Onko nyt Anu Komsi -festivaali? - Kulttuuri | HS.fi

Onko nyt Anu Komsi -festivaali?

Sopraanolla kolme ohjelmistoa runsaan viikon aikana Helsingissä

29.1.2002 2:00

Sopraano Anu Komsin kalenterin katsominen hengästyttää.

Vuodet Saksan oopperataloissa ovat toistaiseksi takana, samoin viime vuoden opinnot, joiden jälkeen Komsi viimeisteli viimein maisterin paperit Sibelius-Akatemiassa. Nyt on aika laulaa täyspäiväisesti, ja sitä hän todella tekee. Viime torstaina hän ensiesitti Suomessa Turun kaupunginorkesterin kanssa Pehr Henrik Nordgrenin kuudennen sinfonian. Tästä tiistaista ensi viikon perjantaihin mahtuu myös peräti peräti kolme eri ohjelmaa Helsingissä. Tänään on vuorossa Uusi Helsinki -kvartetin konsertti Tuomiokirkon Kryptassa, jossa Komsi esiintyy Schönbergin jousikvartetossa nro 2. Ensi viikon Helsingin-keikat ovat Radion sinfoniaorkesterin ja Kuudennen kerroksen orkesterin kanssa. Mikä ihmeen Komsi-festivaali nyt on? "Tämä on free lance -laulajan arkea", Komsi virnistelee. Tahti jatkuu kiivaana. Maaliskuussa hän laulaa Birminghamin kaupunginorkesterin kiertueella Mahlerin neljättä sinfoniaa mm. Dublinissa ja Leedsissä. "Ja niiden konserttien välissä on taas Helsingin-keikka, Esa-Pekka Salosen Floof ", laulaja muistaa. Anu Komsi tunnetaan jännittävästä, kauniista äänestään. Hän on kevyt ja lyyrinen sopraano, jonka ääniala ulottuu myös varsin korkeisiin koloratuuritehtäviin. Ääni sopii vanhaan ja uusimpaan musiikkiin ja tietysti myös oopperaan, joskaan ei raskaisiin Verdin ja Wagnerin oopperoihin. Silti äänessä on volyymia ja läpäisevyyttä, kun tarvitaan. "En olisi uskaltanut tarttua esimerkiksi Sibeliuksen Luonnottareen , ellei Esa-Pekka Salonen olisi pyytänyt minua Oliver Knussenin konsertin solistiksi Porvooseen kesällä 2000. Luonnotar on Suomessa ollut raskaiden Turandot-äänityyppien tehtävä. Mutta se sopikin hyvin, ja olen laulanut Luonnotarta myös ulkomailla." Hyvä niin, sillä Komsin laulettua Luonnotarta Englannissa kriitikko Andrew Clements The Guardianissa kutsui häntä parhaaksi kuulemakseen Luonnottaren laulajaksi. Komsin ääni-ihanteet löytyvät vanhoilta äänitteiltä. " Helmi Liukkonen lauloi hienosti Luonnottaren 1929 lähes ilman vibratoa. Parasta ja vivahteikkainta vibraton käyttöä löytyy vanhojen bel canto -tähtien levyiltä." Jotkut laulajat ovat sitä mieltä, että vibrato tulee oikealla tekniikalla laulettaessa luonnostaan, eikä sitä voi säädellä. "Voihan sitä, kun osaa! Kaija Saariahon nuoteissa määritellään selkeästi se, koska suora ääni muuttuu tiheneväksi vibratoksi, ja koska se taas muuttuu trilliksi ja niin edelleen. Tämä on tekniikkakysymys. Itse opin trillinkin Pariisissa Dennis Dupleix'lta . Suomessa en sitä oppinut." Komsi kiersi alkuvuodesta Britanniaa Saariahon Unien kielioppi -produktion kanssa. Visuaalisesti haastavan produktion siirtäminen Kiasman olosuhteista oli hänen mukaansa vaikeaa, mutta yleisön reaktiot lämmittivät. "Olisi vain ollut Unien kieliopin levyjä kaupoissa. Jouduin itse hankkimaan ja myymään niitä. Kaikki menivät konserteissa kuin kuumille kiville." Ja taas kriitikot kehuivat. Komsi oli The Guardianin mielestä "superb" ja Sunday Timesin kriitikon mielestä kovasti "impressive". Kehuja tuli myös The Independetilta. Komsi opiskeli Anni Kentalan johdolla Kaustisella ja Liisa Linko-Malmion sekä Marjut Hannulan johdolla Sibelius-Akatemiassa. Lisäoppia löytyi Pariisin ohella Avanti-orkesterin kanssa touhuilusta. "Tein tavattomasti uutta musiikkia Avantin kanssa. Sieltä löytyi nuotinlukurutiini. 20-vuotiaana olin jo laulanut Webernin tuotannon ja Salosen Floofin ." Avantin porukasta löytyi jo 1980-luvun alussa myös aviomies Sakari Oramo , joka johtaa Birminghamin kaupunginorkesteria ja pian myös Radion sinfoniaorkesteria ylikapellimestarina. "Sakarilla on niin hysteerinen korva, että harva laulaja kelpaa hänelle. Minua hän vielä onneksi sietää, joten teen Mahlerin nelosta RSO:n ja birminghamilaisten kanssa." Komsi lauloi 1994-1998 kuukausipalkalla Bremenin oopperatalossa ja vieraili esimerkiksi Lyypekin oopperassa Bergin Lulun nimiosassa. Myös Münchenin ja Frankfurtin oopperat tulivat tutuiksi. "Nyt jotkut nuoret laulajat sanovat, että eivät lähde Saksaan orjaksi", hän nauraa. "Jos pääsee Saksan A-taloihin ykkössolistipalkalla, voi kuitenkin tehdä ammattiaan vastaavaa työtä hyvissä olosuhteissa. Saksassa on monia hyviä suomalaislaulajia tekemässä hienoa uraa, vaikka heitä ei Suomessa muisteta." Viime vuosina Komsin orkesterisolistitehtävät ovat lisääntyneet, eivätkä pelkästään aviomiehen kanssa. "Kantaesitin Wienin sinfonikkojen kanssa Jonathan Harveyn White as Jasminin Theodor Gusselbauerin johdolla. Se aukaisi uraa, sillä Wienin Konzerthaus kiinnitti minut Bernsteinin Wonderful Town -produktioon. Ja Harvey halusi minut laulamaan White as Jasminia Amsterdamin Concertgebouw-saliin ja ensi syksyksi Strasbourgin Nova-festivaalille." Toinen tärkeä nykysäveltäjä Komsille on György Kurtág , jonka Kafka-fragmentit hän levytti Oramon kanssa. "Kurtág itse kutsui meidät esiintymään juhlilleen Lontooseen toukokuuksi. Sakari johtaa Kurtágin pyynnöstä myös Schumannin Szenen aus Faustia , ja laulan yhtenä solisteista." Levyrintamalla Komsia kuulee Šostakovitšin Sarja suomalaisiin teemoihin -solistina sekä pian myös pienessä tehtävässä Nielsenin kolmannessa sinfoniassa, jonka Osmo Vänskä levyttää Skotlannissa. "Ja mieluisin tehtävä on levyttää Henzen , Brittenin , Szymanowskin ja Schönbergin teoksia Rimbaud'n teksteihin. Taidan tehdä sen omalle yhtiölle, kun uusi musiikki ei muka myy. Vaikka myyhän se, varsinkin konserttien yhteydessä."

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat