Kulttuurien kuolemien musiikkia - Kulttuuri | HS.fi

Kulttuurien kuolemien musiikkia

Radion sinfoniaorkesteri ja Suomen Filharmoninen kuoro Finlandia-talossa, joht. Thomas Adès, kuoron valmennus Juha Kuivanen, laulusolistit Lilli Paasikivi, Juha Uusitalo, Mika Pohjonen, Laura Nykänen, Taina Piira. - Berlioz, Adès.

8.9.2002 3:00

Musiikin hämmästyttävä monitaituri, säveltäjä, kapellimestari ja pianisti Thomas Adès häikäisi Radion sinfoniaorkesterin kanssa sekä profeettana että profeetantekijänä.

Terroristien isku New Yorkiin on kuin kliimaksi hänen vuonna 1999 säveltämälleen näylle America (A Prophesy) , joka manaa tuhoa, kaiken loppua. Sitä kehystämään Musiikin historia tarjoaa joukon mitä vastakkaisimpia arvioita tuosta Berliozin pääteokseksi katsottavasta, Vergiliuksen Aeneis-runoelmaan perustuvasta historian sävelityksestä. Yhteistä noille arvioille on se, ettei kukaan kirjoittajista ollut teosta kuullut, Troijalaiset kun esitettiin edes suunnilleen kokonaisena vasta sata vuotta syntymänsä jälkeen. Nyt kuullut osat oopperasta eivät tuntuneet tuovat mitään oleellista uutta säveltäjän kuvaan. Korkeintaan hämmästytti entistä enemmän se, miten Berlioz osasi kohottaa tässäkin niin häikäisevään tehoon pohjimmiltaan miltei alkeellisen sävelkielensä. Pianolla soitettuna Berliozin soinnunkäyttö, rytmiikka ja muotosommitelmat näyttäytyvät monesti uskomattoman avuttomina. Mutta kun Berlioz jakaa nuo kummallisen kömpelöiltä vaikuttavat sepitteensä orkesterille, kuorolle ja solisteille, ne soivat loisteliaina ja huumaavina. Näin nytkin Thomas Adèsin sytyttävällä johdolla. Hän sai RSO:n antamaan parastaan. Suomen filharmoninen kuoro ylti Juha Kuivasen harjoittamana täsmälliseen ja latautuneeseen ilmaisuun. Solisteista Lilli Paasikivi Juha Uusitalon upea bassobaritoni säihkyi Korebusin roolissa rikkaana ja ilmaisuvoimaisena. Mika Pohjoselle , entiselle Seinäjoen tangokuninkaalle, Aeneaan roolin tyylikäs ja taiturillinen tulkinta taisi olla lopullinen läpimurto taidemusiikin pariin. Laura Nykäsen (Didon sisar Anna) kaunis altto sopeutui ensembleen oivallisesti. Troija tuhoutuu Berlioziin Adèsin yhdistää orkesterin keinovarojen mestarillinen hallinta. Oleellisin ero on mielestäni siinä, että Adèsin sävelkielikin on vivahteikasta ja merkityspitoista, muisteli sitten hänen kuoronsa omaleimaisia ilmaisuja tai hänen orkesterinsa säihkyvää tematiikkaa. Tuhoon tuomitun mayakansan tuntojen tulkkina sopraano Taina Piira oli voitettunakin lumoava voittaja. Sittenkin America (A Prophesy) oli mielestäni pikemminkin jännittävä ja järkyttäväkin kokemus kuin suuri taide-elämys. Olavi Kauko

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat