Kulttuuri

Videopelit ovat nyt kunnianhimoista taidetta – HS testasi neljä kehuttua peliteosta ja kävi kylässä Remedy-studiolla

Videolla toimittajat kokeilevat What Remains of Edith Finch -mysteeripeliä, joka yhdistää elokuvaa, kirjallisuutta ja sarjakuvaa.

Yli kaksi miljardia ihmistä pelaa paljon. Mobiili- ja videopelien parissa säännöllisesti aikaansa viettävien määrä ylittää 2,5 miljardin ihmisen rajan kahden vuoden päästä, arvioi pelialaa seuraava Newzoo-sivusto.

Paitsi että peliala on valtava teollisuudenala ja maailman suurin viihdebisnes, pelien parissa työskentelee koko ajan enemmän taiteilijoita, asiantuntijoita ja käsityöläisiä eri aloilta.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Alkuun muutamia lukuja alan suuruudesta: Grand Theft Auto V -peliä on myyty yli viidellä miljardilla eurolla. (Kaikkien aikojen tuottoisin elokuva Avatar tuotti teattereissa alle puolet siitä.) Saman studion, Rockstarin, lokakuussa julkaisemaa Red Dead Redemption 2 -peliä myytiin kolmessa päivässä noin 640 miljoonalla eurolla.

Fortnitea pelaa kuukausittain yli 40 miljoonaa ihmistä, ja pelistudio Epic Games jakaa tämän vuoden aikana sata miljoonaa dollaria Fortnite-turnausten palkintorahoina.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Suomalaiset Lasse ”Matumbaman” Urpalainen ja Jesse ”JerAx” Vainikka ovat tienanneet Dota 2 -pelissä miljoonaomaisuudet.

Tällä viikolla vietetään kansainvälistä peliviikkoa. Teemaviikon tavoitteena on rakentaa myönteistä pelikulttuuria ja vähentää pelaamiseen liittyviä ennakkoluuloja.


Saattaa olla, että moni ei tule ajatelleeksi esimerkiksi sitä, miten vahva kytkös elokuva-alalla ja peleillä on nykyään.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Elokuvaohjaajat John Carpenterista (Fear 3) Clive Barkeriin (Clive Barker’s Undying) ja John Wooho (Stranglehold) ovat tehneet videopelejä. Ruotsalaiskomedioista Jalla Jalla ja Kopps tunnettu Josef Fares ohjasi kiitellyt pelit Brothers: A Tale of Two Sons (2013) ja A Way Out (2018).

Sellaiset näyttelijät kuten Ellen Page, Christopher Walken ja Gary Oldman ovat lainanneet ääniään pelihahmoille. GTA V -peliä puvusti Teho-osastoa ja The West Wingiä tehnyt Lyn Paolo, Call of Duty -pelejä on säveltänyt Hans Zimmer.

Pienellä budjetilla tuotettujen indiepelien puolella videotaiteilijat voivat antaa luovuutensa kukkia. David O’Reillyn Everything-pelin, joka esitellään tässä artikkelissa, voisi laittaa sellaisenaan taidegalleriaan. Reija Meriläisen videopeli Survivor olikin jo esillä Kiasmassa ARS17-näyttelyssä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Valtio tunnustaa pelitaiteen olemassaolon. Todisteena voi pitää sitä, että Taiteen edistämiskeskus kertoi lokakuussa etsivänsä videopeleihin keskittyvää läänintaiteilijaa.

Suomen suurin pelistudio Remedy on tällä hetkellä paras esimerkki talosta, jossa eri taiteenlajit kohtaavat.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Stuart Macdonald oli nuorena kiinnostunut arkkitehtuurista. Peruskoulun jälkeen hän haki ja pääsi Strathclyden yliopistoon Glasgow’hun opiskelemaan arkkitehtuuria. Hän valmistui maisteriksi vuonna 1994 ja jäi yliopistolle opettamaan alaansa.

Arkkitehtuurin lisäksi Macdonald oli kiinnostunut videopeleistä. Kun ensimmäisestä Playstation-pelikonsolista julkaistiin vuonna 1997 Net Yaroze -niminen erikoisversio, jolla kuka tahansa saattoi ohjelmoida omia pelejään, Macdonald osti sen ja kääri hihansa.

Yhdeksässä viikossa hän opetteli ohjelmointikielen ja kehitti pelin nimeltä Tanx.

Se oli yksinkertainen ammuskelu, jossa kaksi tankkia taisteli toisiaan vastaan. Peli päätyi Playstationin viralliseen lehteen ja lähetettiin 200 000:lle lukijalle.

20 vuotta myöhemmin arkkitehti-Macdonald suunnittelee rakennuksia Espoon Olarinluomassa. Siellä sijaitsee pelistudio Remedy Entertainmentin uusi toimisto, johon yritys on muuttanut viime keväänä. Vuodesta 2012 Suomessa asuneen Macdonaldin titteli on world design director.


Ennen Remedyä hän työskenteli Rockstarilla GTA-pelien parissa.

Vuonna 1995 perustetun Remedyn tunnetuimpia tuotteita ovat Max Paynet 1 ja 2 sekä Quantum Break.

Niistä jokainen on myynyt miljoonia kappaleita.

Max Payne kääntyi vuonna 2008 Mark Wahlbergin tähdittämäksi Hollywood-elokuvaksi; Quantum Break oli pelin ja tv-sarjan hybridi, jossa nähtiin Game of Thronesista ja The Wiresta tuttuja näyttelijöitä. Vuonna 2010 julkaistusta Remedyn Alan Wake -pelistä tehdään parhaillaan tv-sarjaa.

Nyt Remedy rakentaa Control-nimistä toimintapeliä, jonka on määrä ilmestyä vuoden 2019 aikana. Stuart Macdonaldin tehtävänä on suunnitella pelin maailma, jonka koodarit sitten toteuttavat.

”Se on arkkitehdin työtä. Keksin logiikan, jolla pelimaailma toimii ja joka sitoo sen yhteen”, Macdonald selittää paksulla skottiaksentillaan työpaikkansa neuvottelupöydän ääressä.

Controlin kohdalla tehtävä on erityinen, sillä pelin maailma ei ole niin rajattu kuin Remedyn aiemmissa teoksissa. Se ei ole vieläkään täysin avoin, kuten GTA-sarjassa tai uusimmassa Zeldassa, mutta se muuttuu ja laajenee sitä mukaa kun pelaaja oppii lisää siitä ja itsestään.

Macdonaldin tausta on erikoinen muttei poikkeuksellinen. Hän kasvoi maailmaan, jossa arkkitehdit käyttävät digitaalisia työkaluja, eikä siirtyminen pelimaailmaan tuntunut niin suurelta harppaukselta.

Kun peliala laajenee ja vanhenee, se myös kypsyy ja avaa itseään muille taiteenlajeille.

Siksi: jos olet kiinnostunut kulttuurista ja taiteesta, sinun kannattaisi olla kiinnostunut myös videopeleistä. Ne ovat parhaimmillaan kirjallisesti kunnianhimoisia ja visuaalisesti luovia.

Remedyllä game directorina työskentelevä Mikael Kasurinen sanoo, että olisi tylsää, jos videopeli viittaisi vain oman lajityyppinsä teoksiin.

Macdonald on samaa mieltä: ”Silloin teoksesta tulisi kaikukoppa, joka toistaa itseään.”


Remedy on aina ammentanut elokuvista, kirjallisuudesta ja kuvataiteesta. Max Payne edisti kostotarinaansa film noir -tyylisin sarjakuvaruuduin, Alan Wake oli silkkaa Stephen Kingiä ja Quantum Break ammensi television lisäksi postmodernista kirjallisuudesta sekä Primerin ja Looperin kaltaisista scifi-elokuvista.

Controlin vaikutteet ovat ennen kaikkea uuskummassa. Se on kirjallisuuden genre, joka käsittelee inhimillisen käsityskyvyn tuolle puolen sijoittuvia asioita.

”Esimerkkinä ajatus siitä, että maailmassa olisikin neljä ulottuvuutta. Miltä se näyttäisi? Se tuntuu mahdottomalta, vaikka kyseessä on ihan todellinen matemaattinen idea”, Kasurinen selittää.

Controlin palaset tuntuvat tutuilta, mutta kokonaiskuvaa on vaikea täysin käsittää.

Kasurinen nostaa verrokiksi Andrei Tarkovskin elokuvan Stalker sekä Huviretki tienpientareelle -romaanin, johon elokuva pohjaa.

Niissä muukalaiset ovat vierailleet Maassa ja jättäneet jälkeensä esineitä, jotka uhmaavat fysiikan lakeja. Romaanin tutkija selittää tilannetta metaforalla, jossa ihmiset käyvät piknikillä ja jättävät jälkeensä rojua ja roskaa. Kun muurahaiset sattuvat paikalle, miten he kokevat jättimäiset vaatteet, ruoantähteet ja piknik-liinat? Tähän asti heidän maailmansa on koostunut ruohosta, puista ja auringosta.

Kasurinen viittaa myös Stanley Kubrickin 2001: Avaruusseikkailuun ja sen mustaan monoliittiin, joka edustaa samantyyppistä ihmiselle käsittämätöntä asiaa.

Tuoreempi esimerkki uuskummasta on Jeff VanderMeerin Eteläraja-trilogia, jonka ensimmäinen osa, Hävitys, kääntyi keväällä myös Netflix-elokuvaksi.

Paitsi että pelinkehittäjät ammentavat tyylivaikutteita muista taiteenlajeista, he myös käyttävät apunaan eri alojen ammattilaisia. Macdonaldin arkkitehtoninen osaaminen sekä helpottaa suunnittelutyötä että mahdollistaa sen, miten hän soveltaa eri tyylikausia työssään.

Controlin kohdalla hän on opiskellut suomalaisille läheistä betonibrutalismia. Se ilmentää pelissä byrokraattista, hallinnollista voimaa.

Controliin on käytetty myös ulkopuolisen mainostoimiston apua. Peli sijoittuu todellisuutta hallitsevan viraston tiloihin, ja toimiston tehtävänä oli suunnitella virastolle uskottava brändi logoineen ja leimasimineen.

”Huonommissa tv-sarjoissa fiktiiviset virastot näyttävät usein vähän liian puhtailta ja harkituilta. Oikeat valtion virastot ovat kömpelöitä ja viallisia”, Kasurinen selittää.

”Teemme pelialalla samaa, mitä elokuvien parissa on tehty aina: palkkaamme oikeat ihmiset tekemään oikeita asioita. Jos elokuvaan tarvitaan robotteja, niitä palkataan suunnittelemaan ihminen, joka tietää roboteista kaiken. Ja jos tarvitaan pukuja, ne tekee pukusuunnittelija.”

Sellainen kuin Heli Salomaa, Aalto-yliopistosta valmistunut taiteen maisteri ja pitkän linjan videopelaaja.

”Mietin jo kymmenen vuotta sitten, kuka tekee pelihahmojen puvut. Siitä ei löytynyt mitään infoa”, hän kertoo.

Niinpä Salomaa ryhtyi selvittämään asiaa. Gradussaan hän yhdisti videopelit ja pukusuunnittelun.


Isoissa videopelituotannoissa, kuten GTA V:ssa ja salapoliisiseikkailu L.A. Noiressa, pukusuunnittelijoita kyllä käytetään – mutta he ovat mukana vain pienessä osassa tuotantoa.

”Remedyllä pukusuunnittelu integroitiin koko tuotannon ajalle”, Salomaa kertoo. Hän oli Remedyn palkkalistoilla kaksi vuotta, Control-pelin esituotantovaiheesta saakka.

Salomaa suunnitteli ja tuotti pukuja sekä oikeasti että digitaalisesti. Liikkeelle lähdettiin konsepteista. Pelihahmojen asujen on tarkoitus tukea tarinaa ja auttaa pelaajaa tulkitsemaan näkemäänsä.

”Puvuilla ilmaistaan visuaalisesti aikakautta ja ympäristöä, henkilön sosiaalista asemaa ja suhdetta muihin hahmoihin”, Salomaa selittää.

Hänen tehtävänään oli myös huolehtia realismista. Videopeleissä nähdään toisinaan asuja, jotka käyttäytyvät vähän kummallisesti: oudon muotoisia kauluksia, solkia väärissä kohdissa.

”Sellainen voi osua pelaajan silmään. Tulee olo, että miten tämä näyttää niin hassulta.”

Salomaa varmisti, että rakenteelliset ratkaisut toimivat. Että virtuaaliset vaatteet ovat sellaisia, jotka joku oikeasti voisi pukea päälleen. Hän kuvailee työtään ”fyysisyyden digitalisoinniksi”.

Salomaa on seurannut pelialan kehitystä paitsi työnsä myös harrastustensa puolesta. Hän sanoo huomanneensa alan muuttuneen viime vuosina. Enää videopeliala ei yritä pärjätä omillaan ja luoda tarvitsemiaan asioita ”tyhjästä”, vaan suunnitteluun on otettu mukaan perinteisten alojen erityisosaajia.

”Elokuvissa ja videopeleissä lopputuotteet ja tuotantolinjat lähestyvät toisiaan.”

Myös dramaturgisesti pelit voivat muistuttaa elokuvia. Pelaaja saattaa kesken pelin katsella pitkiä videopätkiä, ilman että varsinaisesti ”pelaa” juuri sillä hetkellä.

Nykypeleissä voi päästä tekemään asioita, jotka eivät ole tarinan kannalta niin tärkeitä mutta syventävät pelin maailmaa.

”Voi vaikka lukea sanomalehteä, joka on jätetty pöydälle.”

Salomaa on tyytyväinen siihen, että videopeleihin on alkanut ilmestyä enemmän naispäähenkilöitä. Hän nostaa esimerkeiksi viime vuonna ilmestyneet toimintaseikkailut Horizon Zero Dawnin ja Uncharted: The Lost Legacyn.

Vääristyneiden mielikuvien takia videopelit tuntuvat monista vaikeasti lähestyttäviltä. Salomaa toivoo, että pelifirmat markkinoisivat tuotteitaan sukupuolineutraalimmin. Pojille, tytöillä ja kaikille muille.

”Eikä naisten ostovoimaa kannata unohtaa.”

Kokeile vaikka näitä: artikkelin kirjoittajat arvioivat viime aikoina ilmestyneitä pelejä

The Legend of Zelda: Breath of the Wild


Anton Vanha-Majamaa: ”Nintendo Switchin julkaisun yhteydessä ilmestynyt The Legend of Zelda: Breath of the Wild on paras videopeli, jota olen ikinä pelannut. Olen viettänyt sen maailmassa nyt sata tuntia enkä saa tarpeekseni. Harvaan teokseen on ollut koskaan näin helppo uppoutua.

Peli käynnistyy luolasta, jossa päähenkilö Link herää satavuotisesta unesta muistinsa menettäneenä. Luolan suulla istuu nuotiolla vanha mies. Ympärille avautuu vehreä fantasiamaailma, jossa taika ja teknologia elävät rinnan ja joka jatkuu silmänkantamattomiin.

Maailma on ollut olemassa iäisyyksiä ennen, ja tuntuu, että se jatkaa olemistaan pelin jälkeenkin.

Zeldan maailma on avoin tavalla, johon harva peli tähän mennessä on kyennyt. Kaikkialle pääsee ja etenemiseen on aina useampia vaihtoehtoja.

Pelissä on iso tarina, joka etenee pelaajan omaan tahtiin. Zelda on pelisarjan 19. osa ja sijoittuu kronologisesti saagan loppupäähän. Halutessaan pelaaja voi myös ohittaa pääjuonen kokonaan ja keskittyä sivutehtäviin tai sattumanvaraiseen samoiluun.

Zeldan pelaaminen on hauskaa ja intuitiivista. Kaikki tuntuu loogiselta ja loppuun asti mietityltä paria aivan piskuista asiaa lukuun ottamatta.

Puolisoni ei pelaa videopelejä juuri lainkaan eikä ole kovin hyvä konsoliohjaimen kanssa. Nintendo Switchiin hän tarttui spontaanisti mökkireissulla ja tuskaili paria päivää myöhemmin, ettei kykene miettimään töissä muuta kuin Zeldaa. Peli ui uniin asti.”

Night in the Woods


Anton Vanha-Majamaa: ”Pelinkehittäjät, elokuvantekijät ja kirjailijat puhuvat usein siitä, kuinka tärkeää lukijalle on luoda lukijalle tuntu, että teoksen maailma jatkuu sen rajojen toiselle puolen. Kanadalais-amerikkalaisen Infinite Fallin rakentama Night in the Woods onnistuu tässä täydellisesti.

Peli kertoo Mae-nimisestä parikymppisestä, joka jättää yliopiston kesken ja palaa kotikaupunkiinsa. Vanhemmat ovat rahakurimuksessa, kaupunki köyhtyy ja kärsii ja paikalliset turhautuvat. Vanhat kaverit ovat vielä kuvioissa, työskentelevät hanttihommissa ja haaveilevat lähdöstä varakkaaseen naapurikaupunkiin.

Night in the Woods on oiva esimerkki siitä, kuinka videopelit peilaavat todellisuutta ruudun tällä puolen. Peli kuvaa kuivan ironian läpi sitä väestönosaa, joka kokee muun maailman unohtaneen heidät ja joka siksi tarraa ensimmäiseen ihmeitä povaavaan populistiin.

Pelillisesti Night in the Woods näyttää perinteiseltä 2D-tasoloikalta sillä erotuksella, ettei se vaadi vapaaehtoisia minipelejään lukuun ottamatta pelaajalta minkäänlaisia taitoja. Kyseessä on kävelysimulaattori, jossa on pieniä seikkailupelin elementtejä. Ydin on tarinankerronnassa, ei taistelussa tai tehtävien ratkomisessa.

Pelaajan vastuulle jää tarinan ja sen aikana kehittyvien ihmissuhteiden vieminen haluamaansa suuntaan. Juoni aukeaa pelaajan omaan tahtiin.

Ai niin: Mae on kissa, ja tyypit kaupungilla kaikkea krokotiileista huuhkajiin.”

What Remains of Edith Finch


Noora Vaarala: ”Jos olet synkkien mysteerien ystävä, tämä peli sopii sinulle.

Annapurna-elokuvafirman tytäryhtiön julkaisema What Remains of Edith Finch on hyvin kirjallinen peliteos, kuin pelattava romaani. Siinä luetaan ja kuunnellaan Finchin suvun traagista tarinaa.

Tarinassa suvun jäsenet katoavat ja menehtyvät mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Lopulta selviää, mitä päähenkilölle itselleen on tapahtunut ja kenelle hän tarinaansa kertoo.

Miljöönä on kummitustalon näköinen monikerroksinen ja kummallisen muotoinen rakennus. Pelaaja kokeilee sen ovia, ryömii käytävissä ja etsii uusia huoneita ja niiden edesmenneiden asukkaiden kohtaloita.

Peli on upealla tavalla hybridimäinen. Välillä hypätään sarjakuvaan, välillä otetaan valokuvia. Kerran koetaan sarja metamorfooseja, kun lapsi muuttuu kissaksi, linnuksi, haiksi ja hirviöksi. Taiteenlajit ja genret yhdistyvät toisiinsa sujuvasti.

What Remains of Edith Finch on kompakti paketti, suunniteltu ahmaistavaksi. Sen pääsee läpi muutamassa tunnissa, yhdessä illassa. Kokeile tv-sarjamaratonin tai elokuvan tilalle.”

Everything


Noora Vaarala: ”Onko tämä peli rikki, puolisoni kysyy. Miksi tuo antilooppi ei kävele vaan pyörii?

Koska David O’Reillyn kehittämässä Everythingissä asiat ovat hieman omituisella tolalla. Grafiikka on naivistisen yksinkertaista, tunnelma raukean unenomainen. Eläimet rullaavat eteenpäin aavikolla, juttelevat puiden kanssa ja hankkivat ystäviä.

Pikkuhiljaa alkaa paljastua, mistä pelissä on kysymys. Kaikesta. Pelaaja hyppii olomuodosta toiseen ja kerää uusia tietoja ympäröivästä todellisuudesta.

Everythingin pelaaminen on ihanan helppoa ja rauhoittavaa. En purista ohjainta rystyset valkoisina vaan haahuilen ympäriinsä. Teen tutkimuksia. Pyörin kuumalla hiekalla kivenä, vaihdan olomuotoa kirahviksi, kerään lauman kameleista ja ketuista. Tanssin laumani kanssa, ja kas – syntyy jälkeläisiä. Katselen maisemaa minimaalisen pienten ja valtavan suurten olentojen silmin.

Ehkä tarkoituksena on sanoa, että maailma koostuu meistä kaikista. Me kaikki olemme yhteydessä toisiimme, välttämättä.

Filosofista sunnuntaiviihdettä.”

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Pelit
  • Videopelit
  • Tietokonepelit
  • Kulttuuri
  • Noora Vaarala

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsinkiläismiehet kehittivät päivässä takuuvarman ratkaisun kauppakeskus Rediin eksyneille

    2. 2

      Mies joutui raiskauksesta vankilaan väärän ilmiannon perusteella – uhri tunnusti seitsemän vuotta myöhemmin, nyt korkein oikeus purki tuomion

    3. 3

      Mummon autotallista löytyi autofanien sydämet särkevä, jopa sadan tuhannen arvoinen yllätys

    4. 4

      Winnipeg on lähes lopettanut ylivoiman harjoittelemisen Patrik Laineen vuoksi: ”Kun kiekko tulee hänelle, kolme kaveria pakenee maalin edestä”

    5. 5

      Kansallisbaletin Tuhkimon ylipainoiseksi puettu hahmo loukkasi Ani Kellomäkeä niin, että hän lähti esityksestä pois: ”En halunnut osallistua yhteiseen kiusaamishetkeen”

    6. 6

      Henri Heinonen huomasi teininä olevansa erilainen kuin kaverinsa – Nyt hän kertoo elämästään, johon seksi ei kuulu

      Tilaajille
    7. 7

      Suomi häviää isot datakeskus­hankkeet naapuri­maille, ja merkittävä syy on hyvin yksin­kertainen

    8. 8

      Upseeriliitto ja Aliupseeriliitto erikoisessa sanasodassa – ”Toisten osaamisen vähättely ja oman oikeutuksen perustelu sotilasarvolla ei ole enää tätä päivää”

    9. 9

      Nämä prinssi Harrysta ja Meghan Marklesta tehdyt ”elävät vahahahmot” vetävät sanattomaksi – ja saattavat olla upeinta taidetta koskaan

    10. 10

      EKP kertonee tänään taloutta tukeneen osto-ohjelman päättämisestä – Asuntovelallisten pelot korkojen noususta ovat silti väistymässä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kansallisbaletin Tuhkimon ylipainoiseksi puettu hahmo loukkasi Ani Kellomäkeä niin, että hän lähti esityksestä pois: ”En halunnut osallistua yhteiseen kiusaamishetkeen”

    2. 2

      Autoilijalta vaaditaan nyt suuria muutoksia: Työryhmä tekisi autoilusta niin kallista, että kaikki vaihtaisivat menopeliä

    3. 3

      Venäläinen huippu­robotti paljastui ihmiseksi

    4. 4

      Uusi Harry Potter -elokuva raivostuttaa faneja, koska se paljastaa asioita, joiden ei pitänyt olla mahdollisia

    5. 5

      Suomi häviää isot datakeskus­hankkeet naapuri­maille, ja merkittävä syy on hyvin yksin­kertainen

    6. 6

      Angela Merkel katseli punaiselta matolta, kun lapsilukko sulki Theresa Mayn autoonsa – tämä oli paras brexit-vertauskuva ehkä ikinä

    7. 7

      Kun 35-vuotias nainen haluaa lapsen, mutta ei kelpuuta mukavaa miestä, naisen täytyy olla sekaisin

    8. 8

      Miestä epäillään vakavasti sairaan lapsen murhasta Nurmijärvellä

    9. 9

      Pitäisikö ylipainon vuoksi sairastuneen maksaa hoito itse? Tutkija uskoo tietävänsä ainoan keinon, jolla koko kansa saadaan laihtumaan

      Tilaajille
    10. 10

      Perussuomalaisten kansan­edustaja vertasi EU:ta natsi-Saksaan ja suututti muut puolueet edus­kunnassa – ”Nyt ylitettiin sopivuuden ja totuuden rajat”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kansanedustaja Touko Aallon päälle käytiin Linnan juhlissa – ”Kahdella kädellä rintakehään niin voimakkaasti kuin pystyy”

    2. 2

      Kuvakooste: Valitsimme Linnan juhlien kymmenen säväyttävintä pukua – lukijoiden suosikiksi nousi 19-vuotias yllätysnimi

    3. 3

      Helsingissä hakaristilippujen kantaminen johti käsirysyyn, pidätyksiin ja epäilykseen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan – Kaksi pidätettiin myös 612-soihtukulkueen häirinnästä

    4. 4

      Suomesta on tullut myrkkyä – Venäjällä tunnetaan syvää tyytymättömyyttä suomalaisia kohtaan

    5. 5

      Suurta osaa naisista koskevaa terveysongelmaa ei ole tutkittu, vaikka se haittaa elämänlaatua merkittävästi – Professori: ”Pidetty liian banaalina ongelmana”

    6. 6

      Kesän jälkeen äitien kasvoilta katosivat ilmeet, ja kätilö Rosmariini Tolonen näki sen – HS:n erikoisartikkeli vie vainottujen rohingyojen pakolaisleirille

      Tilaajille
    7. 7

      Näyttelijä Jasper Pääkkönen rikkoi asuvalinnallaan etikettiä – kumppanilla kultainen, käärmeteemainen paljettiasu

    8. 8

      Kun 35-vuotias nainen haluaa lapsen, mutta ei kelpuuta mukavaa miestä, naisen täytyy olla sekaisin

    9. 9

      Mies oli hurmaava, mutta kun yksiön ovi yöllä sulkeutui, Minna tajusi jotain olevan vialla – ”Minulle tapahtui asioita, joita en olisi halunnut tapahtuvan”

      Tilaajille
    10. 10

      Ennätykselliset veronpalautukset maksuun tänään – ensi vuonna valtaosa ei enää saa ”joulupalautuksia”

    11. Näytä lisää