Tanssi ja laulu häätää häilyvän huomisen - Kulttuuri | HS.fi

Tanssi ja laulu häätää häilyvän huomisen

Puumalan miehet antavat KOMin lavalla kaikkensa teatterin puolesta

19.7.2008 3:00

Hyvähän siitä tuli, napakka tunnin mittainen teatteriesitys, tästä televisiosta tuttujen Puumalan miesten uroteosta.

Ylen TV1 on näyttänyt kesälauantaisin Kaikki Puumalan puolesta -sarjaa, jossa kriisilistalle päätyneen kunnan asukkaista valittiin seitsemän miestä tekemään teatteria ja tuomaan aikaansaannos pääkaupunkilaisten pällisteltäväksi KOM-teatterin lavalle.

Television ohjelmakaavio ei ole määrännyt esityksen kestoa ja miesten koukuttamien televisionkatsojien kannattaakin rynnätä Helsinkiin, sillä lopputulosta ei tulla näkemään kokonaisuudessaan televisiossa. Näillä näkymin viimeinen esitys KOMissa on torstaina 24. heinäkuuta. Television kymmenosainen "seurantasarja" jatkuu 9. elokuuta asti, tänä lauantaina on vuorossa seitsemäs jakso.

Kaikki Puumalan puolesta -hankkeen idea on niin yksinkertainen ja suomalaiseen mentaliteettiin sopiva, että sen pohjautuminen kansainväliseen formaattiin tuntuu sekä järkyttävältä että naurettavalta. Harrastajateattereiden luvatussa maassa on joka tapauksessa hienoa, että formaatin suomalaiset soveltajat ovat panneet miehet tekemään nimenomaan lavateatteria.

Esityksen pirstaleisesta rakenteesta on helppo irrottaa näyttäviä kohtauksia televisiossa esitettäväksi, mutta miesten vahva läsnäolo, juureva ote näyttämöön ja leikkivä suhde yleisöön, ovat täyttä teatteria ja parhaimmillaan elävässä esitystilanteessa.

Miehet ovat itse kehitelleet Minna Nurmelinin ja Titta Halisen dramatisoiman esityksen sisällön, mutta ilmaisussa heidän apunaan on ollut muitakin vankkoja ammattilaisia, joiden vaikutuksen voi aistia hyvin kokonaisvaltaisena.

Erityisen merkittävältä tuntuu koreografi Ari Nummisen panos. Numminen ei todellakaan ole laatinut vain askelkuvioita, hän on saanut miehet liikkumaan ja toimimaan näyttämöllä yhtyeenhitsautuneena joukkona, jossa jokainen uskaltaa luottaa myös itseensä.

Häpeä ja myötähäpeä ovat puhtaasti esityksen sisällöllisiä piirteitä ja esiintyjät intoutuvatkin ruotimaan miehisyyttä kursailemattoman rehevällä tavalla. Huumoria syntyy roppakaupalla, mikä on jo aikamoinen saavutus.

Komea on myös laulupuoli, erityisesti kun miehet itse ovat pitkälti vastanneet kappaleiden sanoituksista ja sävellyksistä, sparraajanaan teatterin puoleltakin tuttu musiikintekijä Pauli Hanhiniemi.

Dramaturgian osalta esityksen alku ehtii nostaa esille muutamia pelkoja.

Valmiiksi kuuma teatterisali on täynnä savua, mikä panee epäilemään liikkeellelähdön tapahtuvan esihistorian alkuhämäristä, vähintäänkin Saimaan vesistön muokanneen jääkauden ajoilta. Rakenne on kuitenkin päinvastainen ja esitys päättyy myyttissävytteiseen tulevaisuudenkuvaan, jossa miehet soutelevat katsastamassa jälkeläistensä aikaansaannoksia. Esityksen ensimmäinen laulunumero, Juha Vainion säveltämä ja sanoittama kappale Vanhoja poikia viiksekkäitä, ei siis myöskään ole suuntaa-antava.

Esitys tarjoaa hauskoja paloja Puumalan historiasta ja nykypäivästä, toivottomuutta tai taistelutarmoa puhkuvaa pateettisuutta siitä löytyy vain ironisessa mielessä. Esityksen nimeksi olisikin sopinut paremmin Kaikki teatterin puolesta!

Lauri Meri

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat