Kulttuuri

Parman 1500-luvun mestarit tulivat vierailulle ikuiseen Roomaan

Iso näyttely esittää Parman koulukunnan suurten mestarien Correggion ja Parmigianinon keskeiset teokset. Caravaggiota on nyt esillä yllättäen virtuaalisesti.

Rooma

Paavinvallan alainen 1500-luvun Parma on vallannut Rooman keskustan. Se ole ole sinänsä niinkään yllättävää, koska historialla on taipumus lakaista vaivihkaa laskostuva nykyisyys syrjään ikuisessa kaupungissa. Se näkyy hyvin jo katukuvassa, mutta erityisen näkyvä asema historian kunnianhetkillä on taidemuseoiden tarjonnassa. Museot hengittävät samaa histo­riasta sankkaa ilmaa kuin itse kaupunki.

Sen osoittaa jo pieni koukkaus Rooman ydinkeskustaan. Parman koulukunnan suurten mestarien Parmigianinon ja Correggion maalauksia ja piirroksia on esillä laajassa näyttelyssä presidentinpalatsin viereisessä Scurderie del Quirinalessa.

Eikä historia lopu suinkaan tähän. Ylipitkän keihäskaaren päässä via Nazionalella sijaitsevassa Palazzo delle Esposizionissa on näytteillä Caravaggion taidetta, joka tuo Parmigianinon ja Correggion varhaisrenessanssia seuranneen parmalaisen manierismin barokin majesteetilliseen kultakauteen. Ajallisesti hyppy on tuskin 70 vuotta. Silmänräpäys.

Historia ottaa heti tiukan otteen eikä päästä käsistään Scuderie del Quirinalessa. Mikäpä siinä. Ei niinkään huono kohtalo. Yli sadasta maalauksesta ja piirroksesta koostuva näyttely Correggio e Parmigianino – Arte a Parma nel cinquecento esittelee keskeiset teokset 1500-luvun parmalaisen koulukunnan kahden suurimman tähden kohtuuttoman lyhyeksi jääneen uran varrelta, Correggion ura kesti 20 vuotta ja manierismin prinssiksi nostetun Parmigianinon ura kutakuinkin yhtä pitkään tai pikemminkin yhtä vähän aikaa.

Tarjolla on tunnettuja teoksia muun muassa Pradon taidemuseosta, Washingtonin kansallisgalleriasta, Eremitaašista, Galleria Borghesesta, Uffizista, Louvresta ja Lontoon National Gallerysta – ja tietenkin Parmasta.

Parivaljakon piirrokset tarjoavat näyttelyn suurimman yllätyksen. Punaisella hiilellä aistikkaasti sommitellut luonnokset ja piirrokset ovat yllättävän moderneja, lähes ajattomia. Niihin on ikuistettu tuokiokuvia jokapäiväisestä elämästä, arkisista askareista ja profaanista maisemista. Vastaan panemattoman intiimejä piirroksia ovat esimerkiksi Parmigianinon Uomo seduta su uno sgabello, che sostiene una ganga incinta, Jakkaralla istuva mies ja raskaana oleva koira tai Donna seduta a terra mentre allatta il bambino, Istuallaan imettävä nainen todennäköisesti vuosilta 1524–1530. Niissä jumalainen rakkaus on saanut maallisen vastineensa.

Vapaan viivan leikkiä ja aistillista tyylittelyä on myös Correggion piirroksessa Venere addormentata, Nukahtanut Venus vuosilta 1524–1525.

Kiitos kirkon ja paavinvallan Correggion ja Parmigianinon maalaukset taas käsittelevät pääosin raamatullisia aiheita eikä arjella ole niissä näkyvää sijaa. Yhtä lailla vain muutamat yksittäiset maalaukset ankkuroituvat antiikin mytologiaan.

Yksi Parmigianinon tunnetuimmista maalauksista, kolmisen metriä korkea Pyhän Katariinan mystiset häät Johannes Evankelistan ja Johannes Kastajan kanssa todennäköisesti vuodelta 1521 osoittaa, mikä päihdyttävä voima alkuperäisellä maalauksella on. Se luo heti sakraalin taikapiirin.

Parmigianino maalasi teoksen Bardissa sijaitsevaan Pyhän neitsyen kärsimyksen kirkkoon. Bardi sijaitsee noin 70 kilometrin päässä Parmasta.

Yhtä vaikuttavan tunnelatauksen synnyttävät myös Parman Santa Maria della Steccatan -kirkkoon maalatut urkupaneelit. Nekin osoittavat, kuinka täysrenessanssi hioi teknisen taituruuden, väripintojen harmonian sekä valojen ja varjojen motivoidun hyödyntämisen huippuunsa. Correggion maalauksessa pyhistä martyyreistä, Martiro dei santi Placido, Flavia, Eutichio e Vittorino, vuosilta 1522–1515 taituruus muistuttaa jo lähes mytologiaan naulattua fotorealismia.

Huikean ylevöittävä näyttely, jossa jokaiselle teokselle kannattaa suoda riittävästi aikaa.

Entä itse taiteilijat? Vaikka Correggion nimellä tunnettu Antonio Allegri (1489–1534) vaikuttikin Parmassa, hän oli syntynyt alle 30 kilometriä Parmasta sijaitsevassa Correggiossa – samassa kaupungissa kuin aidsiin vuonna 1991 kuollut Italian postmodernin kirjallisuuden suunnannäyttäjä Pier Vittorio Tondelli ja pitkän linjan rokkari Luciano Ligabue. Parmassa syntyneen Parmigianinon oikea nimi oli taas Girolamo Francesco Maria Mazzola (1503–1540).

Monille suomalaisille Parmigianinoa ja Correggiota paljon tutumpi Caravaggio taas tarjoaa Roomassa varsinaisen jättiyllätyksen. Isossa näyttelyssä Palazzo delle Esposizionissa ei ole näytteillä ainoatakaan aitoa Caravaggion teosta. Apua, onko meitä huijattu.

Ei toki. Menneisyyteen tarjotaan vain toista väylää. Museossa on esillä virtuaalisesti 57 Caravaggion teosta, jotka heijastetaan projektoreilla eri kokoisina mutta syvätarkkoina suurennoksia museon seinille. Näyttelyn luuppi on noin 50 minuuttia. Näin syntyy yllättävän kirkollinen tunnelma, jossa katsoja sanamukaisesti sulautuu Caravaggion, Michelangelo Merisin (1571–1610) taiteeseen.

Caravaggio vei pitemmälle tematiikan, jota Correggio ja Parmigianino sivusivat vain piirroksissaan. Hänen taiteensa avasi ovet tavallisille ihmisille, kärsimykselle, ikääntymisille ja väsymykselle – ylipäänsä sille arkiselle elämälle, johon Rooman kaduilla törmäsi. Hänelle pyhät raamatulliset henkilöhahmotkin olivat ihmisiä. Hän saattoi käyttää Mooseksen esikuvana paatunutta rikollista, koska tällä oli palava katse ja uurteiset kasvot. Ne paljastivat sen ristiriitaisen tunnetilan, jota Caravaggio etsi tuodakseen pyhän arkeen, keskelle elämää, joka ei ollut paavinvallan mieleen.

Correggio e Parmigianino – Arte a Parma nel cinquecento. Scruderie del Qurinale (Via XXIV Maggio 1, Rooma). Su–to 10–20, pe–la 10–22.30. Avoinna 26. kesäkuuta asti. Caravaggio Experience. Palazzo delle Esposizioni (Via Nazionale 194, Rooma). Ti–to 10–20, pe–la 10–22.30. Avoinna 3. heinäkuuta asti.

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Uuden Italian kuvat

 Virtuaalisen Caravaggion vastapainoksi tunnettu valokuvaaja Gianni Berengo Gardin tarjoaa täysin aitoja tunnelmia Palazzo delle Esposizioni -museon ensimmäisessä kerroksessa.

 Liguriassa syntyneen reportaašikuvaajan valokuvissa näkyy Italian sodanjälkeinen murros: poliittinen kuohunta, maahanmuutto, syrjäytyminen sekä uuden ja vanhan absurdi kohtaaminen.

 Näyttelyn nimi on Vera Fotografia, aito valokuvaus. Aikajänne on 1950-luvun lopulta nykypäivään.

 Näyttely on auki elokuun 28. päivään asti.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Italia
  • renessanssi
  • Kuvataide
  • Klassikot
  • Manierismi

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    2. 2

      Riisitauti ei ole historian mörkö, vaan se vaanii sinua ja lastasi – d-vitamiinin laiminlyönti altistaa kohtalokkaille sairauksille, mutta ylärajatkin täytyy tuntea

      Tilaajille
    3. 3

      Suomi on Euroopan syrjivimpiä maita, osoittaa tuore EU-raportti – ”Tulos on selvä vahvistus siitä, että Suomessa on paljon rasismia”, sanoo yhdenvertaisuus­valtuutettu

    4. 4

      Emojit, aikamme vitsaus! Tässä 20 suomennosta ennen kuin viestimme ovat pelkkää kuvakirjoitusta

    5. 5

      Nainen ajoi avioparin yhteisillä autoilla yli 40 vuotta, eron jälkeen mies sai kaikki bonukset liikennevakuutuksesta – ”Hän on perheessämme hoitanut paperiasiat”

    6. 6

      Lionel Messi nolasi vastustajat kahdella askeleella ja teki eurooppalaista jalkapallohistoriaa

    7. 7

      Nobel-palkittu Ican-järjestö: Miljoonia tappava ydintuho on yhden kiukunpuuskan päässä

    8. 8

      Kaija Saariahon miljoonalahjoitus takaa Musiikkitalolle urut

    9. 9

      Hoitoon hakeutuvat peliriippuvaiset pelaavat keskimäärin 470 euroa viikossa – laaja selvitys paljastaa rahapeliongelman todellisen luonteen

    10. 10

      Alpakkatapahtuman järjestäjien pieni vale oli iso isku luottamukselle – On ankeaa, kun joutuu epäilemään motiiveja pörröisten eläinten paijaamisen taustalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    2. 2

      Alpakkatapahtuman järjestäjien pieni vale oli iso isku luottamukselle – On ankeaa, kun joutuu epäilemään motiiveja pörröisten eläinten paijaamisen taustalla

    3. 3

      Suomi on Euroopan syrjivimpiä maita, osoittaa tuore EU-raportti – ”Tulos on selvä vahvistus siitä, että Suomessa on paljon rasismia”, sanoo yhdenvertaisuus­valtuutettu

    4. 4

      New York Times: Trump herää puoli kuudelta katsomaan televisiota ja katsoo sitä neljästä kahdeksaan tuntia päivässä

    5. 5

      Näin sotesta tuli sekundaa, ja isot yritykset voittavat – professori Heikki Hiilamo kirjoittaa puheenvuorossaan, että Suomeen on tulossa nykyistä huonompi terveydenhoito

      Tilaajille
    6. 6

      Olga Romanoffista kaavailtiin prinssi Charlesin puolisoa – Tsaarin jälkeläinen ja suomalaista sukua oleva ruhtinatar esittelee nyt kotinsa ja sanoo: ”Kukaan ei välitä titteleistä pätkääkään!”

      Tilaajille
    7. 7

      ”Osakas laittoi kätensä hameeni alle” – Juristialan naiset kertovat kourimisesta, vähättelystä sekä syrjinnästä, ja vaativat häirinnälle loppua

    8. 8

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    9. 9

      Maailmalla leviää ”sydäntäsärkevä” video nälkään sulalla maalla nääntyvästä jääkarhusta – National Geographicin kuvaaja kertoo itkeneensä kuvatessaan eläimen kärsimystä

    10. 10

      Washingtonissa ei nykyään keskustella kuin yhdestä asiasta, kuinka kauan tämä voi jatkua? – Presidentti Trumpille on kuitenkin vaikeaa antaa potkut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    4. 4

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    5. 5

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Suomalaismies otti kuvaa Schwarzenegger-seinämaalauksesta, kun tämä ilmestyikin paikalle – Kuva julkaistiin Redditissä, aiheutti raivoa ja lopulta Arska itse ilmestyi nettiin kertomaan, mistä on kyse

    11. Näytä lisää