Kulttuuri    |   Levyarvostelut

Brahmsin klarinettikvintetto on poikkeuksellinen teos, ja Reto Bierin ja Meta4-kvartetin tulkinta saa kuuntelemaan sitä uusin korvin

Reto Bierin värisevä klarinetti yhdistää ilot ja surut. Jukka Isopuro kuunteli myös Saint-Saënsin pianokonserttoja, joita Alexandre Kantorow soittaa herkästi ja häkellyttävän taiturillisesti.

Klassinen

Reto Bieri and Meta4: Quasi morendo. ECM. ★★★★

Vuonna 1891 sävelletty Johannes Brahmsin klarinettikvintetto h-molli op. 115 on poikkeuksellinen teos. Tuskin on toista sävellystä, joka kohoaa omassa lajissaan niin yksinäisenä yli muiden.

Klarinettikvintettoja – klarinetin ja jousikvartetin yhdistäviä teoksia – ei tosin ole liiaksi asti, siten kuin vaikkapa viulusonaatteja tai jousikvartettoja. Klarinetti vakiintui soittimena varsin myöhään, 1700-luvun loppupuolella. Varhaisista kvintetoista kuuluisin on W. A. Mozartin säveltämä. Vasta viime vuosisadalla klarinettikvintettoja ruvettiin säveltämään runsaammin.

Brahms oli jo 57-vuotiaana päättänyt lopettaa säveltämisen, kun hän sai kuulla Meiningenin hoviorkesterin klarinetistin Richard Mühlfeldin esittävän privaatisti Mozartin kvinteton ja Carl Maria von Weberin klarinettikonserton.

Saatuaan Mühlfeldiltä lähempää opastusta klarinetin teknisiin ja sointiominaisuuksiin Brahms pyörsi lopettamispäätöksensä ja sävelsi klarinetille peräti neljä kamariteosta.

Brahms nimitteli hurmaantuneena Mühlfeldiä ”neiti klarinetiksi”, ”satakieleksi” ja ”primadonnaksi”.

Vaikka kvintetto tarjoaa klarinetille mahdollisuuden hitaassa osassa primadonnamaisiin piruetteihin, se mitä suurimmassa määrin nivoo soittimet yhdeksi kokonaisuudeksi – oikeastaan yhdeksi soittimeksi, jossa klarinetti muodostaa oman sointirekisterinsä.

Kvintetossa on syksyinen luopumisen tunne. Toisaalta sen sointuisuudessa on uudelleen heräävän olemassaolon hehkua, joka yrittää torjua hopeanharmaata suruisuutta. Hitaan osan sordinoihin ja tremoloon verhoutunut ”mustalaismusiikki” on kuin uni lemmenkohtauksesta, jossa klarinetti näyttelee viettelijän osaa.

On arvosteltu sitä, että teoksen esitystraditiossa murheisuuden hiuksenhienojen sävyjen tavoittelu on ajautunut vaarallisen lähelle sentimentaalisuutta. Esitykset ovat keskimäärin hidastuneet.

Vuoden 1948 konserttiäänityksessä Reginald Kell ja Busch-kvartetti ovat kauttaaltaan ripeitä, monin paikoin suoria ja valoisiakin, eikä syksyn sävyissä ole surkuttelun tuntua. Ensi osan esittelyjakson kertauskin on jätetty pois.

Parikymmentä vuotta myöhemmin Berliinin filharmonikoiden sooloklarinetisti Karl Leister ja Amadeus-kvartetti loivat uuden mittapuun pidättyvällä, pitkälinjaisella ja klarinetin samettista tasasointisuutta korostavalla levyllä (DG, 1969).

Jos hakee klarinettiosuuden hienointa all-round-soittajaa, ruotsalainen Martin Fröst on hyvä ehdokas. Yhdessä Janine Jansenin ja muista huippusolisteista kootun kvartetin kanssa on syntynyt tulkinta, jossa on sekä suurta yksilöllisyyttä että telepaattista ryhmävaistoa (BIS, 2013). Musiikki ei ole pelkkää luopumista.

Eroista huolimatta Brahmsin mestariteos saa monella muullakin levyllä luotettavan tulkinnan, jonka keskeiset piirteet tunnistaa samoiksi. Vallitsee eräänlainen konsensus.

Kaiken tämän jälkeen sveitsiläinen Reto Bieri ja Meta4-kvartetti yllättävät. Tulkintaan yhtyy vaikutteita niin monesta eri suunnasta, että teosta kuuntelee uusin korvin.


Tempo ja dynamiikka elävät fraasi tai jopa sävel kerrallaan ilman, että syntyy kuminauhaefektiä. Puheen kaltainen artikulaatio on levinnyt vuosien mittaan barokkimusiikista eteenpäin, nyt myös Brahmsin klarinettikvintettoon.

Taustalla on myös barokkitanssin poljento, jossa ponnahdetaan tahdin vahvalta osalta ylös. Pumppaava piirre tuoksahtaa Meta4:n soitossa maneerilta. Toisaalta syntyy tunne hyvin intensiivisestä läsnäolosta, jota myös kuulorajaa lähestyvät pianissimot herkistävät.

Bieri värisyttää valikoiduissa sävelissä klarinettia tavalla, joka tuo mieleen Itä-Euroopan romanimusiikin, klezmerin ja jopa swingin. Ripaus käheyttä yhdistää ilot ja surut. Jumalaisessa adagiossa sitä kuullaan lisää.

Levyn otsikko on Quasi morendo, ”melkein kuollen”. Morendo esitysohjeena tarkoittaa sävelen hiipumista kuulumattomiin.

Klarinettikvintettoa edeltää Salvatore Sciarrinon Let Me Die Before I Wake, klarinetin tyhjyydestä ilmaantuvia ja tyhjyyteen vaipuvia, väriseviä moniäänisointuja. Kvinteton jälkeen soi Gérard Pessonin Nebenstück, klarinetille ja jousikvartetille sävelletty, lähes aineettomaksi haurastunut muistuma Brahmsin pianoballadista op. 10/4.

Kriitikon valinnat: Korvamatoja, bordelliseksiä ja absurdismia

Alexandre Kantorow soittaa Saint-Saënsin pianokonserttoja herkästi ja häkellyttävän taiturillisesti

Albumi, klassinen

Saint-Saëns: Pianokonsertot 3–5. Alexandre Kantorow, Tapiola Sinfonietta, Jean-Jacques Kantorow. BIS. ★★★★

Camille Saint-Saënsin melodioista moni kelpaisi korva­madoksi. Pitkään elänyt säveltäjä sai kokea sekä 1900-luvun alun moder­nismin että jazzin, mutta säilytti itse klassisesti suhteikkaan, elegantisti säihkyvän tyylinsä. Alexandre Kantorowin sormista pianokonserttojen sävelryöpyt pirskottuvat vauhdikkaina ja kimmeltävinä. Häkellyttävän taiturillinen soitto on myös herkkää, mutta saattaa unelmoinnissaan käydä liian veteläksi. Viides konsertto, Egyptiläinen, käy läpi eksoottisia tunnelmia ja huipentuu vallattomaan ilotteluun, johon isä-Kantorowin johtama Tapiola Sinfonietta osallistuu täysillä.

Kirill Gersteinin kestävyyttä ja soinnin uhkeutta on pakko ihailla Busonin massiivisessa pianokonsertossa

Albumi, klassinen

Busoni: Pianokonsertto. Kirill Gerstein, Bostonin sinfoniaorkesteri, Sakari Oramo. Myrios. ★★★

Ferruccio Busonin 70-minuutti­sessa piano­konsertossa (1904) huippu­vaikea piano-osuus ei massiivi­suudestaan huolimatta taistele orkesteria vastaan vaan muodostaa sen kanssa kokonaisuuden. Tyylien kirjo huipentuu napolilaisen karnevaalin jälkeen mieskuoron laulamaan Allahin ylistykseen tanskalaisrunoilija Adam Oehlenschlägerin säkein. Kirill Gersteinin kestävyyttä ja soinnin uhkeutta on pakko ihailla, mutta adrenaliinikuohussa herkemmät sävyt jäävät jyrän alle. Sakari Oramo innostaa orkesterin vastaaviin tehoihin, mutta tukkoinen konserttiäänitys tekee orkestraation hienouksista liian hälyisän.

Susanna Mälkki tekee huolelliset tulkinnat Bartókin baletista ja orkesterisarjasta

Albumi, klassinen

Bartók: Puinen prinssi, Ihmeellinen mandariini. HKO, Susanna Mälkki. BIS. ★★★★

Suunni­tellusta kolmen Bartók-levyn sarjasta Helsingin kaupungin­orkesteri avaa BIS-yhteistyönsä Puinen prinssi -baletilla ja Ihmeellinen mandariini -orkesterisarjalla. Susanna Mälkki tekee teoksista huolelliset, maltillisesti karakterisoidut ja soinnillisesti kevyet tulkinnat, joita samanhenkinen äänitys korostaa. Satuaiheiseen Puiseen prinssiin se sopii paremmin, mutta aikansa kohuteos, väkivaltaa ja bordelliseksiä yhdistelevä Ihmeellinen mandariini vaatisi monin kohdin brutaalimman otteen. Kauniisti esiin pääsevät erikoiset sointivärit ja sointiyhdistelmät, ja tärkeimpiin huipennuksiinkin löytyy vihdoin vauhtia ja ytyä.

Belcea-kvartetin tulkinta Ligetin jousikvartetosta on täysosuma, joka hakee vertaistaan

Albumi, klassinen

Janáček: Jousikvartetot 1–2. Ligeti: Jousikvartetto 1. Belcea-kvartetti. Alpha. ★★★★★

Levyllä on 1900-luvun kolme erikoi­sinta jousi­kvartettoa. Leoš Janáčekin kvartettojen ”psyko­loginen draama” lähenee euforisessa hurmiossaan ja riutuvassa tuskassaan György Ligetin 30 vuotta myöhäisemmän kvarteton jyrkkien leikkausten absurdismia. Teokset vilisevät äärimmäisyyksiä ja ylivirittyneitä käänteitä, joita Belcea-kvartetti onnistuu tehostamaan entisestään, olipa kyse taivaisiin kurottavasta lemmenlaulusta, mystisestä yöllisestä havinasta, ironisista valssiaskelista tai pillastuneen koneiston poukkoilusta. Varsinkin Ligetin teoksen absoluuttisen varma ja peloton esitys hakee vertaistaan.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsingin edustalla on saari, jossa aika on pysähtynyt vuoteen 1952: ”Emme seuraa trendejä”

    2. 2

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    3. 3

      Poliisi selvittää tapausta, jossa mies etsii You­tubeen ladatulla videolla seuraa Suvi­seuroille ala­ikäisistä tytöistä

    4. 4

      Keski-Eurooppaa koettelevan kuuman ilman kieleke ”lipaisee” Suomeakin

    5. 5

      Britney Spears oli yhtä aikaa paheellinen ja neitseellinen – 20 vuotta sitten synnytetty tähti ei ole koskaan ollut vapaa ja nyt hänen vointinsa huolestuttaa monia

      Tilaajille
    6. 6

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    7. 7

      Maapallo lähestyy ”ilmasto­apartheidia”, varoittaa YK:n asian­tuntija

    8. 8

      Viisi opiskelupaikan Oulun yliopistossa jo saanutta hakijaa menetti paikkansa väärin tallennettujen tietojen takia

    9. 9

      Suomalaisnainen viestissään Isis-leiriltä: Naisia ja lapsia viedään vankilaan

    10. 10

      Tankojuoppous on yksi Suomen omituisimmista rikoksista, ja poliisi­tarkastajakin myöntää pykälän olevan ”hölmösti rakennettu”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    2. 2

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    3. 3

      Helsingin edustalla on saari, jossa aika on pysähtynyt vuoteen 1952: ”Emme seuraa trendejä”

    4. 4

      Britney Spears oli yhtä aikaa paheellinen ja neitseellinen – 20 vuotta sitten synnytetty tähti ei ole koskaan ollut vapaa ja nyt hänen vointinsa huolestuttaa monia

      Tilaajille
    5. 5

      Yhdysvaltain superrikkaat julkaisivat avoimen kirjeen presidenttiehdokkaille: ”Verottakaa meitä enemmän”

    6. 6

      Sodanaikainen pommi räjähti Saksassa ja jätti jälkeensä ison kraatterin pellolle

    7. 7

      Aamupuuro on luultua huonompi aamupala

      Tilaajille
    8. 8

      Tämän talon ei pitänyt koskaan valmistua – Veturinkuljettaja Rave veisti viimeisen linnansa kiviä myöten itse

    9. 9

      Pietari oli 1990-luvulla rikollisten valtakunta: Tuhansia salamurhattiin ja suomalaisetkin marssivat alamaailman pillin mukaan

      Tilaajille
    10. 10

      Amerikkalainen porvaripoika uskoi parempaan maailmaan, lähti Venäjän vallankumoukseen ja haudattiin Kremlin muuriin

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

    2. 2

      Särkynyt mieli pyrki raivoisasti eteenpäin, mutta lopulta se törmäsi seinään – Touko Aalto kertoo hetkestä, johon elämä ja ura pysähtyivät

      Tilaajille
    3. 3

      Yhdestä vahinko­vilautuksesta räjähti musiikki-ilmiö, joka hakee vertaistaan – Näin nousi ja hiipui artisti nimeltä Kikka

      Tilaajille
    4. 4

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    5. 5

      Aamupuuro on luultua huonompi aamupala

      Tilaajille
    6. 6

      Väestöliitto jakoi ihmiset kahteen tyyppiin sen mukaan, kuinka he käyttäytyvät parisuhteessa – Testaa, kumpaan ryhmään kuulut

    7. 7

      Asuntolainat, palkat, säästöt, sijoitukset: Nolla­korkojen maailmasta on tulossa uusi normaali, ja se jakaa meidät voittajiin ja häviäjiin

      Tilaajille
    8. 8

      75 vuotta sitten puna-armeija hioi huippuunsa strategian, jolla Venäjä on järkyttänyt maailmaa kerta toisensa jälkeen

    9. 9

      Maailman parhaaksi valittua suomalaista tv-sarjaa on pidetty kommunistien propagandana ja suuruudenhulluuden huipentumana

      Tilaajille
    10. 10

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    11. Näytä lisää