Helsingin Sanomain kulttuuritoimitus valitsi suosikkinsa vuoden 1996 sadosta Vuoden parhaat kirjat Kotimainen kirjallisuus Käännöskirjallisuus Tietokirjallisuus - Kulttuuri | HS.fi

Helsingin Sanomain kulttuuritoimitus valitsi suosikkinsa vuoden 1996 sadosta Vuoden parhaat kirjat Kotimainen kirjallisuus Käännöskirjallisuus Tietokirjallisuus

15.12.1996 2:00

Runoja vuosilta 1962-93. Pentti Saaritsa on täydentänyt aiempia Andersson-valikoimiaan tuhdiksi yli 350-sivuiseksi niteeksi. Anderssonin keskeinen runotuotanto suomenkielisen lukijan ulottuvilla! (Timo Hämäläinen) 17-vuotiaan pianistin esikoisrunot. "Syöksyy suoraan heijastusten valtakuntaan, jatkuvan epävarmuuden tilaan, jossa kuvat törmäilevät toisiinsa", "toistaa itseään mutta pystyy aina sinkoamaan esiin uuden alun aiheen." (Jukka Koskelainen, HS 26. 3.) "Pirjo Hassinen, Suomen Iris Murdoch, jatkaa normaalitodellisuuden rajat ohittavia retkiään inhimillisyyden äärettömyyksissä. Tuloksena on monisyinen, eroottinen ja psykologinen aikuisten satu." "Varsinainen shamaani!" (Suvi Ahola, HS 27. 9.) Kansallishahmoksi kohonnut metsän poika intersitijunassa. "Hämäläinen kehittelee taiten rakennellun tarinan, joka yltää ensimmäisen Kätkäläis-kirjan verroille. Hän kirjoittaa hyvin, murteen käyttökin on hallittua." (Pekka Tarkka, HS 13. 11.) "Kolmannella kokoelmallaan Inkala vakiinnuttaa edelleen paikkaansa nuoren runoilijapolven eturivissä. Teos on tyylipyrkimyksiltään klassisoiva: niukka, jäntevä ja muotoa hakeva." (Tero Liukkonen, HS 7. 9.) Kolmesta romaanista ja muistelmista tulee yksi! "Suomalaisista kirjailijoista vain Jalonen pystyy tätä nykyä luomaan näin monitahoisia, oikukkaasti mutta johdonmukaisesti sävellettyjä kompositioita." (Pekka Tarkka, HS 26. 9.) "Hän kirjoittaa tämän pienen rakkaustarinan hulluna kirjoittamisen ilosta. Hän kerää mosaiikin palasia, tuntoaistin siruja, ja rakentaa tarinan. Kaurasen proosa on kauneimmillaan aistillisen rakkauden kuvaajana." (Maria Säntti, HS 29. 9.) Oikukkaan hilpeä novellikokoelma nuorille. "Martinheimon kertomukset ovat kappaleita elämästä, joka jotenkin lipeää radaltaan." "Kertomukset ovat kekseliäitä ja ne on kirjoitettu taiten." (Karl Grünn, HS 21. 11.) "Onkelilla on aivan oma ääni ja näkökulma, joka saa tarinan poikkeamaan kaikista muista ryysyrantasaagoista. Elämän taika pulppuaa lauseissa, hänen henkilöittensä puheissa. Se tekee Luhangasta Macondon!" (Suvi Ahola, HS 3. 5.) Finlandia-palkinto. "Ammentaa maailmankirjallisuudesta: leikkii sillä, viittaa siihen, osoittaa menneille tarinoille kunnioitusta kertomalla niitä edelleen." "Lohdullinen - ja hyvin kaunis - kokonaisuus." (Suvi Ahola, HS 15. 11.) "Rintalan Faustus rakentuu intohimoisista äänistä ja älyllisistä ristiriidoista. Ainoastaan ne, jotka liian lämpimästi kiittävät häntä oman sivistyksensä kohottamisesta, tekevät kirjailijalle todellista vääryyttä." (Putte Wilhelmsson, HS 18. 10.) Suomen armeijan viihdytysjoukkojen yhtye esittää omaa outoa tuotantoaan. "Röyhkä kuuluu suomalaisen rockin kärkikaartiin, romaani Kaksi aurinkoa nostaa häntä vääjäämättä samaan asemaan kirjallisuuden puolella". (Antti Majander, HS 22. 9.) "Yhdellä tasolla seurataan kertojan virkamatkaa, tietokonesimulaation ja virtuaalitodellisuuden tasolla tutkitaan olemassaolon ja kosmologian suuria kysymyksiä." "Postmoderni romaani", "jäljittelee mestarillisesti". (Pertti Lassila, HS 25. 8.) Helsingin Sanomain kirjallisuuspalkinto 1996. "Tapio leikittelee hauskasti kirjallisuuden historialla. Hän on uskaltanut luoda kunnon tarinan, jonka viehätys piilee siinä, että se on pelkkä tarina, sepite." (Jukka Petäjä, HS 2. 11.) "Verronen on kirjoittanut parhaan kirjansa, proosa ei etäänny niin kauaksi fantasiaan kuin aikaisemmin, tämä päivä ja myyttinen ikuisuus liukuvat kumman notkeasti toisiinsa." (Antti Majander, HS 13. 12.) City-sukupolven nousu, uho ja tuho. "Jäntevistä episodeista rakentuva kirja, jonka lukee mieluusti. Hän pitäytyy tapahtumien kuvaamisessa ja haluaa vangita ajan hengen, sen ilmiöt." (Jukka Petäjä, HS 16. 10.) Käännöskirjallisuus Postpunkkari puhkoo valtamekanismin vääristymiä. "Postmodernia proosaa, jonka käsitepyöritys kampeaa romukoppaan koskettavuuden, eläytymisen ynnä muut sellaiset vakavanhan lukunautinnon rakennusaineet." (Antti Majander, HS 27. 9.) Ahdistuksen tarkkakuvasta YS YS,1Ei enääYR YS YS,1ihminen YRtunnettu japanilainen näyttää matkaromaanissaan valoisan ja ilkikurisen boheemin puolensa, aikansa olojen ironisen tarkkailijan.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat