”Illat venyvĂ€t, ja aamuisin vĂ€syttĂ€Ă€â€ – Eeva Yrttiaho, 16, viettÀÀ puhelimella seitsemĂ€n tuntia pĂ€ivĂ€ssĂ€

Nuoret roikkuvat puhelimilla yömyöhÀÀn pysyÀkseen mukana kaveripiireissÀ. HS Turku kÀvi kysymÀssÀ lukiolaisnuorilta, miten paljon he kuluttavat aikaansa ruudulla ja mitÀ kaikkea Àlypuhelin heille tarjoaa.

Eeva Yrttiaho (vas.), Kia Perttula, Hiski Valkeinen ja Daniel Selin kertovat ”roikkuvansa puhelimella”, koska he haluavat pysyĂ€ kĂ€rryillĂ€ siitĂ€, mitĂ€ kaveripiirissĂ€ tapahtuu.

8.3. 17:37

Jos et selaa iltaisin kÀnnykkÀÀ, voit pudota pois kaveripiiristÀ.

NĂ€in kertovat Kerttulin lukiossa opiskelevat Kia Perttula, 17, Daniel Selin, 17, Hiski Valkeinen, 17, ja Eeva Yrttiaho, 16.

Sosiaalinen paine on kova: nuoret kertovat ”roikkuvansa puhelimella”, koska he haluavat pysyĂ€ kĂ€rryillĂ€ siitĂ€, mitĂ€ kaveripiirissĂ€ tapahtuu.

”Kaikki kaverit ovat siellĂ€. Puhelin on helppo tapa katsoa, mitĂ€ muille kuuluu ja mitĂ€ he tekevĂ€t”, nuoret toteavat.

Psykologi kertoi Helsingin Sanomissa keskiviikkona, ettÀ moni nuori ei halua tai pysty poistumaan kotoaan, koska puhelin on ulkomaailmaa tÀrkeÀmpi.

Lue lisÀÀ: Vastaanotolle saapuu tÀysin lukossa olevia nuoria: Psykologi kertoo mitÀ Àlylaitteet voivat pahimmillaan tehdÀ

HS Turku kÀvi kysymÀssÀ lukiolaisnuorilta, miten he suhtautuvat asiaan.

Nuoret kertovat, ettÀ kun iltaisin koulun ja harrasteiden jÀlkeen olisi aikaa levÀtÀ, he tarttuvatkin puhelimiin.

Lepoaika ei olekaan oikeaa lepoa, kun sen kÀyttÀÀ puhelimella keskusteluun kavereiden kanssa, Yrttiaho toteaa.

”Illat venyvĂ€t, ja aamuisin vĂ€syttĂ€Ă€â€, hĂ€n lisÀÀ.

Hiski Valkeiselle puhelin on tÀrkeÀ vÀline jokapÀivÀisessÀ yhteydenpidossa, mutta se on vÀlttÀmÀtön myös arjen koordinoinnin kannalta.

Valkeiselle puhelin on tÀrkeÀ vÀline jokapÀivÀisessÀ yhteydenpidossa, mutta se on vÀlttÀmÀtön myös arjen koordinoinnin kannalta.

”Kaikki harrastustiedotteet, aikataulut ja tĂ€rkeĂ€t infot tulevat puhelimeen, samoin koulujutut. Tiedon luokkahuoneesta tai esimerkiksi lounasruokalistasta saa nopeasti puhelimesta.”

Selin viettÀÀ puhelimen sijasta ruutuaikaa enimmĂ€kseen tietokoneella. HĂ€n tarttuu luuriin herkĂ€sti silloin, kun on tekemĂ€ssĂ€ jotakin, mikĂ€ ei vaadi keskittymistĂ€. Perttulalle ja Yrttiaholle puhelin on viihdyke, johon tartutaan niissĂ€ hetkissĂ€, kun on ”tyhjĂ€Ă€â€.

”Nuoret ovat tottuneet tĂ€yttĂ€mÀÀn tyhjĂ€n tilan jollakin Ă€rsykkeellĂ€, puhelin on helppo keino löytÀÀ tekemistĂ€ ja ajantĂ€ytettĂ€â€, Perttula kertoo.

Kerttulin lukiota kÀyvÀt Daniel Selin (vas.), Kia Perttula, Eeva Yrttiaho ja Hiski Valkeinen toteavat, ettÀ suurin osa ruutuajasta kuluu videoiden katseluun tai kavereiden kanssa keskusteluun.

Miten paljon nuoret viettÀvÀt aikaa puhelimella?

Lukiolaiset selaavat puhelimiaan Helsingin Sanomien pyynnöstÀ. Sitten tulee hiljaista. KeskimÀÀrÀinen ruutuaika saa aikaan kuhinaa.

”Todella pysĂ€yttĂ€vÀÀ nĂ€hdĂ€, miten paljon olen puhelimella!” noin kahdeksan tuntia puhelinta pĂ€ivĂ€ssĂ€ kĂ€yttĂ€vĂ€ Perttula yllĂ€ttyy.

HĂ€n tiedosti, ettĂ€ mÀÀrĂ€ on korkea, mutta kahdeksan tunnin tulos sai pohtimaan arjen valintoja – mitĂ€ kaikkea voisikaan kahdeksassa tunnissa tehdĂ€?

Yrttiaho viettÀÀ puhelimella seitsemisen tuntia, Selin kolme tuntia ja Valkeinen kaksi tuntia. Jokainen heistÀ ajatteli, ettÀ ajan, jonka he kÀyttÀvÀt luuri kÀdessÀ, voisi kuluttaa paremminkin.

SelinillÀ suurin osa ruutuajasta kuluu videoiden katseluun tai kavereiden kanssa keskusteluun.

”YritĂ€n katsella kaikkea hyödyllistĂ€, mutta se lipsahtaa herkĂ€sti siihen, ettĂ€ katselee vĂ€hĂ€n kaikkea ja aivan liian kauan”.

”Usein kĂ€y niin, ettĂ€ on sopinut itsensĂ€ kanssa kĂ€yvĂ€nsĂ€ illalla salilla tai lenkillĂ€, mutta huomaakin jumittuneensa Youtubeen tai TikTokiin. SiinĂ€ jÀÀ lenkki helposti kĂ€ymĂ€ttĂ€â€, Valkeinen kertoo.

Muut nyökkÀilevÀt: ilmiö on tuttu.

Korona-aika opetti nuoret siihen, ettĂ€ oppituntien ohessa voi esimerkiksi tutkia kĂ€nnykkÀÀ tai pelata shakkia tietokoneella. Multitaskaus on ”jÀÀnyt pÀÀlle”.

Nuorten ruutuajaksi ei riitÀ pelkkÀ Àlypuhelimella oleilu, sillÀ lukio-opiskelussa tietokone on kÀytössÀ lÀhes jokaisella oppitunnilla. Kun oppitunnin sisÀltö tuntuu tylsÀltÀ tai opetettava aine ei ole ylioppilaskirjoituslistalla, on helppo tarttua muihin virikkeisiin.

”Joka vĂ€lissĂ€ katsotaan kĂ€nnykkÀÀ, kun on tylsÀÀ tai ei ole muuta tekemistĂ€â€, lukiolaiset tiivistĂ€vĂ€t asian.

Oppitunneilla sÀhköinen oppimateriaali mahdollistaa kaikenlaisen verkkosisÀllön tutkimisen ja esimerkiksi pelien pelaamisen.

”Korona-aika opetti siihen, ettĂ€ kesken kaiken muun oleellisen voikin toisella selaimella esimerkiksi pelata shakkia. EtĂ€yhteydellĂ€ opettaja ei nĂ€hnyt, mitĂ€ opiskelijat ruutujensa takana tekivĂ€t”, Valkeinen toteaa.

Tilastokeskuksen tuoreesta tilastosta selviÀÀ, ettĂ€ 15–24-vuotiaat viettivĂ€t koronapandemian aikana pĂ€ivittĂ€in ruudun ÀÀrellĂ€ noin kuusi tuntia.

Lue lisÀÀ: 15–24-vuotiaat viettivĂ€t korona-aikana pĂ€ivittĂ€in Ă€lylaitteilla lĂ€hes kuusi tuntia – grafiikat nĂ€yttĂ€vĂ€t, milloin ruutua tuijotetaan

Multitaskaus on nuorten mukaan ”jÀÀnyt pÀÀlle” , vaikka opetus toteutuu koululla. Myös ruutuaika lisÀÀntyi etĂ€aikana, eikĂ€ paluuta entiseen normaalin ole.

”Opettajat ovat vĂ€lillĂ€ huolestuneita siitĂ€, ettei opiskelijoihin saa katsekontaktia, kun kaikki ovat puhelimilla tai tietokoneilla. Se on varmasti asia, joka vaikuttaa opetukseen ja siihen, miten opettaja motivoituu opettamaan”, Valkeinen pohtii.

Kia Perttula (vas.), Eeva Yrttiaho, Daniel Selin ja Hiski Valkeinen toivovat opetukseen enemmÀn toiminnallisuutta, ettÀ kiinnostus opetettavaan aiheeseen sÀilyisi.

Lukiolaiset kokevat, ettÀ sosiaalisella medialla on myös hyvÀt puolensa.

”Olen saanut hyviĂ€ vinkkejĂ€ opiskeluun ja opiskelutekniikoihin”, Perttula toteaa.

Yrttiaholle puhelin ja sosiaalinen media luovat turvaa ja tuovat seuraa yksinÀisiin hetkiin.

”Musta tuntuu, ettĂ€ puhelin kĂ€dessĂ€ ei ole niin avuton olo kuin ilman sitĂ€â€, hĂ€n toteaa.

Valkeisen mukaan sosiaalinen media tarjoaa terveysaiheisia uutisia ja hyvinvointiaiheita laidasta laitaan.

”Jotain hyvÀÀ sieltĂ€ voi ammentaa omaan arkeensa ja lukio-opiskeluunkin”, hĂ€n iloitsee.

Eeva Yrttiaho (vas.), Kia Perttula, Hiski Valkeinen ja Daniel Selin ovat paljon puhelimilla, sillĂ€ kaikki kaveritkin ovat siellĂ€. ”Puhelin on helppo tapa katsoa, mitĂ€ muille kuuluu ja mitĂ€ he tekevĂ€t”, nuoret toteavat.

Yhdeksi tÀrkeÀksi ratkaisuksi ruutuajan vÀhentÀmiseen ja oppimiseen keskittymiseen nuoret mainitsevat oppituntien sisÀllön kehittÀmisen nykyistÀ toiminnallisemmaksi.

”Oppitunneilla pitĂ€isi olla ryhmĂ€tehtĂ€viĂ€, yhteistĂ€ keskustelua ja mitĂ€ tahansa, jossa saa toimia itse. PelkkĂ€ opettajan kuuntelu 75 minuutin ajan on turhauttavaa ja haastavaa. Silloin tarttuu herkĂ€sti luuriin”, Perttula kertoo.

Muiksi tÀrkeiksi kehittymisen kohteeksi lukiolaiset ehdottavat itsenÀiseen opiskeluun panostamisen, opetuksen kehittÀmisen ja sosiaalisten taitojen nostamisen opetuksen keskiöön.

”Kun opetus on kiinnostavaa ja pÀÀsee kĂ€yttĂ€mÀÀn luovuuttaan, ei tee edes mieli tehdĂ€ mitÀÀn muuta!” he toteavat.

Haluatko lisÀÀ luettavaa Turun seudulta? Tilaa HS Turun uutiskirje tÀÀltÀ.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviÀ aiheita

Luitko jo nÀmÀ?

Osaston luetuimmat