Markku Rönkkö keksi maitolasin Teemu Selänteelle, mutta vaihtoi mainosuransa vapaan kirjailijan arkeen - Kulttuuri | HS.fi

Markku Rönkkö keksi maitolasin Teemu Selänteelle, mutta vaihtoi mainosuransa vapaan kirjailijan arkeen

Mainosten suunnitteleminen on aina ryhmätyötä, Rönty korostaa.

Markku Rönkön mielestä mainosala muuttui 2000-luvulla varovaiseksi ja ylianalysoivaksi. Rohkeiden mainostajien tilalle tuli pelokkaita päättäjiä, jotka eivät luottaneet brändiinsä.

6.6.2018 2:00 | Päivitetty 6.6.2018 11:20

Kohtaus on kuin lännenelokuvasta: lasi liukuu baaritiskillä pysähtyäkseen jämäkkään käteen tiskin toisessa päässä. Päät kääntyvät. Maitolasi kohoaa ilmaan. Nuoren Teemu Selänteen kasvoille leviää raikas maitopoikahymy.

Valion tv-mainoksesta vuodelta 1992 tuli yhteistä omaisuutta, ilmiö, jota jäljiteltiin ruokapöydissä ympäri Suomea. Parikymmentä vuotta myöhemmin Valio teki mainoksesta vielä uuden version. Juuri sellaiseen reak­tioon mainos parhaimmillaan johtaa, sanoo mainoksen suunnitellut entinen mainosammattilainen, kirjailija Markku Rönkkö kotonaan Ullanlinnassa.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat