Kulttuuri    |   Ooppera-arvostelu

Torvisoittokunta marssii paikalle aina, kun Šostakovitšin kalanhajuisessa oopperassa on seksiä

Hyytävän satiirin päähenkilö herättää myötätuntoa Kansallisoopperassa.

Klassinen

Dmitri Šostakovitšin Mtsenskin kihlakunnan Lady Macbeth Kansallisooppe­rassa. Musiikinjohto Oleg Caetani, ohjaus Ole Anders Tandberg, lavastus Erlend Birkeland, puvut Maria Geber, valaistus Ellen Ruge, koreografia Jeannette Langert.

Naisen asema alkoi kiinnostaa venäläisiä taiteilijoita 1920-luvun Neuvostoliitossa. Tsaarinajan patriarkaalinen järjestelmä murtui vallankumouksessa.

Mtsenskin piirikunnan Lady Macbethiä voi pitää Dmitri Šostakovitšin naisasiaoopperana. Sen päähenkilö Katerina Izmailova elää kauppiaan vaimona 1800-luvun Venäjän eristyneellä syrjäseudulla. Ikävystymisestä kärsivä nuori Katerina rakastuu komeaan, roistomaiseen renki Sergeihin, tappaa appensa ja miehensä ja joutuu Siperiaan johtavaan vankijonoon.

Šostakovitš pyrki käsittelemään Katerinaa myötätunnon ansaitsevana ihmisenä.

Norjalainen Ole Anders Tandberg on sijoittanut tarinan lavastajansa kanssa norjalaiseen maisemaan, tuulen tuivertamalla saarella toimivalle kalatehtaalle. Näky on kolkko. Kukkulan päällä seisoo karu rakennus, joka näyttää suomalaiselta rintamatalolta. On pimeää.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Sopraano Svetlana Sozdatelevan Katerina seisoo kalliosaaren keskellä toppatakissa ja kumisaappaissa ja valittaa hiljaa hedelmätöntä yksinäisyyttään.

Heti herää sympatia Katerinaa kohtaan. Se vain voimistuu, kun näkee, miten tukahduttavaa on hänen elämänsä barbaarisessa kauppiasmaailmassa.

Šostakovitš sanoi, että Katerina on ”viisas, lahjakas ja kaunis” nainen. Juuri sellainen on Sozdatelevan nimihenkilö.

Sozdatelevalla on verevä ja värikäs venäläinen sopraano­, jolla hän ilmaisee vangitsevasti Katerinan hiljaista tuskaa, rakkaudennälkää ja kauhua.

Katerina tekee vaikutuksen älykkyydellään ja rohkeudellaan. Aksinja-piian raa’an raiskauksen jälkeen hän pitää miehille feministisen puheen, jossa ilmoittaa, että naiset ovat yhtä vahvoja ja rohkeita kuin miehet.

Katerinan rikokset aiheuttavat moraalisen ongelman, joka ei poista myötätuntoa Katerinaa kohtaan. Katerinan seksuaalinen nälkä johtaa rikoksiin. Seksistä tulee huumetta, joka saa unohtamaan kauhut ja murhat.

Ohjauksen seksikohtaukset ovat brutaalin fyysisiä.

Ensimmäisessä näytöksessä kuljetellaan isoja kalanvonkaleita, jotka ovat freudilaisia fallos-symboleita. Niitähän riittää.

Šostakovitš luonnehti Katerinaa ”traagis-satiiriseksi” oopperaksi. Satiirista Tandberg on ottanut kaiken irti ja maustanut sitä vitsikkäillä lisukkeilla.

Kuoron koreografiakulkueet tekevät ensimmäisestä näytöksestä hupaisaa kalakabareeta. Erityisen norjalainen elementti on univormuasuinen koulun vaskisoittokunta, joka marssii ryhdikkäästi näyttämölle aina, kun siellä on seksiä tai joku kuolee. Vasket tuuttaavat näillä kohdin aina partituurissa.

Hamepukuiselta, hyväntuuliselta tyttöjoukolta näyttävä soittokunta paljastuu tarkemmin katsoen hyvin miesvaltaiseksi. Efekti muuttuu yhä karmeammaksi ja groteskimmaksi.

Kuorolaiset viettävät yötään kylmyyden keskellä kuluneissa alusvaatteissa – jollaiset ovat olleet jo suorastaan muotia pukuestetiikasta riisutuissa oopperaohjauksissa Keski-Euroopassa.

Pääosissa on venäläisiä laulajia, jotka tuovat näyttämölle venäläisen rehevyyden ja alkuvoiman ja joiden venäjä on malli suomalaisille laulajille. Alexey Kosarevin pitkä ja rehvakas Sergei on ihanteellinen osassaan: karkea hurmuri, joka saa Katerinan hullaantumaan. Kosarevilla on väkivahva tenoriääni, jonka kiimahuuto kajahtaa villisti.

Basso Alexander Teligan rähjäinen Boris-appi on pirullisuudessaan mainio hahmo, värikäs karaktääri ääneltään ja olemukseltaan. Wienervalssikin sujuu ukolta, kuin Ruusuritarin paroni Ochsilta ikään.

Tenori Mika Pohjonen selviää yhdellä, paljon puhuvalla ilmeellä nahjusmaisen Zinovin karikatyyristä. Kotiinpaluu­kohtauksessa Pohjosen tenori kajahtaa häijyn terävästi.

Satiirin terä puree kaikissa rooleissa. Koit Soaseppin tekopyhä, römeä-ääninen pappi, Heikki Aallon jyrisevä, kiero poliisipäällikkö ja Nina Keitelin ronskin rohkea Sonjetka ovat täysosumia, kuten myös pienemmät roolit.

Kansallisoopperan kuoro laulaa niin iskevän hurjasti ja värikkäästi kuin toivoa saattaa. Hääjuhlissa se on juopunut ihmis­keko, vankinäytöksessä puoli­alastonta, keoksi kasaantunutta ihmismassaa. Ihmisjoukko on samantapaista vallanpitäjien tavaraa kuin kuolleet kalanruhot ensimmäisessä näytöksessä.

Oleg Caetanin erinomaisesti johtamassa Kansallisoopperan orkesterissa soi villi viettivoima, väkivaltainen aggressiivisuus, satiirinen pilailu, sirkusmainen hulluttelu sekä maagisen tumma, hiljainen traaginen sävel.
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    2. 2

      Tukholman parhaaseen alakouluun oppilaat ilmoitetaan jo synnytyslaitoksella – Jono täyttyy alkuvuoden lapsista, eikä koulussa ole yhtään maahanmuuttajaa

      Tilaajille
    3. 3

      Masennus ei ole yksi vaan 12 eri sairautta – kaikki ne vaativat myös erilaiset hoidot, sanovat suomalaistutkijat

      Tilaajille
    4. 4

      Norjalainen hotellisijoittaja kehuu Helsinkiä – ”Voisin rakentaa tänne 14 hotellia lisää”

    5. 5

      Esiopetuksen resurssit Helsingissä on jaettu epätasaisesti – punavuorelaiset eivät astuisi jalallaankaan itäkeskuslaiseen esikouluun

    6. 6

      Mistä opimme, että miehen kuuluu jahdata ja isä tarvitsee haulikon?

    7. 7

      ”Kokoomuksen pitäisi olla viisi kertaa keskustaa suurempi” – kolme arviota, miksi kokoomuksen kannatus nousee ja keskusta kyntää

    8. 8

      Kauppasopimukset ovat Trumpille liian vaikea aihe

    9. 9

      Tuleeko laina-autolla ajelu kalliiksi, ja mikä on kätevin palvelu? HS testasi kaksi viikkoa yhteiskäyttö­autoilua Helsingissä

    10. 10

      Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    2. 2

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

      Tilaajille
    3. 3

      Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

    4. 4

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    5. 5

      Älä keitä kahvia, leivo tai käy päiväkausiin suihkussa – HS kokosi ohjeet, mitä tehdä, jos epäilet kotona kosteusvauriota

    6. 6

      Unkari sulkee kaikki turvapaikan­hakijat piikki­lankojen taakse – HS kuvasi helikopterilla parakki­leirit ja selvitti, mitä leireillä tapahtuu

    7. 7

      Johtuuko masennuksen lisääntyminen siitä, että onnen korostaminen on mennyt överiksi?

    8. 8

      ”Seksuaalinen ahdistelu on ihanaa”, sanoi venäläinen näyttelijätär – naisten oikeuksien puolustaminen ei ole muotia Venäjällä

    9. 9

      Sipilä vaati Väyrysen eroa keskustasta – Väyrynen vastaa: ”Paikallisyhdistyksen pitäisi erottaa, mutta Keminmaan keskustaseuran puheenjohtajana en aio ryhtyä toimenpiteisiin”

    10. 10

      Yksitoista kertaa vankilaan joutunut Tommi koki ennen olevansa ”aikuisten lastentarhassa” – Vankien olot muuttuvat yhä vapaammiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    2. 2

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    3. 3

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    4. 4

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    5. 5

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    8. 8

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    9. 9

      Luokka oli villi, vaikea ja välitunneilla jopa tapeltiin – sitten opettaja kyllästyi häiriköiviin oppilaisiin ja teki keksinnön

      Tilaajille
    10. 10

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    11. Näytä lisää