Kulttuuri

Talouden kasvukausi tuo liikeyritykset kilpailemaan fanien kanssa paikoista tähtitapahtumissa

Eri teitä samaan konserttiin

Tilaajille

Äärimmäisissä tapauksissa vain 40 prosenttia Helsingin Areenan konserttilipuista päätyy tavallisen yleisön taskuihin: valtaosa menee sponsoreille, liikeyrityksille sekä klubi-istuinten ja aitioiden haltijoille, kun elävä legenda saapuu vierailulle.

Kitaristi Eric Claptonin Areenan keikka 13. marraskuuta myytiin loppuun tunnissa ja Luciano Pavarottin viime syksyinen konsertti 45 minuutissa. Molemmilla kerroilla tavallisen konserttikävijän mahdollisuudet lipun saamiseen kutistuivat miltei puoleen ennen kuin tiketit ehtivät julkiseen myyntiin.

Claptonin keikan 11000 kuulijasta viitisentuhatta kuuluu yritysmaailman sidosryhmiin, aitiopaikkalaisiin ja muuhun VIP-väkeen. He lunastivat paikkansa konsertissa ennen kuin pääsylippuja saattoi varata Lippupalvelusta.

"Yleisessä myynnissä olleista noin 6000 lipusta enimmillään 25-30 prosenttia meni yritysasiakkaille", Claptonin promoottori Risto Juvonen WellDonesta laskeskelee.

Nousukauden

ilmiö Pavarottin ja Claptonin konsertit ovat esimerkkejä Areenan lippujen jakautumisesta eri ryhmien kesken silloin, kun kyseessä on sekä laajaa yleisöä että liikeyrityksiä kiinnostava "kuuma keikka". Ne eivät edusta yleistä käytäntöä, vaan kuuluvat taloudellisen nousukauden ilmiöihin.

"Konsertit ovat nyt pop yritysmaailmassa, mutta tämä touhu on täysin taloussuhdanteista kiinni." "Kun tulokset huononevat, yritysten kiinnostus laimenee. Ne painavat jarrua", Juvonen huomauttaa.

Tapaus

Clapton Nyt kansainväliset suuryritykset sopivat yhä useammin isojen tähtien kanssa heidän kiertueidensa maailmanlaajuisesta sponsoroinnista. Sopimukset vaikuttavat myös ehtoihin, jotka keikkajärjestäjän on täytettävä.

Claptonin konserttiin tulee 2000 henkeä Volkswagenin mandaatilla.

"He ovat autoyhtiön työntekijöitä, asiakkaita ja sidosryhmäläisiä pääasiassa Suomesta mutta myös ulkomailta", Volkswagen-henkilöautojen markkinointipäällikkö Pekka Multanen kertoo.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että Rolling Stonesin taannoisen kiertueen päätöskeikka veti Saksan Wolfsburgissa sijaitsevan autotehtaan parkkipaikalle 90000 volkswagenilaista.

Risto Juvonen sanoo, ettei Claptonia olisi voinut ostaa ilman Volkswagenia. Vaihtoehtona olisi ollut, että hidaskätinen kitaristilegenda olisi jättänyt Helsingin kokonaan väliin.

"Clapton on niin kallis, että jokainen Areenan palli piti myydä täyteen. Hän ei tule Suomeen syysloskassa pyörimään. Hän tulee, koska täällä maksetaan tarpeeksi." Clapton vetää Areenaan myös parituhatta klubi-istuinten omistajaa ja aitiopaikkalaista.

Klubi- ja aitiopaikkalaisille taataan kahden viikon etuosto-oikeus kaikkien Areenan konserttien pääsylippuihin ennen kuin myynti lippukassojen kautta alkaa. Claptonin ja Pavarottin kohdalla suurin osa heistä käytti option hyväkseen.

Koska osa aitioista jää lavarakennelman taakse pimentoon, 300-400:lle aitiopaikan haltijalle varattiin vaihtopaikat muualta hallista. Lisäksi muulle VIP-porukalle ja lehdistölle on varattu yhteensä muutama sata lippua.

Kahdeksan lippua

sekunnissa Myös tuurilla on osuutta lipun saamisessa tähtikonserttiin.

Asiakassuhteistaan huolehtivat liikeyritykset kilpailevat pääsylipuista fanien kanssa samoilla ruuhkaisilla linjoilla riippumatta siitä, käydäänkö kauppaa puhelimitse vai tietoverkon välityksellä. Lippujonossa yritysten edustajia näkee sen sijaan harvemmin.

Kaupanteko on huikean nopeaa. Lippupalvelun puhelinpalvelun esimies Marja Pitkäsen mukaan siihen kuluu keskimäärin minuutti per asiakas riippumatta siitä, kuinka monta lippua myydään.

Juvonen taas sanoo tietävänsä, että parhaimmillaan Lippupalvelu pystyy myymään kahdeksan lippua sekunnissa, kun kaikki asiakaspalvelu- ja myyntipisteet ovat toiminnassa yhtä aikaa. Lippuluukussa tahti on hiukan harvempaa.

Konsertin tunnelman ja sisällön kannalta faniyleisö on Juvosen mukaan pelkästään hyvä asia: "Varasimme faneille permannon kymmenen ensimmäistä penkkiriviä Claptonin keikalta." "Se on esiintyjänkin kannalta parasta." Fanien suosimiseksi tarkoitetut lippujen myyntirajoitukset (tyyliin 4 lippua / asiakas) saattavat kuitenkin kääntyä tarkoitustaan vastaan. Pahimmillaan ne koituvat vahingoksi kimppaostajille, jotka varaavat puheluruuhkasta läpi päästyään liput koko kaveripiirille, Juvonen sanoo.

Claptonin konserttiin lippuja myytiin enimmillään muutamia kymmeniä asiakasta kohti.

Mikä ihmeen

tanssilordi?

Tavallisesti vain kymmenkunta prosenttia Areenankin konserttivieraista kuuluu erilaisiin sidosryhmiin. Suhdeluku on suurin piirtein sama kuin parin vuoden takaisessa Rolling Stonesin konsertissa Helsingin stadionilla - jopa pienempikin.

Muun muassa Spice Girlsien konsertti ei innostanut yritys- ja aitioväkeä läheskään yhtä paljon kuin Clapton. He varasivat Spice Girlsien kahden keikan noin 24 000 lipusta vain tuhatkunta, Lippuluukun toimitusjohtaja Paul Rökman kertoo.

Viime kesäisen U2-stadionkonsertin tapaan maustetyttöjen bileissä juhlitaan 25. ja 26. toukokuuta enimmäkseen vannoutuneiden fanien ja muuten asiasta kiinnostuneiden kesken.

Michael Flatleyn kahta Lord of the Dance -esitystäkin seuraa kuusitoistatuhantisen yleisön joukossa vain muutama sata VIP-vierasta.

Useimmat klubi- ja aitiopaikkalaiset jättivät etuosto-oikeutensa käyttämättä.

"He eivät ilmeisesti tienneet kenestä ja millaisesta esityksestä on kyse ennen kuin Flatley näkyi televisiossa", Rökman otaksuu.

Verdin Aidan viiteen esitykseen sen sijaan saapuu yrityksille suunnatun ennakkomyyntikampanjan tuloksena 15000 henkeä ja heidän lisäkseen noin 2000 klubi- ja aitiopaikkalaista. Noin 25000:sta jäljelle jääneestä lipusta riittää jaettavaa muillekin. Vapaita paikkoja on yhä jäljellä.

Hieman yllättäen myös Monserrat Caballen konserttiin 28. huhtikuuta, samoin kuin Vanessa Maen toukokuun toisen päivän keikalle mahtuu yhä.

Caballe on kiinnostanut yrityksiä varsin vähän.

Markkinointi niiden suuntaan päästiin aloittamaan niin myöhään. Lippujen kysyntään on vaikuttanut myös Aidan läheisyys, promoottori Antti Einiö toteaa.

Jonottaminen suosikkiesiintyjän konserttiin on useimmille tuttua puuhaa. Monien on sen sijaan vaikea hyväksyä ajatusta, että mahdollisuudet lipun saamiseen kutistuvat liki puoleen ennen kuin tiketit tulevat julkiseen myyntiin.

Kaupantekoon kuluu minuutti per asiakas riippumatta siitä, kuinka monta lippua myydään.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    4. 4

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    5. 5

      Espoo varautuu ongelmiin: Liikennekaaos uhkaa tammikuussa, kun länsimetron liityntäliikenne käynnistyy

    6. 6

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    7. 7

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    8. 8

      Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

      Tilaajille
    9. 9

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    10. 10

      Pakkasukon porttikielto on hyvä uutinen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää