Mitä sanovat säveltäjät, kapellimestarit ja soittajat? - Kulttuuri | HS.fi

Mitä sanovat säveltäjät, kapellimestarit ja soittajat?

2.6.1995 3:00

Helsingin Sanomien kulttuuritoimitus pyysi muutamalta säveltäjältä, kapellimestarilta, solistilta, orkesterimuusikolta ja intendentiltä kommentit sähköakustiikan vaikutuksesta.

Helena Ahonen , HKO:n intendentti: "Olemme varsin tyytyväisiä kokeilun edistymiseen." Petri Alanko , huilisti: "Pultissa istuessa RSO:n konserteissa en ole huomannut juuri mitään eroa. Pienellä kokoonpanolla kerran tuntui, että vähän kajahtikin, mutta viime harjoituksissa oli yhtä kankeaa kuin ennenkin." "Katsomon puolella istuessa ero tuntuu selvemmältä. Kun kuuntelin siellä Daphnis ja Chloea, niin se kuulosti tosi hienolta. Soinnissa oli sellaista ranskalaista väreilyä, mikä ei aikaisemmin ole ollut siinä salissa mahdollista." Helena Hiilivirta , RSO:n intendentti: "Olen varsin tyytyväinen. Nyt pianissimo soi, eikä se ole vain ininää." "Akustiikka ei ole kuitenkaan vielä sinne päinkään, mitä se voi hyvässä konserttisalissa olla. Huomasin sen erityisen selvästi sen jälkeen, kun RSO oli soittanut Birminghamin uudessa Symphony Hallissa." Jussi Jaatinen , oboisti: "Vaikutus HKO:n keskellä soittaessa on aika vähäinen. Kaikki tuntuu edelleen häviävän taivaan tuuliin, vaikka ei ehkä ihan niin täysin kuin ennen. Kokeilu ei varsinaisesti ole parantanut orkesterin keskinäistä kuuluvuutta. Salin puolella vaikutus on ilmeisesti selvempi." "Kokeilua pitää jatkaa niin, että toistoa laitetaan selvästi isommalle, jotta vaikutus ei jää arvailujen varaan. Mielestäni nämäkin rahat käytettäisiin kuitenkin paremmin sijoittamalla ne uuden konserttitalon rakentamiseen." Anssi Karttunen , sellisti: Voin antaa kommentin vain kuulijana, koska en ole salissa viime kuukausina soittanut. Alussa vaikutus tuntui kovin epätasaiselta, mutta nyt orkesterin balanssi ja jälkikaiku tuntuvat parantuneen - tai sitten olen vain tottunut uuteen tilanteeseen." Magnus Lindberg , säveltäjä: "Silloin kun se asennettiin, se oli aika kova, mutta nyt akustiikka kuulostaa paremmalta." "Eihän Finlandia-talosta vääntämälläkään saa hienoa salia, mutta sen loputon haukkuminen on jo klishee. Huonohan se on, mutta ihan yhtä huonoissa saleissa soitetaan Keski-Euroopassa. Esimerkiksi Pariisissa ei ole sen parempia saleja." Einojuhani Rautavaara , säveltäjä: "En ole ollut lainkaan tietoinen asiasta eli olen varmaan aika hyvä koehenkilö. Suoraan sanottuna en ole huomannut mitään eroa. Salin akustiikka on aina ollut katastrofaalinen. Kuuluvuus on sinänsä hyvä, mutta distanssi on hirvittävän suuri. Kuulija ei ole keskellä musiikkia, ja tätä piirrettä olen aina inhonnut salissa." Esa-Pekka Salonen , kapellimestari: "Kyllä tässä salissa nyt voi jo soittaa. Akustiikka on selvästi parantunut. Todella hyvää salista ei kuitenkaan voi saada, sillä sen perusmuoto on väärä." Jukka-Pekka Saraste , kapellimestari: "On se selvästi parempi, mutta kylmä perussoundi ei tietenkään muutu miksikään." Hannele Segerstam , viulisti: "Kapellimestarikilvan aikana ja muissa konserteissa ei ole kuulostanut hassummalta. Ero ei ole iso, mutta nyt akustiikka on siedettävissä puitteissa.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat