Kulttuuri    |   HS-analyysi

Martti Suosalo on maan ahkerin yksinpuhuja – Mikä tekee näyttelijästä monologitaiturin, jonka pyynnöstä katsojakin suostuu ottamaan sukan jalastaan?

Toimittaja Laura Hallamaa kävi katsomassa kolme Martti Suosalon monologiesitystä ja päätyi itsekin osaksi yhtä. Nyt hän pohdiskelee analyysissään, miksi Suosalo haluaa puhua yksikseen.

Milloin muistat nähneesi näyttelijä Martti Suosalon ensimmäisen kerran?

Minun ensimmäinen kirkas muistoni hänestä on elokuvasta Kalteva torni. Siinä skitsofreniaa sairastava Johannes (Suosalo) lähtee Italiaan. Hänen on pakko päästä katsomaan Pisan kaltevaa tornia. Se kallistuu samalla tavalla kuin mies itsekin.

Johanneksessa yhdistyy kaksi persoonaa. Toinen höpöttelee alituiseen, toinen pysyy mieluummin hiljaa.

Mitä tapahtuu, kun yhdessä miehessä asuu kaksi ihmistä? Näin kysyi elokuvan traileri.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mitä tapahtuu, kun yhdessä näyttelijässä asuu useampi yksinpuhelija? Näin kysyin minä, kun lähdin katsomaan Suosalon monologeja. Miksi Suosalo haluaa puhua yksikseen? Päätin ottaa siitä selvää.

Suosalolla on parhaillaan kiertueella neljä monologiesitystä: Mielipuolen päiväkirja, Palvelija, Luolamies ja vastikään ensi-iltansa saanut Parasta elämässä. Se on paljon monologeja yhdelle näyttelijälle. Yhteensä näissä monologeissa on yli seitsemän tuntia yksinpuhelua.

Mielipuolen päiväkirjaa ei enää juuri näy teattereiden ohjelmistoissa. Unohdetaan siis Gogolin klassikkomonologi tästä analyysistä, ja mennään suoraan Kari Hotakaisen kirjoittamaan Palvelijaan.

Ensimmäinen monologi


Palvelija kertoo ihmisistä, joiden luontona on palvella. Hahmokavalkadissa elämästään sepittävät pappi, kätilö, suntio ja omaishoitaja. Koko teos on seminaari, joka tutkii ihmisluonnetta. Sen pitää rikoskomisario Arto Jylhämö.

Suosalo luo näyttämölle hahmon toisensa jälkeen. Yleisö seuraa silmä kovana ja yltyy jopa laulamaan pappismiehen kanssa virren 555:

”Oi herra luoksein jää/

jo ilta on.”

Väliajan jälkeen ensimmäisenä näyttämölle astelee naishahmo. Hän on kylmäkiskoinen diivailija ja eittämättä miesten mieleen. Tuota naista on helppo seurata. Se on sama hahmo, jonka Suosalo tekee Palvelijan lisäksi Luolamiehessä ja Kiviä taskussa -näytelmässä.

Mutta tämä ei tunnu haittaavan yleisöä. Päinvastoin.

”Tuohan on se sama, joka oli siinä Kiviä taskussa!” joku kertoo innoissaan ystävälleen poistuessaan katsomosta Palvelijan jälkeen. Eikä hän vaikuta lainkaan pettyneeltä.

Näin Suosalo on härskisti kääntänyt voitoksi maneerinsa, joiden kanssa näyttelijät usein tuskailevat. Nyt maneerista tulee rakastettu hahmo.

Monologi on kaikkein puhtain laji. Se hyödyntää katsojan mielikuvitusta. Näyttelijä vie katsojaa tarinan läpi. Oma ego ei saa mennä tekstin yli. Palvelija on paras esimerkki siitä, miten valoilla ja äänillä pystyy luomaan asioita.”

Martti Suosalo kertoo Palvelija-monologista

Moni suomalainen näyttelijä on ottanut monologiesityksen ohjelmistoonsa. Näyttelijälle monologi mahdollistaa tasan sen tilan, jonka näyttelijä tahtoo. Onko se narsismia vai tähteyttä? Ehkä oman taiteellisen vapauden päästämistä irti? Vai sittenkin henkilöbrändäystä? Hulluutta?

Suosalo on 2000-luvun alusta saakka ollut kaikkialla. Siksi Suosaloa voi olla vaikea katsella näyttämöllä jonain muuna kuin Martti Suosalona. Ilmiötä kutsutaan tähteydeksi, ja se sokaisee.

Näin on käynyt useille näyttelijöille: Heikki Kinnunen ja Esko Salminen ovat monille niin tuttuja kasvoja, ettei heitä osaa nähdä pelkästään yhtenä roolihahmona. He ovat näyttämöllä usein enemmän tai vähemmän omana itsenään.

Eikä se ole puhtaasti näyttelijän oma syy. Pienessä, ruutuja tuijottavassa maassa tähtinäyttelijyyteen kohoavat ne, jotka tulevat televisiosta tai elokuvista tutuiksi. Vesa-Matti Loiri sentään ymmärsi tehdä itsestään rehellisesti tuotteen hyvissä ajoin ja jättäytyä teatterista.

Millä asteella Suosalon tähtinäyttelijyys on? Ehkä jossakin samassa sarjassa Santeri Kinnusen ja Maria Sidin kanssa. Vähän kulunut, mutta roolissa.

Monologeissa tähteydestä on oikeastaan enemmän hyötyä kuin haittaa. Tähteys on eräänlainen laatutakuu monologille. Kuka nyt yksikseen puhuvaa tuntematonta haluaisi käydä katsomassa?

Vastavuoroisesti yksikin hyvä monologiesitys voi kannatella näyttelijää vuosikymmenen.

Toinen monologi


Voi ei! Onko se alkanut jo? Aleksanterin teatterin narikkaan saakka kuuluu Suosalon höpötys. Teatterisalissa on kuitenkin valot päällä. Näyttelijä toivottaa väkeä tervetulleeksi ja sanoo, että esitys ei ole vielä käynnistynyt. Tässä on vain yleisöä lämmittelevä diashow menossa. Valkokankaalle heijastuu kuvia Suosalon lapsuudesta ja nuoruudesta. Samalla hän kertoilee juttuja kuvien taustalta.

Rob Beckerin kirjoittama Luolamies on monologi, joka kertoo naisten ja miesten eroista: keräilijöistä ja metsästäjistä. Stereotypia toisensa perään ruumiillistuu Suosalon hahmoiksi. Lavalla nähdään usein, kun Suosalo esittää puolisoaan Virpi Suutaria. Ja se sama naishahmo kuin Palvelijassakin, tällä kertaa vähän vähemmän kylmäkiskoisena. Ihmiset nauravat kippurassa. Pariskunnat tökkivät toisiaan yleisössä leikkisästi: Katso! Tuo on ihan kuin sinä!

Luolamies on Suosalon vanhin monologiesitys. Ensimmäisen kerran hän esitti sitä vuonna 2005, yli kymmenen vuotta sitten.

Teoksen on esittänyt myös monet muut suomalaiset näyttelijät, mutta Suosalo näyttää omineen Luolamiehen. Ja sitä katsellessa tuntuu kuin Suosalo puhuisi itsestään. Hän ei oikeastaan esitä mitään, juttelee vain.

Luolamieheen otan paljonkin omasta elämästäni. Se kertoo Virpistä ja minusta. Olen vuosien saatossa poistanut kirjailijan juttuja ja lisännyt omia vastaavia. Tanskassa yhden näyttelijän vaimo ei suostunut omalla nimellään siihen esitykseen. Kaikki kuitenkin tiesivät hänet lehdistä ja muualta. Se meni vain neljä kuukautta vajaille saleille. Siinä pitää kuitenkin puhua henkilökohtaisista asioista.”

Martti Suosalo kertoo Luolamies-monologista

Näytelmän sisällä monologi paljastaa usein jotain, mikä on tarkoitettu vain katsojalle. Hamlet pohtii itsemurhaa nimikkonäytelmässään näennäisesti itsekseen, mutta paljastaa silti teoksen kannalta olennaisia asioita.

Tirkistelyä ja salaisuuksia, niitä monologit tarjoavat.

Näytteleminen on vuorovaikutteista toimintaa. Yksin puhellessa näyttelijäkavereita ei ole. Ainoa suhde, jonka näyttelijä luo on suhde yleisöön. Jos nyt ei lasketa suhteita rekvisiittaan, lavasteisiin ja itse luotuihin hahmoihin. Yleisö kuuluu osaksi esitystä.

Jotain tekemistä monologien suosion kanssa on varmasti myös sillä, että elämme stand up -komiikan kulta-aikaa. Monologiesitys muotoutuu esittäjänsä näköiseksi. Teksti ei yksinään pärjää sellaisen näyttelijän esittämänä, jolla ei ole pokkaa ja taitoa improvisoida.

Täytyy osata tarttua yleisön esittämiin täkyihin ja panna itsensä likoon.

Kolmas monologi


Yhtäkkiä istun näyttämöllä. En ole yksin. Lavalle on rakennettu pieni katsomo. Ympärilläni istuu kymmeniä muita. Turun kaupunginteatterissa on alkamassa Suosalon uusin monologiesitys Parasta elämässä.

Nyt ei kelluta turvallisilla vesillä. Ei teatterin pimeässä syleilyssä vaan kaikkien katseiden alla. Hiostaa. Keskellä näyttämöä on tummanharmaa arkku. Ja missä se Marttikin on?

Sitten hän ilmestyy jostain katsomon penkkirivien välistä ja ojentaa lapun. Siinä lukee numero sekä jotain saukoista ja avaimista. Repliikki pitää huutaa, kun Suosalo mainitsee numeron näyttämöllä.

Helppoa. Kyllähän tähän pystyy. Esitys alkaa ja totuus valkenee.

Kahdessa muussa monologissa Suosalo tekee hahmot itse. Tässä hän valitsee ne. Ensin yleisöstä löytyy eläinlääkäri, sitten isä, vanha pariskunta ja tyttöystävä. Näyttelijä pyytää yhtä katsojaa sanomaan vuorosanoja, toista polvistumaan ja kolmatta ottamaan sukan jalasta pois.

Ja kaikki toteuttavat hymy huulillaan Suosalon pyynnöt.

Duncan Macmillanin kirjoittama teos kertoo masentuneen äidin pojasta, joka alkaa listata elämän parhaita asioita pysyäkseen järjissään. Monologin sijaan käynnissä on tarinankerrontatuokio. Suosalo kävelee ympäri näyttämöä potkiskellen ja kengänkärkiään tuijotellen. Kädet taskussa. Näennäisen tavallisena heppuna. Ei yhtään karikatyyrista hahmoa.

Helposti lähestyttävä tyyppi, eikä lainkaan vaikea.

Kyllä kaikissa monologeissa ollaan yleisön kanssa, mutta tällaista en ole ennen tehnyt. Esitys on minullekin joka kerta hirmu erilainen, koska katsojat vaihtuvat. Yleisö pitää saada rennoksi jo aulan puolella. Minun pitää mennä katsojan reviirille.

Martti Suosalo kertoo Parasta elämässä -monologista

En oikein vieläkään tiedä perimmäistä syytä siihen, miksi Suosalo pitää monologeista. Päätän siis soittaa hänelle.

Suosalo vastaa työmaalta. Hän rakentaa ja maalaa parhaillaan lavasteita yllättäen ilmaantunutta keikkaansa varten.

”Se on tämä monologitaiteilijan elämä tällaista”, Suosalo sanoo.

Monologit hän löysi jo Teatterikorkeakoulussa. Siellä jokaisen piti jouluisin ja keväisin esittää pienoisesitys aiheista, joita lukukauden aikana oli opiskeltu.

”Siinä olin parhaimmillani. Suunnittelin esitykset itse pienestä aihiosta. Kyllä siinä hullu on ollut, mutta sain itsetuntoa lisää.”

Monologi on Suosalon mielestä puhdas ja minimalistinen laji. Siinä piilee sen hienous.

”Esimerkiksi Parasta elämässä -monologiin halusin mustan laatikon. Sellaisen, jota ei saanut tehdä minulle, vaan se piti löytyä jostain. Siihen piti mahtua kaikki rekvisiitta ja pukuvarasto. Lisäksi sen laatikon piti mahtua Citroën C3:n takakonttiin.”

Suosalolla on jo työn alla seuraava monologi. Huhtikuussa Aleksanterin teatterissa hän esittää Metsäkansan laulun. Se kertoo sisällissodasta, ja Suosalo tulkitsee monologissa punasotilasta. Näyttelijä tuntuu hieman kipuilevan siitä puhuessaan, sillä teoksesta piti hänen mukaansa tulla alun perin ooppera, jossa Suosalo on kertojana.

Sitten paljastui, että Suosalon roolina on esittää tunnin monologi.

”Sen ulkoa opettelu ei ole pikkujuttu. Tunnin monologin opettelu vie kaksi kuukautta, ja esityksiä on vain pari. Mutta teksti on hieno, siksi minä sen teen. Kyllä minä olen hullu.”

Siinä taisikin tulla vastaus kysymykseeni.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Teatteri
  • Monologi
  • Kulttuuri
  • HS analyysi
  • Laura Hallamaa

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tutkimus: Laihduttajan on turha tuijottaa hiilihydraatteja ja rasvoja – tai edes syyttää geenejä

    2. 2

      Maailmanennätyksen tehnyttä 15-vuotiasta taitoluistelijaa itkettää, kun hän kertoo elämästään – Alina Zagitovasta on rakennettu olympiavoittajaa pikkutytöstä lähtien

    3. 3

      Ugandassa kuolleen suomalaismiehen ruumiinavauksen tehnyt lääkäri HS:lle: Pistojäljet vatsassa ja reidessä kiinnittivät huomioni

    4. 4

      Saara Aallon kolmas kappale on täysiveristä euroviisua kaikessa törkeydessään – tosin UMK-voittaja lienee jo taputeltu

    5. 5

      ”Ei hätää, hoidetaan tämä alta pois”, ajatteli Samuel raskauden selvittyä – puoliso sanoi ei, ja nyt Samuel hoitaa yksin lasta, jota hän ei halunnut

      Tilaajille
    6. 6

      Yhdysvalloissa tapahtuu nyt jotain, mitä ei ole ennen nähty – Miksi Floridan kouluampuminen oli erilainen kuin muut?

    7. 7

      Panssarilasin alta löytyy Viron mahtavin aarre, jonka tarina on kuin jännitys­näytelmästä – Piilopaikan tiesi vain pari ihmistä, mutta tieto oli hävitä Siperian vankileireille

    8. 8

      Salaliittoteoriat Floridan kouluampumisesta lähtivät liikkeelle: Aserajoituksia vaativia lukiolaisia väitetään palkatuiksi näyttelijöiksi

    9. 9

      Mikroilmeet paljastavat tunteitamme, vaikka yrittäisimme peittää ne – Toimittaja testasi niihin perustuvaa ”persoonallisuusanalyysia, jota ei voi huijata”

    10. 10

      Kuolleen liikemiehen ja ex-ministeri Suvi Lindénin Ugandan-matkan syy on edelleen mysteeri – oliko liikemies maassa vain kokeilemassa onneaan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ei hätää, hoidetaan tämä alta pois”, ajatteli Samuel raskauden selvittyä – puoliso sanoi ei, ja nyt Samuel hoitaa yksin lasta, jota hän ei halunnut

      Tilaajille
    2. 2

      Trumpilta ehdotus kouluampumisten ehkäisemiseksi: Opettajille aseita

    3. 3

      Maailmanennätyksen tehnyttä 15-vuotiasta taitoluistelijaa itkettää, kun hän kertoo elämästään – Alina Zagitovasta on rakennettu olympiavoittajaa pikkutytöstä lähtien

    4. 4

      Maailman yksinäisin puu kaukana eteläisellä Tyynellämerellä kantaa jälkeä hetkestä, jolloin ihminen painoi kädenjälkensä koko planeettaan

    5. 5

      Yhdysvalloissa tapahtuu nyt jotain, mitä ei ole ennen nähty – Miksi Floridan kouluampuminen oli erilainen kuin muut?

    6. 6

      Panssarilasin alta löytyy Viron mahtavin aarre, jonka tarina on kuin jännitys­näytelmästä – Piilopaikan tiesi vain pari ihmistä, mutta tieto oli hävitä Siperian vankileireille

    7. 7

      Lähes 30 vuotta Ylellä työskennellyt urheiluselostaja Tapio Suominen on saanut potkut

    8. 8

      Katajanokalle nousseen kerrostalon urakoitsijana suhmuroi outo yrittäjä – konkurssi jätti kymmeniä alihankkijoita puille paljaille

    9. 9

      ”I hear you”, luki Trumpin lunttilapussa, kun hän kuunteli Floridan joukkosurmasta selvinneitä opiskelijoita ja ehdotti opettajille aseita

    10. 10

      ”Influenssa” saattaakin olla samaan aikaan jylläävä A-streptokokki – hoitoon hakeutumista ei kannata jäädä odottelemaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ei hätää, hoidetaan tämä alta pois”, ajatteli Samuel raskauden selvittyä – puoliso sanoi ei, ja nyt Samuel hoitaa yksin lasta, jota hän ei halunnut

      Tilaajille
    2. 2

      Kuoleva kenkätehdas keksi vuonna 1989 nerokkaan idean – nyt niitä seisoo rivillinen jokaisen päiväkodin eteisessä

      Tilaajille
    3. 3

      Amerikkalaisen mielestä suomalainen on vauva

    4. 4

      Onko puolisosi taipuvainen syrjähyppyyn? Tutkijat löysivät tiedostamattomia tapoja, jotka paljastavat alttiuden pettämiseen

    5. 5

      Lähes 30 vuotta Ylellä työskennellyt urheiluselostaja Tapio Suominen on saanut potkut

    6. 6

      Maailmalla kohistaan nyt ”järisyttävältä” tuntuvasta uudesta orgasmista, mutta mikä ihme on kohdunkaula­orgasmi? Selvitimme

    7. 7

      Näiden sanojen runsas käyttö voi paljastaa puhujan masennuksen – Suomalais­asiantuntija vahvistaa: ”Kieli kertoo käyttäjästään asioita, joita hän ei itse tiedosta”

      Tilaajille
    8. 8

      Sissikoulutus on rankinta mitä armeija tarjoaa, mutta Jaakko Pessinen vain lihoi – miten selittyy mies, joka reuhtoo 45 vuotta metsässä ilman sairaspäiviä ja kaataa traktorin paljain käsin?

      Tilaajille
    9. 9

      Pääsin neljässä viikossa bikinikuntoon – näillä tehokkailla ohjeilla

    10. 10

      Ilja Janitskin loi ja hylkäsi MV-lehden, ja nyt hän kääntää selkänsä sen kannattajille – ”Olen saanut tarpeekseni isänmaallisten skenestä, siitä pelleilystä”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää