Kulttuuri    |   HELSINKI 2000

Laiskuus on teatterin kuolema!

Nykyteatterin uudistaja Peter Brook tuli ensimmäistä kertaa Suomeen

Tilaajille

Hän on ensimmäistä kertaa Suomessa. Tämä olisi kyllä aihe liputuspäiväksi. Enemmän kuin jos joku kruunupää saapuisi valtiovierailulle.

"Hänhän muistuttaa aivan Charles Chaplinia ", joku kuiskaa vieressäni. Yhtä hauras ja pienikokoinen. Mutta hänestä säteilee tarttuvaa persoonallista lämpöä ja voimaa, päättäväisyyttä, jolla on vuosikymmeniä johdettu maailman monikulttuurisinta teatteria.

Pariisin Bouffes du Nord -teatterin perustaja ja johtaja Peter Brook , 75, onkin maailman mittakaavassa karismaattisin elossa oleva teatterin uudisraivaaja.

Brook on henkilönä hyvin vaatimaton, tarpeeksi suuri ollakseen aivan pieni. Hän kiusaantuu pienestäkin itseensä kohdistuvasta huomionosoituksesta. Hänen nöyryytensä ei ole näyteltyä.

En kuule hänen kertaakaan käyttävän puhuessaan sanaa "minä". Hän puhuu johdonmukaisesti "meistä".

"Me" tarkoittaa hänen näyttelijöitään kaikista maanosista ja kulttuureista. "Kaikki puhumme eri kieliä ja meillä on eri jumalat." Brook perusti 1971

Pariisiin tutkivan teatterilaboratorion nimeltä The International Centre of Theatre Resurch. Siitä lähtien ovat kaikkien maanosien teatterintekijät vierailleet Brookin opissa. Hänen työnsä on säteillyt erilaisina muunnelmina maailman kaikkiin kolkkiin.

"Emme ole kuin YhdistyneentkKansakunnat, jossa on yksi edustaja jokaisesta maasta. Emme ole poliitikkoja, emme polemisoi, emmekä luo strategioita. Teatteri on paikka, jossa näyttämön ja katsomon ihmiselämät koskettavat toisiaan tunnin, kahden ajan universaalilla ja samalla hyvin yksityisellä tasolla." "Miten kaunis, luonnollinen ja totta onkaan hetki, jossa erilaiset ihmiset kohtaavat häivähdyksen ajan, ja ojentavat kukin meille oman erityisen lahjakkuutensa." "Teatteri voi näyttää suunnan, miten ihmiskunta voisi elää, jos osaisi." Afrikka, Intia, Aasia

ovat Brookille yhtä lailla henkisiä koteja kuin Eurooppa. Hän on ryhmänsä kanssa kierrellyt Afrikkaa ja siirtänyt näyttämölle afrikkalaisia katoavia kulttuureja.

Ikuisiksi ajoiksi verkkokalvolleni on piirtynyt esimerkiksi hänen teatterinsa järkyttävimmin fyysinen esitys Les Iks , vuodelta 1975, kertomus lähetyssaarnaajien tahtomattaan tappamasta afrikkalaisesta heimosta.

"Les Iks! Esitys oli meille enemmän totta kuin mikään muu. Iksien mukana tuhoutui kokonaisen heimon elämä, mutta heidän mukanaan maailmasta hävisi myös pala syvintä ja aidointa kulttuuria, kyky kuunnella vuoria." Brook kierteli aikoinaan näyttelijöidensä kanssa kuukausien mittaisella tutkimusmatkalla Afrikan kylissä. He opiskelivat näyttelemisen ja kommunikaation uusia muotoja, puhutun sanan ja kielen rajanylityspaikkoja.

"Etelä-Afrikan apartheid-politiikka oli tiukimmillaan, kun tutustuimme Johannesburgissa mustiin teatteritaistelijoihin. Syntyi tähän päivään asti säilynyt kontaktimme Market-teatteriin." "Siellä on lausuttu uuden esityksemmekin syntysanat. Le Costume (Puku) on muistuma Etelä-Afrikan historiasta, ja siitä millaista ihmisten elämästä oli - on." Puku on pienimuotoinen peruskertomus, aivan arkinen, "se tavallinen tarina". Mutta juuri siksi se onkin tekijöilleen niin merkityksellinen.

Puku on tarina miehestä, vaimosta ja Puvusta, joka kuuluu kolmannelle.

Kuolettava teatteri

on käsite, jonka 1970-luvulta lähtien jokainen uusi eurooppalainen teatterisukupolvi on opiskellut Peter Brookin kirjasta Tyhjä tila .

Siitä alkoi maanosan laajuinen teatterikapina, jota voisi kai kutsu kapinaksi "laitosteatteria" vastaan.

Ainoa, joka yhä kaikkein uskollisimmin kavahtaa laitosteattereita, on Brook itse, The Royal Shakespeare Companyn tähtiohjaajan huikean uransa hylännyt toisinajattelija.

"Kuolettavan teatterin tunnistaa nopeasti vaikka se muuttaa ovelasti muotoaan päivästä toiseen." Hän tarkentaa, ettei puhu "kuolleesta" teatterista vaan nimenomaisesti "kuolettavasta". Kuolleesta ei kannata enää kantaa huolta.

"Kuolettava teatteri hiipii salakavalasti, yhä uusin muodoin keskellemme, siksi sen havaitseminen on teatterin elinehto. Kuolettava teatteri on kuin pöydälle unohtunut, kuivunut hedelmä." "Esitykset elävät illasta toiseen. Eilen joku esitys oli täynnä elämää, tänään se on pelkkää imitaatiota. Laiskuutta." Pyhä teatteri

merkitsee Brookille elämän salaisuuden havaittavaksi taikomista, näkyä, joka yllättäen hypähtää muodon takaa valoon, ja huimaa.

"Pyhä ei merkitse kirkollisessa mielessä jumaluutta vaan näkymättömän muuttumista hetkellisesti näkyväksi." Monien suurimuotoisten töiden jälkeen Brookin teatteri on kulkenut kohti yhä yksinkertaisempaa ja pelkistetympää muotoa kuten nyt Suomessa nähtävä Puku.

"Yksinkertaisuus kiehtoo, koska siinä on kaikki. En näe sitä tyylinä tai metodina vaan kokemuksellisena elämän kuvana." Brook sanoo, ettei pysty ajattelemaan taidetta muodon rönsyinä, esineiden yltäkylläisyytenä, paikan houkuttavuutena. Elävän teatterin perusta on pysähdys, pieni havainto, puhalluksen herkkä ja yhtä katoava.

"Kaikessa inhimillisessä elämässä on kaksi kiinnekohtaa: liike ja pysähtyminen, ääni ja hiljaisuus. Ne syntyvät toisistaan, ja niiden epäsuhta tekee sairaaksi. Joku voi kokea hiljaisuuden pelottavana, toinen ahdistuu äänistä." "Liikkeen ja pysähtymisen vuorottaisuudesta rakentuu rytmi, kaksijakoisuudessa on läsnä kuoleman ja elämän kaikkeus." Artaudilainen "julmuuden" teatteri on ollut Brookin uralla merkittävä käsite. "Mutta miten väärin se onkaan ymmärretty. Eräs brittitaiteilija ylpeili sillä, että hän maalasi elefantin ulosteella, sitten jo omallaan . . ." "Kuka enää jaksaa sanoa: fuck!" Julmuus ja väkivalta olivat ennen tabuja, nyt ne ovat sääntö.

Shakespeare on

brookilaisen teatterin kulmakivi. Hän vapautti Euroopan lausuntataiteeksi kuivuneista Shakespeare-kaanoneista. Brookin Lear ja Kesäyön unelma raivasivat tietä vapaan mielikuvituksen retkille Shakespearen teksteihin.

Nyt hän harjoittelee kansainvälisen ryhmänsä kanssa Pariisissa Hamletia, jonka ensi-ilta on vielä tänä vuonna. Ryhmässä on intialaisia, englantilaisia, ranskalaisia ja afrikkalaisia näyttelijöitä ja japanilaiset muusikot. Hamlet on musta.

"Etsimme Hamletin myyttisyyttä, aaveiden maailmaa, jossa isä ja poika kohtaavat. Mitä merkitsee kosto?" Brook ohjasi Hamletin kauan kauan sitten. Mikä muuttui? "Ei Shakespeare, mutta Hamlet!" "Shakespearessa on kaikki, mutta hänestä ei voi tehdä muotokuvaa!" "Hänen tarinoissaan on kuvattu koko inhimillinen elämä kerrostumineen, myös kaikessa näkymättömyydessään, mutta näkyväksi sen on saattanut henkilö nimeltä Shakespeare." Tänä iltana Brook tarjoaa suomalaisille palan nykyisestä suhteestaan teatteriin, pienen, liikuttavan episodin pöydän, parin tuolin ja vuoteen kokoisesta maailmasta, miehestä, naisesta ja mustasukkaisuudesta.

Eteläafrikkalaisen Can Themban novelliin perustuva Le Costume (Puku) vierailee Kom-teatterissa pe, la, su ja ma klo 19.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Walesilainen lammasfarmari äänesti brexitin puolesta, mutta nyt EU-ero vaarantaa koko elämäntyön: ”En koskaan halunnut kovaa brexitiä”

    4. 4

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    5. 5

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    6. 6

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    7. 7

      Ihminen tarttuu herkkuihin, kun elämä kaatuu päälle – ”Tunnesyöminen” on yleinen ilmiö, mutta sen voi saada kuriin yksinkertaisilla keinoilla

      Tilaajille
    8. 8

      Espoo varautuu ongelmiin: Liikennekaaos uhkaa tammikuussa, kun länsimetron liityntäliikenne käynnistyy

    9. 9

      Kiinan talous on arvoitus – ”Zombiyritykset” pitäisi päästää konkurssiin, sanoo Suomen Pankin tutkija

    10. 10

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää