Kulttuuri

Kapellimestari ja hevibasisti sattuivat yöllä samaan pikaruokapaikkaan – nyt Dalia Stasevska ja Lauri Porra ovat erottamattomat

Huippumuusikkopari oppii toisiltaan ja tekee mielellään yhteistyötä. Takana on jo yhteinen teos, jonka solistina oli rap-artisti Paperi T.

Helsingin juhlaviikoilla 2016 Ra­dion sinfoniaorkesteri kantaesitti Lauri Porran uuden teoksen Kohta, jonka solistina oli rap-artisti Paperi T.

Porra itse istui lavalla soittamassa omniwerkiä, joka on kahta renessanssisoitinta yhdistävä uusi kosketinsoitin. Kapellimestarina konsertissa oli Dalia Stasevska.

Konsertissa sekoittuivat monet eri tyylilajit, eikä kukaan esiintyjistä tainnut olla omimmalla alueellaan.

Lauri Porra (s. 1977) on tullut tunnetuksi hevibändi Stratovariuksen basistina. Toisaalta hän on jo vuosia myös säveltänyt elokuva- ja televisio­musiikkia sekä soittanut omissa yhtyeissään. Aina myös muistetaan mainita, että musiikki on hänellä verissä: hän on Jean Sibeliuksen lapsenlapsenlapsi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Dalia Stasevska (s. 1984) puolestaan on klassisen musiikin ammattilainen. Hänen uransa on kovassa nousukiidossa, ja hän kiertää jatkuvasti johtamassa orkestereita Suomessa ja muissa pohjoismaissa sekä Britanniassa, Ranskassa ja Saksassa.

Mutta Porra ja Stasevska oppivat toisiltaan, sillä noin kolmen vuoden ajan he ovat olleet pariskunta. Siksikin Kohta oli heille luonteva yhteisprojekti.

He ovat voineet keskustella eri genreistä ja antaa toisilleen vinkkejä omalta erikoisalueeltaan. ”Tämä on ollut pelkkää plussaa, sillä koko menyytä ei yksin voi millään hallita”, sanoo Dalia Stasevska. ”Sekä Lauri että minä olemme hyvin kaikkiruokaisia musiikin suhteen.”

Stasevska ja Porra tapasivat ensimmäisen kerran kevättalvella 2015. Musiikkitalon lämpiössäkö kenties, vaiko ehkä Tavastialla?

”Ei kai me voida sitä kertoa”, Stasevska jarruttelee.

”Ai mitä, miksei muka voitaisi?” Porra ihmettelee.

Pienen neuvottelun jälkeen Stasevska kertoo, että kohtaaminen tapahtui keskellä yötä hampurilaisravintolassa, jonne kumpikin oli saapunut haukkaamaan yöpalaa.

”Me oltiin ainoat asiakkaat siellä ja päätettiin, että syödään yhdessä. Ajateltiin, että tehdään tästä hampurilaisateriasta niin hyvä kuin mahdollista. Siihen kellonaikaan ruokaa ei oikein saanut mistään muualtakaan”, Stasevska kertoo.

Pian kävi ilmi, että he olivat tietämättään pyörineet toistensa ympärillä jo jonkin aikaa. ”Dalia oli tulossa Kansallisoopperalta, jossa hän johti Ovela kettu -oopperaa. Kaverini Klaus Haapaniemi teki siihen lavastuksen ja puvustuksen, ja minäkin olin käynyt katsomassa sen jo aiemmin.”

Helmikuussa 2015 Porra soitti solistina, kun hänen säveltämänsä Entropia-bassokonsertto kantaesitettiin Lahdessa. Stasevska johti Sinfonia Lahtea seuraavalla viikolla ja kuuli muusikoilta kehuja edellisestä viikosta. Ja pian tämän jälkeen kumpikin sattui samaan hampurilaisravintolaan keskellä yötä.

Kantaesityksessä Entropian johti Jaakko Kuusisto. Viime syksynä myös Dalia Stasevska johti teoksen Trondheimissa, sähköbassosolistina luonnollisesti säveltäjä itse.

”Yleisö innostui siitä valtavasti, ihan standing ovation”, Stasevska sanoo.

Juuri Trondheimista on tullut Stasevskalle tärkeä kaupunki, sillä sinne hän teki ensimmäisen ulkomaanvierailunsa kapellimestarina pari vuotta sitten. Tämänkin vuoden ensimmäisen viikon Stasevska vietti Norjassa, koska hän harjoitti ja johti Trondheimin sinfoniaorkesterin loppiaiskonsertin.

”Se oli hyvän musiikin sillisalaatti, jossa oli monen eri tyylin musiikkia.”

Vaikka suuri osa Stasevskan kapellimestarikeikoista on klassista musiikkia ja oopperaa, laajakatseisuus musiikissa on hänelle tärkeää. Trondheimissa hän esimerkiksi esiintyi viime keväänä yhdessä sähkökitaravirtuoosi Steve Vain kanssa. Vai tuli tunnetuksi soittaessaan huikean akrobaattisia kitaraosuuksia Frank Zappan yhtyeessä 1980-luvulla ja jatkoi sittemmin uraansa David Lee Rothin yhtyeessä ja soolouralla.

Entropia on mukana Porran sävellyslevyllä, joka ilmestyi tällä viikolla. Levylle on koottu Porran tähänastinen orkesterimusiikkituotanto, eli Entropia, Kohta sekä uusimpana teoksena Domino-sarja.

Niissä kaikissa sinfoniaorkesterin kanssa kuullaan muista yhteyksistä tuttuja ilmaisutapoja. Entropiassa sähköbasso tuo rock-murinaa taide- ja elokuvamusiikkimaiseen orkesteritekstuuriin, Kohdassa rap-solistin myötä hiphop kohtaa sinfoniaorkesterin. Domino-sarjassa Porra viittailee jazziin muun muassa pianon, kontrabasson ja rumpusetin ­aiheilla.

”En tunnusta genre-eroja, sillä kaikki musiikki on pohjimmiltaan samaa genrestä riippumatta. Tekemiseni luonne on aina ollut käytännönläheistä. Olen aina ollut tehokkaampi tekemään asioita kuin pureutumaan syvään teoreettiseen opiskeluun”, Pop & jazz -konservatoriossa bassonsoittoa opiskellut Porra kertoo.

”Pyrin pääsääntöisesti työskentelemään mukavuusalueitteni ulkopuolella. Siten ajauduin myös ensimmäisen ison orkesteriteokseni, bassokonserton kirjoittamiseen, vaikka ei minulla siihen mitään suoranaisia valmiuksia ollut. Toisaalta: kenelläpä on?”

Stasevskan työtapa on päinvastainen. Suuri osa kapellimestarin työstä on uusien teosten ja niiden taustojen opiskelua, ja saapuessaan ensimmäiseen harjoitukseen orkesterin eteen kapellimestarin täytyy osata teos läpikotaisin. Stasevskalle tämä sopii.

”Tykkään kerätä tietoa. Minulle lukeminen on tärkeää, ja olenkin saanut olla paljon nuottien ja kirjojen keskellä.”

Aloittaessaan musiikkiopinnot Stasevska oli sulkeutunut ja ujo. ”Kun menin Sibelius-Akatemiaan, en edes tiennyt, että nainen voi olla kapellimestari”, hän sanoi HS:n haastattelussa 2013.

Pian hän kuitenkin lähti Tukholman kuninkaalliseen akatemiaan Jorma Panulan kapellimestariluokalle ja siirtyi sieltä Sibelius-Akatemiaan Leif Seger­stamin oppilaaksi.

”Olin aluksi niin sulkeutunut, ettei Panulakaan tainnut uskoa, että tästä tulisi mitään”, Stasevska muisteli vuonna 2013. Edelleenkin hän pitää itseään ujona.

”Minua jännittävät tietynlaiset tilanteet, jotka eivät liity johtamiseen. Orkesterin johtaminen taas on ihan eri maailma: silloin pystyn olemaan oma itseni”, Stasevska sanoo.

”Sä oot kyllä muuttunut tosi paljon”, Porra kommentoi.

”Kun tekee haastatteluja ja joutuu esille, oppii edustamaan”, Stasevska vastaa.

Muutama vuosi sitten Stasevska osti Tuusulasta vanhan hirsitalon, jonne hän muutti asumaan ilman sähköä tai juoksevaa vettä. Sinne hän pystyi vetäytymään kirjojen ja partituurien keskelle, vailla jatkuvaa yhteyttä ulkomaailmaan.

Porran tavattuaan hän kuitenkin muutti pian tämän luokse Helsingin kantakaupunkiin.

”Kun johtamiskeikkoja alkoi samaan aikaan olla entistä enemmän, niin se alkoi käydä hankalaksi. Kun tulee illalla mökkiin, jossa on kymmenen pakkasastetta ja aamulla pitää taas lähteä seuraavaan paikkaan, niin se ei ole hauskaa. Ehkä ensimmäisellä kerralla, mutta ei sen jälkeen”, Stasevska sanoo.

Tuusulan-talo on jäänyt nyt lähinnä vapaa-ajanviettopaikaksi. ”Se mökki on Dalian sinfonia, minä olen apupoikana”, Porra sanoo.

Tämä sopii Stasevskallekin. ”Se on minulle irtautumispaikka. Kun menen sinne hakkaamaan nauloja tai touhuamaan pää mullassa, pääsen irti musiikista. Lauri katselee uuninpankolta, että kohta tuo varmaan tipahtaa.”

Helsingissä Porra ja Stasevska työskentelevät itsenäisesti eivätkä puutu toistensa tekemisiin, paitsi jos apua tarvitaan. Silloin he kyllä jakavat omaa erityisosaamistaan. ”Yleensä Dalia opettelee kappaleita kotona ja minä sävellän työhuoneellani. Toisen työpistettä ja työaikoja täytyy kunnioittaa”, Porra kuvaa muusikkoparin arkea.

Näin tehtiin myös Kohta-teoksen kanssa, vaikka oli tiedossa, että sen johtaisi konsertissa Stasevska.

Muusikontyön ja musiikkielämän tulevaisuuden sekä Porra että Stasevska näkevät valoisana, sillä muusikot ovat entistä laaja-alaisempia.

”Toivoisin hirveästi että tulevaisuudessa klassisen musiikin puolella uskallettaisiin maistaa eri ruokalajeja. Nykyään klassisen koulutuksen saaneille muusikoille on vai­keaa soittaa populaarimpaa ohjelmistoa. Jopa amerikkalainen minimalismi saattaa tuottaa vaikeuksia, tai Leonard Bernsteinin teokset”, Stasevska kertoo.

”Olisi hauskaa, jos Sibelius-Akatemiassa otettaisiin ohjelmaan erilaisten soittokulttuurien opettelemista – harjoiteltaisiin siis erilaisia pulsseja. Klassinen musiikki on luonteeltaan reagoivaa ja odottavaa, afro­amerikkalaisessa musiikissa on sisäinen pulssi, näkymätön kapellimestari.”

Yhä useammat nuoret muusikot tutustuvat klassisen ohella muihin tyyleihin. ”Voi vain kuvitella, millaista musiikkielämä on 20 vuoden päästä, kun orkestereissa soittaa uusi muusikkosukupolvi”, Stasevska miettii.

”Nythän on maailman paras hetki olla muusikko, kun eletään tällaista post-crossover-aikaa. Crossover ei ole enää tarpeellinen termi, koska se viittaa siihen, että ympätään ­asioita väkisin yhteen”, Porra sanoo. Hänen mukaansa kovin moni ei nykyään edes kuuntele musiikkia genren mukaan.

”Teininä minä olin hevari. Kuuntelin heviä ja pukeuduin hevariksi, kasvatin pitkän tukan. Tukka on jäänyt, mutta musiikkimaku on laajentunut. Eiväthän nykynuoretkaan valikoi musiikkia genren mukaan vaan kuuntelevat musiikkivirtaa.”

Porra uskoo, että tämä ruokkii myös uuden löytämistä.

”Jos elokuvasäveltäjä Ennio Morricone saa myytyä Hartwall-areenan täyteen, niin ihan varmasti osa siitä porukasta haluaa tsekata seuraavalla viikolla, mitä RSO puuhaa Musiikkitalossa”, Porra to­teaa.

”Minulle itselleni oli valtava kokemus, kun teimme Flyover-bändini kanssa konserttisalikiertueen, ja Sellosalin keikan jälkeen menin Kansallisoopperalle. Siellä väliajalla minua tultiin kiittelemään edellisillan Fly­over-keikasta. Ihan mieletöntä, että samat kuulijat ovat kiinnostuneita niin erilaisista asioista!”

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Amerikkalaisen mielestä suomalainen on vauva

    2. 2

      Valepoliiseja, asekauppaa ja kuolema – HS tutki, miten suomalainen liikemies ja entinen ministeri Suvi Lindén päätyivät Ugandaan ja mitä sen jälkeen tapahtui

      Tilaajille
    3. 3

      Toimitusjohtajamme käytös on pitänyt sisällään nimittelyä, haukkumista, aiheettomia syytöksiä ja raivokohtauksia – Hallitus ei katso tarpeelliseksi puuttua tilanteeseen

    4. 4

      Elintaso on Virossa nyt kuin Suomessa 1990-luvulla – näin keskiluokka elää Tallinnassa

    5. 5

      MV-lehden nousu ja uho – näin Ilja Janitskin loi ja hylkäsi lehden, jota hän nyt syyttää ”törkypaskaksi”

      Tilaajille
    6. 6

      Wired: Sukellusvenemurhasta epäilty Peter Madsen oli kertonut täsmällisesti murhafantasioistaan seksikumppanilleen ennen tekoa

    7. 7

      Naisleijonissa kuohuu, tähtihyökkääjältä Jatkoajassa suoraa puhetta: ”Meidän kisoja ei tule pilaamaan kukaan, ei oma valmentaja tai kukaan ulkopuolinen”

    8. 8

      On hyvin kummallista, että ylioppilaskokeet on tähän asti kirjoitettu kynällä paperille

    9. 9

      ”Mun unelmana on käydä Malediiveilla ennen kuin ne uppoaa” – HS vietti vuorokauden abien kanssa, jotka juovat ja tupakoivat vähemmän kuin yksikään aiempi sukupolvi

    10. 10

      Joensuulaisesta keskustanuoresta tuli rockin mystinen kulttilaulaja, jonka huumeet ja hulluus ajoivat kuolemaan – Jouni Mömmö oli liikaa myös Sielun veljille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Naisleijonissa kuohuu, tähtihyökkääjältä Jatkoajassa suoraa puhetta: ”Meidän kisoja ei tule pilaamaan kukaan, ei oma valmentaja tai kukaan ulkopuolinen”

    2. 2

      (Mies)taiteilijat ovat kohdelleet muita törkeästi yli kahdensadan vuoden ajan, ja saaneet kaiken anteeksi – mikä muuttui vuodessa?

      Tilaajille
    3. 3

      Kansaansa kiduttava hirmuvaltio hukkui hetkeksi kansainväliseen ihailuun ja kehuun: katsokaa Pohjois-Korean prinsessan pisamia ja kaunotarten armeijaa

    4. 4

      Olen typerys, jota uhkaa varattomuus

    5. 5

      Wired: Sukellusvenemurhasta epäilty Peter Madsen oli kertonut täsmällisesti murhafantasioistaan seksikumppanilleen ennen tekoa

    6. 6

      Joensuulaisesta keskustanuoresta tuli rockin mystinen kulttilaulaja, jonka huumeet ja hulluus ajoivat kuolemaan – Jouni Mömmö oli liikaa myös Sielun veljille

    7. 7

      Maailmalla kohistaan nyt ”järisyttävältä” tuntuvasta uudesta orgasmista, mutta mikä ihme on kohdunkaula­orgasmi? Selvitimme

    8. 8

      Pohjois-Korean cheerleaderien ei kannata harkitakaan kisojen aikana loikkaamista, sanoo vuonna 2006 loikannut entinen cheerleader

    9. 9

      Uusi rasismi vaihtoi rodun kulttuuriin

    10. 10

      Vähenevä kiinnostus lastenhankintaan näkyy myös adoptiohakemuksissa – hakijat ovat niin vanhoja, että eivät voi toivoa pientä lasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pystytkö tähän hyppyyn? Jos et, kannattaa huolestua – ”Kolmi­kymppisenä on viimeinen hetki ruveta kuntoilemaan”

      Tilaajille
    2. 2

      Viime keväänä Zakarie Ali oli töissä Sörnäisten Alepassa, kun lippispäinen mies teki kahvihyllyllä yllättävän ehdotuksen – nyt 19-vuotias suomalainen on maailman kysytyimpiä muotinäytösmalleja

      Tilaajille
    3. 3

      Ihmiset pitävät lämpimänä jopa viittä ”varasuhdetta” siltä varalta, että parisuhde päättyisi – koskee niin sinkkuja kuin varattuja

    4. 4

      Onko puolisosi taipuvainen syrjähyppyyn? Tutkijat löysivät tiedostamattomia tapoja, jotka paljastavat alttiuden pettämiseen

    5. 5

      Maailmalla kohistaan nyt ”järisyttävältä” tuntuvasta uudesta orgasmista, mutta mikä ihme on kohdunkaula­orgasmi? Selvitimme

    6. 6

      Pääsin neljässä viikossa bikinikuntoon – näillä tehokkailla ohjeilla

    7. 7

      ”Haluaisin suojella ihmisiä siltä, etteivät he itse mokaisi omia suhteitaan”, sanoo kokenut parisuhdekouluttaja, ja kertoo viisi olennaista rakastamisen taitoa

      Tilaajille
    8. 8

      Kilohinta neljä miljardia euroa – Suomen arvokkainta vientituotetta tehdään espoolaisen toimistotalon uumenissa

    9. 9

      Sissikoulutus on rankinta mitä armeija tarjoaa, mutta Jaakko Pessinen vain lihoi – miten selittyy mies, joka reuhtoo 45 vuotta metsässä ilman sairaspäiviä ja kaataa traktorin paljain käsin?

      Tilaajille
    10. 10

      Naisleijonissa kuohuu, tähtihyökkääjältä Jatkoajassa suoraa puhetta: ”Meidän kisoja ei tule pilaamaan kukaan, ei oma valmentaja tai kukaan ulkopuolinen”

    11. Näytä lisää