MAINOS:

Kesätarjous! HS Digi 5,95€/kk vain tänään. Tilaa nyt! Aikaa tehdä tilaus:

Kulttuuri    |   Lauantaiessee

Teatterit kisaavat sillä, kenen musikaali on suurin ja näyttävin, ja yleisöä houkutellaan uusilla tarinoilla – Suomeen on tulossa monta maailmanluokan musikaalia

Melkein kuin käynnissä olisi kilpavarustelu siitä, mikä teatteri keksii komeimman spektaakkelin.

Suomalaiset ovat tangokansaa. Tätä mantraahan meille on hoettu vuosikymmenet. Mutta pitääkö se yhä paikkansa?

Ainakin me olemme erittäin innokasta musikaalikan­saa. Suomi on ­oikea musiikki­näytelmien luvattu maa. Onko meillä enää suurta teatteria, joka ei aloittaisi uutta esityskauttaan musikaalilla?

Teattereiden musikaalit ovat myös yhä näyttävämpiä ja suurempia. Melkein kuin käynnissä olisi kilpavarustelu siitä, kuka keksii komeimman spektaakkelin.

Turun kaupunginteatterissa esitettiin toissa vuonna Viimeinen laiva. Stingin säveltämän musikaalin myötä Turussa alkoi uusi uljas remontinjälkeinen aika.

Helsingin kaupunginteatteri lupaa tuoda syksyllä ensi-iltaan Pienen merenneidon, jonka se kertoo jälleen kerran olevan heidän kaikkien aikojen suurin musikaalituotantonsa.

Isot teatterit haluavat nyt tuoda Suomeen musikaaleja, joita ei ole täällä ennen nähty. Esimerkiksi Pienen merenneidon lisäksi Tampereen Teatterissa esitetään syksyllä musikaali Notre Damen kellonsoittaja. Musikaalia on esitetty esimerkiksi Kemin kaupunginteatterissa vuonna 1994, mutta nämä nyt nähtävät molemmat musikaalit ovat nimenomaan Disney-versioita, jotka tuotetaan ensi kertaa suomalaiselle näyttämölle.

Viime viikolla kerrottiin, että suurmusikaali We Will Rock You tulee ensi kertaa Suomeen ja täysin uniikkina versiona. Sitä esitetään keväällä 2020 Helsingin Messukeskuksen Amfi-teatterissa, jonne mahtuu kerralla monta tuhatta katsojaa. Sen kerrotaan olevan ihanteellinen paikka maailmanluokan musikaaleille. Vuosi sitten siellä esitettiin Mamma Miaa.


Elänkö harhassa ja omassa kuplassani, kun kuvittelen, että jotain uudenlaista pöhinää on ilmassa?

Onhan täällä toki aina tehty musiikki­teatteria, mutta jotain on silti tapahtunut. Suomessa on vähitellen opittu tekemään musikaaleja yhä paremmin.

Monia teatteri­taloja on remontoitu nykyaikaisemmiksi ja käytössä on uutta huikeaa tekniikkaa. On menty huimasti eteenpäin. On mahdollista luoda entistä hienompia valoja, efektejä, lavasteita. Ny­kyään on myös varaa valita parempia esiintyjiä.

We Will Rock You -musikaalin ohjaaja Maria Sid sanoi tiedotustilaisuudessa, että 30 vuotta sitten Queen-musikaalia ei olisi pystytty tekemään täällä.

Nyt ammatti- ja laulutaitoa piisaa ihan eri tavalla. Tosin Queenin musiikki ei ole helppoa laulettavaa. Siksi musikaalin päärooleihin ei Sidin mukaan ollut ylen määrin vaihtoehtoja.

Samalla viikolla kerrottiin myös, että ensi vuonna Peacock-teatterissa nähdään Haloo Helsinki -musikaali. Suomen tämän hetken suosituimpiin kuuluvan kotimaisen yhtyeen kappaleisiin perustuvan tarinan ohjaa Samuel Harjanne, kansainvälistä musikaalikoulutusta hankkinut ohjaaja. Hänen tunnetuin työnsä on Helsingin kaupunginteatterin tämän kauden menestysmusikaali Kinky Boots.


Viime vuonna Seinäjoen kaupunginteatterissa esitettiin Kolmas nainen -musikaali, samannimisen yhtyeen lauluihin perustuva teos eli niin sanottu jukeboxmusikaali. Siinä tarina rakennetaan olemassa olevien kappaleiden ympärille.

Suomi on oikeastaan todellinen jukeboxmusikaalien hautomo. Meillä on nähty vuosien saatossa Dingon, Eppu Normaalin, Beatlesin, Juha Tapion, Kirkan, Juha Vainion, Tamara Lundin, Katri Helenan, Olavi Virran, Jari Sillanpään ja ties vaikka kenen musiikkiin pohjautuvia esityksiä. Osa niistä on ollut puhtaasti artistin tai yhtyeen omasta elämästä kertovia musikaaleja.

Väittäisin, että tätä nykyä suunta on vielä entistä voimakkaammin se, että kovin kaukaisen ajan nostalgian ja iskelmän sijaan suurta yleisöä houkutellaan nuorekkaammilla aiheilla, popmusiikilla ja elokuvista tutuilla aiheilla.

Moneen kertaan esitettyjen vanhojen klassikkomusikaalien sijaan halutaan uusia tarinoita, niin kotimaisia kuin ulkomaisia kantaesityksiä.

Esimerkiksi Seinäjoen kaupunginteatteri sai pari vuotta sitten hoidettavakseen Törnävän kesäteatterin ja tuo sinne nyt ensimmäisen oman ison tuotannon, joka on Monty Python Spamalot -musikaali. Kyseessä on Broadway-musikaali, joka nähdään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa.

Ulkomaisen tarinan kotimaisesta kantaesityksestä on kyse myös syksyllä Turun kaupunginteatterissa nähtävässä Améliessa, joka ilmestyi elokuvana vuonna 2001.

Amélien ohjaaja Reija Wäre on Suomen käytetyimpiä teatterikoreografeja. Amélie hänen neljäs oma musikaaliohjauksensa. Taideyliopistossa kaksi vuotta musiikki­teatteria opettaneen Wäreen mukaan musikaali­osaaminen on Suomessa kehittynyt paljon siitä, kun hän aloitti 1999.

Suomessa on nykyään useita teatteri­alan ammattilaisia, jotka ovat keskittyneet nimenomaan musikaalien esittämiseen ja he kiertävät teatterista toiseen. Musikaalikoulutusta haetaan myös Ruotsista ja Englannista. Kehitys näkyy myös koe-esiintymisissä, joissa on enemmän koulutettuja hakijoita kuin ennen.

”Entistä tiukempi kilpailu työpaikoista kirittää esiintyjien taitotasoa. Joskus vuosia sitten saattoi olla aivan vailla minkäänlaista koulutusta tai edes harrastuneisuutta olevia hakijoita testaamassa koe-esiintymisissä, olisiko musiikkiteatteri kiva juttu. Tällaiset hakijat ovat kadonneet käytännössä kokonaan”, Wäre kertoo.

Hänen mukaansa musiikkiteatterin eri osa-alueet lomittuvat nykyään sulavammin toisiinsa. ”Me ohjaajat, koreografit, kapellimestarit, säveltäjät, käsikirjoittajat, visuaaliset suunnittelijat olemme oppineet olemaan tiiviimmässä vuorovaikutuksessa tekemässä yhteistä kokonais­teosta.”



Myös liike nähdään yhä paremmin tapana kuljettaa tarinaa.

”Koreografin urani alkuaikoina muistan saaneeni ohjaajalta ohjeen, että silloin kun tanssitaan, yleisön ei tarvitse ajatella mitään. Joskus sain musiikit ilman laulujen sanoja. Kysellessäni niiden perään minulta kysyttiin, mihin niitä tanssiaskelten kanssa tarvitsisin. Tällaiseen ajatteluun en enää moniin vuosiin ole törmännyt”, Wäre sanoo.

Suomessa musikaalien taso on siis ottanut harppauksia eteenpäin.

”Täällä tehdään tällä hetkellä kansainvälisen tason musikaaleja, tai se on mahdollista. Voimme jopa olla siellä kärkimaiden joukossa”, Helsingin kaupunginteatterin johtaja Kari Arffman sanoo.

Yleisö osaa myös vaatia parempaa. Monet käyvät katsomassa musikaaleja ulkomailla, jolloin esityksiä on helppo vertailla. Siksi Suomessa on Arffmanin mukaan pakko pysyä kehityksessä mukana.

Myös taiteilijoiden arvostus musikaaleja kohtaan on kasvanut teatteritalojen sisällä. ”Musikaali on tasavertainen taidemuoto draaman rinnalla. Ne eivät ehkä ole niin monisyisiä kuin jotkut puhenäytelmät, mutta tarinat voivat silti olla ihan yhtä tärkeitä, vaikka olisivatkin vähän viihteellisemmässä paketissa. Musikaaleissa on se etu, että kun se on hyvin tehty, sillä päästään tosi hyvin tunteisiin kiinni”, Arffman sanoo.


Kinky Bootsista tuli niin valtava ilmiö, että Kaupunginteatterissakin ollaan luonnollisesti hyvin kiinnostuneita analysoimaan yllättävää yleisösuosiota. Missä kaikessa onnistuttiin, ja miten se oli mahdollista, koska vastaavanlaisia menestyksiä pitäisi pystyä tekemään aina.

Kinky Bootsin menestys rohkaissee entisestään muitakin teattereita tarttumaan useammin musikaaleihin, jotka eivät ole jo valmiiksi suuren yleisön tuntemia. Hienointa on ollut nähdä, että teatteriesitykselläkin voi saada aikaan valtavan hypen.

Se jos mikä on tässä ajassa vaikeaa.

Juttua on muokattu 27.5. klo 11.49: Lisätty tieto siitä, että syksyllä ensi-iltaan tulevat Pieni merenneito -musikaali ja Notre Damen kellonsoittaja -musikaali ovat Disneyn musikaaliversiot, joita ei ole aiemmin nähty Suomessa.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Perussuomalaisten nuorten avustus perutaan

    2. 2

      Suora lähetys: Tutkijat nostavat neljä murhasyytettä malesialais­koneen pudottamisesta

    3. 3

      Tuoreet tiedot HSL:n vyöhyke­uudistuksesta julki: Myyrmäen ja Leppävaaran suosio kasvoi, kahden bussilinjan suosio räjähti

    4. 4

      Lappi-sarjan kuvaukset jäivät kesken, verottaja hakee tuotantoyhtiötä konkurssiin: ”Miten tuollaiseen sotkuun on mahdollista päästä”, sanoo päätähti

    5. 5

      Mies tuomittiin seitsemän vuoden vankeuteen viidestä raiskauksesta, raiskauksen yrityksestä ja 55 muusta rikoksesta

    6. 6

      Ruotsalaisfirma valmisti auton, jonka huippunopeus on 480 kilometriä tunnissa, ja sillä saa ajaa tavallisen liikenteen seassa

    7. 7

      Miksi yksi tienaa toista enemmän? Tutkimusten mukaan tulo­erot selittyvät suurelta osin geeneillä, eikä lasta voi kasvattaa menestyjäksi

      Tilaajille
    8. 8

      Päivi Räsänen arvosteli kirkon Pride-yhteis­työtä, arkki­piispa vastaa Räsäselle: ”Kirkko on kaikkia varten”

    9. 9

      Mies kutsui alaikäisiä tyttöjä ostarilta kotiinsa Espoossa ja käytti heitä seksuaalisesti hyväkseen

    10. 10

      Kaikille tästä ei tule valon kesä: Ole itsellesi armollinen juuri nyt

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

    2. 2

      Väestöliitto jakoi ihmiset kahteen tyyppiin sen mukaan, kuinka he käyttäytyvät parisuhteessa – Testaa, kumpaan ryhmään kuulut

    3. 3

      Konkurssiin menneen Kone­pajan Brunon omistajat haukkuvat Bruce Oreckin toiminnan

    4. 4

      Poliisit tutkivat tunteja kuolleen vauvan tapausta New Yorkissa, ensi­hoitajat totesivat lapsen jo kuolleeksi – vasta oikeus­lääkäri tajusi, että kyseessä oli nukke

    5. 5

      Miksi yksi tienaa toista enemmän? Tutkimusten mukaan tulo­erot selittyvät suurelta osin geeneillä, eikä lasta voi kasvattaa menestyjäksi

      Tilaajille
    6. 6

      Kun Riku Rantala halusi lahjoittaa Suomelle muovi­pussillisen rahaa, valtio keksi ohjeistaa kansalaisia lahjoituksista – Poliisihallitukselle tämä ei käynyt

    7. 7

      Suomalaisten keskipalkka kahdeksanneksi korkein Euroopassa, listaus näyttää 32:n maan palkkaerot

    8. 8

      Maailman parhaaksi valittua suomalaista tv-sarjaa on pidetty kommunistien propagandana ja suuruudenhulluuden huipentumana

      Tilaajille
    9. 9

      Kaikille tästä ei tule valon kesä: Ole itsellesi armollinen juuri nyt

    10. 10

      ”Kukkaisekonomi” Mari Männistö nousee Helsingin kulttuurijohtajaksi – vasemmistoliiton ja perussuomalaisten edustajat vastustivat päätöstä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

    2. 2

      Mummotunnelissa pariudutaan perinteisellä tyylillä

      Tilaajille
    3. 3

      JVG:n jättihitti näkyy yhä somepäivityksissä, vaikka sen sanoitus on vuosien ajan ymmärretty väärin – VilleGalle paljastaa salaisuuden Häissä-kappaleen menestyksen taustalta

      Tilaajille
    4. 4

      Psykologi Pertti Hakkarainen on kohdannut satoja raiskaajia ja sanoo, että monilla on heistä väärä käsitys – Siksi uhri ei voi tunnistaa tekijää etukäteen

      Tilaajille
    5. 5

      1950-luvulla keksittiin poltto­moottori, joka olisi voinut leikata suuren osan autojen päästöistä, mutta sitä ei koskaan otettu laajasti käyttöön

      Tilaajille
    6. 6

      Nike sijoitti urheilumuoti­kauppaansa realistisen näköisen nais­malli­nuken, ja vihan, ilkeilyn ja kommentoinnin määrä kasvoi käsittämättömäksi

    7. 7

      Ennennäkemätön romahdus yhdessä Suomen parhaista lukioista: 35 opiskelupaikkaa täyttämättä, sisään jopa 7,0:n keskiarvolla

    8. 8

      Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

      Tilaajille
    9. 9

      MTV:n entinen päällikkö joutuu käräjille epäiltynä seksikumppaneiden salakuvaamisesta

    10. 10

      Tyhjenevä saksalais­kaupunki houkuttelee uusia asukkaita ilmaisella asumisella: Suomalainen pariskunta tarttui tarjoukseen

      Tilaajille
    11. Näytä lisää