Kulttuuri

VR jättää Helsingin rautatieaseman – harva tietää, että sisätilat ovat oikea arkkitehtuurin helmi

Eliel Saarisen suunnittelema arkkitehtuuri- ja sisustuskokonaisuus on palvellut Valtionrautateitä yli 100 vuotta Helsingin keskustassa, mutta nyt loppu häämöttää

Yksityiskohdat – kaidepilareiden puuleikkaukset, seinämaalaukset, ikkunanpielet – kaikki ovat Eliel Saarisen huolella pohtimia Helsingin rautatieaseman hallintorakennuksessa.

Hallintorakennus ehti valmistua täysin Saarisen valvonnan alla vuonna 1909. Rakennus suunniteltiin Rautatiehallituksen eli Valtionrautateiden pääkonttoriksi. Saarinen piirsi myös rakennuksen huonekalutyypit.

Saarisen yli sata vuotta sitten piirtämiä huonekaluja on yhä runsaasti käytössä nelikerroksisessa, pitkien käytävien hallitsemissa toimistosiivissä. Ne sijaitsevat aseman Kansallisteatterin puoleisessa osassa. Mutta eivät enää kovin kauan. VR-yhtymä repäisee itsensä irti historiallisesta ympäristöstään ja muuttaa Pasilaan vuoden 2017 lopulla. Pasilaan siirtyy noin 650 VR-yhtymän työntekijää.

Kukaan ei vielä tiedä, mitä Saarisen suunnittelemalle sisustukselle sen jälkeen tapahtuu. Irtaimistosta päättää omistaja. Irtaimistoa ei voida suojella lailla.

”Se, miten paljon tänne suunniteltuja kalusteita täällä voidaan jatkossa hyödyntää, ratkeaa uuden käyttötarkoituksen myötä”, sanoo VR-yhtymän viestintäpäällikkö Mika Heijari.

Rakennuksen tulevaa käyttötarkoitusta ei edelleenkään tiedetä. Tai ainakaan kerrota. Hotelli, ravintola, kauppakeskus?

VR-yhtymä omistaa Helsingin rautatieaseman kokonaan. Mutta ei välttämättä tulevaisuudessa.

”Tällä hetkellä näyttää vahvimmalta se, että VR-yhtymä jää kiinteistön omistajaksi, myynti ei ole juuri nyt ajankohtainen”, kertoo Heijari.

VR:n historiallisen, oman arkkitehtiryhmän viimeinen työntekijä, arkkitehti Pirjo Huvila jää eläkkeelle muuton kynnyksellä. Se sopii hänelle hyvin. Yleisradion Isoon Pajaan vuokralaiseksi muuttaminen nykyisestä Saarisen jugend-helmestä on erittäin suuri muutos henkilöstölle ja yrityskulttuurille.

”Arkkitehtina näen tämän rakennuksen arvot. Olen ollut etuoikeutettu, kun olen saanut tehdä työurani täällä. Jotkut muut ehkä ajattelevat, että tämä on niin vanhanaikainen talo, että on kiva lähteä”, Huvila sanoo.

Kesällä huoneissa voi olla 40 astetta lämmintä. Hallituksen neuvotteluhuone on ainoita, joihin on myöhemmin rakennettu jäähdytys. Tiimitiloja ei paljoa ole, vaikka huoneet ovat verrattain suuria: 25-, 45- ja 65-neliöisiä. Uuden tekniikan rakentaminen on todella haastavaa.

”VR:n uuteen pääkonttoriin aiotaan tehdä nostalgiahuone, joka on kalustettu Saarisen suunnittelemilla huonekaluilla”, Huvila kertoo.

Museovirasto esitti toukokuussa, että Helsingin rautatieaseman suojelua vahvistettaisiin rakennusperintölailla. Se on harvinainen suojelutapa, minkä piirissä on esimerkiksi Olympiastadion. Uudenmaan ely-keskus kerää parhaillaan suojeluesityksestä lausuntoja osallisilta. VR-yhtymäkin jättää lausunnon elokuun aikana.

Erikoistutkija Hilkka Högström Museovirastosta vakuuttaa, että suojelulla ei pyritä estämään kehitystä, vaan ”pikemminkin tukemaan sitä niin, että muutokset tehtäisiin miettien, laadukkaasti”.

”Maailma muuttuu, sille ei ole vaihtoehtoa. Mutta ettei moukaroitaisi alas puntaroimatta”, Högström sanoo.

Suomalaisessa kulttuurissa interiöörien säilyttäminen ei ole korostunut, Högström suree. Usein halutaan repiä alas vanha sisustus ja uudistaa kalustus.

”Poikkeuksiakin on, kulttuuriravintoloita esimerkiksi. Tai Eduskuntatalo, jossa halutaan säilyttää kaikki sitä varten suunnitellut yksityiskohdat”, Högström kertoo.

VR-yhtymä on ylläpitänyt Högströmin mukaan hyvin kulttuurihistoriallista perintöään.

”Säilyneisyys johtuu osin VR:n kulttuurista, jolla on pitkä jatkuvuus. VR:n pääkonttori on ollut rakennuksessa alusta asti. Omat puusepät toteuttivat huonekaluja Saarisen alkuperäisten piirustusten mukaan vuosikymmeniä”, Högström kertoo.

Lausuntokierroksen jälkeen ely-keskus tekee suojelusta päätöksen, jonka se lähettää ympäristöministeriölle vahvistettavaksi.

”Intressit Museoviraston kanssa ovat samat: Eliel Saarisen kädenjäljen säilyminen”, sanoo VR:n arkkitehti Huvila.

Helsingin rautatieaseman arkkitehtuuri on saanut tunnustusta paljon myös ulkomailla. Asema edustaa Saarisen omaa jugend-tulkintaa, joka on vähemmän koristeellista.

Tausta: Aseman tyyli koki muutoksen

Arkkitehti Eliel Saarinen oli 31-vuotias, kun hän voitti vuoden 1904 huhtikuussa päättyneen asemarakennuksen suunnittelukilpailun. Kilpailuun oli saapunut yhteensä 21 ehdotusta. Pohjapiirustukset oli annettu kilpailijoille valmiina.

Saarisen romanttinen ja kansallisin symbolein koristeltu suunnitelma muistutti kovin Geselliuksen, Lindgrenin ja Saarisen arkkitehtuuritoimiston Kansallismuseo-suunnitelmia.

Kollegat, etupäässä Sigurd Frosterus ja Gustaf Strengell, tyrmäsivät Saarisen suunnitelman. Kritiikkiä esitettiin sekä sanomalehdissä että painetussa kirjasessa. Rautatie edusti modernia aikaa ja uutta tapaa kulkea. Eihän siihen sopisi vanhanaikainen arkkitehtuuri.

”Nykyään suunnitellaan rautatieasemat kuin museot. – – Me tahdomme rauta- ja aivotyyliä asema- ja näyttelyrakennuksiin”, kollegat sivalsivat.

Saarinen oli avioitunut kuvanveistäjä Louise Geselliuksen kanssa saman vuoden maaliskuussa. Häämatka suuntautui Englantiin, Skotlantiin ja Saksaan. Matkalla Saarinen tutustui rautatieasemiin.

Aikalaiskritiikki ja vaikutteet matkalta purivat: Saarinen piirsi aseman julkisivusuunnitelman uusiksi. Romanttiset pikkutornit ja karhut karsiutuivat. Suoraviivaisempi muotokieli syrjäytti kansallisromanttiset piirteet.

Sigurd Frosterus oli itsekin ottanut osaa aseman suunnittelukilpailuun Eureka-nimisellä ehdotuksellaan. Saarisen lopullinen asemaversio muistuttaa sitä paljon. Myös ”rautatyyli” toteutui ainakin osittain, sillä isot hallikatot ja välipohjat tehtiin rautabetonista rautatieinsinööri Jalmar Castrénin laskelmien mukaan.

Valtionrautateiden pääjohtajaksi päätynyt Castrén on betonirakentamisen uranuurtaja Suomessa. Asema suunniteltiin Venäjän keisarikunnan Pietari–Helsinki-radan pääteasemaksi, mutta valmistuessaan siitä tuli itsenäisen tasavallan päärautatieasema.

Lähteet: Helsingin rautatieasema (VR-yhtymä), Albert Christ-Janer: Eliel Saarinen (Otava).

HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

VR-yhtymän hallintorakennus

 Helsingin Rautatieaseman ensimmäinen eli vuonna 1909 valmistunut osuus.

 Eliel Saarisen suunnittelema, kalusteita myöten.

 Alusta lähtien VR:n pääkonttori.

 Nelikerroksinen – satoja metrejä käytäviä ja satoja työhuoneita.

 Pisin käytävä 150 metriä pitkä.

 Tyhjenee vuoden 2017 lopussa, kun VR-yhtymän 650 työntekijää muuttaa vuokralle Länsi-Pasilaan Ylen Isoon Pajaan.

 Museovirasto esittää koko aseman – hallintorakennus mukaan lukien –suojelemista rakennusperintölailla

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Arkkitehtuuri
  • Kulttuurihistoria
  • Helsinki

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Seuraan lyöttäytynyt kaksikko repi suomalaiselta hopeakorun Firenzessä – mies hermostui ja taltutti ryöstäjät pystypainin jälkeen: ”Poliisi sanoi, että aika harvoin käy näin”

    2. 2

      The New Yorker: Presidentti Trump vitsaili varapresidentti Pencen ”haluavan hirttää kaikki homot”

    3. 3

      Helsinki käynnisti sisäisen tarkastuksen: miljoonien eurojen asvalttiurakoissa epäillään vuosia jatkunutta ylihinnoittelua – Urakoitsija: ”Siellä on totta kai hullun tuntuisia hintoja”

      Tilaajille
    4. 4

      Maahanmuuttaja­taustainen 16-vuotias poika käytti nuuskaa, isoveli hakkasi tunnin ajan sähköjohdolla ja rautaputkella – ”Kunniaväkivalta koskee myös poikia”

      Tilaajille
    5. 5

      Suomalais-hollantilainen laite mullisti saasteiden mittauksen: Satelliittikuvat paljastavat, missä päin maailmaa ilma on saastuneinta

    6. 6

      Humalainen nuorisojoukko jahtasi kahta 15-vuotiasta teräaseen kanssa Espoossa – Jahdatut piiloutuivat bussiin, joukkio hajotti kahdeksan ikkunaa

    7. 7

      Kela vastaa yksinhuoltajalle, joka säästi lapsilleen rahastoon: ”Lapsen säästörahaston varat pitää käyttää lapsesta aiheutuviin menoihin”

    8. 8

      Suomessa tutkijoita ei kouluteta esiintymään, ja siitä on haittaa koko suomalaiselle tieteelle

    9. 9

      Somalian tuhoisaa terrori-iskua ei noteerattu EU:n ulkoministerikokouksessa – Soini kertoo lähettäneensä suruvalittelut, Sipilä ei asiasta twiitannut, vaikka Las Vegasin ampumisia surikin

    10. 10

      Itävalta siirtyi EU:n itäisten nationalistien rintamaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olen säästänyt alaikäisille lapsilleni vuosien ajan pieniä summia rahastoihin – nyt Kela laskee ne perheen tuloiksi

    2. 2

      Seuraan lyöttäytynyt kaksikko repi suomalaiselta hopeakorun Firenzessä – mies hermostui ja taltutti ryöstäjät pystypainin jälkeen: ”Poliisi sanoi, että aika harvoin käy näin”

    3. 3

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    4. 4

      Tehdas­rakennuksen palosta aiheutunut savuvaara ohi Helsingin Tapanilassa, myös juna-asema avattu

    5. 5

      Kela vastaa yksinhuoltajalle, joka säästi lapsilleen rahastoon: ”Lapsen säästörahaston varat pitää käyttää lapsesta aiheutuviin menoihin”

    6. 6

      Eroperheen lapsella Kaurilla on niin monta aikuista elämässään, ettei hän ole varma, kuinka monta kotia hänellä on – HS:n lukijat kertovat, kuinka kahden kodin perheissä pärjätään

    7. 7

      Humalainen nuorisojoukko jahtasi kahta 15-vuotiasta teräaseen kanssa Espoossa – Jahdatut piiloutuivat bussiin, joukkio hajotti kahdeksan ikkunaa

    8. 8

      Keskustan sisäistä sähköpostia levisi koko eduskunnalle: ”Sipilän pitäisi lopettaa kiukuttelu ja ukonvaihtamispuheet”

    9. 9

      Pellolta löytyi ammuttu mies, motiiviksi epäillään tieriitaa – uhri oli ärsyyntynyt liikenteestä ja asetellut tielle esteitä

    10. 10

      ”Rekan nupissa pystyn rauhoittumaan ja ajamaan rauhassa auringonlaskuun” – Jenna, 20, Eveliina, 24, ja Jasmin, 27, kertovat, miksi he ryhtyivät rekkakuskeiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ossi Nyman ei tee töitä ja sanoo, että työvoimatoimisto on ihmisoikeusloukkaus – näin ”ideologisesti työtön” taktikoi itselleen yhteiskunnan tuet

      Tilaajille
    2. 2

      Koko some kuohuu, sillä Pressiklubin juontaja Sanna Ukkolalle ehdotettiin erikeeperiä päähän, tämä kanteli ehdottajan pomolle ja myrsky oli valmis – tästä on kyse

    3. 3

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    4. 4

      ”Sinun hiljaisuutesi on valanut sementtiin itätytön stereotypian, ja se myy lisää poikamiesmatkoja”, kirjoittaa kirjailija Sofi Oksanen avoimessa kirjeessään Melania Trumpille

    5. 5

      Kirjailija kertoi olevansa ”ideologisesti” työtön ja kikkailevansa tukia – TE-toimisto katkaisee tuet ja aloittaa poikkeuksellisen selvityksen

    6. 6

      Trumpin lähipiiri pelkää presidentin olevan ”hajoamassa” – avustajat yrittävät pitää presidentin aisoissa, kun hän saapuu toimistolle kiihdyksissään

    7. 7

      Kiusaajat voittivat Niklas Herlinin

      Tilaajille
    8. 8

      Teollisuuden ja median suuromistaja Niklas Herlin on kuollut

    9. 9

      Nalkutatko sinäkin? ”Naisvalitus” ei ole naisten vika, vaan puhetapa kertoo parisuhteiden epätasa-arvosta

      Tilaajille
    10. 10

      Naisen käsi osui vahingossa vastaan kävelleeseen mieheen Kalliossa – mies raivostui silmittömästi, löi ja potki naista

    11. Näytä lisää