Kulttuuri    |   KIRJAT

Tuhlauksen, kuoleman ja erotiikan pyhä yhteisö

Georges Bataille on äärimmäisyyksien filosofi

Tilaajille

Ranskalaisen filosofin Georges Bataillen satavuotissyntymävuotta 1997 juhlistivat uudet tutkimukset ja teosten uusintapainokset. Gaudeamus ja ai-ai ehtivät hyvin mukaan varsinkin kun nyt suomeksi julkaistut kirjat - esseevalikoima Noidan oppipoika ja eroottinen kertomus Madame Edwarda - paljastavat Bataillen monipuolisuuden. Hän oli paitsi filosofi myös etnologi, taloustieteilijä, sosiologi, uskontotieteilijä ja kirjailija.

Useimmat Bataillen teksteistä julkaistiin hänen omana aikanaan pieninä painoksina vain pyhiin asioihin vihkiytyneitten piiriä varten. Kuitenkin hänen merkityksensä omintakeisena vasta-ajattelijana sekä muiden filosofien - Lacanin, Kristevan, Derridan ja Maurice Blanchotin - innoittajana ylittää radikaalisti taloudelliseen hyötyajatteluun perustuvan arvonmittauksen.

Profaani,

pyhä ja kielto Filosofien lyhyissä esittelyissä on aina vaara päätyä lopulta yksinkertaistuksiin. Bataillen kirjoituksista löytää kuitenkin tiettyjä pysyviä teemoja ja ajattelukuvioita, jotka tekevät myös hänen radikaaleimmat päätelmänsä mielekkäiksi.

Tutustumista auttaa se, että Bataillen pitkät, poimuilevat lauseet ovat suomennoksissa erittäin puhuttelevaa ja kaunista kieltä.

Haltuunotto ja erittäminen ovat Bataillen mukaan inhimillisten toimintojen kaksi eri napaa.

Haltuunottoa luonnehtivat säilyttämisen, hallinnan, hyödyn ja tietämisen intressit. Erittäminen puolestaan johtaa äärimmillään vastustamattomaan yllykkeeseen hylätä, työntää pois myös sellaista, mitä olisi voitu käyttää rationaalisesti.

Näiden kahden voiman seurauksena inhimillinen olemassaolo repeää kahteen osaan: homogeeniseen järjestykseen ja heterogeeniseen jätteeseen, johon kuuluu kaikki vieras, saastainen ja yhteismitaton.

Ulkopuolelle jää myös kaikki se minkä homogeeninen kokee ylemmän asteisena arvona: taiteet, ylimystö ja jumala. Kun ulossulkemista vahvistaa vielä kosketuskielto, heterogeeniseen kuuluu myös pyhän sfääri. Heterogeeninen on kauheaa, kuvottavaa ja samalla puoleensavetävää ja kunnioitusta herättävää.

Blanchot kuvaa Bataillen homogeenista "maailmaksi jossa elämme" ja heterogeenista "maailmaksi jossa kuolemme".

Heterogeeninen pakenee omistamista ja hallintaa; se on sattuman ja shokin todellisuutta. Homogeeninen sen sijaan sysää nopeasti pois silmistä sairaat ja köyhät sekä tuomitsee tuottamattoman tuhlailun, koska se on muistutus kuolevaisuudesta.

Perustavaa laatua olevasta repeämästä seuraa Bataillen ajattelussa sarja muita vastinpareja: tieto ja ei-tieto, mahdollinen ja mahdoton, tietoisuus ja tiedostamaton, erillisyys ja yhteisö, profaani ja pyhä, puhdas ja epäpuhdas, orja ja suvereeni ihminen. Parit eivät kuitenkaan ole ehdottomia vastakohtia.

Tämä tulee näkyviin kiellon ylityksen hetkellä. Kielto ei tule ulkoa jostakin valtainstanssista; se ei ole erehdys vaan voimakas tunne, yhteinen kauhun kokemus. Jos rikoksentekijä ei kokisi kiellon ylitystä sisäisenä ahdistuksena, kieltoa ei enää olisi.

Bataille korostaa, että kielto on olemassa vain tullakseen ylitetyksi. Ylittäminen kumoaa kiellon hetkellisesti sitä tuhoamatta; kielto ja sen ylittäminen ovat rikostovereita.

Erityisesti pyhän yhteisyyden tavoittaminen edellyttää profaanin maailman perustana toimivan kiellon hetkittäistä ylittämistä.

Myös Madame Edwardassa kielto ylitetään. Siinä katsotaan silmästä silmään eläimellistä seksuaalisuutta, jonka kielto kohottaa erotiikaksi ja uskonnolliseksi kokemukseksi.

Tuhlaus

ja uhri Homogeenisen yhteiskunnan näkökulmasta ihminen on arvokas vain sen perusteella, mitä hän tuottaa. Silloin ihminen lakkaa olemasta arvokas itsessään ja muuttuu pelkäksi orjaksi.

Bataille on sitä mieltä, ettei kukaan ihminen tee työtä pelkästään hyödyn ja työn itsensä takia. Päämääränä on aina palkan tuhlaaminen, tyhjän nauraminen ja ystävien kanssa juhliminen.

Tuottamaton tuhlaus on kuitenkin eri asia kuin se normaali kulutus, joka palaa takaisin taloudelliseen kiertoon ja joka on välttämätöntä elämän säilymiseksi. Tuottamaton ilmenee luksuksena, jalokivinä, ylellisinä muistomerkkeinä, vaarallisina peleinä ja leikkeinä, runoutena ja perverssinä seksuaalisuutena.

Nämä kaikki ovat päämääriä itsessään, suvereenilla kun ei ole mitään tilitettävää kenellekään.

Toisin kuin luullaan, vaihtokauppa ei ole Bataillen mukaan kaupankäynnin esimuoto. Sen esimuoto on omaisuuden menetys ja järjetön tuhlaus.

Tämän ajatuksen Bataille sai tutustuessaan Marcel Maussin tutkimuksiin Luoteis-Amerikan intiaanien potlach -instituutiosta. Siinä rikkauden funktio ei ole suojata omistajaansa. Rikkaus on jäämistä alttiiksi mittaamattoman menetyksen tarpeelle. Se saa ihmisen joskus jopa silpomaan itseään, kuten Bataille osoittaa Vincent van Goghia käsittelevässä esseessään.

Bataillen mukaan antelias, orgiastinen ja ylenpalttinen tuhlaus on kadonnut inhimillisistä yhteisöistä verrattain myöhään. Vasta moderni porvaristo kieltäytyi ikiaikaisesta velvollisuudesta maksaa yhteisön tuottamattoman tuhlauksen kustannukset. Se suostuu tuhlaamaan vain itseään varten.

Yhteisö ja

kommunikaatio Bataillen mukaan on epäinhimillistä jättää meidät yksinomaan hyödyllisten tekojen armoille. Järki ja hyötyajattelu eivät pysty tekemään mielekkääksi olemassaoloamme keskellä rajatonta avaruutta, jonne kaikki rukoukset katoavat ilman toivoa vastauksesta. Järjen ja hyödyn varaan ei voi perustaa todellista sydämen yhteisöä.

Elävien yhteisö voi perustua vain yhteiselle tietoisuudelle kuolemasta. Nykyisessä tilanteessa eroottinen rakkaus on ainoa mahti, joka palauttaa ihmisen elämän hehkuun. Se on kutsu rohkeuteen, olemiseen sattuman varassa vailla turvaa tai toivoa.

Kommunikaation ehtona on epätäydellisyys eikä täydellistyminen. Se edellyttää haavan löytymistä itsessä, haavaa toisessa.

Madame Edwardassa haavat avautuvat suutelemiseen. Erotiikka on eheyden kriisi; siinä subjekti kadottaa itsensä objektiin. Kommunikaatio on kohtuutonta itsensätuhlaamista, yksilöllisten rajojen väkivaltaista aukeamista.

Kirjallisuus on

kuoleman tulkki Kuolema tarkoittaa Bataillelle tietämisen lopullista rajaa. Ihminen ei voi eläessään tiedostaa välittömästi omaa kuolemaansa. Ainoastaan kuoleman hetkellä se voi iskeä tajuntaan, mutta juuri silloin tietoisuus sammuu.

Kuoleman saattaa tuntea vain kiertoteitse toisen kuolemassa, uhrissa ja näytelmässä. Tässä on kirjallisuuden omin alue.

Bataille sanoo esipuheessa, että Pierre Angéliquen (jonka nimissä Madame Edwarda alun perin julkaistiin 1941) tunnustus on kokemusta sisäisestä tyhjyydestä, jonka aiemmin täytti Jumala.

Juopunut Pierre Angélique kohtaa Madame Edwarda -nimisen ilotytön yhdessä Saint-Denisin monista bordelleista ja juoksee tämän hullun naisen - Jumalan - perässä pitkin katuja.

Kertomus päättyy kesken kaiken. Se on mahdoton yritys päästä yhteyteen sen kanssa, mitä itsestään tietoinen henki ei pysty tunnistamaan itsessään, eläimen ja kuoleman kanssa.

"Elämälläni on mieltä vain sillä ehdolla, että minulla ei ole, että olen mielipuoli: ymmärtäköön ken taitaa, ymmärtäköön ken kuolee . . .; niinpä oleminen on siinä, tietämättä miksi, vapisten kylmästä . . .; maailman äärettömyys ja yö ympäröivät sitä ja aivan yhtäkkiä se on siinä jotta . . . 'ei tiedä'." Bataillen mukaan kirjallisuus on olemassa siinä mitä filosofia ei kykene sanomaan, ajattelun rajalla. Ylittämällä filosofian kirjallisuus tekee filosofiasta mahdollista ja välttämätöntä.

Tätä ei voi kuitenkaan asettaa miksikään projektiksi. Kirjallisuuden on Bataillen mukaan luovuttava tavoittelemasta homogeenisen alueen tunnustusta.

MARIA SÄNTTI

"Kaupan esimuoto on omaisuuden menetys"

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    2. 2

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    3. 3

      Edis Tatli johtaa EM-ottelua Francesco Pateraa vastaan – HS seuraa

    4. 4

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    5. 5

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    6. 6

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    7. 7

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    8. 8

      Paloasema ilman sähköä Espoossa – Helsingissä piti tarkistaa, onko ratikka vielä kiskoilla vai ei

    9. 9

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    10. 10

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    5. 5

      Kiinalaismedia: Hurjia selfie-kuvia harrastanut mies putosi pilvenpiirtäjästä ja kuoli

    6. 6

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    7. 7

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    8. 8

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    9. 9

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    6. 6

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    7. 7

      Kyykky on tämän hetken kovin hitti – Tätä Mariah Careyn kyykkyasentoa on vaikea päihittää, ja siksi fanit rakastavat sitä

    8. 8

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    9. 9

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    10. 10

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    11. Näytä lisää