Suuren jääkiekkokevään Ars 95 muistetaan näyttelynä, jonka teosten veri, sperma ja ”kusikukat” saivat suomalaiset kerrankin puhumaan nykytaiteesta - Kulttuuri | HS.fi

Suuren jääkiekkokevään Ars 95 muistetaan näyttelynä, jonka teosten veri, sperma ja ”kusikukat” saivat suomalaiset kerrankin puhumaan nykytaiteesta

Kohunäyttelyn nimeksi ehdotettiin Pers 95, mutta hihittelystä huolimatta Pohjoismaiden suurin nykytaiteen näyttely jäi historiaan lopulta suurena taidevalistusprojektina.

Tehosekoittimet pyörittivät Ateneumissa tanskalaistaiteilija Henrik Plenge Jakobsenin omaa verta White love (Valkea rakkaus) -nimisessä teoksessa.

2.9.2017 2:00 | Päivitetty 2.9.2017 9:53

Vuosi 1995 muistetaan Suomessa ennen kaikkea ”MM 95:stä”, jääkiekon ensimmäisestä maailmanmestaruudesta. Hieman harvempi ehkä muistaa, että vain paria kuukautta ennen historiallista lätkävoittoa koko Suomi puhui nykytaiteesta.

Syypää suomalaisten yhtäkkiseen taideintoiluun oli Ars 95, Ateneumissa järjestetty laaja kansainvälisen nykytaiteen katselmus.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat