Kulttuuri

Koneita arkeen ja juhlaan

Helkaman 100-vuotinen historia on osa suomalaisen mainostamisen historiaa

Tilaajille

"Helkama-pyörä on Helkama-pyörä, entinen ritsa on lälläripyörä..." Mika Sundqvistin

Moottoripyörä on moottoripyörä -kappaleestaan mainosta varten muokkaama rento renkutus on jäänyt todennäköisesti lähtemättömästi mieleen suurelle osalle suomalaisia.

Tavallisen kansan kotien koneistaja Helkama on tullut historiansa aikana tehokkaasti suomalaisiin olohuoneisiin myös television ja lehtien kautta.

Helkaman tuotteiden mainostamisen historia on yhtä pitkä kuin yhtiön historia.

Tekniikan museossa avautuneessa Helkaman 100-vuotisjuhlanäyttelyssä voi nähdä vanhoja mainosfilmejä, joista varhaisimmat pyörivät elokuvateattereissa, sekä televisioon tehtyjä mainoksia. Ne kertovat elävästi paitsi Helkaman tuotteiden historiasta myös yleisemmin suomalaisesta aatteiden ja kuluttamisen historiasta.

Helkama aloitti mainostamisen demokraattisesta kulkuneuvosta, polkupyörästä sekä ompelukoneista. Niiden mainokset ovat ytimekkäitä: hyvää ja laadukasta tarpeeseen.

Laadun ja edullisuuden korostaminen jatkui myöhemminkin, mutta kun ihmisten tarpeet oli täytetty, siirryttiin yhä enemmän elämäntapamainontaan.

Helkama on ollut nimenomaisesti "tavallisen kansan" koneistaja, luksustuotteita sen valikoimassa on ollut melko vähän. Niistä huomattavimmat ovat ehkä olleet Jaguar- ja Alfa Romeo -autot.

Mainoksetkin suunnattiin suurelle kansanosalle. Suomen Kuvalehteä tärkeämpiä kanavia olivat Seura, Apu ja esimerkiksi Maaseudun Tulevaisuus.

Helkaman ensimmäinen suuren luokan mainoskampaja oli Hopeasauma-polkupyörän esittely 1955. Kampanjan toteutti Matti Viherjuuri, ja pilapiirtäjä Kari Suomalainenkin osallistui piirroksillaan kampanjointiin. Lyhytelokuvan mittaisen mainosfilmin ohjasi Jack Witikka ja näyttämöllisessä ympäristössä paikallaan polkeva joukko lauloi Reino Helismaan sanoin marssisävelmän tahdissa.

Koneistuminen antoi ihmisille lisää vapaa-aikaa, ja sitä korostettiin mainoksissakin, muun muassa pesukoneiden kohdalla.

1950-luvun pesukoneen lehtimainoksessa Sirkka-pesukonetta ympäröi koko hymyilevä perhe, kuin taivaasta olisi tippunut lahja keskelle huonetta.

Saman pesukoneen mainoselokuvassa aniliininpunaiseen pukuun pukeutunut perheenäiti hämmentää kahvia piirretyissä kulisseissa: kun kone pesi vaatteet, kahvitteluunkin jäi aikaa.

Pesukoneen, samoin kuin aiemmin ompelukoneen kohdalla ostopäätöksen tekemisessä oli perheenäidin lisäksi vakuutettava aviomies.

Kun pulsaattorikoneista oli jo siirrytty rumpukoneisiin, vuonna 1961 pesukoneen lehtimainoksen yhteydessä julkaistiin koneella kirjoitettu "Avoin kirje aviomiehelle". Siinä ostopäätökseen houkuteltiin muun muassa hahmottamalla hintahaarukkaa: "Se on kalliimpi kuin haulikko, mutta huomattavasti halvempi kuin auto." Mainoksessa pesukoneen vieressä poseeraa hohtavan valkoiseen leninkiin pukeutunut moderni ja vapaa nainen, jonka kasvoilla karehtii kiitollisuus. Hän venyttää leningin helmaa kohti pesukonetta, ettei yhteys puhtauden tuojaan jäisi epäselväksi. Koneen merkki oli sopiva: Candy.

1960-luvulla mainoksia kohdistettiin yhä enemmän nuorisolle, joille kaupattiin muun muassa Playboy-matkaradioita, mopoja ja moottoripyöriä.

Noin sadasta esineestä koostuvan Helkaman juhlanäyttelyn esillepano on kronologinen, joten jokainen voi tarttua aikajanassa kohtaan, josta omat muistot alkavat elää.

Itselläni se tapahtuu Jopo-polkupyörien myötä.

Jopo syntyi 1964 unisex-yleispyöräksi, ja siitä tuli yksi aikakauden symboleista.

Muutama vuosi sitten retrobuumin myötä Jopoa alettiin valmistaa uudelleen, uudelleen muotoiltuna.

Helkaman nimi ei ole korostunut mainoksissa, eikä se myöskään tuotteissa ole aina selkeästi näkyvissä. Esimerkiksi kaupoista tutut juomien lasioviset jääkaapit ovat Helkaman valmistamia, mutta niissä korostuvat juomayhtiöiden brandit. Myös suuri osa postinkantajien pyöristä on Helkama-merkkisiä.

Helkaman tuotteet ovat olleet anonyymejä, niiden suunnittelijoita ei ole tuotu liiemmin esille. Niiden takaa löytyy kuitenkin sellaisia suomalaisia muotoilijoita kuin Raimo Nikkanen, joka suunnitteli 1980-luvulla jääkaappeja, ja uusimpia jääkaappeja suunnitellut Eljas Perheentupa.

Eero Rislakki puolestaan loi värikartan Jopoille.

Näyttelyssä on monia muotoiluherkkuja. Helkaman maahantuoma italialainen Fiat-jääkaappi on kauniin virtaviivainen. Samoin puisilla jaloilla seisova, Suomessa valmistettu 1950-luvun televisio on hieno. Sen rinnalla litteät taulutelevisiot ovat lähes toritaidetta.

Helkama. Sata vuotta koneita suomalaisille -näyttely 31.12. saakka Tekniikan museossa, Viikintie 1, ke-su klo 12-16.

Tapani Mauranen (toim.): Helkama! Sata vuotta mainontaa. Otava. 157 s. 37,90 e.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    3. 3

      Egyptiläinen laulajatar söi musiikkivideolla banaania alusvaatteissaan – tuomittiin kahdeksi vuodeksi vankilaan siveettömyydestä

    4. 4

      Helsinki-Vantaan lentokenttä meni sekaisin: Laukkujensa etsijöitä kehotettiin tiistaina lähtemään pois ja palaamaan aamulla asiaan

    5. 5

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    6. 6

      Uusi Tähtien sota -elokuva The Last Jedi on niin hyvä, että se pääsee jo lähelle alkuperäistä trilogiaa

    7. 7

      Äärimmäisen vaikean My Summer Car -pelin suomalainen tekijä ansaitsi yli puoli miljoonaa euroa – Hittipeli on ”käytännössä tyhmää sekoilua kännissä”

    8. 8

      Erikoisen ”tappaja-ankan” fossiili löytyi Mongoliasta – dinosaurus oli niin erikoinen, että tutkijat epäilivät otusta väärennökseksi

    9. 9

      Väitteet siitä, että presidenttipari ei kutsunut Linnan juhliin kulttuuriväkeä, ovat totaalista hölynpölyä

    10. 10

      Uusi avaus Pohjois-Korean umpikujassa: Ulkoministeri Tillerson neuvottelisi Kimin kanssa ilman ehtoja – ”Puhutaan vaikka säästä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tarina opiskelijanaisen täysin surkeasta seksiyöstä nousi maailmanlaajuiseksi hitiksi – Miksi annamme huonon seksin tapahtua?

    2. 2

      #Metoo-kampanja voi lannistaa ujot ja kokemattomat pojat

    3. 3

      Venäjä saattaa antaa Ruotsille ikävän joululahjan: Iskander-ohjuksia naapuriin – Mutta miksi ohjus­kohut hymyilyttävät Venäjän tuntevia suomalais­sotilaita?

      Tilaajille
    4. 4

      Suurmoskeijahanke sai pakit Helsingissä, puuhanainen uhkaa viedä moskeijan muualle: ”En ole käynyt yhtäkään järkevää keskustelua yhdenkään poliitikon kanssa”

    5. 5

      Sikarin muotoista asteroidia tarkkaillaan radioteleskoopilla – se on niin outo, että siinä voisi olla merkkejä vieraasta sivilisaatiosta

    6. 6

      Ultra Bran jälkeen Vuokko Hovatta menetti ensin lapsen ja sitten miehensä: ”On lohdullista tietää, että aika kauheistakin asioista voi selvitä”

      Tilaajille
    7. 7

      Vuosikymmeniä paraatipaikalla polkuhintaan kirjoja myynyt antikvariaatti kaatui Helsingin kaupungin vuokran­korotuksiin – ”Olemme pelanneet tähänkin asti minimikatteella”

    8. 8

      Ensin Vantaa kaatoi tonnikaupalla lasten ruokaa roskiin, nyt kaupunkilaiset maksavat siitä miljoona euroa – ”Käsittämätön virhe”, luonnehtii poliitikko

    9. 9

      Mielikuva automarketissa ravaavasta ”prisma­perheestä” lykkää lapsen­tekoa – kolme–nelikymppisten ruuhka­vuodet pakkautuvat yhä lyhyempään jaksoon

    10. 10

      Suomalaismies vaati Googlelta 120 000 euron korvauksia henkisestä kärsimyksestä, kivusta ja särystä, mutta joutui itse maksajaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörä­tielle pysäköidystä paketti­autosta – autosta tuli poliisi ja vei ilman henkilöllisyys­todistusta liikkeellä olleen naisen putkaan

    2. 2

      Kuvia Suomesta, osa 27: Mikko Suutarinen valokuvasi kuljettajia, jotka muistuttavat ajoneuvojaan

    3. 3

      Alma on julkaissut musiikkia vain vajaat 17 minuuttia – Onko hän todella kansain­välisesti menestynein suomalainen artisti?

      Tilaajille
    4. 4

      Tämä kysymys kysytään lähes jokaisessa työhaastattelussa, sillä se paljastaa työntekijästä paljon – Näin vastaat siihen oikein

      Tilaajille
    5. 5

      Onko tässä Linnan juhlien hervottomin kuva – Oletko koskaan nähnyt Timo Soinia yhtä onnellisena?

    6. 6

      HS:n lukijat äänestivät suosikkinsa Linnan juhlien näyttävimmistä puvuista – kärki­viisikossa säihkyviä paljetteja, upeita laahuksia ja Suomen leijonalla koristeltu housupuku

    7. 7

      Kummelin Heikki Silvennoinen on ymmällään ja otettu sketsinsä maailmanlaajuisesta suosiosta: ”Pääasia, että ihmiset nauravat”

    8. 8

      Viiden lapsen isä Topi Linjama erosi vanhoillislestadiolaisuudesta ja puolustaa nyt isien asemaa – Isä on monessa perheessä juoksupoika ja äiti projektipäällikkö, hän sanoo

      Tilaajille
    9. 9

      Järjestäjän Facebook-kirjoitus osoittaa: Töölöntorin alpakka­tapahtumalla haluttiin viedä huomio pois 612-kulkueesta ja saada se siirtymään muualle

    10. 10

      Toimittaja kyykkäsi viikon ajan: asennon vaikeus ja kivistys yllättivät, muiden kummastelu ja muotikin haittasivat – lopulta käteen jäi uusi, terveellinen tapa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää