Facebook-kohussa näkyy sama idealismin luhistuminen kuin aikoinaan paikallisradioissa, sanoo professori Anu Kantola – ”Taistelu käydään juuri nyt”

Onko tietojenkeruuyritysten nimeäminen harmittomasti ”someksi” kiertoilmaisu, jolle pitäisi jo löytää vaihtoehto? Kysyimme kolmelta asiantuntijalta.

Yli kaksi miljardia rekisteröitynyttä käyttäjää on jakanut tietoja itsestään ja läheisistään Facebookissa.

5.4.2018 2:00 | Päivitetty 5.4.2018 10:11

Tarvitseeko ”sosiaalinen media” jo uuden, näiden yritysten toimintaa kaunistelematta kuvaavan yleisnimityksen? Tähän viittasi viime kuussa ainakin kuuluisa tietovuotaja Edward Snowden.

”Ihmisten elämän yksityiskohtaisia tietoja kerääviä ja myyviä yrityksiä kutsuttiin aikoinaan kaunistelematta ’valvontayrityksiksi’. Niiden uudelleenbrändäys ’sosiaaliseksi mediaksi’ on onnistunein huijaus sitten sotaministeriön muuttamisen puolustusministeriöksi”, Snowden kirjoitti Twitterissä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat