Laiminlyönneistä epäilty Baltic Princessin päällikkö jatkaa tehtävässään.
Länsi-Suomen merivartiosto tiedotti keskiviikkona, että päällikköä epäillään esitutkinnan perusteella hyvän merimiestaidon ja pelastustoimen laiminlyönneistä. Epäilyt liittyvät tapaukseen, jossa parikymppinen mies kiipesi laivan kannella yökerhon katon päälle ja putosi mereen viime vuoden marraskuussa.
Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd korostaa, että yhtiö on auttanut parhaansa mukaan viranomaista tutkinnassa.
”On hyvä muistaa, että ketään ei ole tuomittu mistään rikoksesta. Kyseinen kapteeni on erittäin kokenut ja ammattitaitoinen ja jatkaa tehtävässään”, Nöjd vastaa sähköpostitse.
Merivartioston rikostorjuntayksikön tekemä esitutkinta on siirtynyt Ahvenanmaan syyttäjäalueelle. Jos syyttäjä päättää nostaa syytteen, asiaa käsitellään todennäköisesti Ahvenanmaan käräjäoikeudessa.
Se on Helsingin käräjäoikeuden kanssa merioikeus, jossa käsitellään muun muassa merilain säännöksiin liittyviä rikosasioita.
Hyvän merimiestaidon laiminlyönti on kirjattu merilakiin. Siihen voi syyllistyä aluksen päällikkö tai joku muu meriturvallisuuden kannalta olennainen miehistön jäsen. Laiminlyönnistä voidaan tuomita sakkoihin tai enintään vuoden vankeuteen.
Pelastustoimien laiminlyönti on kirjattu rikoslakiin. Henkilö, joka tietää toisen olevan hengenvaarassa eikä anna tai hanki tälle apua, voidaan tuomita laiminlyönnistä sakkoon tai enintään kuuden kuukauden vankeuteen.
Baltic Princess liikennöi tällä hetkellä Turun ja Kapellskärin väliä.
Baltic Princessin päällikön rikosepäilyt liittyvät matkustajan katoamisen jälkeisiin toimiin. Silminnäkijä ilmoitti katoamisesta laivan henkilökunnalle noin kolmen aikaan aamuyöllä. Silminnäkijä kertoi nähneensä kaverinsa viimeksi yökerhon katon päällä.
Koska miehen putoamisesta ei ollut varmaa havaintoa, henkilökunta etsi häntä ensin laivasta ja kävi läpi valvontakameratallenteita.
Henkilökunta otti yhteyttä viranomaisiin vasta neljän tunnin kuluttua aamuseitsemältä.
Rikostorjuntayksikön päällikkö Mika Laapio Länsi-Suomen merivartiostosta kertoi HS:n marraskuisessa jutussa, mitä laivalla pitää vastaavassa tilanteessa tehdä.
”Laivan pitäisi käynnistää välittömät pelastustoimet ja ilmoittaa viranomaisille ilman viivettä”, Laapio kertoi yleisellä tasolla.
Lue lisää: Baltic Princessin putoamistapauksessa epäillään laiminlyöntiä – Tältä kohtalokas lasikatto näyttää
Pelastustoimiin kuuluu myös yleensä pelastusveneen tai -lautan laskeminen. Varustamo kertoi, että laivalta ei laskettu pelastusvenettä, sillä paikalla oli niin kova merenkäynti, että sitä ei olisi voinut laskea turvallisesti.
Merivartiosto etsi miestä useiden tuntien ajan tuloksetta. Tapahtuma-aikana lämpötila oli kaksi astetta, ja kadonneella oli päällään pelkkä valkoinen paita sekä housut. Rikostorjuntayksikön päällikkö Laapio luonnehti tapahtumahetken keliä ”ihan hyväksi”. Alueella oli ollut hänen mukaansa ilmeisesti pientä aallokkoa.
Haluatko lisää luettavaa Turun seudulta? Tilaa HS Turun uutiskirje täältä.