"Suomea brändätään yhä Runebergin hengessä" - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|hs-raati

"Suomea brändätään yhä Runebergin hengessä"

Maabrändin pitää perustua tosiasioille, korostaa HS-raati.

Tilaajille
Julkaistu: 26.11.2010 2:00

Brändäyksen idea on erottua muista ja viestiä omintakeisuudesta, opettaa semiootikko Vaula Norrena. Kuten 45 prosenttia HS-raadin vastaajista, hän uskoo maabrändin hyödyttävän Suomea.

"Eläköön eukonkantajat ja muurahaispesissä istujat! Eläköön sauna, sisu, puukko ja perkele! Eläköön marjanpoiminta, patikointi ja jokamiehenoikeus! Maailma ei vieläkään tiedä niistä, saati että olisi niihin kyllästynyt." Kukapa suomalaisen brändäisi, ellei suomalainen, tokaisee mediatutkija Juha Herkman. Hän brändäisi Suomesta muun muassa turvetuotannon, mämmin, tehometsätalouden ja politiikan avoimen päätöksentekokulttuurin.