Mainoksista on tullut osa kaupunkia - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri

Mainoksista on tullut osa kaupunkia

Pasi Kolhonen jatkaa Venetsian arkkitehtuuribiennaalissa palkittua kaupunkitutkielmaansa

Tilaajille
Julkaistu: 19.4.2001 3:00

Venetsian arkkitehtuuribiennaalissa vuosi sitten palkittu Pasi Kolhonen , 32, aloittaa Rakennustaiteen museossa uuden pienoisnäyttelyiden sarjan. Nuorten arkkitehtien työpajoja kutsutaan esittelemään ajankohtaista työtään.

Monitoiminen Kolhonen työskentelee suunnittelijana ja tutkijana. Mukaan on mahtunut muotoilun yhteistyötä Snowcrashin ja Ilkka Suppasen kanssa sekä palkinnot Arkkitehti-lehden kirjoituskilpailussa ja seinämaalauskilpailussa Helsingin Unioninkadulle. Kansainvälinen menestys tuli viime kesänä. Venetsian arkkitehtuuribiennaalin internetissä järjestämään ideakilpailuun kolmannen vuosituhannen kaupungista tuli yli tuhat ehdotusta eri puolilta maailmaa. Kilpailijoita kehotettiin kartoittamaan kaupunkien ongelmia biennaalin yhteisen otsikon alla: Vähemmän estetiikkaa, enemmän etiikkaa. Kolme teosta palkittiin, yhtenä niistä Kolhosen tutkielma, joka perustui hänen Otaniemen diplomityöhönsä Mainoskatko kaupungissa. Rakennustaiteen museon näyttely otsikolla Tyhjän tilan kammo on palkitun tutkielman jatkoa. Kaupunkilaisten näkökenttä on kaupan, Kolhonen toteaa. Hän on valokuvannut näyttelyyn Helsingin ydinkeskustasta katunäkymiä ja kertoo kuvaparein, miten graafinen informaatio valtaa kaupunkikuvaa. Ensimmäisessä kuvassa on tuttua arjen hyörinää, kun toisesta on poistettu kaikki muu paitsi mainokset, opasteet ja logot. Jäljelle jää mainostapetti, joka on niin tuttua, ettei sitä ensi silmäyksellä edes huomaa. Kolhonen sanoo, ettei hän halua moralisoida tai arvostella kaupallisuutta sinänsä vaan avata silmiä katsomaan aikamme kaupunkia. Tyhjyyden kammo tarkoittaa taidehistoriassa pyrkimystä täyttää koko kuvapinta. Näin on käymässä kaupungeissamme. Tilat, joissa mainontaa ei ole, vähenevät koko ajan. Kansainvälinen mielikuvateollisuus on kekseliäs ujuttamaan viestejä alitajuntaamme. Mainokset ja logot ovat voimakkaasti kaupunkeja muuttava tekijä. Kolhonen kertoo, että hän suunnittelee tutkielmalleen jatkoa. Hän vieraili sitä varten äsken stipendin turvin New Yorkissa. Rakennustaiteen museon syntyä ennakoi 1952 merkittävä lahjoitus. Loja Saarinen luovutti Yhdysvalloista Suomeen perustettavalle arkkitehtuurimuseolle kokoelman Eliel Saarisen (1873-1950) piirustuksia. Museon kokoelmat käsittävät nyt yli 300000 piirustusta, joiden tekijöinä on viitisensataa arkkitehtia. Tuoreimmista lahjoituksista ja hankinnoista on koottu näyttely. Esillä on eri vuosikymmenten piirustuksia ja pienoismalleja, joita ei ole ennen nähty julkisuudessa. Vaivaisukkojen värikäs katselmus jatkuu museon suuressa näyttelyhallissa. Pasi Kolhonen: Tyhjän tilan kammo sekä uusia lahjoituksia ja hankintoja 27. 5. saakka. Rakennustaiteen museo, Kasarmikatu 24. Ti-su 10-16, ke 10-19.