"Pohjoismaiden upein oopperatalo" Avajaisviikon ohjelman nähneet skandinaaviset musiikkiarvostelijat suitsuttavat lähes yksimielisesti ylistystä Suomen oopperataiteelle - Kulttuuri | HS.fi

"Pohjoismaiden upein oopperatalo" Avajaisviikon ohjelman nähneet skandinaaviset musiikkiarvostelijat suitsuttavat lähes yksimielisesti ylistystä Suomen oopperataiteelle

12.12.1993 2:00

Uusi oopperatalo, Aulis Sallisen Kullervo ja sen esittäjät saavat lisää yksimielisiä kiitoksia sitä mukaa kuin ulkomailta saapuu arvosteluita.

Uutta taloa kaikki pohjoismaiset kirjoittajat kiittävät niin yksimielisin sanakääntein, ettei kirjoituksia kannata enää entisten lisäksi referoida. Samaan sävyyn selostetaan myös Kullervon juonta ja sanomaa. Persoonalliset näkemyserot tulevat ilmi oopperan musiikin ja ohjauksen arvioinneissa. Dagens Nyheterin Leif Aare kirjoittaa otsikolla "Mestariohjausta uudessa talossa", että "vaikka Kalle Holmberg olikin luonut mestariohjauksen - -, Kullervo ei onnistu polttamaan katsojien mieliin sitä sosiaalista problematiikkaa, jonka säveltäjä haluaa ajankohtaistaa". Musiikista Aare panee merkille sen monet vaikutteet ja kysyy sovittelevasti: "Kuka voi nykyään väittää olevansa täysin itsenäinen? Arvosteluperusteena täytyy olla tarkoituksenmukaisuus ja tehokkuus. Tässä suhteessa Kullervo jää mielestäni kauas Sallisen edellisten oopperoiden Ratsumiehen ja Punaisen viivan jälkeen." Kiitettyään eräitä ensimmäisen näytöksen jaksoja Aare toteaa: "Sitäkin surullisempaa on, että toinen näytös latistuu ja ohenee siinä määrin ja putoaa välillä jopa tyhjäkäynnille." Svenska Dagbladetin Carl-Gunnar Åhlénin arvostelu on otsikoitu "Kullervo, uusi suomalainen oopperatriumfi". Musiikista siinä todetaan: "- - arkkityyppistä selkeyttä, kommenttien selkeää jäsennystä sekä alati vaihtelevaa melodista virtailua - - Mestarillinen partituuri voittaisi ehkä, jos viimeisen näytöksen loppukohtaus olisi tempoltaan hieman nopeampi." Expressenin Camilla Lundberg kirjoittaa pitemmästi ooperatalosta ja Kullervon tarinasta kuin musiikista. Sen hän kuittaa yhdellä lauseella: "Dramaattisen tempon puute on raskain vastaväite tätä muutoin soinnillisesti yhtä kaunista kuin raskaan traagista oopperaa vastaan." Lundberg toteaa kuitenkin lopuksi, että "Kullervo on yksi monista syistä, joiden vuoksi oopperasta kiinnostuneiden ruotsalaisten kannattaa nousta Helsinkiin menevään laivaan". Kullervo on kadehdittava teos Jyllands-Postenin John Christiansen kirjoitti kaksi suurta juttua ja totesi ensimmäisessä niistä heti otsikossa olennaisen asian: "Pohjoismaiden upein oopperatalo." Kullervosta hän toteaa toisessa jutussaan, että "Sallinen on säveltänyt upeaa ja dramaattista musiikkia. Musiikki voi vaikuttaa kuitenkin liian suoralta miltei kirjavine dramaattisine tehokeinoineen. Kaikki syötetään lusikalla. Esityshetkellä tarjotaan paljon erilaisia kokemismahdollisuuksia, joihin ei voi välttää eläytymästä, mutta vähemmän aineistoa jälkipohdintaan." Politikenin Jan Jacoby suitsuttaa ensin ylistystä suomalaiselle oopperabuumille yleensä ja luettelee sen merkit: Joonas Kokkosen Viimeisten kiusausten (200 esitystä) ja Sallisen Punaisen viivan (150 esitystä) menestykset, mahtavan oopperatalon sekä ennen kaikkea Kullervon : "Emme kahdehdi suomalaisilta sitä, että he ovat saaneet 75 vuoden odotuksen jälkeen oopperatalon, jollainen kuuluu moderniin eurooppalaiseen pääkaupunkiin. Mutta se, että he saattoivat vihkiä talon sellaisella esityksellä kuin Kullervolla , on kadehdittavaa: uusi, täysiverinen suurten mittojen nykyooppera, jonka aihe on kansalliseepoksesta Kalevalasta , mutta sisältää vahvan inhimillisen sanoman, joka on musiikillisesti pelkistynyt suhteessaan perinteeseen ja jonka lauloi erinomaisesti mm. upea Jorma Hynninen keskipisteenä loistavasti ja vaikuttavasti työstetyssä esityksessä." "Mikään tällainen olisi tuskin ollut mahdollista Tanskassa, mutta suomalaisilta jotain tällaista saattoi odottaakin", Jacoby jatkaa ja kiittää erityisesti sitä, "ettei kysymyksessä ollut mikään hämäräselkoinen kokeellinen näyttämökohtaus, vaan oikea Ooppera sanan vanhanaikaisessa mielessä." Jacoby kiittää vielä erikseen "erinomaisen dramaattista ja tunnelmaa luovaa musiikkia, jossa on kiitollisia, pettämättömän laulullisia vokaaliosuuksia, jotka paljastavat luonteet ja tunteet, kiitos ilmaisuvoimaisesti kesytetyn hehkun". Yksi Euroopan parhaista taloista? Kullervosta hän totesi, että "Sallinen on luonut jättiläismäisen vaikuttavan ooppperan", mutta esitti sitten varauksia: "Asiallisesti tarkasteltuna Kullervo imponoi enemmän kuin vangitsee - siihen tarkoitukseen se on liiaksi taustamusiikkia - - siihen tarkoitukseen erinomaisen iskuvoimaisen Sallisen yksinkertainen, Shostakovitshia muistuttava musiikki on liian usein banaaliuden rajamailla." Toisen juttunsa oopperatalosta Levinsen aloittaa komeasti: "Nyt se on siinä, tuo Helsingin komea oopperatalo, jolla on kaikki mahdollisuudet muodostua yhdeksi Euroopan parhaista. Se onkin tärkein toteamus talon neljän avajaisesityksen jälkeen." Kansallisoopperan kuoro ja orkesteri saavat Levinseniltä ilahduttavat kehut: "Kuoro laulaa erittäin vahvasti ja näyttelee tuhdisti, kun taas orkesteri, jolla on suurenmoinen laajennussuunnitelma aina 140 soittajaan asti, on vielä korvin kuultavasti kehitysvaiheessa. Vastapainoksi sillä on jo nyt suuria ja soinnillisia kvaliteetteja, ei vähiten erittäin pehmeän ja lämpimän jousiklangin sekä parin säkenöivän puupuhallinsolistin muodossa." Ylikapellimestariin Levinsen suhtautuu epäillen: "Onko virkaansa juuri tullut espanjalainen ylikapellimestari Miguel Gomez-Martinez oikea mies rakentamaan orkesteria, saa aika näyttää. Toivottavasti hän ei ole, kuten avajaisviikolla välistä tuntui, jättänyt espanjalaista temperamenttiaan kotiin. Sillä vaikka nyt onkin kysymyksessä Suomi, musiikin ei tarvitse olla koko ajan raskassoutuista ja karkeaa kanteissaan." Kullervon johtanutta Ulf Söderblomia sen sijaan kiitettiin arvosteluissa kaikin ajateltavissa olevin atribuutein, samaten kuin Jorma Hynnistä ja muita solisteja. "Uskomaton suomalainen laulajapotentiaali", oli Levinsenin kommentti.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat