Kulttuuri

Internetin voima teki Osma Harvilahdesta maailmankuulun muotikuvaajan – uudet Louis Vuitton -kuvat saavat nyt ensiesityksensä Designmuseossa

Maailmalla tunnetun muotikuvaajan Osma Harvilahden New Colour -näyttely aukeaa Designmuseossa perjantaina.

Vuonna 2011 suomalainen valokuvaaja Osma Harvilahti oli New Yorkissa ottamassa kaupunkikuvia.

Häntä turhautti.

Mihin tahansa kameran suuntasi, oli heti selvää, missä kaupungissa ollaan – aina näkyi jokin New Yorkin ”tunnusmerkki.” Harvilahti päätti ratkaista asian menemällä mahdollisimman lähelle kuvauskohdettaan.

Hän nappasi Metropolitan Museum of Art -museon terassilla kuvan, jossa näkyi lähikuvassa valkopaitaisen miehen selkämys. Miehen vyön alle oli työnnetty lehti, jonka kannessa oli suuri värikäs huivi, ja takataskuun New Yorkin kartta. Kaupunkitausta näkyi kuvassa vain sumeana. Harvilahti laittoi kuvan omaan blogiinsa näytille.

Vuotta myöhemmin suuresta ranskalaisesta muotitalosta Hermésistä otettiin Harvilahteen yhteyttä. Kysyjä halusi tietää kuvan taustoista. Silloin vasta Harvilahti huomasi, että kuvassa näkyvä lehti oli yhtiön oma aikakauslehti, pari kertaa vuodessa ilmestyvä Le Monde d’Hermes.

Muutaman tapaamisen jälkeen alkoi Harvilahden ja Hermésin vuosia kestänyt yhteistyö.

”Siinä näkyy internetin voima. Kuvaan ennakkoluulottomasti jotain ja asetan sen näytille, sitten myöhemmin joku ottaa yhteyttä ja sitten vasta ymmärrän kuvan kontekstin. Ja siitä syntyy oikea yhteys ihmisen ja yrityksen välille, yhden oudon sattumuksen kautta”, Harvilahti sanoo nyt.

Hermésiä seurasivat muut suuret muotialan asiakkaat, Hermésin lisäksi muun muassa Issey Miyake ja Louis Vuitton. Eli yksi blogikuva johti siihen, että Harvilahti on nyt maailmalla tunnettu ja menestynyt muotikuvaaja.


Perjantaina 5. huhtikuuta avataan Helsingin Designmuseossa Harvilahden (s. 1983) näyttely New Colour.

Se on hänen ensimmäinen yksityisnäyttelynsä Suomessa. Muualla maailmassa näyttelyitä on kyllä riittänyt: Britanniassa, Ranskassa, Italiassa, Yhdysvalloissa muun muassa.

”Tosi upeata olla Suomessa ja että kiinnostus on herännyt täälläkin sen muutaman vuoden jälkeen, mitä olen painanut hommia tuolla Ranskassa. Ja aikana, kun itsekin olen alkanut ihastua uudelleen tähän kotimaan kulttuuriin ja meininkiin, uudenlaiseen yhteistyön henkeen, joka täällä tuntuu nyt olevan”, Harvilahti sanoo.

Hän mainitsee esimerkiksi uudesta, innostavasta meiningistä Aalto-yliopiston muotoilun laitoksen muodin oppiaineen, joka on laitoksen lehtorin Tuomas Laitisen johdolla saanut viime vuosina kansainvälistä arvostusta.


Harvilahti sanoo, että haluaa nyt rakentaa yhteistyötä Aalto-yliopiston nuorten, uransa alussa olevien suunnittelijoiden kanssa. Designmuseon näyttely onkin osa museon sarjaa, jossa ”kutsutaan ’kotiin’ maailmalla muotoilun parissa työskenteleviä ja menestyneitä nuoria nimiä.”

Ulkomailla työskentelyä Harvilahti ei kuitenkaan jätä. Pariisissa hän on myös asunut jo neljä vuotta.

”Siellä on 90 prosenttia kaikista asiakkaista ja töistä. Ja koti.”

Ennen Pariisia ja kuvaajan uraansa Harvilahti asui Helsingissä ja opiskeli Helsingin yliopistossa sosiologiaa, yhteiskuntapolitiikkaa, viestintää ja taidehistoriaa sekä Aalto-yliopiston Taideteollisessa korkeakoulussa visuaalista journalismia.

Kiinnostus muotiin syntyi sosiologian opintojen myötä. Silloin Harvilahti innostui esimerkiksi kuuluisan ranskalaisen Pierre Bourdieun (1930–2002) teorioista.

”Hän on kirjoittanut paljon teorioita esimerkiksi valokuvaamiseen liittyen. Aloin kiinnostua muun muassa ihmisten kulutuskäyttäytymisestä ja muodista ylipäätään. Ja miettiä, miten pystyisin näitä kiinnostuksen kohteita hyödyntämään työelämässä.”

Muodin lisäksi Harvilahti on erikoistunut muotoiluun. Ensimmäinen ulkomainen lehti, jolle Harvilahti kuvasi, oli kuuluisa espanjalainen sisustuslehti Apartemento. Harvilahti sanoo, että jos muotitalot ovat hänen suurin asiakaskuntansa, designalan yritykset tulevat ”hyvänä kakkosena.”


New Colour -näyttelyssä saa maailman ensiesityksen Harvilahden tekemä kuvasarja muotijätti Louis Vuittonille.

Yhtiö julkaisee syksyllä 2019 Harvilahden Ranskan Saint-Tropezia käsittelevän valokuvakirjan osana Vuittonin Fashion Eye -kirjasarjaa, jossa muotikuvaaja kutsutaan herättämään henkiin tietty maantieteellinen alue, kaupunki tai maamerkki.

Harvilahti sanoo kirjan olevan uransa tähänastinen huipentuma kahdesta syystä. Ensinnäkin se tuo runsaasti näkyvyyttä. Kirjaa painetaan 5 000 kappaletta, ja sitä tulee myyntiin taidekirjakauppoihin sekä kaikkiin Vuittonin liikkeisiin ympäri maailmaa.

Toiseksi hän on päässyt työskentelemään kirjassa täysin omaehtoisesti.

”Kirjan kuvissa ei esimerkiksi esiinny yhtään Vuittonin tuotetta. Minulle annettiin ainoastaan kuvauspaikka, muuten oli täysin vapaat kädet. Se on käytännössä puhtaasti henkilökohtainen projekti, jonka on kuitenkin rahoittanut kaupallinen taho.”

”Tällaisia kaupallisten projektien pitäisi aina olla. Mutta toki tällainen on aika harvinaista”, Harvilahti toteaa.


Harvilahti on tunnettu kuviensa omaperäisestä värimaailmasta ja taitavasta sommittelusta. Hän haluaa kuvissaan mielellään hämärtää dokumentaarisuuden ja mielikuvituksen rajaa. Siitä on yksi hyvä esimerkki Designmuseon näyttelyn pääkuva, Vuittonille otettuun kuvasarjaan kuuluva otos iäkkäästä miehestä, jonka olalla lepää kurpitsa.

”Sitä kurpitsaa raahattiin rannikolla kolme päivää rekvisiittakassissa. Sitten eteeni osui mies, joka iski tarinaa rannalla kalastajan kanssa. Hänellä oli sininen bleiseri ja poolopaita ja oli charmikkaan näköinen jo itsessään. Mutta sitten mieleeni tuli, että laitetaanpa hänelle vielä kurpitsa olalle: tuodaan kuvan katsojalle ’kysymysmerkki.”


”Tämänkaltainen keskustelee ympäröivän kulttuurin kanssa syvemmin kuin pelkkä otos miehestä meren rannalla. Haluan tuoda kuviini erilaisia yhteyksiä, ajatuksia ja kysymysmerkkejä”, hän sanoo.

Itseään Harvilahti pääsee silti toteuttamaan perinteisemmissäkin muotikuvissa. Eniten hän sanoo niissä nauttivansa kuvaustilanteista, niiden tapahtumista.

”Niissä on paljon ihmisiä ympärillä ja iso ryhmä tekee rajoitetussa ajassa jotain hyvin abstraktia. Saatan esimerkiksi lähteä junalla jonnekin rannikolle, seurassani valokuvamallit sekä kymmenen muuta ihmistä, joilla on mukanaan erilaista rekvisiittaa ja lavasteita.

”Sitten herätään aamuviideltä ja mennään loikkimaan rannalle tai kiipeämään kukkulalle. Tilanteen ulkopuolelle se näyttää joltain täysin selittämättömältä, se on kuin leikkiä. Siitä saa paljon tyydytystä. Silloin kun se on hauskaa, se on tosi hauskaa.”

Osma Harvilahti: New Colour Designmuseossa (Korkeavuorenkatu 23) 5.4.–26.5. Osma Harvilahti vieraana Lounastauko-keskustelussa Designmuseon Galleriassa 5.4. kello 13.  

 

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Olen onnellinen Jussin puolesta” – Rockmaailman hylkäämä Kari Peitsamo puhuu ihailemastaan Jussi Halla-ahosta, näyttää uuden kotinsa, ja kaiken sanottuaan puhkeaa itkuun

      Tilaajille
    2. 2

      Erottaisitko synteettisen timantin oikeasta? Eivät erota kultakauppiaatkaan, ja näin se mullistaa timanttikauppaa

    3. 3

      Helsinki kärsii niin kovasta lääkäripulasta, että poliitikot pohtivat ruuhkien purkamista yksityisille lääkäriasemille

    4. 4

      Lasitaiteilija Oiva Toikka on kuollut

    5. 5

      Uusi tutkimus pani suomalais­professorit järjestykseen julkaisujensa perusteella: Katso listat seitsemän alan kärki­nimistä

    6. 6

      Ultrajuoksija Noora Honkala teki 12 tunnin kisassa kerralla kaksi ennätystä vaikeuksista huolimatta: ”Epätoivoisesti yritin oksentaakin”

    7. 7

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    8. 8

      Kaikkien aikojen kovakuntoisin Miss Suomi: äärimmäisen raskas treeni voi pelastaa Lotta Näkyvän hengen

      Tilaajille
    9. 9

      Tanskalaislehti: Tanskan rikkaimman miehen neljästä lapsesta kolme kuoli Sri Lankan pommi-iskussa – iskusta epäillään paikallista NTJ-islamistiryhmää

    10. 10

      Vaikeuksista vaikeuksiin kompastelleen Redin johtoon palkattiin farkku­kauppias Lahdesta ja yhtäkkiä kauppakeskus tunnetaan muustakin kuin sokkeloisuudestaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Asiantuntijat pitävät Mannerheimin matkoiltaan keräämää historiallista esineistöä sensaatiomaisena – Miksi nämä aarteet makaavat varaston uumenissa?

      Tilaajille
    2. 2

      Onko niin, että rahaa kyllä on pilvin pimein, vaikka köyhille ja vähätuloisille sitä ei riitäkään?

    3. 3

      Vaikeuksista vaikeuksiin kompastelleen Redin johtoon palkattiin farkku­kauppias Lahdesta ja yhtäkkiä kauppakeskus tunnetaan muustakin kuin sokkeloisuudestaan

    4. 4

      Kaikkien aikojen kovakuntoisin Miss Suomi: äärimmäisen raskas treeni voi pelastaa Lotta Näkyvän hengen

      Tilaajille
    5. 5

      Unelmien keikka päättyi kauhutarinaan – Vuonna 2008 HS:n toimittaja ja valokuvaaja nousivat helikopteriin nähdäkseen Suomen, mutta matkan päässä odotti yllätys

      Tilaajille
    6. 6

      Uusi tutkimus pani suomalais­professorit järjestykseen julkaisujensa perusteella: Katso listat seitsemän alan kärki­nimistä

    7. 7

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    8. 8

      ”Olen onnellinen Jussin puolesta” – Rockmaailman hylkäämä Kari Peitsamo puhuu ihailemastaan Jussi Halla-ahosta, näyttää uuden kotinsa, ja kaiken sanottuaan puhkeaa itkuun

      Tilaajille
    9. 9

      Tanskalaislehti: Tanskan rikkaimman miehen neljästä lapsesta kolme kuoli Sri Lankan pommi-iskussa – iskusta epäillään paikallista NTJ-islamistiryhmää

    10. 10

      Suomalaisilla ja virolaisilla yrittäjillä on eroa kuin yöllä ja päivällä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Notre Dame jälleenrakennetaan viidessä vuodessa, lupaa presidentti Macron

    2. 2

      Muistatko Netscapen ja ponnahtavat porno­ikkunat? Internet täyttää 30 vuotta, ja nyt HS:n erikoisartikkeli vie hämmentävälle matkalle verkon alku­hämärään

      Tilaajille
    3. 3

      Ääniensä näköinen Suomi on kirjava ja pohjasta paksu – HS:n erikoisartikkeli piirtää vaalituloksen kartalle

    4. 4

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    5. 5

      Jussi Halla-ahon mukaan perussuomalaiset on nyt ”normaali osa järjestelmää”, mutta nämä vaalilähetyksessä nähdyt käsimerkit osoittavat muuta

    6. 6

      Lähetykseen kätketty gps-paikannin paljasti järjestelmällisen varastelun Postin logistiikka­keskuksessa – saaliin arvo lähes 60 000 euroa

    7. 7

      Rutiköyhän kainuulais­perheen selviytyminen on ihmeellinen tarina Suomesta

      Tilaajille
    8. 8

      Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä – Nämä terveysfaktat jokaisen on syytä tietää oliiviöljystä

    9. 9

      Kalliossa asuva Liisa Lehto on yksi niistä, jotka nostivat Jussi Halla-ahon ääni­haravaksi jopa puna­vihreiden koti­kentällä – Halla-ahoa äänestäneet kertovat, millainen heidän Helsinkinsä on

    10. 10

      Analyysi: Putous kerää nyt televisiossa historiallisen vähän katsojia, eikä se ole mikään ihme – ohjelmaa vaivaa sama ilmiö kuin koko suomalaista tv-viihdettä

    11. Näytä lisää