Kulttuuri    |   Lauantaiessee

Nuorten ohjaajien on vaikea saada töitä isoista ammattiteattereista – johtajilla ei ole enää aikaa etsiä uusia nimiä ja on helpompi valita talon jo ennestään tunteva tekijä

Kuvittele tilanne: Olet nuori vasta­valmistunut ohjaaja ja janoat päästä tekemään ensimmäisen ohjauksesi johonkin suureen suomalaiseen ammattiteatteriin. Toivot, että saisit julki työn paikassa, jossa pääset viimein työskentelemään sellaisen koneiston kanssa, joka antaa sinulle paitsi arvokasta työ­kokemusta myös itsevarmuutta. Silloin teatteri­y­leisö saisi tietää, että sinäkin olet olemassa ja osaat tehdä esityksiä.

Valitettavasti aika moni vastavalmistunut ohjaaja saa tätä nykyä kolkutella teatterien ovia turhaan. Kilpailu on kovaa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Viime vuosina vastavalmistuneiden ohjaajien osuus kaikista valtion tukemien vos-teatterien ensi-illoista on laskenut. Esimerkiksi vuoden 2017 kaikista uusista ensi-illoista viisi prosenttia oli sellaisten ohjaajien, jotka ovat valmistuneet ammattiinsa viimeisen viiden vuoden aikana.

Eivätkö vastavalmistuneet ohjaajat tiedä, millaisia esityksiä suomalaiset teatterit haluavat? Eivätkö heidän ehdotuksensa sovi teattereiden profiiliin? Teattereiden ohjelmistojen viihteellistymisellä voi olla vaikutusta huonoon työllistymiseen siten, että kovin kunnianhimoiset ohjaustarjoukset eivät mene helposti läpi. Näin väittää ohjaaja Piia Peltola.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”Nuorilla voi olla vaikka miten hyviä ideoita, mutta he eivät pääse töihin, koska teattereiden riskinottokyky on matala. On tilastollisesti todennettavissa, että ohjelmistot ovat yksipuolistumassa, ja se osuu suoraan nuoriin”, Peltola sanoo.

Peltola on Suomen teatteriohjaajien ja dramaturgien yhdistyksen eli Stodin hallituksen jäsen. Hän itse on valmistunut ohjaajaksi vuonna 2017.

Peltola sanoo, että esimerkiksi teatterien johtajat eivät ole enää kiinnostuneita ohjaajaopiskelijoista samaan tapaan kuin vaikkapa parikymmentä vuotta sitten. Vielä silloin johtajat kävivät teatterikoululla asti katsomassa opinnäytetöitä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

”He soittelivat koululle hyvissä ajoin ja suunnittelivat, kuka ohjaaja menisi minnekin. Silloin puhuttiin heti kiinnityksistä. Nyt on niin, että ei välttämättä edes vastata sähköpostiin.”

Silloin kun Peltola itse aloitti ohjaaja­opiskelut Teatterikorkeakoulussa 2011, oli vielä sellainen käytäntö, että opiskelijat kävivät monta kertaa vuodessa eri kaupunginteattereissa. Käteltiin johtajia, tutustuttiin paikkoihin, ja opiskelijoille sanottiin, että ”sitten kun te tarjoatte tänne ja tulette tänne töihin”.

Kun opiskelijat sitten valmistuivat,olivat teattereiden johtajat ehtineet vaihtua, eikä oikeastaan rahakaan enää ollut.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nykyään koulussa järjestetään sentään esittelyiltoja, joihin teatterien johtajat voivat tulla katsomaan näytteitä opiskelijoiden tekemistä ohjauksista. Peltolan mukaan idea on lähtöisin uudelta professorilta Saana Lavasteelta. Käytännössä teatterinjohtajia on kuitenkin hyvin vaikea saada houkuteltua koululle. On niin paljon muita kiireitä. Lavasteen mukaan teattereissa ollaan niin kireällä tuotannollisesti ja ajallisesti, että johtajilla ei ole aikaa etsiä, perehdyttää ja kokeilla uusia ohjaajia.

”Se vaatii teatterinjohtajalta aikaa eri tavalla kuin soittaa jollekin tutulle jo teatterissa monta kertaa käyneelle ohjaajalle.”
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Peltolan mukaan ohjaajat saavat töitä teatterista usein kontaktien avulla, sillä, että tuntee oikeat ihmiset. Myös hyvästä maineesta on hyötyä. Hänellä itsellään töitä on riittänyt kiitettävästi. Peltola pääsi kouluun vähän vanhempana ja kypsempänä, ja uskoo siitä olleen apua.

Peltola kertoo saaneensa työtilaisuuksia myös siten, että joku on suositellut häntä. ”Enkä edes tiedä tarkalleen, ketkä ja missä ovat suositelleet. Vaikka olen hyötynyt siitä, tämä salakähmäisyys on vähän kiusallisen tuntuista. Tilaisuudet eivät tule välttämättä ansioiden perusteella. Siksi se ei ole ihan reilua.”

Teattereissa toistuvat usein samat tutut ohjaajanimet. Johtaako se siihen, että näiden ohjaajien kanssa tehdään tuttua ja turvallista, sellaista, joka on ennenkin houkutellut yleisöä? Toisaalta voi kysyä, kuinka moni teatterinkävijä mahtaa edes valita esityksen ohjaajan perusteella? Uuden ohjaajasukupolven ääniä ja näkemyksiä kuitenkin tarvitaan lisää. Niistä voi syntyä myös juuri niitä esityksiä, joilla houkutellaan katsomoihin teattereiden ki­peästi kaipaamaa uutta yleisöä.

Monet näyttelijätkin ovat ryhtyneet ohjaamaan, mikä osaltaan heikentää koulutettujen ohjaajien työmahdollisuuksia. Tähän otti hiljattain kantaa esimerkiksi teatteriohjaaja Raija-Sinikka Rantala.

”Ammattiinsa kouluttautuneiden ohjaajien sijaan moniaalla ovat ohjanneet harrastajakentällä kannuksia ansainneet oman paikkakunnan pojat, johtajan hyvät tutut, oman talon näyttelijät ja ennen muuta TV:stä tutut hauskat näyttelijät”, Rantala kirjoittaa Teatteri- ja mediatyöntekijöiden ammattiliiton Temen sivuilla.

Lavaste on sitä mieltä, että kyllä freelancerohjaajille Suomessa töitä on, jos vain on valmis lähtemään töihin Helsingin ulkopuolelle, sillä kaikkein vaikeinta työllistyminen on pääkaupunkiseudulla.

”Väittäisin, että koulutettu ja visionäärinen ohjaaja saa keikan. Mutta onko hän valmis lähtemään kauemmas ja osaako sopeuttaa ideansa esimerkiksi vaikka Kajaanin kaupunginteatterin kontekstiin?”

Suomalaisissa teattereissa on käynnissä rakennemuutos, eivätkä ohjaajat ole ainoa ammattiryhmä, jonka on vaikea saada töitä. Yhä harvemmin eläkkeelle siirtyvän taiteellisen henkilökunnan, erityisesti näyttelijöiden, tilalle kiinnitetään uusia.

”Henkilökunnat ovat vähentyneet radikaalisti isoissakin teattereissa, mutta ei niitä vierailutehtäviäkään enää samassa mittakaavassa ole kuin aiemmin”, sanoo Suomen näyttelijäliiton puheenjohtaja Helena Ryti.

Se kuulostaa erikoiselta, sillä tilastojen mukaan näyttelijöiden vierailutehtävät olisivat viimeksi taas lisääntyneet. Näyttelijöiden työttömyys ei kuitenkaan ole vähentynyt, sanoo Näyttelijäliiton toiminnanjohtaja Elina Kuusikko. Kuusikon mukaan tilastoharhaa voi selittää osaltaan se, että vierailutehtäviä on enemmän, mutta ne ovat lyhempiä, koska esitysten elinkaaret ovat lyhentyneet.

Kuusikko sanoo, että myös amatöörien käyttö teattereissa on lisääntynyt ja avustajat tekevät nykyään jopa rooleja, mutta niitä ei tilastoida vierailutehtäviksi.

Monet kiinnitetyt näyttelijät tekevät Rytin ja Kuusikon mukaan töitä uupumuksen partaalla samaan aikaan kun joukko freelancereita pyörittelee peukaloitaan. Työt kasaantuvat pienen porukan harteille, sillä ensi-iltojen määrä on kuitenkin pysynyt samana.

Ryti puhuu rakennevääristymästä, joka syntyy, kun vapautuneita näyttelijän­vakansseja siirretäänkin jollekin muulle, jota sillä hetkellä on talossa tarvittu. Hän patistaa teattereita syynäämään rakennettaan ja miettimään sitä uudelleen sisältö edellä. ”Pitäisi arvostaa työtä, jota taiteilijat tekevät, koska se on sitä työtä, jonka takia teatteri on olemassa. Teatterin tekemiseen tarvitaan näyttelijä ja yleisö. Se on perusasia, ja sitten siihen pannaan muuta ympärille.”

Missä tahansa työssä jaksaminen on vaikeaa, jos olosuhteet ovat ikävät. Näyttelijöiden on kaiken lisäksi pystyttävä pyyhkimään murheensa mielestä joka ilta ja astuttava yleisön eteen. Ei käy kateeksi.

    Seuraa uutisia tästä aiheesta

  • Lauantaiessee
  • Teatteri
  • Kulttuuri
  • Riitta Koivuranta

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tutkimus: Luomuviljely kuormittaa ilmastoa enemmän kuin tavallinen viljely

    2. 2

      Tanskalainen ja norjalainen nainen löytyivät kuolleena syrjäisestä vuoristosta Marokossa – ruumiissa väkivallan merkkejä

    3. 3

      Poikkeuksellinen poliisi­tiedote: Itä-Uudenmaan poliisi nappasi kauppa­keskus Jumbosta keski-ikäisen tillin­haistelijan

    4. 4

      Yksi tiedostamaton viestimme muuttaa keskustelu­kumppanin vähäpuheiseksi ja kertoo, olemmeko oikeita ihmisiä

    5. 5

      Moni syö itsensä väsyksiin, ja vireys voi hävitä tunneiksi – näillä ravinto-ohjeilla vältät ilta­päivän uupumuksen

      Tilaajille
    6. 6

      Onko kynttilöiden poltto jopa yhtä haitallista kuin passiivinen tupakointi? Selvitimme

    7. 7

      Aktivisti­sijoittajan huhutaan astuvan Björn Wahlroosin varpaille – Onko Nordeassa edessä titaanien taisto?

    8. 8

      Kodin murtosuojaa myyvien yritysten mainoskikka ärsyttää monia – ”Varkaathan näkevät postilaatikko­rivistä, mihin taloihin kannattaa mennä”

    9. 9

      ”Entä jos Sale twiittailisi kuin Trump?” – sometili laittaa Trumpin sanat Sauli Niinistön suuhun, tehden USA:n presidentin öykkäröinnistä näkyvämpää

    10. 10

      Mies sai tuomion salametsästyksestä USA:ssa: Vuosi vankeutta ja Disney-klassikko Bambi kerran kuussa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jos kävelen autiolla kadulla naisen perässä, en missään nimessä ota juoksu­askelia, vaikka olisi kiire

    2. 2

      17-vuotiaana Sini Pyy käytännössä katkesi vyötärön kohdalta – nyt hän kehittää yliopisto­ihmisten kanssa sopivaa hiihtokelkkaa paralympialaisia varten

    3. 3

      Kodin murtosuojaa myyvien yritysten mainoskikka ärsyttää monia – ”Varkaathan näkevät postilaatikko­rivistä, mihin taloihin kannattaa mennä”

    4. 4

      Poikkeuksellinen poliisi­tiedote: Itä-Uudenmaan poliisi nappasi kauppa­keskus Jumbosta keski-ikäisen tillin­haistelijan

    5. 5

      Moni syö itsensä väsyksiin, ja vireys voi hävitä tunneiksi – näillä ravinto-ohjeilla vältät ilta­päivän uupumuksen

      Tilaajille
    6. 6

      Kauppakeskushanke ajautui vaikeuksiin Vantaalla: ”Joudumme miettimään eri vaihtoehtoja”

    7. 7

      Yksi tiedostamaton viestimme muuttaa keskustelu­kumppanin vähäpuheiseksi ja kertoo, olemmeko oikeita ihmisiä

    8. 8

      ”Entä jos Sale twiittailisi kuin Trump?” – sometili laittaa Trumpin sanat Sauli Niinistön suuhun, tehden USA:n presidentin öykkäröinnistä näkyvämpää

    9. 9

      Lääkäri Antti Heikkilän uutuus­kirja vilisee virheitä – HS pyysi asian­tuntijoita arvioimaan tekstin: ”Tällaiset väitteet voivat johtaa kuoleman­tapauksiin”, professori sanoo

      Tilaajille
    10. 10

      Jouluidylliä voi varjostaa kolmen vuoden seksittömyys, joka nostaa parisuhteen konfliktit pintaan, sanoo asiantuntija – HS:n testi kertoo, millainen jouluihminen olet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomesta on tullut myrkkyä – Venäjällä tunnetaan syvää tyytymättömyyttä suomalaisia kohtaan

    2. 2

      Lääkäri Antti Heikkilän uutuus­kirja vilisee virheitä – HS pyysi asian­tuntijoita arvioimaan tekstin: ”Tällaiset väitteet voivat johtaa kuoleman­tapauksiin”, professori sanoo

      Tilaajille
    3. 3

      Suurta osaa naisista koskevaa terveysongelmaa ei ole tutkittu, vaikka se haittaa elämänlaatua merkittävästi – Professori: ”Pidetty liian banaalina ongelmana”

    4. 4

      Kansallisbaletin Tuhkimon ylipainoiseksi puettu hahmo loukkasi Ani Kellomäkeä niin, että hän lähti esityksestä pois: ”En halunnut osallistua yhteiseen kiusaamishetkeen”

    5. 5

      Kun 35-vuotias nainen haluaa lapsen, mutta ei kelpuuta mukavaa miestä, naisen täytyy olla sekaisin

    6. 6

      Laura Huhtasaari kirjoitteli blogiinsa väitteitä islamista, sai kirjoituskiellon, samalla perussuomalaisnaiset kampanjoivat suut teipattuna – tästä kaikessa on kyse

    7. 7

      Tältä näyttävät joulun uudet herkut – kokeile suosikkiasi tämän vuoden joulupöydässä, ja muista myös rakkaat klassikkoreseptit

    8. 8

      Merten roskapyörteiden kunnian­himoinen puhdistus­operaatio vastatuulessa – teinin keksinnöstä löytyi kohtalokas vika

    9. 9

      Kokenut maailman­matkaaja vinkkaa kymmenen ainut­laatuista matka­elämystä – mukana myös suomalainen, unohdettu helmi

    10. 10

      Pekka Haaviston lausunto perus­suomalaisista oli viisautta, jota vihreät eivät kestä kuulla

    11. Näytä lisää