Kulttuuri    |   Konserttiarvostelu

Kymi Sinfoniettan konsertissa kysyttiin, mihin illuusiot katosivat

Kantaesitys Erkki-Sven Tüürin Phantasmasta esitti ajallemme äärimmäisen oleellisen kysymyksen ja valaisi koko konsertin.

Klassinen

Kymi Sinfonietta Temppeliaukion kirkossa. – Beethoven, Aho, Tüür.

Kalevi Aho kirjoittaa vuonna 1990 julkaistussa tekstissään Taiteilijan tehtävät postmodernissa yhteiskunnassa: ”Meillä menee yhä paremmin, meillä on yhä enemmän rahaa ja tavaraa, me voimme toteuttaa egoismiamme yhä esteettömämmin. Ja samanaikaisesti me tunnemme itsemme yhä illuusiottomammiksi.”

Hän esittää myös toiveen: taiteen tehtävä on havahduttaa ja luoda utopioita. Ajatus on ajankohtainen edelleen, ehkä vielä ajankohtaisempi kuin kirjoittamishetkellään.

Tästäkin näkökulmasta Olari Eltsin johtama Kymi Sinfoniettan vierailukonsertti Temppeliaukion kirkossa oli harvinaisen taidokkaasti suunniteltu kokonaisuus.

En muista, milloin olisin kuullut ohjelmaa, joka olisi dramaturgisesti yhtä hyvin rakennettu. Mentiin romantiikaksi kääntyvän wieniläis-klassismin kautta postmoderniin, Ahon romantiikan ajan konventioille viittaamaan omaääniseen Elina Vähälän soittamaan 2. viulukonserttoon.

Jännitteen loivat konsertin aloittanut Beethovenin Coriolan-alkusoitto ja toisen puoliajan aloittanut Erkki-Sven Tüürin kantaesitys Phantasma, jossa kuultiin Coriolan-alkusoiton haamu.

Beethoven-viittauksillaan Tüürin sävyltään ajoittain ahdistunut ja kysyvä Phantasma asetti kyseenalaiseksi selkeyden, joka vielä Coriolanissa on läsnä. Teoksen rakennetta hallitsivat vibrafonikuviot, jotka rikkoivat muiden soitinten runsaasti efektejä sisältävät stemmat.

Tuntui melkein kuin teos olisi sävelletty Temppeliaukion kirkon pyöreää tilaa silmällä pitäen, sillä jousien, perkussioiden, pianon ja puhaltajien stemmat tuntuivat toisinaan kuuluvan eri puolilta tilaa ja loivat tunteen musiikin keskellä olemisesta. Efekti oli upea.

Vähän vastaava tapahtui muutama viikko sitten Temppeliaukiossa Ellen Arkbron ja Sarah Davachin urkukonsertissa, jossa kuulija joutui toden teolla pohtimaan, kuka soittaa ja missä. Akustiikka tuotti vaikutelman siitä, että joka puolella soi. Tosin silloin käytössä oli myös synteettisesti tuotettua ääntä.

Käsiohjelmassa oli etukäteen varoitettu, että Coriolan-yhteyttä ei välttämättä edes kuule. Mutta kun teema alkoi aluksi epäselvempänä, koko ajan voimistuen teoksen puolivälistä loppua kohden jousten kautta kohti ksylofonin lähes väkivaltaista toteamusta, eri aikatasot kerrostuivat ja konsertin aloittanut alkusoitto alkoi väreillä taustalla kuin Tšaikovskin ensimmäisen pianokonserton alku tai Kevätuhrin fagottiteema, jota ei saata unohtaa, vaikka se ei enää palaa.

Jos Coriolan-esitys olikin hieman tasapaksu, ajoittain vailla suuntaa, Phantasma valaisi senkin. Teos esittää kysymyksen: mihin katosit, illuusio? Miksi tästä tuli tällaista? Phantasman päättävä tam-tamin kumahdus jäi väreilemään ilmaan.

Vaikka asiat päättyvät, ne jäävät.

Kalevi Ahon toinen viulukonsertto on sävelletty Kymi Sinfoniettalle, ja Elina Vähälä kantaesitti sen Kotkassa vuonna 2016.

Teos on teknisesti äärimmäisen haastava. Joidenkin nykysävellysten kohdalla herää kysymys: onko tarpeettoman? Tästä konsertosta ei tule sellainen olo.

Vähälä soitti suvereenisti, sävykkäästi, helpon kuuloisesti. Tuntui, että tekninen vaikeus – pariäänikuljetukset, rytmiset elementit, hetkessä rekisteristä toiseen vaihtava äänenkuljetus – eivät ole olemassa siksi, että solisti joutuisi pulaan, vaan tarpeesta ilmaista jotain; tutkia, millainen maailma on.

Konsertto tulee kuulluksi romantiikan suurten viulukonserttojen kontekstista kolmiosaisen rakenteensa vuoksi. Tämä asettaa kuulijalle pohjan, johon nojata. Vähälän äänenkäyttö ja laaja vibrato tukivat ajatusta ja muistuttivat romantiikan perinteestä, yhtään alleviivaamatta.

Jonkinlainen karkaaminen tapahtui ensimmäisen osan kadenssin kohdalla ja etenkin, kun jouset tulivat sisään hiljaisella tremololla, kuin tarjoten taustan solistin yksinäisyydelle. Vähälän hienosti tulkitsemassa kiihkeässä kadenssissa ilmeni läpi konserton jatkuva yksinäisyyden tutkiminen. Löytyykö yhteys vain kadotakseen taas?

Toisessa osassa huiluäänet, orkesterin tremolot ja solistin korkealla laulava teema veivät unien maailmaan, jota uhkaavat, tummempisävyiset elementit kontrastoivat. Kolmas osa kumartaa myös tanssillisuuden suuntaan.

Konserton lopun solistin ja orkesterin kilpailevat skaalat esittävät kysymyksen ajan loppumisesta.

”Musiikin merkityssisältö voidaan nähdäkseni pelkistää kahden osatekijän vastakohtaisuudeksi, jotka assosioituvat elämän ja kuoleman käsitteisiin”, Aho kirjoitti tekstissään Miksi sävellän? vuonna 1980.

Konsertin päätti Beethovenin ensimmäinen sinfonia, jota on kutsuttu joutsenlauluksi 1700-luvulle, kurotukseksi wieniläis-klassisesta maailmasta kohti romantiikan aikaa.

Oli hauskaa seurata Olari Eltsin johtamista: ilman tahtipuikkoa johtanut Elts elehti liikekielellään sävyt, jotka halusi orkesterista ulos, pomppi, painoi ilmaa käsillään, huitoi laveasti. Orkesteri seurasi, tempot olivat nopeat, karaktäärit vaihtelivat kiivaasti.

Sinfonia on arka, kaikki kuuluu; myös ajoittaiset pienet epätarkkuudet synkroniassa ja intonaatiossa. Silti sinfonia oli hienon konsertin perusteltu lopetus, kuin eläväksi tullut illuusio menneestä maailmasta.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsingin edustalla on saari, jossa aika on pysähtynyt vuoteen 1952: ”Emme seuraa trendejä”

    2. 2

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    3. 3

      Suomalaisnainen viestissään Isis-leiriltä: Naisia ja lapsia viedään vankilaan

    4. 4

      Suomi vetää EU-puheenjohtajuuden säästöbudjetilla: Kuluista leikattiin 20 miljoonaa euroa, vieraille tarjotaan hanavettä eikä avajaisgaalaa järjestetä

    5. 5

      Makkarakeisari Veijo Votkin järkyttyi 1969 niin pahasti, että ura oli tyssätä heti alkuunsa: ”Hallissa tapettiin päivässä 600 sikaa, pari sataa nautaa ja vähän muita päälle”

    6. 6

      Kuvia Helsingistä: Emilia Kangas­luoma kuvasi selfieitä ottavia turisteja

    7. 7

      ”Pelkäsimme, että totuus ei koskaan paljastuisi” – Guantánamoon suljettu terroristi­epäilty vaatii tuomioonsa lievennystä raa’an kidutuksen vuoksi

    8. 8

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    9. 9

      Hampaidenpesu muistuttaa elintärkeästä rutiinista, joka unohtuu herkästi lomalla

    10. 10

      Jyrki Katainen on Brysselin toiseksi lobatuin EU-komissaari

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    2. 2

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    3. 3

      Helsingin edustalla on saari, jossa aika on pysähtynyt vuoteen 1952: ”Emme seuraa trendejä”

    4. 4

      Britney Spears oli yhtä aikaa paheellinen ja neitseellinen – 20 vuotta sitten synnytetty tähti ei ole koskaan ollut vapaa ja nyt hänen vointinsa huolestuttaa monia

      Tilaajille
    5. 5

      Yhdysvaltain superrikkaat julkaisivat avoimen kirjeen presidenttiehdokkaille: ”Verottakaa meitä enemmän”

    6. 6

      Poliisi selvittää tapausta, jossa mies etsii You­tubeen ladatulla videolla seuraa Suvi­seuroille ala­ikäisistä tytöistä

    7. 7

      Maapallo lähestyy ”ilmasto­apartheidia”, varoittaa YK:n asian­tuntija

    8. 8

      Pahasta työuupumuksesta toipuminen voi viedä vuosia, mutta sen voi ehkäistä, jos tunnistaa oireet ajoissa

    9. 9

      Viisi opiskelupaikan Oulun yliopistossa jo saanutta hakijaa menetti paikkansa väärin tallennettujen tietojen takia

    10. 10

      Pietari oli 1990-luvulla rikollisten valtakunta: Tuhansia salamurhattiin ja suomalaisetkin marssivat alamaailman pillin mukaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Särkynyt mieli pyrki raivoisasti eteenpäin, mutta lopulta se törmäsi seinään – Touko Aalto kertoo hetkestä, johon elämä ja ura pysähtyivät

      Tilaajille
    2. 2

      Yhdestä vahinko­vilautuksesta räjähti musiikki-ilmiö, joka hakee vertaistaan – Näin nousi ja hiipui artisti nimeltä Kikka

      Tilaajille
    3. 3

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    4. 4

      Aamupuuro on luultua huonompi aamupala

      Tilaajille
    5. 5

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    6. 6

      Asuntolainat, palkat, säästöt, sijoitukset: Nolla­korkojen maailmasta on tulossa uusi normaali, ja se jakaa meidät voittajiin ja häviäjiin

      Tilaajille
    7. 7

      75 vuotta sitten puna-armeija hioi huippuunsa strategian, jolla Venäjä on järkyttänyt maailmaa kerta toisensa jälkeen

    8. 8

      Helsingin koillisella laidalla asuu ryhmä miehiä, jotka ovat omistaneet elämänsä siniselle jumalalle

    9. 9

      HS:n erikoisartikkeli kertoo, miten Kaapo Kakosta varttui kenties historian lahjakkain suomalainen jääkiekkoilija

    10. 10

      U. Pekka Kinnunen on kuvannut karhujen yksityis­elämää vuosi­kymmenten ajan – HS:n erikois­artikkeli vie ainut­laatuiselle matkalle metsiemme valtiaan elämään

      Tilaajille
    11. Näytä lisää