Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesteri kiristivät asteittain Kevätuhrin jännitystä – vallankumouksellinen vaaran tuntu oli läsnä alusta asti - Kulttuuri | HS.fi
Kulttuuri|Konserttiarvostelu

Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesteri kiristivät asteittain Kevätuhrin jännitystä – vallankumouksellinen vaaran tuntu oli läsnä alusta asti

Sellotaiteilija István Várdai soitti avausnumerona Prokofjevin Sinfonia Concertanten väsymättä ja läpäisevällä soinnilla.

Ylikapellimestari Susanna Mälkki herätti henkiin Stravinskyn Kevätuhrin vaaran tunnun. Kuva: Markus Jokela / HS

Julkaistu: 11.10.2018 14:46

Klassinen

Helsingin kaupunginorkesteri Musiikkitalossa, johtaja Susanna Mälkki, István Várdai, sello. – Prokofjev, Stravinsky.

Jos pitää valita yksi 1900-luvun sävellys, se olisi Igor Stravinskyn Kevätuhri. Baletin ensi-illassa vuonna 1913 sosieteetti järkyttyi musiikin väkivaltaisesta ja riitasointisesta moukaroinnista. Syttyneessä mellakassa kaikuivat nauru ja pilkkahuudot, joita puolustajat yrittivät vaientaa yhtä äänekkäästi. Musiikki peittyi metelin alle.