Kulttuuri

Kansainvälistä menestystä saanut näyttelijä Eero Milonoff ei ole sosiaalisessa mediassa, koska se ajoi hänet kauas omasta itsestään

Milonoffin tähdittämä elokuva erilaisuudesta voitti tänä keväänä Cannesissa. Vihaisista rooleista tunnettu näyttelijä pyrkii näkemään, mitä hahmot yrittävät aggressiolla peittää. Usein se palautuu rakkauden puutteeseen, siihen ettei ole saanut kasvaa omaksi itsekseen.

Eero Milonoff näytteli Hymyilevässä miehessä nyrkkeilymanageri Elis Askia, jolta ei heru ymmärrystä valmentamansa nyrkkeilijän Olli Mäen rakastumista kohtaan. Kun Mäki tunnustaa Askille lehdistötilaisuuden jälkeen olevansa rakastunut, vastaus on tyly: ”Kai sä tiedät, että tää on paskin aika rakastua. Nyt sä kasaat ittes.”

Pitäisi keskittyä työhön, ei rakkauteen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Hymyilevä mies voitti arvostetun Un Certain Regard -sarjan Cannesissa vuonna 2016. Tänä keväänä sarjan voitti tanskalais-ruotsalainen Gräns (Raja), joka kertoo yhteiskunnassa ihmisten keskuudessa elävistä peikoista.

Elokuvia yhdistää voittojen lisäksi näyttelijä: Eero Milonoff.


Elokuvassa Milonoff esittää toista pääroolia, vihaista ja katkeraa peikkoa, Vorea. Milonoff on totuttu näkemään rooleissa, joita voisi kuvailla pahoiksi tai ”koviksi jätkiksi”. Ihmisinä, jotka ovat hankauksessa ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Joiden maailma on kylmä ja kova.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Edellä mainittujen lisäksi hänen viimeaikaisia töitään ovat esimerkiksi huumemaailmasta kertovan palkitun Koukussa-draamasarjan impulsiivinen ja väkivaltainen diileri Karri ”Kode” Ketonen. Tuoreessa rikossarja Karpissa hän taas esitti häikäilemätöntä lelusalakuljettajaa Tero Jyrkänkoskea.

Milonoff ei kuitenkaan halua kuvailla hahmoja pahoiksi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Kova jätkä tai pahis ottaa minua aina korvaan, koska ihmisiä he ovat niin kuin muutkin. He ovat vain tietyssä elämäntilanteessa, missä heitä kuvataan”, hän sanoo.

Hän haluaa nähdä, mitä hahmot yrittävät aggressiollaan niin kovasti peittää. Mistä viha syntyy ja mitä sen takana on. Onko viha oikeutettua.

”En lähesty niitä rooleja pahana, vaan mietin sitä ihmistä. Miksi se toimii niin?”


Esimerkiksi Rajan Vorea on kohdeltu kaltoin, ja hän on joutunut peittelemään sisintään: peikkouttaan.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Voren hahmossa on paljon vihaa ja katkeruutta. Luulen, että vihan takana on syvä suru kohtaamattomuudesta ja rakkaudettomuudesta. Ajattelin hahmoa rakentaessani, mitä ihmiselle tapahtuu, jos hän ei saa kasvaa omaksi itsekseen. Yksi masentuu, toinen kostaa.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Milonoffille näyttelijän työ on sitä, että pitää ensin löytää hahmosta asiat, joiden kanssa tämä kamppailee ja sitten löytää ne itsestään, jotta voi tuottaa ne yleisön silmien eteen.

”Jokainen ihminen on tärkeä juuri sellaisena kuin hän on. Mutta jotta saan kiinni siitä, millainen hän on, joudun tekemään sen matkan itseeni.”

Usein se palautuu rakkauteen – ja rakkaudettomuuteen. Siitä Milonoff haluaa palkintojen tai roolisuoritusten sijaan nyt puhua.

”Ajattelin kun tulin tänne, että voisin puhua ihan diipadaapaakin, luoda jotain kuvaa itsestäni. Mutta miksi. Mieluummin olen oma itseni.”

Hän on miettinyt viime aikoina paljon sitä, miten ihminen tarvitsee rakkautta ja hyväksyntää ympärilleen voidakseen kasvaa omaksi itsekseen. Nykyaika ei hänen mielestään tue tätä tarvetta.

”Todellisuus on muuttunut sosiaalisen median ja digitaalisen vallankumouksen myötä ihan kokonaan. Uskon, että se ajaa ihmisiä voimaan huonosti, vertaamaan itseään muihin. Että kaikkien pitäisi olla samanlaisia, näyttää hyvältä, ja kaikkien asioiden pitäisi olla koko ajan ihan v*tun hyvin. Eikä niin ole.”

Milonoff ei ole sosiaalisessa mediassa. Hän koki, että se ajoi hänet kauas omasta itsestään, jonnekin levottomuuden ja jatkuvan kiireen ja hädän keskelle. Hän kuitenkin korostaa, ettei ole näiden asioiden ulkopuolella tai ”lauo totuuksia”, vaan prosessoi niitä itse jatkuvasti.

”Kyllä minun sisälläni asuu sellainen syvä arvottomuuden kokemus itsestäni. Teen koko ajan sen kanssa töitä, etten määrittyisi ulkoapäin.”

Hän arvelee, että arvottomuuden kokemus voi juontaa jostain kaukaa, jopa sukupolvien takaa tai sitten lähempää lapsuudesta tai nuoruudesta, suorituskeskeisen yhteiskunnan määrittämien menestyksen mittareiden jahtaamisesta.

Kumpusivat ne tunteet sitten mistä vain, hänen mielestään ne voi kohdata vain rakastavassa ympäristössä, jossa on aitoja peilejä.

Nyky-yhteiskunnassa, sosiaalisen median ja huomiotalouden ajassa, on Milonoffin mielestä vaarana, että ihminen peilaa itseään epäaitoon illuusioon rahan ja tavaran täyttämästä elämästä, jossa ei ole sijaa heikkoudelle tai epäonnistumisille.

”Ihmisyyden isoin asia on olla aidossa kontaktissa itseen ja muihin. Mutta jos kontakti tapahtuu jonkin epäaidon, kuten sosiaalisen median kautta, se tukee helposti sitä, ettei saisi olla heikko.”

Milonoff sukunimenä on tuttu Suomen kulttuuripiireissä. Eeron isoveli Tuomas ”Tunna” tunnetaan Madventuresista, toinen veli Juho on myös näyttelijä, kolmas veli Aleksi on kääntäjä ja isä Pekka Milonoff työskenteli pitkään KOM-teatterin johtajana. Eero Milonoff, veljeksistä nuorin, myöntää tulevansa ”kulttuuriperheestä”, mutta ei silti pidä tietään näyttämölle valmiiksi pedattuna.

”Isä teki uran teatterijohtajana, joten toki teatteri on ollut osa elämääni – niin kuin mikä tahansa vanhemman työ, kun se on intensiivistä.”

Ammatinvalinta ei ollut kuitenkaan Eero Milonoffista itsestäänselvä, vaan nuorena hän esimerkiksi pelasi jalkapalloa pitkään ”tosissaan”. Kokeiltuaan teatteria hän kuitenkin huomasi, että näyttämöllä tulee hyvä olo.

Myöhemmin hän ymmärsi, että näyttelemiseen liittyvä jatkuva itsen laittaminen likoon on hänelle luontainen tapa hahmottaa maailmaa. Siksi hän alkoi pyrkiä näyttelijän uraa kohti.


Pyrkiminen on tuottanut tulosta. Milonoff valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 2005, ja hänet on nähty useassa laadukkaassa kotimaisessa tuotannossa niin valkokankaalla kuin teatterin lavallakin.

Viimeistään tuoreiden Cannes-voittojen myötä Eero Milonoff on noussut yhdeksi suomalaisen elokuvamaailman kirkkaista tähdistä ja kansainvälisesti tunnetuksi näyttelijäksi.

”Totta kai olen iloinen siitä, että työni on otettu hyvin vastaan ja ymmärretty, mutta muistutan itseäni, että se ei määritä minua.”

Ilo palkinnoista ja menestyksestä voi nimittäin helposti kääntyä suorituspaineiksi. Ammattiin ja ylipäätään suorituskeskeiseen yhteiskuntaan liittyvä tähtikultti ajaa ajattelemaan, että ihmisen arvo tulee sieltä, mitä hän tekee työkseen ja miten hyvin suoriutuu siinä, Milonoff toteaa.

Ja se on hänestä kauheaa.

”Voin puhua vain omasta kokemuksestani, mutta joudun koko ajan tekemään sen kanssa töitä, etten määritä itseäni työni kautta. Että arvoni ihmisenä ei ole siitä kiinni, kuinka paljon minulla on rooleja ja kuinka isoja”, hän sanoo ja jatkaa naurahtaen:

”Välillä onnistun siinä paremmin ja välillä huonommin.”

Milonoffin mielestä se, että Raja voitti Cannesissa juuri nyt, kertoo siitä, että muutkin ajattelevat sen käsittelemiä teemoja: erilaisuutta ja sen sietämistä itsessä ja muissa.

”Jokainen on erilainen, mutta minun mielestäni elämme aikaa, joka ei tue sitä”, Milonoff sanoo.

”Jos ihminen kokee, ettei pysty täyttämään tämän yhteiskunnan asettamia, täysin käsittämättömiä mittareita, jos ei koe kuuluvansa tähän ihmisten heimoon, epätoivon määrä on aika suuri. Silloin saattaa ruveta väkivaltaiseksi itseään ja muita kohtaan niin kuin Vore.”

Näistä aiheista ollaan onneksi yhä tietoisempia ja niistä halutaan puhua. Se on Eero Milonoffista tärkeää, koska puhumattomuuden kulttuuri johtaa häpeään.

Kun ei tule nähdyksi sellaisena kuin on, alkaa hävetä sisintään ja teeskennellä olevansa jotain muuta tullakseen hyväksytyksi.

Se on hänen mielestään pelottavaa.

Ihmisyys on nyt melkoisessa murroksessa, sanoo Milonoff. Esimerkiksi perinteinen sukupuolijako miehiin ja naisiin on murtumassa. Sukupuolen moninaisuus on esillä myös Rajassa, jossa Milonoffin esittämä Vore ei ole mies tai nainen perinteisessä mielessä. Voren olemus on maskuliininen, mutta hänellä on vagina.

”Alamme ymmärtää, että ei ole olemassa vain miestä ja naista, vaan kaikkea siltä väliltä. Eikä sukupuolella lopulta ole väliä, vaan tärkeintä on kahden ihmisen välinen kontakti.”


Ihmisyys on nyt myös puristuksissa kahden erilaisen elementin välissä: teknologian ja luonnon. Esimerkiksi tekoälyn päätä huimaavan nopea kehitys on noussut otsikoihin ympäri maailmaa. Viime vuonna ensimmäinen robotti sai kansalaisuuden, kun Saudi-Arabia myönsi kansalaisuuden Sophia-nimiselle humanoidirobotille. Useat ihmiset, nimekkäimpänä kenties teknomiljardööri Elon Musk, pitävät tekoälyn kehitystä uhkana koko ihmiskunnalle.

Toisaalla ihmisten elinpiiriä uhkaavat luonnon ääri-ilmiöt ja ilmastonmuutos, jotka muistuttavat siitä, että vaikka elämme arkeamme teknologian ja virtuaalitodellisuuden keskellä, olemme edelleen osa eläinkuntaa ja luonnon kiertokulkua, luonnon armoilla.

Milonoffin mielestä raja, joka erottaa ihmisen vaikkapa villieläimestä tai robotista, kulkee kyvyssä empatiaan.

”Jos on kyky empatiaan, on kyky myös ymmärtää erilaisuutta. Mutta sitä ei voi olla, jos ei rakasta itseään ja ymmärrä sen rakkauden kautta muita.”

Ja jotta voisi tulla aidosti rakastetuksi, pitää saada olla heikko.

”Minulle ihmisyys on sitä, että me olemme kaikki heikkoja. Siinä on kauneus ja ristiriidat.”

Milonoff katsoo jäänsinisillä silmillään: ”Menikö liian diipiksi?”

Raja esitetään Rakkautta & Anarkiaa -festivaalilla, joka järjestetään 20.–30.9.

Pssst... juttukeikan kulisseissa

Tiiamari Pennanen, toimittaja:

”Gräns-elokuva herätti mielessäni isoja kysymyksiä ihmisyydestä, erilaisuudesta ja rajoista. Eero Milonoff ei kavahtanut painavia teemoja, vaan sukelsimme nopeasti aika syviin vesiin. Keskustelussa unohtui hetkeksi arkinen suorittaminen, ja sai pysähtyä olennaisten asioiden äärelle.”

Kuka?

Eero Milonoff


 Suomalainen freelancer-näyttelijä. Syntynyt 1.5.1980 Helsingissä.

 Valmistunut Teatterikorkeakoulusta vuonna 2005.

 Elokuvia: Gräns (Raja) palkittiin Cannesissa keväällä ja tällä viikolla myös Norjan Haugesundissa kriitikoiden palkinnolla, tulee Suomen-ensi-iltaan syyskuussa, Hymyilevä mies, Jägarna 2, Ganes, Pussikaljaelokuva, Tyttö sinä olet tähti, Härmä, Tummien perhosten koti, Pahat pojat.

 Tv-sarjoja: Karppi, Koukussa, Kylmäverisesti sinun, Vastaparit.

 Teatteria: Kokki, varas, vaimo ja rakastaja, Kolme sisarta, Disco pigs, Totta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Elokuvat
  • Kulttuuri
  • Cannesin elokuvajuhlat

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Äänten uudelleen­laskenta loppu­suoralla Floridassa – ”Olemme tehneet itsemme naurun­alaisiksi koko maailman edessä”, sanoi tuomari hylätyistä äänistä

    2. 2

      Mies hyppäsi Pitkältäsillalta ja kuoli – ”Oli ilmeisesti halunnut näyttää, että pystyy uimaan kylmässä vedessä”

    3. 3

      Viro vetäytyy YK:n siirtolais­sopimuksesta

    4. 4

      Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

      Tilaajille
    5. 5

      Uusi väestöennuste julkistetaan perjantaina, eikä sitä ole koskaan ennen pelätty näin

    6. 6

      Hjallis Harkimo ei olekaan myynyt Jokereita – ”Mun sanomiset Jokereista on tulkittu täysin väärin”

    7. 7

      Huuhkajat on yhä kiinni Kansojen liigan lohkovoitossa – HS seuraa Kreikka-ottelua hetki hetkeltä, toinen puoliaika menossa: Kreikka johtaa 1–0

    8. 8

      Marco Bjurström vaikenee tanssikoulunsa hyväksikäyttö­epäilyistä – Alan veteraani Anitra Ahtola tuomitsee tapauksen: ”En hyväksyisi omassa koulussani”

    9. 9

      Grönlannin jäätikön alta löytyi 31 kilometrin läpimittainen törmäyskraatteri

    10. 10

      Viranomainen tarkasti Meilahden sairaalan: leikkausosastolla raadetaan niin äärirajoilla, että siitä aiheutuu vaaraa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun nuoret äidit haksahtavat ravitsemusgurujen hölynpölyyn, kärsijöitä ovat lapset – Näin sanoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen ja oikoo verkon vallanneita harhaluuloja yksi kerrallaan

      Tilaajille
    2. 2

      Haimasyöpään kuolee Suomessa yhä useampi – kun oireita ilmenee, sairaus on yleensä edennyt liian pitkälle

    3. 3

      Mies hyppäsi Pitkältäsillalta ja kuoli – ”Oli ilmeisesti halunnut näyttää, että pystyy uimaan kylmässä vedessä”

    4. 4

      Katso tästä taulukosta, tulisitko toimeen kohtuullisena pidetyillä menoilla – Tutkijat määrittelivät, mitä Suomessa tarvitaan säälliseen elämään

    5. 5

      Raiskauksen määritelmää muuttava kansalaisaloite etenee eduskuntaan – Näin aloite määrittelee rangaistavat sukupuoliyhteydet

    6. 6

      Viranomainen tarkasti Meilahden sairaalan: leikkausosastolla raadetaan niin äärirajoilla, että siitä aiheutuu vaaraa

    7. 7

      Marco Bjurström vaikenee tanssikoulunsa hyväksikäyttö­epäilyistä – Alan veteraani Anitra Ahtola tuomitsee tapauksen: ”En hyväksyisi omassa koulussani”

    8. 8

      Pattitilanne taloyhtiössä: Naapuri seisottaa isoa autoa ikkunan edessä, valittaja sai kuulla häiritsevänsä asumismukavuutta

    9. 9

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    10. 10

      Norjalaisfregatti voi vaipua vieläkin syvemmälle, nostotyö vie viikkoja – Naisupseereja ryöpytetään vaikka ei tiedetä, olivatko he edes laivalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Siivooja Aino-Maija Leinonen näki keskiluokkaiset kodit ja päätti elää toisin – ”Kaikkien lempiväri on valkoinen ja kaikilla on samat esineet”

      Tilaajille
    2. 2

      Suomalaisia on kasvatettu ylenpalttiseen reippauteen, sanoo lastenpsykiatri Jari Sinkkonen – Sillä on hintansa, ja nyt se heijastuu parisuhteisiimme ja omien lastemme käytökseen

      Tilaajille
    3. 3

      Puurokattila liedellä kertoi, että asunnosta oli lähdetty vauhdilla – Sina Varheen tytär katosi, ja seuraavien kuukausien jäljet seuraavat äitiä läpi elämän

      Tilaajille
    4. 4

      Helsingin surkein taloyhtiö oli pahassa jamassa ja jopa vaarallinen – juuri valmistunut peruskorjaus maksoi 2 800 euroa neliöltä

    5. 5

      Suorakulmaisen jäävuoren mysteeri selvisi Etelämantereella

    6. 6

      Ilta-Sanomat: Näyttelijä Aku Hirviniemi sai syytteen kahdesta seksuaalisesta ahdistelusta

    7. 7

      Valkoisen talon lehdistö­sihteeri levitti ilmeisesti peukaloitua videota, jossa CNN:n toimittaja näyttää läimäyttävän avustajaa – ”Olemme ylittäneet uuden rajan”

    8. 8

      Syvällä Lapin erämaassa kulkee natsi-Saksan viimeinen puolustuslinja, ja nyt sieltä löytyi salaperäinen vankileiri

      Tilaajille
    9. 9

      Ihmisten ja hiirten aivoista löytyi suolisto­bakteereita – ”Tämä on tajunnan­räjäyttävää”, kommentoi neuro­tieteilijä

    10. 10

      Helsingissä kuultiin ”Islannin ihmeestä”: Nuorten juominen, tupakointi ja huumeiden­käyttö laskivat dramaattisesti, koska vanhempien asenteet ja käytös muuttuivat

    11. Näytä lisää