Kulttuuri    |   Lauantaiessee

Arkistot paljastavat suomalaisten mehukkaat seksijutut, mutta häveliäisyys on estänyt julkaisun

Eroottisesta kansanperinteestä on vaiettujen ja sensuroitujen vuosisatojen jälkeen yhtäkkiä kiinnostuttu samaan aikaan kaikkialla Pohjolassa. Suomessa ilmestyy levyjä, pian myös laulukirja.

Olimme joitain vuosia sitten kaveriporukalla naisten saunassa, kun kaiken raukeuden keskellä tapahtui jotain yllättävää: yksi meistä alkoi laulaa ylälauteella hyvin härskiä kansanlaulua.

Aika äkkiä poskia punotti muukin kuin kiukaasta puskeva kuuma vesihöyry. Miehen sukupuolielimen rahvaanomaisempaa nimeä toistava laulu oli niin ronski, ettei sitä päivälehdessä kehtaa toistaa. Mutta osannette kuvitella sisällön.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Pian yksi jos toinenkin alkoi kaivella muistinsa sopukoista jostain opittuja seksisävytteisiä kansanlauluja. Vähän nolostutti, mutta annoimme mennä. Rehvakkaassa laulussamme oli kihisyttävää kielletyn makua. Laulaa nyt porukalla miehistä ja seksistä näin suorasanaisesti, me aina niin siivosti käyttäytyvät naiset.

Toisaalta mitäs häpeilemistä tässä on, mietin. Onhan se ensimmäinen laulajakin oppinut laulunsa – omalta mummoltaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Se oli suomalaista suullista kansanperinnettä tismalleen siinä missä Vaka vanha Väinämöinen. Näitä lauluja on kansa luritellut posket innosta punoittaen silloin kun ei ole ollut kuvia, joita katsoa.

Kävi niin, että nämä 1800-luvun loppupuolen ja 1900-luvun alkupuolen ronskit rahvaanlaulut haluttiin piilottaa ja unohtaa. Aivan kuin sellaisia ei olisi täällä koskaan kukaan laulanutkaan.

Kalevalaisen perinteen eroottista aineistoa on Suomessa tutkittu enemmän jo – tai pikemminkin vasta – muutama vuosikymmen, mutta tämä hieman nuorempi, esimerkiksi rekilauluja sisältävä perinne on odottanut asiaan vakavasti suhtautuvaa löytäjäänsä. Se on ihme siihen nähden, kuinka mehukasta aineisto on ja kuinka paljon se voikaan meistä suomalaisista kertoa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mutta nyt on alkanut tapahtua.

Kyllähän nykykansanmuusikot osaavat ja ovat esittäneetkin kansanperinteemme suorasukaisempiakin lauluja. Tuntuu, että nykyään joka toisesta kansanmusiikkitapahtumasta löytyy K18-ilta, jossa lauletaan navanalusosastosta. Tilaisuuksia vain leimaa hivenen lapsekas rivoille sanoille hihittely.

Monet ronskien laulujen esittäjät ovat saaneet aineistonsa seksuaalisen vapautumisen aikaan, 1970-luvun alussa julkaistuista laulukirjoista ja levyistä. Salaperäisen nimimerkin Otto I. Hipiäisen kokoamiin Isojen poikien sekä Isojen tyttöjen laulukirjoihin oli valikoitu mahdollisimman roisia aineistoa. Pitkään ajateltiin, että tämä aineisto kuittasi kaiken suomalaisen eroottisen perinneaineiston.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Ei kuittaa, tietää kansanmuusikko Jimmy Träskelin.

Kaustisen Kansanmusiikki-instituutissa julkaisuvastaavana toimivaa Träskeliniä alkoi pari vuotta sitten mietityttää, mitä kaikkea muuta arkistoista voisikaan löytyä. Aika pian kävi ilmi, että siellä muhii harvinaisen hieno, monimuotoinen ja syvällinen perinne. Jotain, joka on paljon muutakin kuin vain rivoa rai-raita.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Träskelin sukelsi tutkimuksissaan Kansanmusiikki-instituutin, Tampereen Kansanperinteenlaitoksen sekä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran (SKS) arkistoihin. Haasteena oli, miten löytää tuhansien laulujen seasta oikeat, mutta esimerkiksi Tampereen arkiston tallentaja Erkki Ala-Könni oli tarjonnut tutkijalle auttavan kätensä: hän oli kirjoittanut roisimpien laulujen perään varoituksen sanan. Siellä luki: (ruokoton). Sillä hakusanalla alkoi kummasti löytyä.

Hakusanoilla etsiminen ei kuitenkaan välttämättä tuo esiin kaikkea eroottista aineistoa, sanoo Träskelin. Upeimpiin helmiin lukeutuu vihjailevampiakin lauluja, joita tallentaja ei ole välttämättä edes osannut tulkita seksuaalisävytteisiksi. Paljon saattoi jäädä vielä löytymättä, mutta arkistot ovat jo tarjonneet lukuisia uusia eroottisia klassikoita paljon laulettujen Iitin Tiltun, Palpan Killin ja Sepän sällin rinnalle.

Joskus Suomessakin laulettiin rempseitä lauluja mielellään ja kovaan ääneen. Ne kuuluivat elämään, niitä ei ymmärretty hävetä.

Menneiden polvien suhtautuminen erotikkaan oli laulujen ja runojen perusteella ilmeisen luontevaa. Sukupuolielimillä oli oikeat nimet, eikä niitä ajateltu minään pornona. Varsinkin naisen sukupuolielimissä oli suorastaan maagista voimaa, jota oli syytä vähän pelätäkin.

Tutkija Laura Stark-Arola kirjoittaa Naistutkimus-lehdessä vuonna 2001, kuinka suomalaisen maaseutuväestön parissa 1800- ja 1900-luvuilla levinnyt kansanperinne näyttää ”tavattoman eloisan” ja myös monimuotoisen kuvan suomalaisten seksuaalisuudesta. Siitä ei todellakaan vaiettu.

Naimattomille naisille laulettiin lemmennostatusloitsuja, koska seksuaalista halua ja seksiakteja pidettiin luonnollisina ja välttämättöminä. Oli myös nuorten miesten yöjalkalauluja, kaksimielisiä arvoituksia – miltei loputon määrä luovuutta yhden aiheen ympärillä.

Jotain meidän kiinnostuksestamme aihepiiriä kohtaan kertoo jo pelkkä kielikin: vuonna 1994 julkaistun Suomen kielen seksisanakirjan tekijät yllättyivät, kun hakusanoja kertyi jopa 10 900. Kielitoimiston sanakirjassa oli sentään kaikkiaan ”vain” noin 100 000 sanaa. Pelkästään miesten ja poikien sukupuolielimille kertyi lähes tuhat eri ilmausta, naisten ja tyttöjen vastaaville 820.

Tosin Tupa ryskyi, parret paukkui (WSOY, 2015) -kirjan tekijät muistuttavat, että kyllä muinaisetkin polvet ovat osanneet olla häveliäitä. Siitä ovat osoituksena vaikkapa nämä Käkisalmesta vuonna 1909 talteen kirjatut rivit: ”Älä vittuu vituks kutsu, kutsu kultarenkahaks, sano saksansormukseks, hoppuu hopiasuuksi.”

Kansallisromantiikan myötä häveliäisyys tuppasi sitten jo kaukaisempaankin pirttiin. Suomalaisista haluttiin puhtaita, siveitä ja viisaita kansalaisia. Ajan moraalikoodisto oli siveä, ja luterilainen kirkko tietenkin komppasi.

Kalevalan laulumailta runolauluja keränneet tallentajatkin oppivat ymmärtämään tämän. Esimerkiksi Elias Lönnrot sai kuulla matkoillaan paljonkin eroottista aineistoa: kertovia ja lyyrisiä runoja, loitsuja, sananlaskuja, jopa pitkiä runoja, joissa kerrotaan mehukkaasti palkallisista seksiskandaaleista. Nämä hän myös uskollisesti tallensi.

Mutta Kalevalasta piti tehdä eepos, joka tuki fennomaanien ihanteita. Vaikkapa personifioitujen sukupuolielinten seikkailuista kertovat runot eivät tavoitetta tukeneet. Lönnrotilta julkaistiin yli 2 000 tekstiä, mutta yli 1 500 jätettiin julkaisematta. Suurin syy hylkäämiselle olivat nimenomaan tekstien seksiaiheet.

Lönnrot kuitenkin ymmärsi materiaalin arvon. Hän tallensi kaiken ja laati seksirunoista käsikirjoituksen, ehkä aikoi jopa julkaistavaksi. Lönnrotin ”erotica-kokoelma” löytyy SKS:n arkistosta.

Suurin osa Lönnrotin ennen julkaisemattomista seksirunoista julkaistiin vasta vuonna 1997 Suomen Kansan Vanhat Runot -sarjan lisäosassa.

Suomalaisten kasvaneen häveliäisyyden on huomannut myös Jimmy Träskelin. Hänen mukaansa tallentajat eivät halunneet kuulla alatyyliseksi katsomaansa materiaalia. Kun myöhemmin tallentajat olisivat olleet kuulemiseen valmiita, eivät laulajat enää kehdanneet laulaa.

Kaikkia ei silti hävettänyt. Träskelinin mukaan esimerkiksi iittiläisellä Taavi Uutelalla oli laaja eroottinen repertuaari, jota hän pystypäin esitti.

On kuitenkin selvää, että häpeilyn ja aikansa tiukan moraalikoodiston vuoksi valtava osa arvokasta perinnettä on jäänyt aikoinaan kokonaan tallentamatta.

Minkälaisissa tilanteissa näitä noin sadan vuoden takaisia lauluja on sitten aikoinaan laulettu?

Kiinnostavaa kyllä, esimerkiksi töissä. Laulu on raikunut, kun miehet ovat siltatöissä juntanneet siltapaaluja maahan. Laulut ovat pitäneet tahtia yllä. Yksi on laulanut säkeen, toiset ovat toistaneet. Träskelinin mukaan usein nämä laulut ovat olleet hyvinkin huumoripitoisia ja ronskeja. Ideana on ollut ylläpitää hilpeää tunnelmaa ja ruokkia miesten mielikuvitusta.

Paras työnjohtaja on ollut se, joka on osannut rasvaisimmat säkeistöt. Sillä mitä rivompi laulu, sen parempi työteho. Siitä vinkkiä nykypäivän avokonttorien työtehon lisäämiseen.

Mukaan mahtuu myös selvää sukupuolivalistusta, mutta onpa Träskelin löytänyt myös suoranaista taidetta. Niissä mielikuvitus lentää ja eroottinen lataus on vahva. Hauskuus ei tunnu päätavoitteelta.

Jossakin laulussa taas mieslaulaja käy läpi omaa seksuaalihistoriaansa ja pohtii, kuinka tuli sitä erästäkin tyttöä kohdeltua.

Pääosin suomalaista eroottista suullista kansanperinnettä silti leimaa huumori. Se on pohjavireenä lähes aina, sanoo Träskelin.

Ne laulut, jotka itse tunnen, tuntuvat naisen näkökulmasta aika hirveiltä. Usein lauluissa seikkailee prostituoituja tai muuten yleisesti tunnettuja naisia, joista puhutaan alistavaan ja halveksivaan sävyyn.

Träskelin kuitenkin yllättää: hänen mukaansa lauluissa näkyy sittenkin yllättävän terve maailmankuva. Mies ja nainen esiintyvät lauluissa yllättävän tasaveroisina. Seksiä haluavat niin naiset kuin miehetkin, niin herrat ja rouvat kuin piiat ja rengitkin. Aktikuvauksista välittyy Träskelinin mukaan luonnollinen ja länsimaisen pornokulttuurin vääristymistä vapaa ihmiskuva.

Sitä paitsi arkistonauhoilta selviää, että ronskeja lauluja ovat laulaneet naiset siinä missä miehetkin. Roisit jutut eivät ole olleet mikään poikaporukoiden yksinoikeus.

Lauluista selviää myös, että on ymmärretty seksiaktin seuraukset, ja nainen on saanut sanoa rauhassa ”ei”. Kiehtovaa, kun ajattelee, kuinka vaikeata näitä tuntuu olevan nykyihmisen joskus ymmärtää ja hyväksyä.

Isojen poikien laulujen rinnalle on alkanut viimein ilmaantua muunkinlaista Suomi-erotiikkaa. Varsinkin Kansanmusiikki-instituutti on kunnostautunut julkaisuissa: lyhyen ajan sisään on ilmestynyt kolme eroottista kansanperinnettä esittelevää levyä. Kaksi niistä on Jimmy Träskelinin ja duokollegansa Sampo Korvan Turvalan uunilla -nimisiä levyjä. Kolmannen ovat tehneet kansanmuusikot Maija Kauhanen ja Helmi Camus, jotka muodostavat räiskyvän kaksikon Duo Pimperot.

Träskelin on kokoamassa aineistosta laulukirjaa. Sen olisi tarkoitus nähdä päivänvalo marraskuussa, samaan aikaan kun Helsingin Hanasaaressa järjestetään Nordic Erotic Folklore -seminaari. Sillä mikä mielenkiintoista, eroottisesta kansanperinteestä on kaikkien vaiettujen ja sensuroitujen vuosisatojen jälkeen yhtäkkiä kiinnostuttu samaan aikaan kaikkialla Pohjolassa.

Toista kertaa järjestettävä tapahtuma kokoaa yhteen Suomen, Ruotsin, Tanskan, Islannin, Norjan ja Färsaarten sekä toivottavasti myös Baltian maiden tutkijat. Ideana on verkostoitua, jakaa tietoa ja kartoittaa alueen eroottista kansanperinnettä, sanoo seminaarin puuhamies Träskelin. Ohjelmassa on paitsi seminaareja myös konsertti – tietenkin.

Jo tähän mennessä on selvinnyt ainakin yksi asia: yhteistä perinnettä löytyy yllättävän paljon. Meillä ja naapurimaissa on laulettu paljon lauluja, jotka ovat selvästi toistensa toisintoja.

Sieltä menneiden polvien eroottisesta perinteestä voi nykyihminen myös oppia, tietää Jimmy Träskelin. Sieltä voi löytää tervettä asennetta ihmiskehoon ja seksuaalisuuteen, parhaassa tapauksessa myös sukupuolten väliseen tasa-arvoon. ”Kunhan niitä esitetään oikealla tavalla valikoituina ja oikealla asenteella”, Träskelin sanoo.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kansanperinne
  • Erotiikka
  • Seksi
  • Kansanmusiikki
  • Kulttuuri
  • Mari Koppinen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    2. 2

      Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

      Tilaajille
    3. 3

      8 000 marssii ilmaston puolesta Helsingissä, väki­joukko saapui eduskunta­talolle – suora lähetys käynnissä

    4. 4

      Ystävystyminen aikuisena vaatii vaivannäköä, mutta on mahdollista – Näin se tutkitusti onnistuu

    5. 5

      Ruoan ilmastovaikutus on tähän asti arvioitua suurempi – HS kokosi kulutustapoja, joista syntyy 100 kiloa päästöjä

    6. 6

      Saudi-Arabia pesi kruununprinssin kädet vahinkoselityksellä Khashoggin tappamisesta – osittainen tunnustus kelpaa Trumpille, joka haluaa pelastaa jättimäisen asekaupan

    7. 7

      Lakkautetuksi määrätty uusnatsijärjestö Pohjoismainen vastarintaliike osoitti mieltään Helsingissä, kymmenkunta Ruotsista tullutta otettiin kiinni – Poliisi: ”Tuomio ei ole vielä lainvoimainen”

    8. 8

      Sananvapausjärjestö Yhdysvaltain Pen nosti kanteen presidentti Trumpia vastaan

    9. 9

      CNN: Matkustajakone laskeutui myrskyssä sivuttain Bristolin lento­kentälle – ”vaikuttava” suoritus, ylisti kentän henkilö­kunta

    10. 10

      Real Madrid rikkoi ennätyksen, jota se ei koskaan olisi halunnut tehdä – nyt seuran historiaan piirtyy aika kahdeksan tuntia ja yksi minuutti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miksi naista pitää ”rakentaa” tunteja ennen kuin hän kelpaa televisioon? Jenni Pääskysaari kyllästyi näyttämään ”drag queenilta” ja teki radikaalin ratkaisun

      Tilaajille
    2. 2

      Kalusteita lahjoitetaan niin paljon, etteivät kaikki kelpaa edes kirpputoreille – Nämä käytetyt kalusteet viedään käsistä, näitä ei huolita edes ilmaiseksi

      Tilaajille
    3. 3

      Bryan Adams nappasi keikalta valo­kuvan, jota artisti kutsui taian­omaiseksi – Saasteinen totuus paljastui, kun fanit pääsivät kommentoimaan

    4. 4

      Ulkoministeri Soini kutsuu IPCC:n ilmasto­raportin synnyttämää keskustelua hysteeriseksi höpinäksi – ”Valtion ei pidä meitä pakottaa luontoa suojelemaan”

    5. 5

      CNN: Matkustajakone laskeutui myrskyssä sivuttain Bristolin lento­kentälle – ”vaikuttava” suoritus, ylisti kentän henkilö­kunta

    6. 6

      Maija Nordman oli ratsastamassa Espoossa, kun vastaan tullut autoilija väläytti pitkiä valoja ja painoi töötin pohjaan – ”Kaikki keskittyminen meni hengissä pysymiseen”

    7. 7

      Et ole sittenkään käyttänyt ketsuppikuppeja väärin koko elämäsi ajan – soitimme suomalaismiehelle, joka ratkaisi massiivisella selvitystyöllä vuosikausien mysteerin

    8. 8

      Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

    9. 9

      Aivoinfarktin saaneen vanhuksen 1,4 miljoonan testamentti muuttui epäselvissä oloissa – Oikeus kumosi testamentin, laatija oli Espoon nykyinen liikuntajohtaja Martti Merra

    10. 10

      Ruoan ilmastovaikutus on tähän asti arvioitua suurempi – HS kokosi kulutustapoja, joista syntyy 100 kiloa päästöjä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuvia Suomesta, osa 37: Akseli Valmunen kuvasi lähiötä, jossa latvialaiset telakkatyöläiset ja suomalaiset työttömät elävät rinnakkain

      Tilaajille
    2. 2

      Neljän kuukauden korvatulehdus ja kuusi poskiontelotulehdusta päälle – Karoliina Sallinen-Pentikäisen loputtomaan sairasteluun löytyi syy, joka on suomalaisille erityisen tyypillinen

      Tilaajille
    3. 3

      Helsinki laski, että 87-vuotias Eeva tulee kuukauden toimeen 101 eurolla – sosiaali­työntekijä neuvoi myymään asunnon tai ottamaan lainaa lääkkeisiin

    4. 4

      ”Turha niitä on enää töihin koittaa, ne on ryypänneet terveytensä jo” – Turun telakka takoo vaurautta, mutta sen varjossa elää köyhyyteen käpertynyt lähiö

      Tilaajille
    5. 5

      Audi, Lada ja Toyota haudattiin vuodeksi suohon ja kaivettiin sen jälkeen ylös – Venäläisen Youtube-porukan ”testi” vahvistaa vanhan totuuden

    6. 6

      Kettu istahti paikallisbussin penkille Kirkkonummella – Video näyttää, miten kuski paimentaa eläimen ulos katseen voimalla

    7. 7

      ”Minun on ajateltava, että oli hänen aikansa mennä” – 39-vuotiaana kuolleen Perttu Häkkisen vaimo, ystävät ja työtoverit kertovat, kuinka paljon he menettivät

      Tilaajille
    8. 8

      Uuden lastensairaalan katolle ilmestyi englanninkielinen teksti: Varautuuko sairaala pommituksiin?

    9. 9

      Suomessakin suositun antibiootin käyttöä rajoitetaan vakavien haittojen takia – Lääke aiheuttanut revenneitä jänteitä, lihas­kipuja ja uni­häiriöitä

    10. 10

      Maailmanloppu on tulossa, ja se on kaikin tavoin erilainen kuin aiemmat maailmanloput

    11. Näytä lisää