien kustannukset ovat nousseet, koska sähkön hinta on noussut. Ja tuntuu, että kaikki muukin on noussut. Täytyyhän heidänkin saada työstä palkka ja toimeentulo”, Tuure sanoo.

Häntä hieman ihmetyttää, miten ulkomailla voidaan myydä suomalaisia kurkkuja niin edullisesti kuin on uutisoitu.

Salon Suomusjärvellä asuvan Kristiina Lindstedtin ostoksista kotimainen kurkku jää tällä kerralla uupumaan. Ei tosin hinnan takia, vaan siksi ettei kurkulle ole nyt tarvetta.

Kristiina Lindstedt ostaa edelleen kurkkua, vaikka tällä kertaa sitä ei päätynytkään ostoksiin. Hän toteaa, että talvella kurkku on kalliimpaa.

K-Citymarket Länsikeskuksessa ei tällä hetkellä ole myynnissä käyriä kotimaisia kurkkuja, kertoo osastopäällikkönä työskentelevä Rudolph Järvinen sähköpostitse.

”Kakkosluokan kurkkua myydään aina silloin tällöin, pääasiassa kesällä. Hinta on tällöin merkittävästi normaalia kurkkua edullisempi”, Järvinen kertoo.

Suomalaisen kurkun ohella kaupassa on nyt myynnissä lisäksi alankomaalaista kurkkua. Torstaina sen kilohinta oli 4,25 euroa.

Järvisen mukaan asiakkaiden suomalaisen kurkun hinnasta antaman palautteen sävy tai määrä ei ole oleellisesti muuttunut.

”Hinnoista tulee palautetta tasaisesti.”

Länsikeskuksen K-Citymarketissa suomalaisen kurkun kilohinta oli torstaina 4,99 euroa. Kurkkulaarilla riitti kävijöitä.

K-Citymarket Länsikeskuksen kauppias Juha Jylli ei pysty kertomaan tarkkaan, paljonko kurkkujen sisäänostohinta on noussut.

”Kurkun hintaan vaikuttavat merkittävästi vuodenaika ja viljelyyn liittyvät prosessit. Joten en osaa kommentoida, miten hinta on kehittynyt muista tekijöistä johtuen”, Jylli kertoo sähköpostitse.

HS Turku tiedusteli myös, paljonko kaupan kate on suomalaisissa kurkuissa.

”Kate vaihtelee jonkin verran sesongista, vuodenajasta ja kampanjoista riippuen. Kurkku on hyvin kilpailtu ja hintatiedostettu tuote, joten kaupan kate on hyvin maltillinen. Kampanjoissa tuotto saattaa olla jopa negatiivinen tai hyvin lähellä nollatasoa”, Jylli kertoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat