Kulttuuri

Kummeli osui napakymppiin Aikamme symboliset johtajat voivat syntyä vahingossa, mutta kerran synnyttyään ne eivät koskaan muuttua saa

Tilaajille

Television viihdeohjelman Kummelin tekijät ovat löytäneet sen mistä kaikki artistit, poliitikot ja muut julkisen draaman esiintyjät uneksivat: valtaisan kansansuosion.

Kummelit ovat nyt symbolisia johtajia , ainakin jos tutkija Orrin E. Klappin teosta Symbolic Leaders, Public Dramas and Public Men on uskominen.

Klapp näkee politiikan ja viihteen peleinä, joissa sadat jousiampujat harrastavat sokkoammuntaa kätkettyihin, liikkuviin maaleihin. Ampujat tietävät vain yleisen suunnan maalien liikkeistä. Yleisöreaktiot kertovat ampujalle kuinka lähelle keskustaa hän on osunut ja miten korjata seuraavaa laukausta.

Osuma (hit) napakymppiin tekee esiintyjästä ja hänen esityksestään "hitin". Nyt tuo hitti on Kummeli.

Kummelijoukko sai symbolisen johtajuutensa, koska se totemin ja sotalipun tavoin ruumiillistaa jotakin joukoille yleistä. Symboli ei ole keulakuva omalla voimallaan, vaan kuin ukkosenjohdatin, joka itsensä kautta ilmentää ja tekee näkyväksi ihmisjoukoissa piilevää valtavaa latausta.

Symboli on yhteisön tuote ja kokonaan luojiensa julkista omaisuutta. Jos joukkojen tarve käyttää symbolia tarkoituksiinsa lopahtaa tai se suuntautuu toisaalle, sammuu henkilön symbolinen hohto kuin sähkölamppu syöttövirran katketessa.

Silloin napakymppejä laukonut ampuja huomaa yleisön reaktioista, että hänen nuolensa eivät enää tapaakaan maalia. Hänen kuvansa on jäänyt ennalleen, mutta sillä ei enää ole sosiaalista funktiota.

Suosituksi ei tulla vain sitä haluamalla. Sen lisäksi täytyy osua jonkin ihmisryhmän johonkin symboliseen tarpeeseen, jolloin tuo ryhmä alkaa käyttää tulevaa tähteä välineenään ja tekee hänestä populaarin.

Populaariksi tulo on Klappin mukaan vuorovaikutusprosessi, jossa esiintyjä syöttää yleisölle koepalloja ja yleisö palauttaa hyvin valikoivasti niistä "kiinnostavat" ja "toimivat" takaisin.

Klappin näkemys vastaa populaarikulttuurin tutkijan John Fisken tekemää erottelua massakulttuuriin ja populaarikulttuuriin. Massakulttuuria on se, mitä viihdeteollisuus syytää markkinoille (koepallot); populaarikulttuuria on taas se pieni osa, josta ihmiset omalla toiminnallaan tekevät suosittua (osumat).

Aivan selvästi Kummeli on populaarikulttuuria. Sen yleisö käyttää ohjelmaa joihinkin symbolisiin tarpeisiinsa.

Kun koepallo herättää myönteisen reaktion, tulee suosiota havittelevan tietenkin vahvistaa ja hioa esitystään yleisöreaktion viitoittamaan suuntaan.

Jotkut "löytävät itsensä" ja "tyylinsä" tuskallisen monivuotisen yrittämisen jälkeen, jos silloinkaan. Suosiota ei voi ennakolta tietää. Usein sankari ei itsekään käsitä mitä yleisö on hänessä näkevinään.

Näin kävi esimerkiksi Marcello Mastroiannille . Hän teki 12 vuodessa 45 elokuvaroolia eikä tullut suosikiksi. Sitten hän kompuroi läpi Fellinin La Dolce Vitan ja seurauksena oli heti rannaton kansainvälinen suosio.

Kun "osuma" tulee, sitä ei voi välttyä huomaamasta. Uskonnolliset esiintyjät huomaavat sen ihmeparannuksina, kansanvillitsijä huomaa sen jymisevinä "Heil Hitler" tervehdyksinä, esiintyvä taiteilija fanien kiljuntana, kirjailija kassamenestyksenä ja ihailijapostina. Rudolf Valentino huomasi sen saatuaan naisihailijoilta satoja pareja näiden kutomia sukkia.

Innostunut yleisöreaktio kertoo, että juhlittu hahmo on jotain, jonka perään ihmiset ovat haikailleet tietämättä kuitenkaan selvästi mitä he haluavat. Jotain tarvetta juhlinnan kohde kuitenkin täyttää.

Mikä on siis erityinen tarve jota Kummeli puhuttelee? Rohkenen väittää, että erityisesti koulunuoriso käyttää ohjelmaa antiautoritaarisena välineenä. Tähän suuntaan viittaa sekin, että vankiloistakin tulee runsaasti fanipostia.

Tarkkaan ottaen me kaikki olemme jollakin tapaa hallittuja ja alistettuja, joten meissä on kaikupohjaa nauraa Kummelin hirveille tyrannihahmoille. Populaarikulttuuri on yleensäkin aina ollut alistettujen ja hallittujen kulttuuria hallitsevaa ja virallista vastaan.

Kummelin tyrannimainen opettaja - sanattomaksi alistettu oppilas, karjuva sotilas/isä - pikkupoika, työmies - työnjohtaja, tumpelo - paras A-ryhmä jne. ovat tätä puhuttelevaa auktoriteettikuvastoa.

Klapp toteaa, että symboliksi noussut hahmo on auttanut kiteyttämään jonkin sosiaalisen tyypin, kuten esimerkiksi James Dean kristallisoi "kapinoivan nuoren" kuvan elokuvassa Rebel Without a Cause.

Sosiaalinen tyyppi on eräänlainen kulttuurissa esiintyvä henkilöhahmo, rooli tai käsite. Tyyppejä on valmiina kulttuurissa paljon, mutta muuttuva tilanne luo uusia "emergenttejä" tyyppejä, joille ei ole esikuvaa. Tällaisia tyyppejä olivat "surfaaja" vuoden 1963 Kaliforniassa ja "Beatles-fani" samana vuonna Englannissa.

Populaarikulttuuri yleensäkin kierrättää ja uusiokäyttää vallitsevia sosiaalisia tyyppejä. Näin Kummelikin vilisemällä vilisee tyyppejä, jotka tunnistetaan heti sosiaalisesti tosiksi, vaikkakin koomisesti liioitelluiksi. Jo tunnistaminen tuottaa kutkuttavaa nautintoa.

Ilmetty Matti Näsä asuu Tampereella joka korttelissa. Näsä on samaa vuosimallia kuin autonsakin, vuoden 1974 Toyota Mark II. Tämä tuo hahmon lähelle niitä, jotka elivät tuolloin nuoruuttaan eli nykyisille 30-40-vuotiaille.

Kummelista löytyy miltei koko suomalaisuuden tyyppigalleria savolaisukosta juppeihin saakka. Nämä tyypit otetaan elävästä elämästä ja kierrätetään vahvistettuina takaisin yleisön pariin. Pian talossa asuu sen vanhan "Matti Näsän" lisäksi koko joukko Kummelin kautta kloonattuja ironis-humoristisia "uusio-matteja".

Joillekin yleisöryhmille Kummelin tyyppihahmot toimivat sellaisinaan. Mutta koska "uusio-matti" on myös ironinen ja karrikoitu versio vanhasta, voi "uusio-mattina" esiintyvä henkilö esittää samalla ironisen kommentin vanhalle kulttuurille ja "kieli poskessa" erottautua siitä.

Jos "Surfaaja" tai "Beatlesfani" olivat aikanaan uusia tyyppejä, on kummelifanius osaksi luonteeltaan mutkikkaampaa postmodernia faniutta, sillä se perustuu vanhojen tyyppien parodiaan ja pastisseihin.

Samalla se itse kuitenkin luo uuden sosiaalisen tyypin - Kummelifanin.

Kummelin tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta usein yleisö näyttää edellyttävän, että symboli jatkaa siinä roolissa mihin hänet on valittu.

Symboli ei ole yleisölle enää henkilö, vaan instituutio, jonka on pysyteltävä määrätyssä tehtävässään.

"Moraalinen esikuva" ei saa tehdä pienintäkään eettistä virhettä. "Suurelta rakastajalta" suorastaan odotetaan syrjähyppyjä. "Pilkkakirveen" on jatkettava räksytystään.

Rooliin jähmettyminen saattaa olla tähteyden hinta myös Kummelin tekijöille.

Kirjoittaja on Suomen Akatemian tutkija, joka työskentelee Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksella.

MIKA KANERVA

Ukkosenjohdatin yleisön tunteille Suosio tulee koepalloja heittämällä Hitler-tervehdykset kertovat napakympistä Kummeli on alistettujen ase Tyypit usein jo olemassa Rooliin jähmettyminen on tähteyden hinta

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    2. 2

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    5. 5

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    6. 6

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    7. 7

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    8. 8

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    9. 9

      Paloasema ilman sähköä Espoossa – Helsingissä piti tarkistaa, onko ratikka vielä kiskoilla vai ei

    10. 10

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    5. 5

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    6. 6

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    7. 7

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    8. 8

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    9. 9

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    10. 10

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää