Guillem nousi Gisellen sankariksi - Kulttuuri | HS.fi

Guillem nousi Gisellen sankariksi

Ulkomaiset kritiikit eivät vain ylistäneet

18.1.2001 2:00

Kuten etukäteen saattoi odottaa, ranskalaisarvostelijat eivät pelkästään tyytyneet ylistämään Sylvie Guillemin versiota varhaisromanttisesta Giselle -baletista.

Le Figaron arvostelijaseniorille René Sirvinille ensimmäisen näytöksen viininviljelykylän rapistuneet seinät ja vaatimattomasti puetut kyläläiset (skenografina espanjalainen Ramón B. Ivars ) toivat mieleen Kosovon! Sirvin kuitenkin ihailee Guillemin kykyä luoda eloisa ja yksityiskohtainen kuva kylästä. Guillem on hänestä esityksen todellinen tähti, mutta hän ihailee myös Salla Suomisen ja Jaakko Eerolan bravuuria talonpoikais-pas de deuxin esittäjinä. "Minna Tervamäen Myrthan ilmestyminen valon ja savun muodostamasta kehästä on maaginen, ja 26 wiliä (hengetärtä) hääpuvuissaan ovat hyvin elegantteja. He antavat näytteen yhtenäisestä tyylistä ja kurinalaisuudesta sekä käsien erinomaisesta hallinnasta", Sirvin kirjoittaa. Gisellen roolille ja tanssille ei hänen mielestään ole pantu tarpeeksi painoa. Liberation kirjoittaa Guillemin "terävöittämästä" Gisellestä paljolti kiittävästi. Lehti toteaa vierailun profiloivan Suomen kansallisbalettia, jota johtaa älykkäästi Jorma Uotinen , joka ei siedä vanhentuneita eikä teennäisen moderneja keinoja. Minna Tervamäen Myrtha on "superb" (loistava), Asla Jääskeläinen, Javier Torres ja Kirsi Tiiliharju saavat kiitosta sivurooleistaan. "Ulos vanha, tervetuloa Guillemin Giselle" otsikoi Financial Timesin arvostelija Clement Crisp , jonka mielestä versio todistaa, että Giselle on meidän aikamme tragedia. Hauras ja naiivi nuori tyttö Giselle kuolee järkytykseen rakastuttuaan nuorukaiseen, joka pettää hänet. Hänen mielestään tarinan kerronnassa on kuitenkin ongelmia. Gisellen ja Albrechtin romanssi häviää yksityiskohtien runsauteen. Crispin mielestä toinen näytös on paljon taitavammin tehty. Hän ihailee puunrunko-lavastusta, taitavaa valosuunnittelua (Eric Loustau-Carrere) ja hengettärien kauneutta, joka tuovat hänelle mieleen Hitchcockin vaaleat sankarittaret. "Vanha koreografia on pääasiassa hylätty. Pienehkön draamallisen hyödyn vuoksi olemme menettäneet suuremman draaman - sen miten loistava taiteilija nousee tekniikan yläpuolelle ja muuttuu sielun ruumiillistumaksi", Crisp kirjoittaa. Hän ylistää Guillemin tulkintaa ja kehuu Kare Länsivuoren partnerin taitoja. "Mutta oliko tämä Giselle? Ei tarpeeksi vakuuttaakseen minut", Crisp tuumii.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat