Kulttuuri    |   Konserttiarvostelu

Kylmyys pakotti Ellie Gouldingin Ruisrockissa spontaaniuteen, ja ylistetyn jenkkiräppärin ensimmäinen Suomen-keikka oli fiasko

Kehutun Fever-albumin julkaissut Megan Thee Stallion esiintyi 19 minuuttia.

Turku.

Alakulo. Se on määrittävä adjektiivi Georgian osavaltiosta Yhdysvalloista tulevan Futuren musiikissa.

Se, että atlantalaisräppäri on yksi aikamme suosituimpia hip hop -muusikoita, ei ole niin kummallista kuin joku voisi kuvitella. Future tekee musiikkia, jonka tahtiin voi tanssia, tai ainakin huojua, mutta jonka tekstit ovat usein myös riipaisevia. Hän nauttii sekä popnörttien että suuren yleisön suosiota.

Viime vuodet Future on tehnyt kiinnostavan monomaanisesti yhtä samaa asiaa uudestaan ja uudestaan. Levy, ep ja mixtape toisensa perään hän rakentaa huoneen – joskus makuuhuoneen, joskus yökerhon –, vetää kuulijan sisään ja naksauttaa oven säppiin.

Huoneessa on aina kello kolme aamuyöstä ja tyhjää. Veressä on lääkkeitä ja kallista alkoholia sen verran, että olo on tokkurainen ja lopen uupunut.

Kesäkuussa julkaistu seitsemän kappaleen ep Save Me kiteyttää tyylin hyvin. Levyllä Future, oikealta nimeltään Nayvadius DeMun Wilburn, märisee tummien biittien päälle siitä, kuinka mikään määrä mammonaa ei tuo onnea, ja kuinka hän kohtelee ”hyvääkin tyttöä kuin satunnaista säätöä” (”I’m gettin’ cocky, treat the good girl like she random”).

Futuren ääni on yleensä ajettu autotunen läpi. Ulosanti on lakoninen ja ilosta riisuttu. Silloinkin, kun hän haluaa hemmotella rakastaan (kuten kappaleessa Please Tell Me), tekstin ja ilmaisun välillä on ristiriita, joka tuottaa musiikkiin katkeran yleissävyn.

Ja kun juhlitaan, tiedossa on jo, kuinka pahalta kohta tuntuu. Vicen haastattelussa vuonna 2015 Future sanoi olevansa menestyksestään huolimatta vain puoliksi onnellinen.

Ei mitään ilmeisintä hittimateriaalia.

Save Me kapusi kuitenkin Yhdysvaltain albumilistan sijalle viisi ja Futuren kuusi viimeisintä studioalbumia ovat nousseet suoraan Billboardin kärkeen.

Vuonna 2017 talouslehti Forbes raportoi Futuren tienanneen musiikillaan 23 miljoonaa taalaa vuodessa. Hän hävisi miljardeissa huidelleissa striimausluvuissa ainoastaan Drakelle.

Osin luvut selittyvät musiikin laadulla, osin etevällä markkinoinnilla ja osin silkalla määrällä. Future on julkaissut 2010-luvulla seitsemän studioalbumia, kaksi ep:tä ja noin 20 mixtapea. Hän on tehnyt musiikkia Draken, Ariana Granden ja Kendrick Lamarin kanssa.

Ja tietenkin tällainen emoräppi on juuri nyt erittäin suosittua. Tunteissaan vellovat kaikki Drakesta lukuisiin Lil-alkuisiin uuden sukupolven räppäreihin, joista Ruissalossa nähdään sunnuntaina Lil Skies.

Ruisrockin perjantai-illassa kuultiin napakka vajaan tunnin mittainen kattaus Futuren tärkeimpiä kappaleita. Keikka alkoi täsmälleen varttia yli kymmenen lyhyellä pätkällä Ace Hoodin pienoishitistä Bugatti, jonka kertosäkeen Future laulaa.

Siitä siirryttiin Futuren esikoislevyn Pluton (2012) Same Damn Timeen, siitä taas The Wizrdin (2019) Crushed Upiin.

Taustanäytöillä pyöri pc-ruutujen error-viestejä ja digitaalista säröä, välillä myös vähäpukeisia, isoja aseita kantaneita naisia, jotka toivat mieleen James Bondien alkutunnarit.


Niittylavan keikka painotti hittejä, kuten festareilla on tapana. WiFi Lit, Draken kanssa tehty Jumpman ja Asap Fergin kanssa tehty New Level saivat yleisön hyppimään. F*ck Up Some Commas ja Mask Off olivat vieressäni karjuneille faneille jo melkein liikaa.

Lavalla nähtiin Futuren ja dj:n lisäksi muutama tanssija, joiden koreografioihin Future silloin tällöin yhtyi.

Artisti oli silminnähden hyväntuulinen. Aurinkolasitkin lähtivät päästä. Hän hymyili ja totesi useaan otteeseen tuntevansa yleisöstä huokuvan rakkauden.

Futuren musiikki on levyltä ristiriitojen värittämää, mutta livenä tekstien sisäiset konfliktit tuntuivat raukeavan. Kun Future lauloi ”I got stacks on me and they won’t fit no wallet / I got Gucci socks on me and money in every pocket” Ruisrockin väkevästi humaltuneelle, keski-iältään parikymppiselle ihmismassalle, kappaleessa tuntui yhtäkkiä olevan hyvin vähän muuta kuin uhoa omista saavutuksista.


Tämä ei välttämättä ole huono asia. Future on intensiivinen artisti, mutta levymuodossa hän myös turruttaa. Tuttavani huomautti keikan alla, kuinka kaikki kappaleet muistuttavat Spotifysta kuunneltuna toisiaan, ja liioitteli vain vähän.

Livenä asiat olivat toisin. Futuren esiintyminen oli välitöntä ja suorastaan iloista.

Megan Thee Stallionin keikalla jaksoin ihmetellä, kuinka itsevarma voi ihminen olla.

Houstonista kotoisin oleva 24-vuotias räppäri julkaisi ensimmäisen studioalbuminsa toukokuussa. Fever on sotahuuto, jolla artisti puhuu alter egonsa Hot Girl Megin suulla seksistä, itsemääräämisoikeudesta ja rahan takomisesta.

”Can't deny I’m a star, you can tell by my walk / I ain’t even gotta fuck him, he just love how I talk”, Megan Thee Stallion räppää Money Good -kappaleessa.

Fever on saanut yhdysvaltalaismediassa haltioituneen vastaanoton. Megan Thee Stallionista on tehty isoja haastatteluita alan lehtiin ja hänelle povataan jo paikkaa Nicki Minajin ja Cardi B:n rinnalla. Paremmat verrokit löytyvät tosin eteläisistä osavaltioista. Three 6 Mafian ja UGK:n vaikutukset kuuluvat, ja Feverillä vierailee Memphisin räppikonkari Juicy J.

Ei ihme, että Megan Thee Stallion, joka löysi hip hopin Holly-Wood-nimellä räpänneen, maaliskuussa kuolleen äitinsä kautta, luottaa itseensä.

Luottaa niin paljon, ettei melkein haittaa, että Ruisrockin keikka oli fiasko.

Lava oli Sateenkaari, jolle Ruisrockissa buukataan niin sanotut imagoartistit. Sellaiset, joille ei nuorisofestivaalilta löydy usein kummoistakaan yleisöä.

Nytkin Sateenkaaren äärellä oli vain kourallinen ihmisiä. Tuuli puhalsi ja taivaalta tipahteli silloin tällöin isoja vesipisaroita. Aiemmin päivällä Turussa oli satanut rakeita.

Megan Thee Stallion nousi lavalle puoli tuntia myöhässä, kun keikalle oli varattu 45 minuuttia. Hänellä oli yllään naftisti istuneet käärmeennahkabikinit ja pitkä sininen peruukki.

Asetelmassa oli kaikki ainekset nöyryyttävälle esitykselle. Varsinkin, kun esiintyjän toppi tuntui temppuilevan, ja hän joutui pitelemään sitä paikallaan toisella kädellään.

Musiikki ja Megan Thee Stallionin ainutlaatuinen karisma pelastivat kuitenkin paljon. Keikan avannut Realer muistutti heti siitä, ettei Megan ole täällä hakemassa kenenkään hyväksyntää:

”Fuck all the critics and fuck how they feel / I’m getting money, it is what it is.”

Teknisesti Megan Thee Stallion on äärimmäisen lahjakas. Jokainen säe iskeytyy tajuntaan voimalla, josta moni kollega saa olla kateellinen. Teksteissä on myös huumoria, mutta Megan laukoo ne niin uhmakkaasti, melkein vihaisesti, ettei paljon naurata.

Megan Thee Stallionin hahmo on äärimmilleen erotisoitu, ja sen kautta hän pelaa etevästi yleisön toiveilla, odotuksilla ja asenteilla. Kappaleet ovat täynnä seksiä paitsi intohimon ja rakkauden ilmentymänä, myös kaupanteon välineenä. Houstonissa on vahva parittajakulttuuri, jota esimerkiksi Feveriltä löytyvä Pimpin käsittelee suorasukaisesti.

Musiikkivideot ovat sellaisia, joita ei joka työpaikalla kannata katsoa.

Sateenkaarilavalla kuullun Cash Shitin kohdalla lavalle tuli kaksi tanssijaa, joiden kanssa räppäri twerkkasi ja simuloi kaikenlaista seksiä. Ääninauhalla biisissä vieraileva DaBaby kuvaili seksiaktiaan tarpeettoman yksityiskohtaisesti.

Fever on kirjoissani vuoden parhaita levyjä ja olin odottanut Megan Thee Stallionin ensimmäistä Suomen-vierailua innolla. Ruisrock tarjosi mahdollisuuden nähdä maailmantähti ennen tämän lopullista läpimurtoa.

Voin sanoa harmittaneen, kun Big Ole Freakin alla esiintyjä ilmoitti tämän olevan viimeinen kappale. Keikka kesti lopulta kuusi kappaletta ja 19 minuuttia.

”Minun nimeni on Megan Thee Stallion. Jos et sitä aiemmin tiennyt, niin nyt tiedät”, räppäri toisti lopuksi, ja käveli lavalta.

Nimi tuli ehkä tutuksi, mutta käyntikorttina keikka ei ollut kummoinen.

Perjantain pääesiintyjä oli kello 0.15 Niittylavalla aloittanut Ellie Goulding. Brittiläinen poptähti on julkaissut kolme studioalbumia, joista viimeisin Delirious ilmestyi vuonna 2015.

Kevään mittaan on viimein saatu maistiaisia uudelta levyltä, jonka pitäisi ilmestyä vielä tänä vuonna. Flux on jousilla ryyditetty pianoballadi, Sixteen vauhdikkaampi popkappale, jossa muistellaan nuoruutta, kotoa muuttamista ja ”MSN:ssä hengailua”.

Molemmat kuultiin Ruisrockissa, kuten myös keväällä ilmestynyt Game of Thronesin soundtrackille tehty Hollow Crown.

Ellie Goulding, 32, otti yleisönsä rauhallisena ja hyväntuulisena. Keltaiseen collegeen, valkoisiin capreihin ja mustiin maihareihin pukeutunut Goulding aloitti kolmella yhteiskappaleella. Calvin Harrisin kanssa tehty I Need Your Love, Diplon ja Sway Leen kanssa tehty Close To Me ja taas Harrisin kanssa tehty Outside muistuttivat, että Goulding voisi halutessaan täyttää koko keikan hiteillä.

Niin hän melkein tekikin. Ruisrockissa kuultiin isoimmat hitit Something In The Way You Movesta Lightsiin ja keikan päättäneeseen Burniin. Mukaan mahtui myös yksi cover, Rocketman-elokuvan myötä taas uusia yleisöjä löytynyt Elton John -klassikko Your Song, jota Goulding on esittänyt keikoillaan vuosia.

Kollega totesi keikan aikana, että olisi ennemmin nähnyt illan viimeisenä esiintyjänä paljon ajankohtaisemman Rita Oran, joka oli noussut samalle lavalle muutamaa tuntia aiemmin tuoreen Phoenix-albuminsa nimissä.

Goulding ei kieltämättä tuntunut kovinkaan inspiroituneelta valinnalta illan huipentajaksi. Suurta showta esiintymisestä oli turha etsiä. Yhtye säesti millintarkasti ja vähäeleisesti, ruuduilla pyöri näytönsäästäjämäisiä värejä ja muotoja.


Teknisesti Goulding on todella taitava laulaja ja erinomainen tulkitsija. Hän pystyy nostamaan Fluxin kaltaisen balladin livenä uusiin korkeuksiin ja lataamaan uutta tunnetta jopa Your Songin kaltaiseen kansansuosikkiin.

Hahmona Goulding jää kuitenkin helposti etäiseksi. Istuutuessaan lavan reunalle hän sanoikin: ”Älkää huoliko, en aio puhua, vaan laulaa. Ei kukaan halua kuunnella, kun puhun.”

Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa. Goulding on valveutunut artisti, joka tekee töitä ilmastonmuutoksen torjumisen eteen. Hänellä olisi varmasti paljonkin painavaa sanottavaa.

Eri asia, olisiko öinen festarilava sille paras estradi.

Gouldingin kannalta oli onni, että kellon lähestyessä yhtä Ruissalossa oli jo todella kylmä. Yleisössä ihmiset kääriytyivät toisiinsa ja kaikkiin mahdollisiin nyssäköistään onkimiinsa tekstiileihin. Lavalla Goulding oli collegensa ja caprihousujensa vanki.

”Voi luoja, täällä on helvetin kylmä!” hän huusi Sixteen-kappaleen jälkeen ja joutui silmin nähden lämmittelemään käsiään voidakseen leikkiä lavalle tuodulla samplerilla.

”Täällä on helvetin kylmä! Miksi täällä on niin kylmä?” hän jatkoi hetkeä myöhemmin.

Aiheellinen kysymys. Kun Ellie Goulding esiintyi Ruisrockissa viimeksi, kesällä 2015, lämpötila oli pitkälle yli kahdenkymmenen. Nyt asteita oli reilut kymmenen ja viima puhalsi.

Vilu pakotti esiintyjän vetämään käärityt ylipitkät hihansa auki ja käyttäytymään kuin kaikki muutkin. Hyppimään, moshaamaan, tanssimaan ja hölisemään.

Kakkosalbumi Halcyonilta (2012) poimitusta Anything Could Happen -kappaleesta muotoutui illan virallinen lämmittelykappale. Jos aiemmin Gouldingin maneerit tuntuivat vähän harkituilta ja opetelluilta, nyt esiintymisessä oli spontaaniutta.

”Okei, nyt minulla on lämmin”, Goulding sanoi kappaleen vastustamattomien syntikkamelodioiden vaiettua.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      EU-lähteet FT:lle: Boris Johnson lyyhistyi tuolissaan tajutessaan lounaan äärellä, miten ulalla hän oli Britannian neuvottelu­asemasta

    2. 2

      Verottaja tiedottaa: Joka kolmannen veroprosentti on liian pieni

    3. 3

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    4. 4

      New Yorkin metroon ei saa viedä koiria, elleivät ne ole jonkinlaisessa kantolaukussa – Näin luovasti ihmiset kiertävät kieltoa

    5. 5

      Isäpuoli tuomittiin 11 vuoden vankeuteen vakavasti sairaan tytön taposta Nurmi­järvellä

    6. 6

      Matemaatikkojen vaikea laskelma tuotti vihdoin kaivatun luvun 42

    7. 7

      Hallitus pyrkii helpottamaan pienituloisten tilannetta, mutta purevatko toimet? Näin tutkijat arvioivat

    8. 8

      Sata päivää ilman alkoholia, muusikko Emma Kemppainen päätti, mutta se ei jäänytkään siihen – Nyt alkoholista luopuvat nekin, joille se ei koskaan ollut ongelma

      Tilaajille
    9. 9

      R-kioskeista pitää jatkossakin saada HSL-lippuja, sanovat kaupunkilaiset – humoristi Kasper Strömman näkee uudistuksessa myös mahdollisuuksia

    10. 10

      Kerrostalon rakennus­työt pysähtyivät keskellä Helsingin uutta merellistä kaupungin­osaa: ”Rahat ei liiku, niin ei sitten etene työtkään”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Matemaatikkojen vaikea laskelma tuotti vihdoin kaivatun luvun 42

    2. 2

      Tuore tutkimus: Rasvamaksa on käytännössä jo kansantauti, ja siitä kärsivän tulisi välttää alkoholia täysin

    3. 3

      R-kioski harkitsee lopettavansa matkakorttien lataamisen HSL:n palkkiopäätöksen takia

    4. 4

      Tämäkin jugend-kaunotar on Helsingin kaupungin vuokratalo: Helsingin valtuuston enemmistö ei heittäisi hyvätuloisia ulos puoli-ilmaisista asunnoista

    5. 5

      Sata päivää ilman alkoholia, muusikko Emma Kemppainen päätti, mutta se ei jäänytkään siihen – Nyt alkoholista luopuvat nekin, joille se ei koskaan ollut ongelma

      Tilaajille
    6. 6

      HS-analyysi: Tuoreen äidin julkinen ampuminen sai Ruotsin harkitsemaan Suomessa ongelmalliseksi havaittua todistamistapaa

    7. 7

      Parisuhteet ovat muutoksessa, ja yhdessä asiassa astumme sata vuotta ajassa taakse­päin, sanovat asian­tuntijat – Näistä merkeistä tunnistat ”työ­pari­suhteen”

      Tilaajille
    8. 8

      Kerrostalon rakennus­työt pysähtyivät keskellä Helsingin uutta merellistä kaupungin­osaa: ”Rahat ei liiku, niin ei sitten etene työtkään”

    9. 9

      Verotus kiristyy, bensa kallistuu: HS:n laskurit kertovat, miten budjetti vaikuttaa kukkaroosi

    10. 10

      EU-lähteet FT:lle: Boris Johnson lyyhistyi tuolissaan tajutessaan lounaan äärellä, miten ulalla hän oli Britannian neuvottelu­asemasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    2. 2

      Teini-ikäinen kilpauimari hylättiin liian paljastavan uima­puvun vuoksi Yhdys­valloissa – käytti samaa asua kuin kaikki muutkin

    3. 3

      Joukko suomalaisnaisia riisuuntui kameralle kertoakseen kehohäpeästä ja sen kukistamisesta – ”Olen yhä keskeneräinen, mutta sairaudesta olen päässyt”

      Tilaajille
    4. 4

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    5. 5

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    6. 6

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    7. 7

      Suoliston bakteerit määrittävät, miten ihminen voi, ja niitä ohjaa ravintomme – Suomalainen huippu­tutkija kertoo, millaista ruoka­valiota bakteerit janoavat

      Tilaajille
    8. 8

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    9. 9

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    10. 10

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    11. Näytä lisää