Kulttuuri

Kansainvälistä menestystä saanut näyttelijä Eero Milonoff ei ole sosiaalisessa mediassa, koska se ajoi hänet kauas omasta itsestään

Milonoffin tähdittämä elokuva erilaisuudesta voitti tänä keväänä Cannesissa. Vihaisista rooleista tunnettu näyttelijä pyrkii näkemään, mitä hahmot yrittävät aggressiolla peittää. Usein se palautuu rakkauden puutteeseen, siihen ettei ole saanut kasvaa omaksi itsekseen.

Eero Milonoff näytteli Hymyilevässä miehessä nyrkkeilymanageri Elis Askia, jolta ei heru ymmärrystä valmentamansa nyrkkeilijän Olli Mäen rakastumista kohtaan. Kun Mäki tunnustaa Askille lehdistötilaisuuden jälkeen olevansa rakastunut, vastaus on tyly: ”Kai sä tiedät, että tää on paskin aika rakastua. Nyt sä kasaat ittes.”

Pitäisi keskittyä työhön, ei rakkauteen.

Hymyilevä mies voitti arvostetun Un Certain Regard -sarjan Cannesissa vuonna 2016. Tänä keväänä sarjan voitti tanskalais-ruotsalainen Gräns (Raja), joka kertoo yhteiskunnassa ihmisten keskuudessa elävistä peikoista.

Elokuvia yhdistää voittojen lisäksi näyttelijä: Eero Milonoff.


Elokuvassa Milonoff esittää toista pääroolia, vihaista ja katkeraa peikkoa, Vorea. Milonoff on totuttu näkemään rooleissa, joita voisi kuvailla pahoiksi tai ”koviksi jätkiksi”. Ihmisinä, jotka ovat hankauksessa ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Joiden maailma on kylmä ja kova.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Edellä mainittujen lisäksi hänen viimeaikaisia töitään ovat esimerkiksi huumemaailmasta kertovan palkitun Koukussa-draamasarjan impulsiivinen ja väkivaltainen diileri Karri ”Kode” Ketonen. Tuoreessa rikossarja Karpissa hän taas esitti häikäilemätöntä lelusalakuljettajaa Tero Jyrkänkoskea.

Milonoff ei kuitenkaan halua kuvailla hahmoja pahoiksi.

”Kova jätkä tai pahis ottaa minua aina korvaan, koska ihmisiä he ovat niin kuin muutkin. He ovat vain tietyssä elämäntilanteessa, missä heitä kuvataan”, hän sanoo.

Hän haluaa nähdä, mitä hahmot yrittävät aggressiollaan niin kovasti peittää. Mistä viha syntyy ja mitä sen takana on. Onko viha oikeutettua.

”En lähesty niitä rooleja pahana, vaan mietin sitä ihmistä. Miksi se toimii niin?”


Esimerkiksi Rajan Vorea on kohdeltu kaltoin, ja hän on joutunut peittelemään sisintään: peikkouttaan.

”Voren hahmossa on paljon vihaa ja katkeruutta. Luulen, että vihan takana on syvä suru kohtaamattomuudesta ja rakkaudettomuudesta. Ajattelin hahmoa rakentaessani, mitä ihmiselle tapahtuu, jos hän ei saa kasvaa omaksi itsekseen. Yksi masentuu, toinen kostaa.”

Milonoffille näyttelijän työ on sitä, että pitää ensin löytää hahmosta asiat, joiden kanssa tämä kamppailee ja sitten löytää ne itsestään, jotta voi tuottaa ne yleisön silmien eteen.

”Jokainen ihminen on tärkeä juuri sellaisena kuin hän on. Mutta jotta saan kiinni siitä, millainen hän on, joudun tekemään sen matkan itseeni.”

Usein se palautuu rakkauteen – ja rakkaudettomuuteen. Siitä Milonoff haluaa palkintojen tai roolisuoritusten sijaan nyt puhua.

”Ajattelin kun tulin tänne, että voisin puhua ihan diipadaapaakin, luoda jotain kuvaa itsestäni. Mutta miksi. Mieluummin olen oma itseni.”

Hän on miettinyt viime aikoina paljon sitä, miten ihminen tarvitsee rakkautta ja hyväksyntää ympärilleen voidakseen kasvaa omaksi itsekseen. Nykyaika ei hänen mielestään tue tätä tarvetta.

”Todellisuus on muuttunut sosiaalisen median ja digitaalisen vallankumouksen myötä ihan kokonaan. Uskon, että se ajaa ihmisiä voimaan huonosti, vertaamaan itseään muihin. Että kaikkien pitäisi olla samanlaisia, näyttää hyvältä, ja kaikkien asioiden pitäisi olla koko ajan ihan v*tun hyvin. Eikä niin ole.”

Milonoff ei ole sosiaalisessa mediassa. Hän koki, että se ajoi hänet kauas omasta itsestään, jonnekin levottomuuden ja jatkuvan kiireen ja hädän keskelle. Hän kuitenkin korostaa, ettei ole näiden asioiden ulkopuolella tai ”lauo totuuksia”, vaan prosessoi niitä itse jatkuvasti.

”Kyllä minun sisälläni asuu sellainen syvä arvottomuuden kokemus itsestäni. Teen koko ajan sen kanssa töitä, etten määrittyisi ulkoapäin.”

Hän arvelee, että arvottomuuden kokemus voi juontaa jostain kaukaa, jopa sukupolvien takaa tai sitten lähempää lapsuudesta tai nuoruudesta, suorituskeskeisen yhteiskunnan määrittämien menestyksen mittareiden jahtaamisesta.

Kumpusivat ne tunteet sitten mistä vain, hänen mielestään ne voi kohdata vain rakastavassa ympäristössä, jossa on aitoja peilejä.

Nyky-yhteiskunnassa, sosiaalisen median ja huomiotalouden ajassa, on Milonoffin mielestä vaarana, että ihminen peilaa itseään epäaitoon illuusioon rahan ja tavaran täyttämästä elämästä, jossa ei ole sijaa heikkoudelle tai epäonnistumisille.

”Ihmisyyden isoin asia on olla aidossa kontaktissa itseen ja muihin. Mutta jos kontakti tapahtuu jonkin epäaidon, kuten sosiaalisen median kautta, se tukee helposti sitä, ettei saisi olla heikko.”

Milonoff sukunimenä on tuttu Suomen kulttuuripiireissä. Eeron isoveli Tuomas ”Tunna” tunnetaan Madventuresista, toinen veli Juho on myös näyttelijä, kolmas veli Aleksi on kääntäjä ja isä Pekka Milonoff työskenteli pitkään KOM-teatterin johtajana. Eero Milonoff, veljeksistä nuorin, myöntää tulevansa ”kulttuuriperheestä”, mutta ei silti pidä tietään näyttämölle valmiiksi pedattuna.

”Isä teki uran teatterijohtajana, joten toki teatteri on ollut osa elämääni – niin kuin mikä tahansa vanhemman työ, kun se on intensiivistä.”

Ammatinvalinta ei ollut kuitenkaan Eero Milonoffista itsestäänselvä, vaan nuorena hän esimerkiksi pelasi jalkapalloa pitkään ”tosissaan”. Kokeiltuaan teatteria hän kuitenkin huomasi, että näyttämöllä tulee hyvä olo.

Myöhemmin hän ymmärsi, että näyttelemiseen liittyvä jatkuva itsen laittaminen likoon on hänelle luontainen tapa hahmottaa maailmaa. Siksi hän alkoi pyrkiä näyttelijän uraa kohti.


Pyrkiminen on tuottanut tulosta. Milonoff valmistui Teatterikorkeakoulusta vuonna 2005, ja hänet on nähty useassa laadukkaassa kotimaisessa tuotannossa niin valkokankaalla kuin teatterin lavallakin.

Viimeistään tuoreiden Cannes-voittojen myötä Eero Milonoff on noussut yhdeksi suomalaisen elokuvamaailman kirkkaista tähdistä ja kansainvälisesti tunnetuksi näyttelijäksi.

”Totta kai olen iloinen siitä, että työni on otettu hyvin vastaan ja ymmärretty, mutta muistutan itseäni, että se ei määritä minua.”

Ilo palkinnoista ja menestyksestä voi nimittäin helposti kääntyä suorituspaineiksi. Ammattiin ja ylipäätään suorituskeskeiseen yhteiskuntaan liittyvä tähtikultti ajaa ajattelemaan, että ihmisen arvo tulee sieltä, mitä hän tekee työkseen ja miten hyvin suoriutuu siinä, Milonoff toteaa.

Ja se on hänestä kauheaa.

”Voin puhua vain omasta kokemuksestani, mutta joudun koko ajan tekemään sen kanssa töitä, etten määritä itseäni työni kautta. Että arvoni ihmisenä ei ole siitä kiinni, kuinka paljon minulla on rooleja ja kuinka isoja”, hän sanoo ja jatkaa naurahtaen:

”Välillä onnistun siinä paremmin ja välillä huonommin.”

Milonoffin mielestä se, että Raja voitti Cannesissa juuri nyt, kertoo siitä, että muutkin ajattelevat sen käsittelemiä teemoja: erilaisuutta ja sen sietämistä itsessä ja muissa.

”Jokainen on erilainen, mutta minun mielestäni elämme aikaa, joka ei tue sitä”, Milonoff sanoo.

”Jos ihminen kokee, ettei pysty täyttämään tämän yhteiskunnan asettamia, täysin käsittämättömiä mittareita, jos ei koe kuuluvansa tähän ihmisten heimoon, epätoivon määrä on aika suuri. Silloin saattaa ruveta väkivaltaiseksi itseään ja muita kohtaan niin kuin Vore.”

Näistä aiheista ollaan onneksi yhä tietoisempia ja niistä halutaan puhua. Se on Eero Milonoffista tärkeää, koska puhumattomuuden kulttuuri johtaa häpeään.

Kun ei tule nähdyksi sellaisena kuin on, alkaa hävetä sisintään ja teeskennellä olevansa jotain muuta tullakseen hyväksytyksi.

Se on hänen mielestään pelottavaa.

Ihmisyys on nyt melkoisessa murroksessa, sanoo Milonoff. Esimerkiksi perinteinen sukupuolijako miehiin ja naisiin on murtumassa. Sukupuolen moninaisuus on esillä myös Rajassa, jossa Milonoffin esittämä Vore ei ole mies tai nainen perinteisessä mielessä. Voren olemus on maskuliininen, mutta hänellä on vagina.

”Alamme ymmärtää, että ei ole olemassa vain miestä ja naista, vaan kaikkea siltä väliltä. Eikä sukupuolella lopulta ole väliä, vaan tärkeintä on kahden ihmisen välinen kontakti.”


Ihmisyys on nyt myös puristuksissa kahden erilaisen elementin välissä: teknologian ja luonnon. Esimerkiksi tekoälyn päätä huimaavan nopea kehitys on noussut otsikoihin ympäri maailmaa. Viime vuonna ensimmäinen robotti sai kansalaisuuden, kun Saudi-Arabia myönsi kansalaisuuden Sophia-nimiselle humanoidirobotille. Useat ihmiset, nimekkäimpänä kenties teknomiljardööri Elon Musk, pitävät tekoälyn kehitystä uhkana koko ihmiskunnalle.

Toisaalla ihmisten elinpiiriä uhkaavat luonnon ääri-ilmiöt ja ilmastonmuutos, jotka muistuttavat siitä, että vaikka elämme arkeamme teknologian ja virtuaalitodellisuuden keskellä, olemme edelleen osa eläinkuntaa ja luonnon kiertokulkua, luonnon armoilla.

Milonoffin mielestä raja, joka erottaa ihmisen vaikkapa villieläimestä tai robotista, kulkee kyvyssä empatiaan.

”Jos on kyky empatiaan, on kyky myös ymmärtää erilaisuutta. Mutta sitä ei voi olla, jos ei rakasta itseään ja ymmärrä sen rakkauden kautta muita.”

Ja jotta voisi tulla aidosti rakastetuksi, pitää saada olla heikko.

”Minulle ihmisyys on sitä, että me olemme kaikki heikkoja. Siinä on kauneus ja ristiriidat.”

Milonoff katsoo jäänsinisillä silmillään: ”Menikö liian diipiksi?”

Raja esitetään Rakkautta & Anarkiaa -festivaalilla, joka järjestetään 20.–30.9.

Pssst... juttukeikan kulisseissa

Tiiamari Pennanen, toimittaja:

”Gräns-elokuva herätti mielessäni isoja kysymyksiä ihmisyydestä, erilaisuudesta ja rajoista. Eero Milonoff ei kavahtanut painavia teemoja, vaan sukelsimme nopeasti aika syviin vesiin. Keskustelussa unohtui hetkeksi arkinen suorittaminen, ja sai pysähtyä olennaisten asioiden äärelle.”

Kuka?

Eero Milonoff


 Suomalainen freelancer-näyttelijä. Syntynyt 1.5.1980 Helsingissä.

 Valmistunut Teatterikorkeakoulusta vuonna 2005.

 Elokuvia: Gräns (Raja) palkittiin Cannesissa keväällä ja tällä viikolla myös Norjan Haugesundissa kriitikoiden palkinnolla, tulee Suomen-ensi-iltaan syyskuussa, Hymyilevä mies, Jägarna 2, Ganes, Pussikaljaelokuva, Tyttö sinä olet tähti, Härmä, Tummien perhosten koti, Pahat pojat.

 Tv-sarjoja: Karppi, Koukussa, Kylmäverisesti sinun, Vastaparit.

 Teatteria: Kokki, varas, vaimo ja rakastaja, Kolme sisarta, Disco pigs, Totta.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Elokuvat
  • Kulttuuri
  • Cannesin elokuvajuhlat

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Onko kuvassa näkemäsi nainen nuori vai vanha? Yksi kuuluisimmista illuusioista on elänyt vuodesta 1915 internetin keskustelupalstoille — Nyt tutkijat selvittivät sata vuotta vanhan kuvan ”jujun”

    2. 2

      Vaihtokuvat näyttävät, kuinka venäläisen liikemiehen ja Airiston Helmen hankkimat alueet ovat muuttuneet vuosien saatossa

    3. 3

      Häräntappoaseen kirjoitti 17-vuotias tyttö – sellaista ei tänä päivänä nähtäisi, eikä nähdä

    4. 4

      Sukupuoli-identiteetillä ei pidä vitsailla

    5. 5

      Kyllä, Lily Allen tilasi naisprostituoidun ja harrasti seksiä Liam Gallagherin kanssa – mutta hänen muistelmissaan on kyse paljon isommista asioista

    6. 6

      Laulaja Janna Hurmerinta koki kaksi vuotta sitten elämässään suhdekatastrofin, joka nyt on luettavissa hänen uusista lauluistaan – mutta ei haastatteluista

    7. 7

      Kahdeksan ihmistä sai tuomiot Turun parkkimittarijutussa – työntekijät veivät mittareista satojatuhansia euroja

    8. 8

      OP aloittaa kuuttatuhatta työntekijää koskevat yt-neuvottelut – Tarkoitus ei ole päästä säästöihin irtisanomisilla, vakuuttaa pääjohtaja Ritakallio

    9. 9

      Olen tavannut lapsia, jotka sylkevät, käyvät päälle ja rikkovat huonekaluja – Miten he saavat tarvittavaa hoitoa tässä sijaishuollon resurssipulassa?

    10. 10

      Työttömät kantavat metsässä puita ilman palkkaa, mutta onko siitä ihmelääkkeeksi Suomen ongelmiin? ”Hyödyllisiä töitä, joita kukaan ei muuten tekisi”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    2. 2

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    3. 3

      Amerikkalaisnäyttelijä nosti täysin puskista suomalaissarja Sorjosen tämän hetken parhaimmistoon – tuntemattomat näyttelijät mahtavia, ”visuaalinen näyttävyys tyrmäävä”

    4. 4

      Harvinainen geneettinen ”lottovoitto” venytti Shawn Bradleyn 229-senttiseksi – sen pidemmäksi ei terve ihminen juuri kasva

    5. 5

      Onko kuvassa näkemäsi nainen nuori vai vanha? Yksi kuuluisimmista illuusioista on elänyt vuodesta 1915 internetin keskustelupalstoille — Nyt tutkijat selvittivät sata vuotta vanhan kuvan ”jujun”

    6. 6

      Näinkin voi käydä: Täysiä kaahaava ”sukkahousupyöräilijä” ja kaksi koiranulkoiluttajaa kohtasivat kevyen liikenteen väylällä Espoossa – Sitten kaikki alkoivat kiitellä toisiaan vuolaasti

    7. 7

      OP aloittaa kuuttatuhatta työntekijää koskevat yt-neuvottelut – Tarkoitus ei ole päästä säästöihin irtisanomisilla, vakuuttaa pääjohtaja Ritakallio

    8. 8

      Työttömät kantavat metsässä puita ilman palkkaa, mutta onko siitä ihmelääkkeeksi Suomen ongelmiin? ”Hyödyllisiä töitä, joita kukaan ei muuten tekisi”

      Tilaajille
    9. 9

      Aftonbladet: Pitkän uran tehnyttä ruotsalaisnäyttelijää epäillään 28-vuotiaan naisen murhasta

    10. 10

      Sydämen jäykistyminen aiheuttaa nuorten äkkikuolemia – lihakseen kasvava sidekudos voi tuottaa kohtalokkaan rytmihäiriön

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ihmisroskana” esitetty asunnoton alkoholisti Markku Korhonen ahdistui ja suuttui niin, että teki rikos­ilmoituksen – entinen yrittäjä auttoi pitkään muita, mutta päätyi itse sillan alle

    2. 2

      Köyhien lasten hätä alkoi näkyä, kun toimeentulotuki siirtyi Kelan hoitoon – ”Tapaan lapsia, jotka ovat silmät pyöreinä, kun vien heille juustoa tai jogurttia”

    3. 3

      Puolella miljoonalla suomalaisella on riittämätön lukutaito – Testaa, kuinka hyvin itse ymmärrät lukemaasi

    4. 4

      Äiti riehui, ryyppäsi ja teki lopulta itsemurhan – Kun Sari Järn halusi ymmärtää miksi, hän löysi suvun synkän historian

      Tilaajille
    5. 5

      Krp ottanut kiinni kolmannen henkilön Turun seudun laajoissa kotietsinnöissä – ”Etsinnät sujuneet suunnitelmien mukaan”

    6. 6

      Sotilaslähde HS:lle: Airiston Helmi ollut vuosia Puolustus­voimien ja Supon tarkkailussa – ”Ne hankkivat strategisia kohteita ja me olemme hölmöjä, kun olemme myyneet”

    7. 7

      Markku hakee Viipurista bensaa, seksiä ja puolisolle kukkia – Yhä useampi itärajan mies tuo myös hiv:n, mutta testeihin Markku ei mene

      Tilaajille
    8. 8

      Työelämä on ajautunut aivot turruttavaksi silpuksi, mikä ajaa kolmekymppiset työkyvyttömyyteen – Aivotutkijoiden ratkaisu on uusi työaika, ja näin se toimii

      Tilaajille
    9. 9

      Miehet ovat usein tajuamattaan henkisen väkivallan uhreja – ”Miehillä voi olla parinkymmenen vuoden kokemus alistamisesta”

    10. 10

      ”Ongelmista ykkönen on viina, kakkonen on viina ja kolmonen on viina” – Ensihoidon eläköityvä vastuulääkäri Teuvo Määttä on nähnyt Helsingin pimeän puolen

    11. Näytä lisää