Kulttuuri

”Infoa tulvii ja samalla meistä on tullut yhä enemmän kuurosokeita” – Michael Haneken uutuuselokuva on synkkää tilitystä nyky-Euroopan tilasta

Ohjaaja puhui Cannesissa elokuvastaan, jossa ei nähdä edellisen Rakkaus-elokuvan lämpöä ja läheisyyttä.

Ovatko taiteilijat profeettoja, joiden visioista pitäisi ottaa opiksi ja joiden analyyseistä voisi olla apua käytännön päätöksissä?

Jos näin on, itävaltalaisen Michael Haneken elokuvien tarjoama analyysi nyky-Euroopasta on kammottava ja ahdistava: vaurautta, käyttäytymis­tapoja ja perinteitä on, mutta vielä enemmän on pahoinvointia, näköalattomuutta.

Vanha sivistynyt Eurooppa porvaristoineen näyttää – ainakin Haneken visioissa – olevan tukehtumassa, kuolemassa omaan erinomaisuuteensa. Onko tämä yllätys? Ei ainakaan Haneken tuotantoa tunteville.

Mitään varsinaista syytä tämän elokuvan teolle Haneke ei osannut tai halunnut nimetä.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

”Elämässä haluaa aina kulkea silmät auki”, Haneke sanoi maanantaina Cannesissa.

”Mutta jos nykymaailmasta haluaa kertoa, on pakko näyttää se, miten sokeita ja kuuroja jotkut ovat todellisuudelle. En koskaan vain keksi aihetta. Jotta voit jostakin kirjoittaa, sen pitää liikuttaa sinua.”


Haneke esiintyi kuten aina. Hänen fyysinen olemuksensa on vähän kurkimainen: pitkä mustiin pukeutunut mies ja harmaa tukka.

Mukana on myös yli­mielisyyttä, mikä ei koskaan ole ollut vierasta eurooppalaiselle älymystölle.

Haneken uutuus, nimeltään Happy End, kertoo vauraan teollisuussuvun kolmesta sukupolvesta: isoisä ( Jean-Louis Trintignant) on leski ja dementikko, jonka tytär ( Isabelle Huppert) pyörittää yhtiötä. Kummatkin näyttelivät myös Haneken edellisessä elokuvassa Rakkaus. Tyttärellä on poika, jonka pitäisi ottaa sukufirma haltuunsa, mutta raha ei kiinnosta tätä suvun mustaa lammasta ollenkaan. Isoisällä on myös poika, kirurgi, joka on vastikään saanut vauvan nuoren vaimonsa kanssa.


Tarina alkaa, kun kirurgin edellisestä liitosta syntynyt 12-vuotias tytär Eve ( Fantine Harduin) muuttaa perheen luokse, sillä tytön äiti on joutunut sairaalaan myrkytystilassa.

Tytär on ulkopuolinen, jonka kautta perheen sairaskertomus alkaa purkautua.

Perhe asuu yhdessä, mutta mitään yhteistä heillä ei tunnu olevan. Lääkkeet tarjoavat ulospääsyn, samoin lohtua näyttää tuovan ajatus myös onnistuneesta itsemurhasta.

Haneken tyyliin kuuluu, ettei hän juuri selitä elokuviaan.

Perhe on tietenkin kaikessa Eurooppa pienoiskoossa, tai ei oikeastaan koko Eurooppa, vaan sen valtaa pitävä eliitti, porvaristo tilavissa kodeissaan.

Elokuvassa esiintyy myös perheen palvelusväkeä, joita sama angsti ei vaivaa: päinvastoin he taivastelevat silmät suurina, mistä rahassa kylpevän eliitin paha olo voi johtua.

Haneke (s. 1942) ei ole mikä tahansa elokuvantekijä.

Hän on kansainvälisen elokuvan suuria nimiä, kaksinkertainen Cannesin pääpalkinnon voittaja, jota pidetään myös eurooppalaisen elokuvan keskeisenä älykkönä.

Kun Haneke esitteli maanantaina Happy Endin maailman­ensi-illassa Cannesissa, elokuva nousi saman tien Kultaisen palmun voittajasuosikkien joukkoon. Haneke nyökytteli huomaamattomasti, kun hänelle taputettiin voimakkaasti.

Mutta kaikki ei suju mestariltakaan kuin tanssi.

Edellisestä elokuvasta ehti kulua viisikin vuotta, sillä Haneke kertoi hukanneensa paljon aikaa internet­aiheiseen käsikirjoitukseen, joka ei sitten ollutkaan elokuva-ainesta.

”Se ei toiminut. En kerro miksi”, Haneke sanoi.


Olennaista on myös se, missä Happy End tapahtuu.

Ollaan Ranskan Calais’ssa, satamakaupungissa, josta on tullut eurooppalaisen maahanmuuttopolitiikan ja eriarvoistumiskehityksen keskeinen tunnusmerkki.

Haneken itsensä mukaan tarina tosin olisi voinut sijoittua muuallekin.

Happy End näyttää elokuvana yhtä kliiniseltä kuin mitä sen etäiset henkilöhahmot ovat tai mitä sen viiltävän ironinen nimi antaa ymmärtää.

Haneke käyttää tuttua, novellikokoelmamaista tekniikkaa, jossa tiiviit kohtaukset avaavat tarinaa askelma kerrallaan.

Ihmisiä tarkastellaan kaukaa, miljööt ovat kylmiä, ja esimerkiksi lähikuvaa nähdään hyvin säästeliäästi.

Ja sitten kun sellainen nähdään, käy ilmi, että Happy End on eräänlainen jatko-osa Haneken edelliselle elokuvalle Rakkaus, jossa seurattiin eläkeläisparin viimeisiä hetkiä yhdessä.

Happy End toistaa pitkälti samoja teemoja kuin mitä Haneken aiemmissa elokuvissakin on nähty: varakkaat, tyylikkäät ihmiset ovat pidättyneitä ja tunnekylmiä, ja mikä olennaista, pinnan alla jyllää toinen maailma, valheet ja väkivalta.

Happy End eroaa vuoden 2012 Rakkaudesta siinä, että tuon elokuvan lämpö ja läheisyys on taas tyystin kadonnut.

Nyt on palattu vuonna 2011 valmistuneen Valkoisen nauhan maisemiin, elokuvaan joka ruoti kansallismielisyyden nousua 1900-luvun alun Euroopassa.

Usein Haneke tuo tarinoihinsa mukaan myös median, kuten Funny Gamesissa, jossa käsiteltiin väkivaltaviihteen turruttavuutta.

Tällä kertaa elokuvassa on mukana mobiilipalvelu Snap­chat – heti elokuvan alussa tarinan keskeisiin henkilöihin kuuluva 12-vuotias tyttö postaa tililleen kaikki ne havainnot, joista kukaan aikuinen ei tunnu välittävän. Videolla nähdään myös miten tyttö tappaa lemmikkihamsterinsa.

Some itsessään ei ole elokuvan pääasia, sanoi Haneke Cannesissa. Hän otti esiin termin kirous, kun puheeksi tuli informaatio, tietotulva ja luulo, että tietäisimme asioista paljonkin.

”Infoa tulvii ja samalla meistä on tullut yhä enemmän kuurosokeita. Luulemme tietävämme paljonkin mutta oikeastaan emme tiedä mitään”, Haneke sanoi.

”Ennen vanhaan maajussi tunsi kylän asiat ja se oli riittävästi. Nyt maajussilla on tv ja muut, mutta ei hän tiedä sen enempää. Me voimme tietää ainoastaan siitä, jonka itse olemme kokeneet.”
HS Digistä löydät Hesarin juttuarkiston helmet
Saat tilaajana kokeilla HS Digiä maksutta
Tilaajille
Haluatko lukea koko artikkelin?

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Cannesin elokuvajuhlat
  • Elokuva

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    1. 1

      Juha Kärkkäinen palasi Yhdysvalloista muuttuneena miehenä – näin halpahallipatruuna radikalisoitui, ryhtyi yhteistyöhön uusnatsien kanssa ja rakensi ympärilleen vaikenemisen muurin

      Tilaajille
    2. 2

      Yksitoista kertaa vankilaan joutunut Tommi koki ennen olevansa ”aikuisten lastentarhassa” – Vankien olot muuttuvat yhä vapaammiksi

    3. 3

      Michael Monroe käyttäytyi 30-vuotisjuhlakeikallaan taas sopimattomasti, ja hyvä niin – Illan erikoisvieraat olivat todellinen antikliimaksi

    4. 4

      ”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola

    5. 5

      Intian Basaarin perustajalla oli parhaimmillaan 27 liikettä ympäri Suomen – Hippivaatteita tuotiin suoraan omasta tehtaasta Intiasta, kunnes lama pakotti sulkemaan kauppoja

    6. 6

      Pelkäätkö jakavasi liikaa tietoa yksityiselämästäsi? Se tuskin on mitään verrattuna siihen, mitä teki 1700-luvun kuninkaamme

    7. 7

      On julma etuoikeus pystyä ahdistelemaan tyttöä tai naista ilman seuraamuksia

    8. 8

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    9. 9

      Laulaja Tomi Metsäketo sai potkut Tähdet, tähdet -ohjelmasta häirintäkohun takia – Pyytää anteeksi ”typerää käytöstä” ja vetoaa omaan vauhtisokeuteensa

    10. 10

      Kuvia Suomesta 22: Emilia Kangasluoma kuvasi isoäitinsä arkea palvelutalossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Michael Monroe käyttäytyi 30-vuotisjuhlakeikallaan taas sopimattomasti, ja hyvä niin – Illan erikoisvieraat olivat todellinen antikliimaksi

    2. 2

      ”Enää ei ole yhdentekevää, minkä näköisissä vaatteissa lapsi kulkee päiväkodissa”, sanoo menestyvän lastenvaatebrändin luonut Marjut Rahkola

    3. 3

      Haaveeni olisi tehdä työtä, hankkia asunto ja perustaa perhe, mutta tähän Suomi ei anna mahdollisuutta

    4. 4

      Laulaja Tomi Metsäketo sai potkut Tähdet, tähdet -ohjelmasta häirintäkohun takia – Pyytää anteeksi ”typerää käytöstä” ja vetoaa omaan vauhtisokeuteensa

    5. 5

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    6. 6

      Jenna Lehtonen tekee ulkomaanmatkan lähes joka kuukausi, Pirkko Schildt on käynyt 113 maassa – Miksi osa meistä tahtoo olla jatkuvasti liikkeessä?

      Tilaajille
    7. 7

      Poliisi otti neljä ihmistä kiinni mielen­osoituksissa Tampereella – uusnatseja ja poliisia kohti heitettiin paukkupommeja

    8. 8

      Kittilän käsissä on satojen miljoonien eurojen bisnes, joka syöksi lappilaiskunnan kriisiin – ”Miten poromiehen ammatissa toimiva valtuutettu voisi tuntea lakipykäliä?”

      Tilaajille
    9. 9

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    10. 10

      Useita ihmisiä haavoittui veitsihyökkäyksessä Münchenissä, epäilty otettu kiinni – Poliisin mukaan kyse ei ole terrorismista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Äiti soittaa”, vilkutti puhelin kuolleen pojan vieressä – oppilas Niina Sassi, poliisi Timo Leppälä ja muut Jokelan koulusurman kokeneet kertovat nyt, millaiset jäljet tragedia jätti

      Tilaajille
    2. 2

      Poppari Antti Tuisku on vaiennut vuosia seksuaalisuudestaan ja kertoo nyt, miksi – ”Sie oot hirveen haavoittuva, jos avaat koko sielusi kaikille”

      Tilaajille
    3. 3

      Sairaanhoitaja Paula Vuotila, 61, eli 30 vuotta ”koulutetun eliittielämää” – sitten hän ajautui asumaan rappukäytävissä

    4. 4

      ”Kaikki alalla olevat tietävät sen ringin” – Suomen elokuva-alalta kerätyssä kymmenien ahdistelukertomusten aineistossa muutama nimi toistuu

    5. 5

      ”Ota poikasi kainaloon” – Jos haluat kasvattaa pojan, joka ei ahdistele, yksi keino on lastenpsykiatri Jari Sinkkosen mukaan ylitse muiden

    6. 6

      Aleksis Salusjärvi oli lukiossa, kun nainen kavahti häntä ensi kerran bussipysäkillä – #MeToo-kampanja herätti miehet kertomaan, miltä tuntuu, kun nainen pelkää

    7. 7

      Kuura Maula ei kutsu lastaan pojaksi, Maisa Leppänen antoi poikansa pukeutua mekkoon – Näin toimii vanhempi, joka haluaa kasvattaa lapsensa feministisesti

      Tilaajille
    8. 8

      Olimme lukiossa keskiverto-opiskelijoita – meistä tuli tutkija­tohtoreita valinta­kokeen ansiosta

    9. 9

      Hyytävä sää vyöryy nyt etelään asti: luvassa jopa päiväpakkasia ja räntää – ”Talvirenkaat alle”, suosittelee Liikenneturva

    10. 10

      Seuraan lyöttäytynyt kaksikko repi suomalaiselta hopeakorun Firenzessä – mies hermostui ja taltutti ryöstäjät pystypainin jälkeen: ”Poliisi sanoi, että aika harvoin käy näin”

    11. Näytä lisää