Avaimesta tarina teatteriin - Kulttuuri | HS.fi

Avaimesta tarina teatteriin

Belgialainen ohjaaja Eric de Volder kouluttaa suomalaisia nuoria

17.5.2001 3:00

Kun belgialainen teatteriohjaaja Eric de Volder saapuu Suomeen vetämään fyysisen teatterin työpajaa, hän tuo mukanaan repullisen avaimia.

"Pyydän opiskelijoita valitsemaan yhden avaimen, viemään sen kotiin ja kertomaan piirustusten ja tekstin avulla siitä, mitä avaimelle tapahtuu." Avain on lähtökohta esitykselle, jota opiskelijat työstävät neljän päivän ajan työpajassa. Helsinki Act -festivaalin ja Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksen järjestämään teatterityöpajaan osallistuu kahdeksan nuorta 10-20-vuotiasta tanssin harrastajaa. Nuoret valittiin nuorisoasiankeskuksen tänä keväänä järjestämistä Loiste! -tanssikatselmuksista. Eric de Volderin menetelmä on kolmiosainen. Aluksi hän pyytää nuoria lämmittelemään ja näyttämään minkälaisia liikkeitä he osaavat tehdä. Seuraava tehtävä on esittää yksin avaimen tarina. Lopussa tarinat kootaan yhteen. "Tarinat avaavat pieniä ovia nuorten elämään. He kertovat jotain itsestään, vaikka tarinat olisikin puettu satujen muotoon. Monet asiat ovat mahdollisia, mutta heidän täytyy valita vain yksi tarina", Eric de Volder sanoo. Pikku-Huopalahden nuorisotalolla on meneillään harjoituksen keskimmäinen vaihe. Lattialla tanssii ja kiemurtelee kuusi nuorta. He luovat omia liikkeitään, yhteyttä toisiin ei ole. Taustalla soi hidastempoinen klassinen musiikki. Nuoret ovat notkeita kuin eläimet. He venyttelevät, kyyristyvät, käpertyvät sykkyrälle, vapisevat, jähmettyvät makaamaan lattialle ja heräävät taas eloon. Yhden kasvoilta paistaa levoton hymy, toinen ilmaisee pelkoa ja tuskaa, kolmas tyyneyttä. Liikkeiden jatkuessa alkavat tarinat. Kukin kertoo vuorollaan muutaman minuutin pituisen kertomuksen avaimesta. "Yhtenä yönä nukahdin ja löysin tyynyni alta avaimen. Avain sopi kaappiin. Siellä oli paljon rahaa. Tuhlasin rahat", 13-vuotias Milushka Lommi kertoo. 16-vuotias Jukka Verta kertoo miehestä, joka kyllästyy yltäkylläiseen elämään Helsingissä ja muuttaa Lieksaan. Hän rakentaa saunan, johon tarvitaan avain. Yli puolen tunnin harjoitus vaatii tiukkaa keskittymistä. "Kiitos, olitte erittäin hyviä", Eric de Volder kiittää harjoituksen päättyessä. Hän ihmettelee, miten pitkällä nuoret pääsevät liike- ja keskittymisharjoituksissaan lyhyessä ajassa. "Teen Belgiassa samoja harjoituksia aikuisten ammattilaisten kanssa. Käytämme harjoituksiin aikaa useita kuukausia." 18-vuotias Hanna Ketola sanoo olleensa alussa aivan pihalla, mutta innostuneensa harjoitusten edetessä. "On hienoa huomata pystyvänsä heittäytymään. Harvoin pääsee sellaiseen mielentilaan, jossa voi antaa kaiken vain mennä eteenpäin." Eric de Volder on yksi keskeisistä 1980-luvun belgialaisen teatterin uudistajista. Kymmenen viime vuotta hän on työskennellyt Gentissä Ceremonia-ryhmän kanssa. Hän osallistuu näytelmän tuottamisen eri vaiheisiin; kirjoittaa, lavastaa, suunnittelee valaistusta ja ohjaa. Näytelmiä hän on kirjoittanut viisitoista. Monet niistä ovat perhe-elämän kuvauksia. Hänen teatterinsa lähtökohta on fyysinen ilmaisu. "Roolihahmolla on ensin fyysinen ilmiasu ja olemus. Vasta sen jälkeen tulee psykologia. En ole kiinnostunut pitkistä sanallisista analyyseista vaan toiminnasta näyttämöllä. En voi lukea näyttelijän ajatuksia, mutta se mitä hän tekee, on tulosta ajattelusta. Voin lukea hänen kehoaan", Eric de Volder kertoo. Teatterielämä Belgiassa on Eric de Volderin mukaan vilkasta. Uusia ryhmiä syntyy ja niitä tuetaan. Gentissä toimii mm. esittävien taiteiden tuotantokeskus Victoria, joka on samanaikaisesti teatteri ja taiteilijoiden tukikohta. Victorian suojissa pääsevät esiintymään mm. uudet kokeilevat ryhmät. Teatterityöpajan yleisölle avoin harjoitus järjestetään Töölönlahden makasiineilla tänään klo 15.30-16. Vicoria-tuotantotalon mallia esitellään makasiineilla tänään klo 14-17.30

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat