Uusi siltasotku uhkaa pidentää Kupittaan junakaaosta

Aurajoen ratasillan purkutyöt ovat olleet keskeytyneenä tammikuusta asti. Väyläviraston mukaan urakoitsija ei ole toimittanut tarvittavia suunnitelmia. Töiden keskeytyminen uhkaa koko Turku–Kupittaa-ratahankkeen aikataulua.

Aurajoen ratasillan purkutyöt ovat olleet keskeytyneenä lähes kahden kuukauden ajan.

13.3. 16:58

Aurajoen vanhan ratasillan purkaminen on viivästynyt.

Purkaminen on osa päärautatieaseman ja Kupittaan välistä rataremonttia, jossa asemien välille rakennetaan uusi kaksoisraide. Uusi ratasilta tehdään vanhan tilalle, ja sen viereen tulee uusi kävely- ja pyöräilysilta.

Koko urakka uhkaa jälleen viivästyä siksi, että vanhan ratasillan purkutyöt ovat olleet keskeytyneenä tammikuusta asti.

Ratasillan purkamisen myöhästymisestä kertoi Turun Sanomat helmikuun alussa. Tuolloin töiden arvioitiin jatkuvan helmikuun lopussa.

Vanhan sillan purkamisesta ja uuden rakentamisesta vastaavan GRK Infran työmaapäällikkö Ville Lonka kertoi maanantaina HS:lle, että purkutyöt eivät ole vieläkään jatkuneet. Hän ei suostunut kommentoimaan asiaa enempää vaan kehotti ottamaan yhteyttä Väyläviraston projektipäällikköön Erkki Mäkelään.

Väyläviraston projektipäällikön Erkki Mäkelän mukaan keskeytyminen johtuu ”sopimuksellisista syistä”.

Mäkelä vastasi HS:n puheluun talvilomaltaan ja oli vastauksissaan varovainen.

Erkki Mäkelä, mikä on ratasillan tilanne? Ovatko purkutyöt edelleen keskeytyneenä?

”Näinhän se on.”

Mistä tämä johtuu?

”Sopimuksellisista syistä. Eli urakoitsijan pitäisi toimittaa sellaisia suunnitelmia, joilla se pystytetään rakentamaan, mutta suunnitelmat eivät edenneet siihen malliin kuin olisimme halunneet.”

Oletteko Väylävirastossa tyytymättömiä tilanteeseen?

”Eihän tämä aikataulu mennyt niin kuin olemme sopimuksellisesti edellyttäneet. Ei tässä hirveän tyytyväinen voi olla.”

Miltä tilanne näyttää? Milloin töitä voidaan jatkaa?

”Menee ihan arpomiseksi. Heti kun päästään yhteisymmärrykseen suunnitelmista, niin meidän puolestamme saisi heti jatkaa.”

Eli ratkaisua suunnitelmiin ei ole ihan heti näköpiirissä?

”Olen tällä hetkellä Ylläksellä, joten ei varmasti tällä viikolla tapahdu mitään. Toivottavasti ensi viikolla tapahtuu jotain.”

Mäkelän mukaan ”kaikella on vaikutus kaikkeen”, joten purkutyön keskeyttäminen vaikuttaa myös hankkeen muihin töihin, kuten uuden kävely- ja pyöräilysillan rakentamiseen.

Kun Mäkelältä yrittää kysyä vielä uudestaan, mikä estää urakan jatkamisen, hän vastaa:

”Yleensä kun asiat menevät rakentamisessa solmuun, se ei johdu vain teknisistä asioista vaan myös euroista. Se on kokonaisuus, siitä pitää löytää yhteisymmärrys.”

Turku–Kupittaa-Hanke ei ole otsikoissa ensimmäistä kertaa. Joulukuussa uutisoitiin, että rataremontin budjetti paukkui alkuperäisestä 67,5 miljoonasta eurosta 108 miljoonaan.

Lue lisää: Turun ratatyöt kestäneet vasta muutaman kuukauden – Aikataulu ja budjetti menivät heti uusiksi

Lisärahoitus kaivettiin valtiolta ja Turun kaupungilta. Samalla hankkeen aikataulu viivästyi kahdella vuodella, vuoteen 2026.

Kuinka paljon nyt ollaan aikataulua jäljessä, Erkki Mäkelä?

”Perälauta ei ole vielä liikkunut mihinkään, mutta kaikki pelivara on syöty. Periaatteessa on vielä mahdollista saada hanke tehtyä sovituissa puitteissa. Aika naftiksi käy.”

Pitääkö paikkansa, että purkutyöt ovat olleet keskeytyneenä tammikuun 19. päivästä asti?

”Käytännössä. Ei ole pystytty tekemään. Tammikuu olisi ollut aikataulullisesti hyvä. Nyt alkaa vaatia jo vähän enemmän huumoria.”

Mäkelän mukaan pelivaraa aikataulussa pysymiseen on enää päiviä.

Kävelijöitä ja pyöräilijöitä varten on rakennettu väliaikainen silta ratasillan läheisyyteen.

Hanke vaikuttaa Helsingin ja Turun väliseen junaliikenteeseen, joka pysähtyy ratatöiden ajaksi Kupittaalle Turun päärautatieaseman sijaan.

Alkuperäisen aikataulun mukaan Kupittaan piti toimia Helsingin-junien pääteasemana vuoden 2024 elokuuhun saakka.

Joulukuussa 2022 Mäkelä lupasi junien kulkevan päärautatieasemalle jo vuoden 2024 joulukuussa, vaikka hanke muuten myöhästyi parilla vuodella.

Vieläkö lupaus pitää, Mäkelä?

”Sinulla on hankalia kysymyksiä. Olisi mukavaa vastata kivoja asioita.”

”Sanotaan, että siihen tähdätään, mutta en enää missään nimessä laita päätäni pantiksi.”

Vuonna 1954 rakennettu ratasilta saa olla pystyssä vielä ainakin hetken ajan.

Haluatko lisää luettavaa Turun seudulta? Tilaa HS Turun uutiskirje täältä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat