Kulttuuri    |   Konserttiarvostelu

Cheekin keikalla toksinen maskuliinisuus rehotti, Sanni osoitti olevansa kohta PMMP:n veroinen festarijyrä – Ruisrockin perjantai oli kotimaisten artistien ja EDM:n juhlaa

Suomenkielinen pop, rap ja iskelmä ovat nyt samaa puuta, josta vuollaan hittejä Ruisrockin ja Iskelmä-festivaalin lavoille. Kiinnostaville ulkomaalaisille räppäreille ei Ruissalossa riittänyt yleisöä.

Anna Abreu on harmillinen ja vähän hämmentävä tapaus. Hän on tehnyt jo hurjan pitkän uran suomalaisen popin parissa: albumeita on kuusi plus kokoelma ja niitä myyty yhteensä noin 200 tuhatta kappaletta.

Silti Ruisrockin perjantaissa käy kivuliaan selväksi, ettei Abreulla, joka brändäsi itsensä viime syksynä Abreuksi isoilla kirjaimilla, ole oikein biisejä.

Ehkä siksi hänen ensimmäinen päälavakeikkansa Ruisrockissa toteutuu perjantaina kello viisi.

Alku on jykevä: lavan taustanäyttö on punainen, isolla keltaisella fontilla lukee ABREU. Lavalla tanssii neljä mustiin pukeutunutta tanssijaa ja heidän keskellään avonaiseen glitterjakkuun pukeutunut Abreu.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Biisi on Soo soo. Kappale, josta Abreun voi kuvitella salaa toivoneen omaa petoonirtiään – sähköshokkia, joka olisi nyrjäyttänyt hänen uransa raiteilleen.

Niin ei käynyt, ja syitä on monia. Ensinnäkään Abreun paluu ei ollut varsinainen paluu, eikä siihen siksi ladattu samalla mitalla merkitystä kuin erinäisten muiden artistien takaisintuloihin.

Toiseksi biisin ympärille rakennettu hype tuntui tunkkaiselta. Soo soo oli seksibiisi, jonka ilmeisin näkökulma oli se, että naisenkin pitää voida puhua seksistä.

Katso tästä fiilistelyvideo Ruisrockin avauspäivältä:


Kuten Oskari Onninen totesi Helsingin Sanomissa marraskuussa 2017, Abreun seksipositiivisuus tuntui vanhentuneelta. Olisipa hän pikkutuhmailun sijaan puhunut vaikka rasismin vastustamisesta tai hlbtiq-oikeuksista. Suomesta puuttuu yhä iso naispuolinen artisti, joka uskaltaisi olla myös feministi.

Sellainen kuin Silvana Imam, joka nousi Sateenkaarilavalle myöhemmin perjantaina.

Kolmanneksi Soo soo ei ollut riittävän hyvä kappale. Kertosäe oli mukiinmenevä, mutta räppiosuudet trap-vaikutteineen kuulostivat siltä, että Abreu on löytänyt Migos-yhtyeen ja innostunut.

Niittylavalla Soo soo soi silti paremmin kuin koskaan. Abreu on Suomen varmimpia esiintyjiä, ja laulajana hirveän lahjakas.

Jopa levyllä korvat punannut räppäys meni tällä lavakarismalla läpi.

Soo soon jälkeen oli vain hiljaista. Kumma juttu, ettei yli 10-vuotinen ura ole tuottanut enempää ikivihreitä.

Tai oikeastaan yhtäkään. Siis jos ikivihreällä tarkoitetaan koko kansan osaamia 2000-luvun anthemeita: Timantit on ikuisia, 2080-luvulla, Peto on irti, Päiväkoti ja niin edelleen.

Hyviä Abreulla kyllä riittää, jopa niitä suomenkielisiä. Räjäytä mun mieli, Kaikki mussa rakastaa kaikkea sun ja Abreun uran kohokohta Bandana.

On sääli, ettei jälkimmäisestä tullut jättihittiä, ja että Ruisrockin alkuillassa sitä bailaa sydämellä vain kourallinen ihmisiä. Eikä heistäkään sanoja osaa kuin osa.

Sanni otti niittylavan haltuun Abreun jälkeen ja osoitti, miten paljon voi saada muutamassa vuodessa aikaan. Debyyttilevy Sotke mut ilmestyi syyskuussa 2013, kuusi vuotta ja neljä albumia Anna Abreun debyytin jälkeen.

Nyt hän on kymmenen kertaa Abreun kokoinen artisti.

Niittylavalla Sanni näytti vihreässä aamutakissaan ja leveäresorisissa nyrkkeilyshortseissaan Sith Lordin ja Rockyn sekoitukselta. Lavalle raijatuilla screeneillä eli värejä ja muotoja ja tanssivia sanneja. Estetiikka oli 2010-lukulaista ja näytti harjaantumattoman silmään siltä, että ”kaikki käy”.

Keikka alkoi kevään paluubiisillä Pornoo. Se ei lukeudu Sannin kymmenen parhaan kappaleen joukkoon, mutta toisaalta kärkikymppiin on tunkua.

Keikalla parhaista kuultiin ainakin Vahinko, Me ei olla enää me, 2080-luvulla ja Sanni. Yleisö, jonka juontaja arvioi jopa 30-tuhatpäiseksi, lauloi nämä kaikki mukana intensiteetillä, joka muistuttaa PMMP:n viimeisistä vuosista.

Sanni työryhmineen on ehtinyt tehdä jo aika monta sukupolvilaulua, ja jos tälle vuodelle lupailtu uusi levy on menestys, saattaa hän olla kohta isompi kuin Paula Vesalan ja Mira Luodin bändi koskaan oli.

Yhtä biisiä Ruisrockin yleisökään ei ihan saanut sujumaan. Kesäkuussa julkaistu Jacuzzi on metka lomaralli, mutta jättihitiksi siitä ei ole. Kertosäe kun on italiankielinen fraasi: ”Mi scusi benvenuto nella mia jacuzzi”. Ei auttanut, vaikka Sanni yritti parhaansa mukaan opettaa sanat yleisölle.

Hittimusiikki toimii juuri nyt vain suomeksi. Siksi Abreukin on hylännyt englannin kielen.


Suomalaisten popparien illan huipensi Cheek, jonka päättymättömältä tuntuva päättäjäisturnee on viimein tulossa päätökseensä. Ruisrockin jälkeen on enää kourallinen keikkoja ennen kuin valot sammuvat Lahden mäkimontussa elokuussa.

Olen kirjoittanut arviot Cheekin levystä ja elokuvasta, mutta kokonaista keikkaa en ole koskaan nähnyt. Ruisrock oli hyvä paikka tilkitä sivistysaukko, sillä täällä artisti on mukavuusalueellaan. Jare Tiihonen on esiintynyt Ruissalossa myös vuosina 2013, 2014, 2016 ja 2017.

Musiikillisesti rantalavan esitys ei tarjonnut yllätyksiä. Paljon soitettiin biisejä, joissa ryypätään ja rellestetään ihan petrinygårdina. Ensimmäiset kolme biisiä olivat nimiltään Sokka irti, Fiiliksissä ja Liekeissä. Niitä seurasi Jenni Vartiaisen Maljasta sovitettu juomalaulu.

Tietyssä mielentilassa nämä laulut ovat parasta huumorimusiikkia. Toisessa ne väsyttävät ja inhottavat.

Cheek oli ehkä paras muistutus siitä, kuinka paljon Vain elämää on suomalaiseen popmusiikkiin vaikuttanut. Hän esitti keikallaan niin Vartiaista kuin Kaija Koota (Tinakenkätyttö), ja hätkähdin huomatessani, kuinka molemmat sujahtivat settiin säröittä.

Sama itse asiassa näkyi Cheekin ja Elastisen muodostaman Profeettojen Ruisrock-esityksessä viime vuonna. Räppibiisien välissä vedettiin muun muassa Naurava kulkuri.

Tuntuu, että kotimaiset popparit valuvat tyylillisesti koko ajan lähemmäs toisiaan, ja loputon Vain elämää -kierrätys vauhdittaa tätä sulautumista. Pop, rap ja iskelmä ovat nyt samaa puuta, josta veistellyt biisit sopivat niin Ruissiin kuin Iskelmä-festivaaleillekin.

Siksi Cheek on tehnyt biisejä Kaija Koon kanssa ja Haloo Helsinki hypännyt rap- ja EDM-vaunuihin.

Yleisömeren keskeltä Cheekin keikka oli koettelemus. Jos et ole varma, mitä viime aikojen muotisana ”toksinen maskuliinisuus” tarkoittaa, täällä sitä olisi ollut helppo demonstroida. Harvoin olen todistanut näin paljon miesoletettujen välistä nahistelua ja verbaalista öykkäröintiä.

Toksinen maskuliinisuus on juuri tätä: kovuutta, aggressiivisuutta ja kilpailuhenkeä, joilla rakennetaan ajatusta siitä, mitä on olla mies.

Se on sitä, että poikaporukan hierarkia koulunpihalla määrittyy sen mukaan, kuka hakkaa ja ketä hakataan. Kuka on hyvä futiksessa ja kuka ei. Kuka itkee ja kuka ei.

Tai kuka antaa festarikänneillä pataan ja kenen kumppania haukutaan rumaksi.

Aivan oma ilmiönsä on yläraajoilla tapahtuva manspreadaus eli ”äijähaara”. Otin jatkuvasti osumaa miesten olka- ja kyynärpäistä, jotka heiluivat ilmassa muista välittämättä. Tämä on ilmiö, jonka vähintään kaikki alle 180-senttiset tunnistavat, mutta josta ei juuri puhuta.

Yleisöaggressiot ja tilan vieminen eivät ole varsinaisesti Cheekin kontolla, mutta hänen kappaleensa ovat omiaan niitä lietsomaan. Eikä lavan tolkuton äijäilykään varsinaisesti liuota ilmassa leijuvaa testosteronimyrkkyä.

Aika eri sfääreissä liikuttiin hetkeä aiemmin Niittylavalla, jossa erittäin queerin Olly Alexanderin johtama, hienon uuden albumin Palo Santo samana päivänä julkaissut Years & Years juhlisti sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta.

Yhdessä huippukohdista Alexander nousi ilmaan metritolkulla jatkuneessa mekossa. Kohtaus toi mieleen Aamu Songin Little Red Dress -installaation, jossa yleisö istuu laulajan mekon halmeissa.

Perjantain ennakkoon kiinnostavimmat ulkomaalaisvieraat olivat kaikki räppäreitä.

Lil Xan esiintyi sateenkaarilavan alkuillassa pienelle mutta omistautuneelle yleisölle. Xan, oikealta nimeltään Diego Lanos, edustaa internet- eli Soundcloud-räppiä puhtaimmillaan. Suomeksi se tarkoittaa sitä, että hänen biisinsä merkitsevät vähän isolle yleisölle, mutta hyvin paljon pienelle porukalle.

Sille samalle porukalle, joka murtui emoräppäri Lil Peepin kuolemasta viime marraskuussa.

Lil Xanin elokuussa 2017 julkaistu Betrayed-kappale nousi viraalihitiksi ja Billboardin Hot 100 -listalle. Sitä seurasi keväällä 2018 kokonainen albumi, jolla oli jo mukana Charli XCX:n, Diplon, YG:n ja 2 Chainzin kaltaisia nimiä.

Tätä on internetin nopea maailma.

Vaikutteikseen Lil Xan on nimennyt räppärit Draken ja Mac Millerin, mutta myös rock-yhtyeet Arctic Monkeys ja Queens of the Stone Age. Musiikissa on kaikuja nu metalista ja emo rockista. Oikea genremäärittely taitaa olla sad rap tai emo rap.

Xanin jälkeen festarikävijän piti tehdä valinta Tyler, the Creatorin ja Silvana Imamin välillä. Kummatkin tuntuivat häviävän katsojataistelun rantalavalla soittaneelle norjalais-dj Alan Walkerille: Tyler täytti teltan hädin tuskin puolilleen, Imamin keikalla ihmisiä oli vielä surkeammin.

Molemmat olisivat ansainneet enemmän. Imam on viime vuosien kiinnostavimpia ruotsalaismuusikoita ja voimakas yhteiskunnallinen ääni. Sateenkaarilavalla hän laulatti sekä tanssitti piskuista yleisöään ja esitteli koripallotaitojaan lavalle pystytetyllä korilla.


Tyler, the Creator puolestaan toi repertuaariinsa uusia sävyjä viime vuoden Flower Boy -albumillaan ja on nyt samastuttavampi kuin koskaan. Shokkiräppäri ei ole täysin päästänyt irti (itse-)inhostaan, mutta saa lyriikoillaan nyt jo kiinni sielunsa syrjästä.

Olen nähnyt Tylerin kahdesti osana Odd Future -kollektiivia, jonka tapana oli soittaa sumutorvea, kiroilla ja hyppiä uhkarohkeita pommeja yleisöön.

Pidin tästä uudesta Tylerista huomattavasti enemmän.

Kun Ruisrock-perjantain parhaat artistit saivat näin vaisun vastaanoton, nousi mieleen suruisa ajatus: kannattaako tällaisia esiintyjiä tuoda Ruissaloon lainkaan?

Sen sijaan illan viimeinen iso artisti The Chainsmokers rutisti valoillaan, savuillaan ja ilotulitteillaan kaiken irti EDM-musiikistaan, joka oli vielä pari vuotta sitten maailman isointa. Dj-kaksikko on kaikkien aikojen seitsemänneksi soitetuin artisti Spotifyssa.

Tällaisiin esiintyjiin Ruisrockin kannattaa selvästi panostaa, niin kuin se on kuluneina vuosina tehnytkin. Kuten takanani seissyt hyvin nuori miesoletettu totesi seuralaiselleen:

”Uppooko tällainen tekno? Hyvä. Mää en tiedä mitään parempaa.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Ruisrock
  • Festivaalit
  • Konserttiarvostelut

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tomi Metsäkedon törkeästä kunnianloukkauksesta syytetään neljää naista

    2. 2

      Touko Aallon tapaus tarjosi Venäjän medialle varsinaisen herkkupalan – siihen yhdistyi kolme keskeistä mielikuvaa, joita suomalaisista yritetään iskostaa venäläisiin

    3. 3

      Suomalaiset naistenlehdet julkaisivat viime vuonna 268 kansikuvaa, joista seitsemässä oli ”person of color” – ei ihme, ettei termille ole edes suomennosta

    4. 4

      ”Teen tyhjänpäiväistä mukatyötä” – Sari tekee viikon hommat päivässä, ja moni muukin kokee työnsä turhaksi

      Tilaajille
    5. 5

      Suomalaisia miniasuntoja kauhistellaan jo ulkomailla, sanoo kaupunkiprofessori Mari Vaattovaara – ”Köyhille rakennetaan hellahuoneita”

    6. 6

      Yksityistetty vankila luisui niin pahaan kaaokseen, että brittihallitus joutui ottamaan sen takaisin haltuunsa

    7. 7

      Juutalainen seurakunta: Weekend-festivaalin aikana hajotettu hautausmaan muuri on historiallisesti arvokas – ”Käsivoimin on revitty kiviä alas”

    8. 8

      Yhä useampi meistä saa syövän, mutta miksi? Jopa 40 prosenttia syövistä voisi jäädä syntymättä, jos ihmiset eläisivät paremmin

      Tilaajille
    9. 9

      Miksi valtio velkaantuu yhä, vaikka Suomi elää nousukauden huippua? HS selvitti, mihin rahamme nyt menevät

    10. 10

      Hallituspuolueet jyräsivät opposition: Eduskunnan sote-valiokunta ei enää kuule asiantuntijoita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miksi valtio velkaantuu yhä, vaikka Suomi elää nousukauden huippua? HS selvitti, mihin rahamme nyt menevät

    2. 2

      Pastan ja riisin välttelyllä voi olla vakavia seurauksia, kertoo tuore tutkimus – asiantuntijat neuvovat, miten vähentää hiilihydraatteja turvallisesti

    3. 3

      Sikiön sydän löi, vaikka Susannan munanjohtimet oli poistettu – Lääkärit eivät ymmärrä, miten hän voi olla raskaana

      Tilaajille
    4. 4

      Hietaniemen hautausmaan ylipuutarhuri kuvailee Weekend Festivalin aiheuttamia ongelmia pitkän uransa pahimmiksi – festivaalin edustaja ja poliisi eivät jaa näkemystä tuhoista

    5. 5

      Suomalaisia miniasuntoja kauhistellaan jo ulkomailla, sanoo kaupunkiprofessori Mari Vaattovaara – ”Köyhille rakennetaan hellahuoneita”

    6. 6

      Trump ihastui tosi-tv-tähden häikäilemättö­myyteen mutta ei arvannut, mihin se johtaisi – Näin Omarosa Manigault-Newmanista tuli Valkoisen talon uusi vihollinen

    7. 7

      ”Teen tyhjänpäiväistä mukatyötä” – Sari tekee viikon hommat päivässä, ja moni muukin kokee työnsä turhaksi

      Tilaajille
    8. 8

      Yhä useampi meistä saa syövän, mutta miksi? Jopa 40 prosenttia syövistä voisi jäädä syntymättä, jos ihmiset eläisivät paremmin

      Tilaajille
    9. 9

      Tomi Metsäkedon törkeästä kunnianloukkauksesta syytetään neljää naista

    10. 10

      New York Times: #metoo-johto­hahmo Asia Argento maksoi satoja­tuhansia dollareita häntä seksuaalisesta ahdistelusta syyttäneelle miehelle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yali Liu hämmästyi, kun suomalaiskollegat ottivat lounaspuheet tosissaan – Kolme Suomessa työskentelevää ulkomaalaista kertoo, miten me teemme töitä

      Tilaajille
    2. 2

      Solakka mies, joka myi huumeita, lakanoita ja seuraansa – Jari Sillanpään hovihankkija rakasti huippuhotelleja ja kärähti lapsipornosta

      Tilaajille
    3. 3

      Kuplavolkkarin nimi oli Jenny, ja sen lokasuojassa kulki maailmalle jotain poikkeuksellista – Kolme suomalaista taltioi Tšekkoslovakian miehitystä 1968, ja nyt HS näyttää ainutlaatuisen materiaalin

    4. 4

      ”Tule kotiin <3”, kirjoitti Eveliina Rimpeläinen – Sitä ennen hänen miehensä humalainen kaahailu oli katkennut piikkimattoon ja epäilyyn poliisin murhan yrityksestä

      Tilaajille
    5. 5

      Hermostunut polkupyöräilijä pysäytti Onnibusin keskelle Mannerheimin­tietä, poliisi nuhteli osapuolet – ”Minusta oli täydellisen perusteltua jäädä kaistalle”

    6. 6

      Sikiön sydän löi, vaikka Susannan munanjohtimet oli poistettu – Lääkärit eivät ymmärrä, miten hän voi olla raskaana

      Tilaajille
    7. 7

      Festareiden silmiinpistävät: Flow’hun kultaisiin legginseihin pukeutuneet miehet: “Missään muualla kuin Mummotunnelissa mua ei ole kähmitty näin paljon”

    8. 8

      Genovan alueelle julistettiin vuoden hätätila tiistain siltaromahduksen vuoksi – Video näyttää täpärän pelastumisen

    9. 9

      Helsinkiläiskoulu jakoi oppilaat eri ryhmiin sukupuolen mukaan – Jenni Korkeaojan lapsi lähti tunnille, jonka nimi on lukujärjestyksessä ”Pojat”

    10. 10

      Kuvia Suomesta, osa 34: Akseli Valmunen palasi kesällä Lappiin kuvaamaan autioita turistikohteita

    11. Näytä lisää