Kulttuuri    |   Lauantaiessee

Arkistot paljastavat suomalaisten mehukkaat seksijutut, mutta häveliäisyys on estänyt julkaisun

Eroottisesta kansanperinteestä on vaiettujen ja sensuroitujen vuosisatojen jälkeen yhtäkkiä kiinnostuttu samaan aikaan kaikkialla Pohjolassa. Suomessa ilmestyy levyjä, pian myös laulukirja.

Olimme joitain vuosia sitten kaveriporukalla naisten saunassa, kun kaiken raukeuden keskellä tapahtui jotain yllättävää: yksi meistä alkoi laulaa ylälauteella hyvin härskiä kansanlaulua.

Aika äkkiä poskia punotti muukin kuin kiukaasta puskeva kuuma vesihöyry. Miehen sukupuolielimen rahvaanomaisempaa nimeä toistava laulu oli niin ronski, ettei sitä päivälehdessä kehtaa toistaa. Mutta osannette kuvitella sisällön.

Pian yksi jos toinenkin alkoi kaivella muistinsa sopukoista jostain opittuja seksisävytteisiä kansanlauluja. Vähän nolostutti, mutta annoimme mennä. Rehvakkaassa laulussamme oli kihisyttävää kielletyn makua. Laulaa nyt porukalla miehistä ja seksistä näin suorasanaisesti, me aina niin siivosti käyttäytyvät naiset.

Toisaalta mitäs häpeilemistä tässä on, mietin. Onhan se ensimmäinen laulajakin oppinut laulunsa – omalta mummoltaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Se oli suomalaista suullista kansanperinnettä tismalleen siinä missä Vaka vanha Väinämöinen. Näitä lauluja on kansa luritellut posket innosta punoittaen silloin kun ei ole ollut kuvia, joita katsoa.

Kävi niin, että nämä 1800-luvun loppupuolen ja 1900-luvun alkupuolen ronskit rahvaanlaulut haluttiin piilottaa ja unohtaa. Aivan kuin sellaisia ei olisi täällä koskaan kukaan laulanutkaan.

Kalevalaisen perinteen eroottista aineistoa on Suomessa tutkittu enemmän jo – tai pikemminkin vasta – muutama vuosikymmen, mutta tämä hieman nuorempi, esimerkiksi rekilauluja sisältävä perinne on odottanut asiaan vakavasti suhtautuvaa löytäjäänsä. Se on ihme siihen nähden, kuinka mehukasta aineisto on ja kuinka paljon se voikaan meistä suomalaisista kertoa.

Mutta nyt on alkanut tapahtua.

Kyllähän nykykansanmuusikot osaavat ja ovat esittäneetkin kansanperinteemme suorasukaisempiakin lauluja. Tuntuu, että nykyään joka toisesta kansanmusiikkitapahtumasta löytyy K18-ilta, jossa lauletaan navanalusosastosta. Tilaisuuksia vain leimaa hivenen lapsekas rivoille sanoille hihittely.

Monet ronskien laulujen esittäjät ovat saaneet aineistonsa seksuaalisen vapautumisen aikaan, 1970-luvun alussa julkaistuista laulukirjoista ja levyistä. Salaperäisen nimimerkin Otto I. Hipiäisen kokoamiin Isojen poikien sekä Isojen tyttöjen laulukirjoihin oli valikoitu mahdollisimman roisia aineistoa. Pitkään ajateltiin, että tämä aineisto kuittasi kaiken suomalaisen eroottisen perinneaineiston.

Ei kuittaa, tietää kansanmuusikko Jimmy Träskelin.

Kaustisen Kansanmusiikki-instituutissa julkaisuvastaavana toimivaa Träskeliniä alkoi pari vuotta sitten mietityttää, mitä kaikkea muuta arkistoista voisikaan löytyä. Aika pian kävi ilmi, että siellä muhii harvinaisen hieno, monimuotoinen ja syvällinen perinne. Jotain, joka on paljon muutakin kuin vain rivoa rai-raita.

Träskelin sukelsi tutkimuksissaan Kansanmusiikki-instituutin, Tampereen Kansanperinteenlaitoksen sekä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran (SKS) arkistoihin. Haasteena oli, miten löytää tuhansien laulujen seasta oikeat, mutta esimerkiksi Tampereen arkiston tallentaja Erkki Ala-Könni oli tarjonnut tutkijalle auttavan kätensä: hän oli kirjoittanut roisimpien laulujen perään varoituksen sanan. Siellä luki: (ruokoton). Sillä hakusanalla alkoi kummasti löytyä.

Hakusanoilla etsiminen ei kuitenkaan välttämättä tuo esiin kaikkea eroottista aineistoa, sanoo Träskelin. Upeimpiin helmiin lukeutuu vihjailevampiakin lauluja, joita tallentaja ei ole välttämättä edes osannut tulkita seksuaalisävytteisiksi. Paljon saattoi jäädä vielä löytymättä, mutta arkistot ovat jo tarjonneet lukuisia uusia eroottisia klassikoita paljon laulettujen Iitin Tiltun, Palpan Killin ja Sepän sällin rinnalle.

Joskus Suomessakin laulettiin rempseitä lauluja mielellään ja kovaan ääneen. Ne kuuluivat elämään, niitä ei ymmärretty hävetä.

Menneiden polvien suhtautuminen erotikkaan oli laulujen ja runojen perusteella ilmeisen luontevaa. Sukupuolielimillä oli oikeat nimet, eikä niitä ajateltu minään pornona. Varsinkin naisen sukupuolielimissä oli suorastaan maagista voimaa, jota oli syytä vähän pelätäkin.

Tutkija Laura Stark-Arola kirjoittaa Naistutkimus-lehdessä vuonna 2001, kuinka suomalaisen maaseutuväestön parissa 1800- ja 1900-luvuilla levinnyt kansanperinne näyttää ”tavattoman eloisan” ja myös monimuotoisen kuvan suomalaisten seksuaalisuudesta. Siitä ei todellakaan vaiettu.

Naimattomille naisille laulettiin lemmennostatusloitsuja, koska seksuaalista halua ja seksiakteja pidettiin luonnollisina ja välttämättöminä. Oli myös nuorten miesten yöjalkalauluja, kaksimielisiä arvoituksia – miltei loputon määrä luovuutta yhden aiheen ympärillä.

Jotain meidän kiinnostuksestamme aihepiiriä kohtaan kertoo jo pelkkä kielikin: vuonna 1994 julkaistun Suomen kielen seksisanakirjan tekijät yllättyivät, kun hakusanoja kertyi jopa 10 900. Kielitoimiston sanakirjassa oli sentään kaikkiaan ”vain” noin 100 000 sanaa. Pelkästään miesten ja poikien sukupuolielimille kertyi lähes tuhat eri ilmausta, naisten ja tyttöjen vastaaville 820.

Tosin Tupa ryskyi, parret paukkui (WSOY, 2015) -kirjan tekijät muistuttavat, että kyllä muinaisetkin polvet ovat osanneet olla häveliäitä. Siitä ovat osoituksena vaikkapa nämä Käkisalmesta vuonna 1909 talteen kirjatut rivit: ”Älä vittuu vituks kutsu, kutsu kultarenkahaks, sano saksansormukseks, hoppuu hopiasuuksi.”

Kansallisromantiikan myötä häveliäisyys tuppasi sitten jo kaukaisempaankin pirttiin. Suomalaisista haluttiin puhtaita, siveitä ja viisaita kansalaisia. Ajan moraalikoodisto oli siveä, ja luterilainen kirkko tietenkin komppasi.

Kalevalan laulumailta runolauluja keränneet tallentajatkin oppivat ymmärtämään tämän. Esimerkiksi Elias Lönnrot sai kuulla matkoillaan paljonkin eroottista aineistoa: kertovia ja lyyrisiä runoja, loitsuja, sananlaskuja, jopa pitkiä runoja, joissa kerrotaan mehukkaasti palkallisista seksiskandaaleista. Nämä hän myös uskollisesti tallensi.

Mutta Kalevalasta piti tehdä eepos, joka tuki fennomaanien ihanteita. Vaikkapa personifioitujen sukupuolielinten seikkailuista kertovat runot eivät tavoitetta tukeneet. Lönnrotilta julkaistiin yli 2 000 tekstiä, mutta yli 1 500 jätettiin julkaisematta. Suurin syy hylkäämiselle olivat nimenomaan tekstien seksiaiheet.

Lönnrot kuitenkin ymmärsi materiaalin arvon. Hän tallensi kaiken ja laati seksirunoista käsikirjoituksen, ehkä aikoi jopa julkaistavaksi. Lönnrotin ”erotica-kokoelma” löytyy SKS:n arkistosta.

Suurin osa Lönnrotin ennen julkaisemattomista seksirunoista julkaistiin vasta vuonna 1997 Suomen Kansan Vanhat Runot -sarjan lisäosassa.

Suomalaisten kasvaneen häveliäisyyden on huomannut myös Jimmy Träskelin. Hänen mukaansa tallentajat eivät halunneet kuulla alatyyliseksi katsomaansa materiaalia. Kun myöhemmin tallentajat olisivat olleet kuulemiseen valmiita, eivät laulajat enää kehdanneet laulaa.

Kaikkia ei silti hävettänyt. Träskelinin mukaan esimerkiksi iittiläisellä Taavi Uutelalla oli laaja eroottinen repertuaari, jota hän pystypäin esitti.

On kuitenkin selvää, että häpeilyn ja aikansa tiukan moraalikoodiston vuoksi valtava osa arvokasta perinnettä on jäänyt aikoinaan kokonaan tallentamatta.

Minkälaisissa tilanteissa näitä noin sadan vuoden takaisia lauluja on sitten aikoinaan laulettu?

Kiinnostavaa kyllä, esimerkiksi töissä. Laulu on raikunut, kun miehet ovat siltatöissä juntanneet siltapaaluja maahan. Laulut ovat pitäneet tahtia yllä. Yksi on laulanut säkeen, toiset ovat toistaneet. Träskelinin mukaan usein nämä laulut ovat olleet hyvinkin huumoripitoisia ja ronskeja. Ideana on ollut ylläpitää hilpeää tunnelmaa ja ruokkia miesten mielikuvitusta.

Paras työnjohtaja on ollut se, joka on osannut rasvaisimmat säkeistöt. Sillä mitä rivompi laulu, sen parempi työteho. Siitä vinkkiä nykypäivän avokonttorien työtehon lisäämiseen.

Mukaan mahtuu myös selvää sukupuolivalistusta, mutta onpa Träskelin löytänyt myös suoranaista taidetta. Niissä mielikuvitus lentää ja eroottinen lataus on vahva. Hauskuus ei tunnu päätavoitteelta.

Jossakin laulussa taas mieslaulaja käy läpi omaa seksuaalihistoriaansa ja pohtii, kuinka tuli sitä erästäkin tyttöä kohdeltua.

Pääosin suomalaista eroottista suullista kansanperinnettä silti leimaa huumori. Se on pohjavireenä lähes aina, sanoo Träskelin.

Ne laulut, jotka itse tunnen, tuntuvat naisen näkökulmasta aika hirveiltä. Usein lauluissa seikkailee prostituoituja tai muuten yleisesti tunnettuja naisia, joista puhutaan alistavaan ja halveksivaan sävyyn.

Träskelin kuitenkin yllättää: hänen mukaansa lauluissa näkyy sittenkin yllättävän terve maailmankuva. Mies ja nainen esiintyvät lauluissa yllättävän tasaveroisina. Seksiä haluavat niin naiset kuin miehetkin, niin herrat ja rouvat kuin piiat ja rengitkin. Aktikuvauksista välittyy Träskelinin mukaan luonnollinen ja länsimaisen pornokulttuurin vääristymistä vapaa ihmiskuva.

Sitä paitsi arkistonauhoilta selviää, että ronskeja lauluja ovat laulaneet naiset siinä missä miehetkin. Roisit jutut eivät ole olleet mikään poikaporukoiden yksinoikeus.

Lauluista selviää myös, että on ymmärretty seksiaktin seuraukset, ja nainen on saanut sanoa rauhassa ”ei”. Kiehtovaa, kun ajattelee, kuinka vaikeata näitä tuntuu olevan nykyihmisen joskus ymmärtää ja hyväksyä.

Isojen poikien laulujen rinnalle on alkanut viimein ilmaantua muunkinlaista Suomi-erotiikkaa. Varsinkin Kansanmusiikki-instituutti on kunnostautunut julkaisuissa: lyhyen ajan sisään on ilmestynyt kolme eroottista kansanperinnettä esittelevää levyä. Kaksi niistä on Jimmy Träskelinin ja duokollegansa Sampo Korvan Turvalan uunilla -nimisiä levyjä. Kolmannen ovat tehneet kansanmuusikot Maija Kauhanen ja Helmi Camus, jotka muodostavat räiskyvän kaksikon Duo Pimperot.

Träskelin on kokoamassa aineistosta laulukirjaa. Sen olisi tarkoitus nähdä päivänvalo marraskuussa, samaan aikaan kun Helsingin Hanasaaressa järjestetään Nordic Erotic Folklore -seminaari. Sillä mikä mielenkiintoista, eroottisesta kansanperinteestä on kaikkien vaiettujen ja sensuroitujen vuosisatojen jälkeen yhtäkkiä kiinnostuttu samaan aikaan kaikkialla Pohjolassa.

Toista kertaa järjestettävä tapahtuma kokoaa yhteen Suomen, Ruotsin, Tanskan, Islannin, Norjan ja Färsaarten sekä toivottavasti myös Baltian maiden tutkijat. Ideana on verkostoitua, jakaa tietoa ja kartoittaa alueen eroottista kansanperinnettä, sanoo seminaarin puuhamies Träskelin. Ohjelmassa on paitsi seminaareja myös konsertti – tietenkin.

Jo tähän mennessä on selvinnyt ainakin yksi asia: yhteistä perinnettä löytyy yllättävän paljon. Meillä ja naapurimaissa on laulettu paljon lauluja, jotka ovat selvästi toistensa toisintoja.

Sieltä menneiden polvien eroottisesta perinteestä voi nykyihminen myös oppia, tietää Jimmy Träskelin. Sieltä voi löytää tervettä asennetta ihmiskehoon ja seksuaalisuuteen, parhaassa tapauksessa myös sukupuolten väliseen tasa-arvoon. ”Kunhan niitä esitetään oikealla tavalla valikoituina ja oikealla asenteella”, Träskelin sanoo.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Kansanperinne
  • Erotiikka
  • Seksi
  • Kansanmusiikki
  • Kulttuuri
  • Mari Koppinen

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tomi Metsäkedon törkeästä kunnianloukkauksesta syytetään neljää naista

    2. 2

      Touko Aallon tapaus tarjosi Venäjän medialle varsinaisen herkkupalan – siihen yhdistyi kolme keskeistä mielikuvaa, joita suomalaisista yritetään iskostaa venäläisiin

    3. 3

      Suomalaiset naistenlehdet julkaisivat viime vuonna 268 kansikuvaa, joista seitsemässä oli ”person of color” – ei ihme, ettei termille ole edes suomennosta

    4. 4

      Suomalaisia miniasuntoja kauhistellaan jo ulkomailla, sanoo kaupunkiprofessori Mari Vaattovaara – ”Köyhille rakennetaan hellahuoneita”

    5. 5

      ”Teen tyhjänpäiväistä mukatyötä” – Sari tekee viikon hommat päivässä, ja moni muukin kokee työnsä turhaksi

      Tilaajille
    6. 6

      Juutalainen seurakunta: Weekend-festivaalin aikana hajotettu hautausmaan muuri on historiallisesti arvokas – ”Käsivoimin on revitty kiviä alas”

    7. 7

      Yhä useampi meistä saa syövän, mutta miksi? Jopa 40 prosenttia syövistä voisi jäädä syntymättä, jos ihmiset eläisivät paremmin

      Tilaajille
    8. 8

      Miksi valtio velkaantuu yhä, vaikka Suomi elää nousukauden huippua? HS selvitti, mihin rahamme nyt menevät

    9. 9

      Yksityistetty vankila luisui niin pahaan kaaokseen, että brittihallitus joutui ottamaan sen takaisin haltuunsa

    10. 10

      Hallituspuolueet jyräsivät opposition: Eduskunnan sote-valiokunta ei enää kuule asiantuntijoita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Miksi valtio velkaantuu yhä, vaikka Suomi elää nousukauden huippua? HS selvitti, mihin rahamme nyt menevät

    2. 2

      Pastan ja riisin välttelyllä voi olla vakavia seurauksia, kertoo tuore tutkimus – asiantuntijat neuvovat, miten vähentää hiilihydraatteja turvallisesti

    3. 3

      Sikiön sydän löi, vaikka Susannan munanjohtimet oli poistettu – Lääkärit eivät ymmärrä, miten hän voi olla raskaana

      Tilaajille
    4. 4

      Hietaniemen hautausmaan ylipuutarhuri kuvailee Weekend Festivalin aiheuttamia ongelmia pitkän uransa pahimmiksi – festivaalin edustaja ja poliisi eivät jaa näkemystä tuhoista

    5. 5

      Suomalaisia miniasuntoja kauhistellaan jo ulkomailla, sanoo kaupunkiprofessori Mari Vaattovaara – ”Köyhille rakennetaan hellahuoneita”

    6. 6

      Trump ihastui tosi-tv-tähden häikäilemättö­myyteen mutta ei arvannut, mihin se johtaisi – Näin Omarosa Manigault-Newmanista tuli Valkoisen talon uusi vihollinen

    7. 7

      ”Teen tyhjänpäiväistä mukatyötä” – Sari tekee viikon hommat päivässä, ja moni muukin kokee työnsä turhaksi

      Tilaajille
    8. 8

      Yhä useampi meistä saa syövän, mutta miksi? Jopa 40 prosenttia syövistä voisi jäädä syntymättä, jos ihmiset eläisivät paremmin

      Tilaajille
    9. 9

      Tomi Metsäkedon törkeästä kunnianloukkauksesta syytetään neljää naista

    10. 10

      New York Times: #metoo-johto­hahmo Asia Argento maksoi satoja­tuhansia dollareita häntä seksuaalisesta ahdistelusta syyttäneelle miehelle

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yali Liu hämmästyi, kun suomalaiskollegat ottivat lounaspuheet tosissaan – Kolme Suomessa työskentelevää ulkomaalaista kertoo, miten me teemme töitä

      Tilaajille
    2. 2

      Solakka mies, joka myi huumeita, lakanoita ja seuraansa – Jari Sillanpään hovihankkija rakasti huippuhotelleja ja kärähti lapsipornosta

      Tilaajille
    3. 3

      Kuplavolkkarin nimi oli Jenny, ja sen lokasuojassa kulki maailmalle jotain poikkeuksellista – Kolme suomalaista taltioi Tšekkoslovakian miehitystä 1968, ja nyt HS näyttää ainutlaatuisen materiaalin

    4. 4

      ”Tule kotiin <3”, kirjoitti Eveliina Rimpeläinen – Sitä ennen hänen miehensä humalainen kaahailu oli katkennut piikkimattoon ja epäilyyn poliisin murhan yrityksestä

      Tilaajille
    5. 5

      Hermostunut polkupyöräilijä pysäytti Onnibusin keskelle Mannerheimin­tietä, poliisi nuhteli osapuolet – ”Minusta oli täydellisen perusteltua jäädä kaistalle”

    6. 6

      Sikiön sydän löi, vaikka Susannan munanjohtimet oli poistettu – Lääkärit eivät ymmärrä, miten hän voi olla raskaana

      Tilaajille
    7. 7

      Festareiden silmiinpistävät: Flow’hun kultaisiin legginseihin pukeutuneet miehet: “Missään muualla kuin Mummotunnelissa mua ei ole kähmitty näin paljon”

    8. 8

      Genovan alueelle julistettiin vuoden hätätila tiistain siltaromahduksen vuoksi – Video näyttää täpärän pelastumisen

    9. 9

      Helsinkiläiskoulu jakoi oppilaat eri ryhmiin sukupuolen mukaan – Jenni Korkeaojan lapsi lähti tunnille, jonka nimi on lukujärjestyksessä ”Pojat”

    10. 10

      Kuvia Suomesta, osa 34: Akseli Valmunen palasi kesällä Lappiin kuvaamaan autioita turistikohteita

    11. Näytä lisää