Murray Perahia avaa konserttikauden - Kulttuuri | HS.fi

Murray Perahia avaa konserttikauden

Pianisti saapui Floridasta kesäasussa paukkupakkaseen

5.1.2002 2:00

Kaikkeen sitä maailmantähti joutuu. Kun pianisti Murray Perahia saapui keskiviikkoiltana Suomeen Floridasta, jopa Radion sinfoniaorkesterin kaiken nähnyt intendentti Tuula Sarotie kauhistui.

Pakkasta oli parikymmentä astetta, mutta Perahialla oli kesäasu päällään: ei päähinettä eikä käsineitä sormien suojana. "Olihan se sokki", pianisti kertoo seuraavana päivänä. "Vaimo muistutteli Suomen talvesta, mutta en kuunnellut." Viemme pianistin ennen haastattelua Hakaniemen Elantoon jo terveyssyistä. Perahia ostaa pipon kymmenellä eurolla, hanskat kahdellakymmenellä eurolla ja kaulaliinan runsaalla kymmenellä eurolla. "Nyt on hyvä. Nyt on paljon parempi", Perahia huokaa onnellisena ja pipopäisenä. Perahia lensi Suomeen avaamaan kevään konserttikauden hyvin näyttävällä tavalla. Eilen häntä kuultiin Tampereella Radion sinfoniaorkesterin vierailukonsertin solistina. Tänään hän esiintyy RSO:n kanssa Finlandia-talossa, ja ohjelmassa on edelleen Beethovenin viides pianokonsertto, Nielsenin Naamiaiset -alkusoitto sekä Sibeliuksen viides sinfonia. Kapellimestarina on Paavo Berglund , Perahian naapuri Lontoon Ealingin kaupunginosasta. "Emme ole tavanneet Ealingissa, mutta olen soittanut Paavon kanssa varmaan kymmenen kertaa, esimerkiksi Bournemouthissa, Madridissa ja Tukholmassa." Perahia tuli Floridasta Eurooppaan vain Berglund-keikkojen vuoksi. Seuraavaksi hän soittaa Philadelphian uudessa salissa kaikki Beethovenin pianokonsertot. "Tuleehan tässä matkaa, mutta tulen Suomeen aina mielelläni. Seuraavasta vierailusta neuvotellaan jo." Perahia vieraili Suomessa viimeksi 1999. Muistissa on resitaali ja mestarikurssi Sibelius-Akatemiassa. Vuonna 1998 hän vieraili Kokkolassa Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin maineen houkuttelemana. "Se olikin hieno orkesteri. Muistan myös mestarikurssiltani Gergely Bogányin , joka soitti erinomaisesti." Perahia on kulkenut voitosta voittoon sen jälkeen, kun hän palasi konserttilavoille vaikean käsivamman parannuttua. Tulehtuneen haavan komplikaatiot pitivät hänet poissa konserttilavoilta aluksi pari vuotta, ja vuoden 1994 esiintymisten jälkeen vielä toiset kaksi vuotta. Syy vaikeuksiin löytyi lopulta luunsirusta peukalossa. "Nyt käsi toimii kuin unelma, en edes muista enää asiaa. Se on ihme", hän riemuitsee. Toinen ihme tapahtui konserttitauon aikana. Perahia opiskeli Schenker-analyysia ja kontrapunktia. Tuloksena oli entistä jäsennellympää ja yllättäen myös intohimoisempaa musisointia. Vaikka Perahia nousi huipulle jo 1970-luvulla, hän on tehnyt parhaat levynsä kriisinsä jälkeen. Erityisesti Bach-levyjä on kehuttu. " Claudio Arrau ja monet muut pianistit pudottivat Bachin ohjelmistostaan, kun Wanda Landowska aloitti vanhojen kosketinsoittimien renessanssin. He olivat kuitenkin väärässä", Perahia sanoo. "Landowska oli hieno muusikko, mutta ei hänenkään soittimensa ollut autenttinen, vaan jonkinlainen pianon ja klavikordin sekamuoto. Bach sopii flyygelille erinomaisesti." Perahia levytti äskettäin Bachin klaveerikonserttoja. Pian ilmestyy myös Schubertin kolmen viimeisen sonaatin levytys. Suunnitelmissa on levyttää myös Chopinin etydit opus 10 ja 25. Modernia musiikkia Perahia ei soita juuri lainkaan. "Soittamani vanhan musiikin hallinta vaatii syvällistä kontrapunktin ja tonaalisen musiikin opiskelua. Näitä taitoja ei nykymusiikissa juurikaan voi käyttää." Mieluiten hän puhuukin haastattelussa Beethovenista. "Viides pianokonsertto on suuri mestariteos. Se on muodoltaan vapaampi ja lähempänä Mozartia kuin Beethovenin varhaiset pianokonsertot." Tämäpä yllättävää. Yleensä toista pianokonserttoa pidetään eniten Mozartin tyylisenä. "Se on sitä vain soinnin tasolla", Perahia tähdentää. "Sävellyksen sisäinen logiikka vaatii muodon vapautta. Beethoven ymmärtää tämän Mozartin tavoin neljännessä ja viidennessä pianokonsertossa." Murray Perahia RSO:n solistina Finlandia-talossa klo 19.30. Joht. Paavo Berglund. - Nielsen, Beethoven, Sibelius.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat