Kulttuuri    |   Konserttiarvostelu

Ariana Grande lauloi kuin toisesta ulottuvuudesta laskeutunut enkeli, mutta Helsingin show oli yllätyksetön ja etäinen

Supertähti Ariana Grande sai Hartwall-areenan 12 000 -henkisen yleisön hurmoksiin, vaikka esiintyi viileän täydellisesti ja briljeeraavasti.

Tällä hetkellä poptaivaalla ei ole sellaista tähteä, joka pystyisi vastaaviin lauluteknisiin suorituksiin sellaisella puhtaudella ja äänialalla kuin Ariana Grande, 26.

Ylimaallinen laulutaito ei kuitenkaan ole syy siihen, miksi Grande on tämän hetken striimatuin artisti maailmassa. Siihen vaaditaan artistilta tietynlaista läsnäolevaa, puhuttelevaa taikaa, jota valitettavasti näkyi vain hetkittäin loppuunmyydyllä Helsingin Hartwall-areenalla lauantaina.

Kun Rihanna keskittyy muoti- ja meikkimoguliuteen ja Beyoncé perhe-elämään ja megaluokan pistoprojekteihin, on Ariana Grande ottanut heidän paikkaansa maailman ja populaarin r’n’b-soulin valokeilassa. Hänen harteillaan on paljon, kenties liikaa.

Ariana Grande esiintyi ensimmäistä kertaa Suomessa. Sweetener World Tour -Euroopan kiertueen loppupuolelle ehtinyt laulaja veti show’nsa rutiinilla noin 12 000 hengen yleisölle.

Hän vastasi giganttimaisiin odotuksiin laulamalla hittipotpurin, tanssimalla ja esittämällä jokaisen kuuluisan maneerinsa lavalla, joka oli kuorrutettu purppuraisiin ja pinkkeihin neonsävyihin, avaruuspölyn kimallukseen ja pastelliseen pörröisyyteen.


Keikka alkoi pelkällä Granden äänellä. Sweetener-albumin intron Raindrops (An Angel Cried) a cappella -laulu kaikui areenassa taivaallisen kouraisevana. Kappaleen kuulas ääni soi kuin tyhjässä kirkossa ja kertoo kuolemalle menetystä rakkaasta ja itkevistä enkeleistä.

Grande on sanonut, että kappale on tehty hänen edesmenneelle isoisälleen, mutta sitä pidetään myös surunvalitteluna laulajan Manchesterin konsertissa tapahtuneen terroristi-iskun uhreille.

Vuonna 2017 Granden elämä ja sitä myöten hänen taiteensa ja tapansa olla artisti muuttui täysin. Siihen tuli mukaan suru, trauma ja sen käsittely. Sweetener (2018) ja Thank U, Next (2019) -albumien aikakauden Ariana Grande on itsensä rakastamisen ja kivuista selviämisen musiikkia.

Näillä hienoilla levyillä Grande on pystynyt muuttamaan terrori-iskun, ex-poikaystävänsä kuoleman ja hyvin julkisen eron kyynelten läpi hymyileväksi ja hellyyttä pulppuavaksi pop-musiikiksi.

Introa seurasi feminismiä juhlistava God Is a Woman, jolloin Grande viimein nousi näyttävästi lavalle lattian uumenista. Seksuaalista ja uskonnollista kuvastoa madonnamaisesti sekoittava alku johdatteli yleisön illan kestävään hittiputkeen.

Keikan visuaalisuus luotti tuttuun kuvastoon. God Is a Woman -koreografia oli osapuilleen sama kuin MTV:n musiikkivideogaalassa viime vuonna. Grande lauloi tanssijoidensa kanssa ikonisessa viimeinen ehtoollinen -asetelmassa. Samalla Grande osoitti, että osaa laulaa täysin puhtaasti myös pää alaspäin roikkuen. Saa kokeilla kotona.

Lavapuitteissa ei nähty mitään kovin sykähdyttävää. Taustan videoseinää koristi 3D-ulottuvuutta tuova puoliympyrä, joka muodosti milloin kalansilmäkameran, milloin planeetan kimaltavan galaksin keskelle. 7 Rings -kappaleen aikana lavalla nähtiin pinkki auto. Kappaleella Grande päivittää Julie Andrewsin tunnetusti tulkitseman My Favourite Thingsin naiivin materialismin tähän päivään rehelliseksi turbokulutusjuhlaksi.

Ei mitään kerman värisiä poneja ja rapeita omenastruudeleita vaan tekoripsiä, timantteja, raha-automaatteja ja dollarisadetta. “Been through some bad shit, I should be a sad bitch / Who woulda thought it'd turn me to a savage?” Grande laulaa tavoitellen rajuutta.

Raikkaammin ja ihanammin samaa viestiä kuultiin kuplivalla Successful-kappaleella. Grande oli lavalla yksin ja lauloi kepeästi areenalliselle nuoria tyttöjä ja naisia, että omasta menestyksestä saa iloita ja olla ylpeä.

Tanssijoiden ja Granden asut henkivät 1990-luvun r’n’b-futurismia. On erikoishousuja, lateksia, kiiltäviä korkeakorkoisia, reisiin ulottuvia saappaita ja paljon paljaita napoja.

Tanssijat käyttivät koreografioissa niinkin pölyisiä rekvisiittoja kuin tuoleja (Break up With Your Girlfriend, I’m Bored) sekä sateenvarjoja (No Tears Left to Cry), mutta kenties ne olivat lavalla henkimässä Granden Broadway-taustaa ja musikaalirakkautta. Yhden kerran katosta laskeutuu valtava kimaltava kuu. Grande laulaa sen alla balladin Tattooed Heart debyyttialbumiltaan Yours Truly (2013) ja revittelee palkeistaan kaiken, mitä lähtee.

Grande laulaa livenä enemmän ja isommin kuin levyillä. Se oli odotettavissa, mutta silti hänen instrumenttinsa notkeus ja hallinta tekee vaikutuksen. God Is a Woman -kappaleessa Grande esitti korkean nuotin melodisen juoksutuksen, korkeimman, johon ihmisääni pystyy.

Briljeeraus jätti kuitenkin vain vähän tilaa tunteelle. Huomasin jossain välissä keikkaa toivovani, että Grande tekisi jonkun virheen, että esityksen musiikkivideomaisuus ja sekunnin tarkka spektaakkeli rikkoutuisi – että hän tulisi jollain lailla lähemmäs.


Vaikka Grande käveli usein lavan cat­walkilla yleisön luo, hän ei juuri ottanut kontak­tia vaan pyyhki katseellaan päiden yli ja ohi. Hän tanssi ja lauloi 13 sentin platform-koroissaan kuin tulevaisuuden robotti, jonka suoritustarkkuus on viritetty maksimiin.

Granden ihailijana odotin suurta yksityistä ja kollektiivista tunnemyrskyä vähintään viime vuosien hienoimpiin kappaleisiin kuuluvan No Tears Left To Cry aikana. Se kuultiin keikan loppupuolella, jonka olisi kuulunut olla osa loppuhuipennusta. Mutta oli vain puhelimien muuri ja videotauluilla lähikuvassa Granden kasvot, joista ei tunnetta herunut.

Encoressa kuultu Thank U, Next tuntui kappaleista kaikista henkilökohtaisimmalta, mutta se johtui kenties siitä, että videointrolla nähtiin pieni pikakelaus ja kuvavälähdyksiä Granden elämästä ajalta, kun hänelle tapahtui paljon.

Laulaja kävi jossain välissä tervehtimässä faneja eturivissä, heitti yleisöön huulikiiltonsa ja piti pari lyhyttä geneeristä kiitospuhetta. Mutta nekin hetket olivat tärkeitä. Yllättäen otin ilolla vastaan kaikki käsien heiluttelu -pyynnöt ja “come on Helsinki” -huudot, koska laulajan kontaktiyritykset olivat muuten niin harvassa.

Bändi pysytteli taustalla, mutta soitti mukavasti aggressiivisemmin ja raskaammin kuin levyllä. Silti jäin kaipaamaan enemmän nyansseja ja taukoja, fiilistelyä. Keikan tasaisuudesta ja Granden pidättäytyneisyydestä huolimatta yleisö kiljui alusta loppuun hurmoksellisesti ja lauloi mukana.

Moni unohti instagrammattavat visuaalit ja heittäytyi spontaaniin tanssiin puolitoistatuntisen keikan aikana ainakin puolivälissä kuullun Into You kappaleen sekä loppupuolella kuullun sateenkaari-anthemina tarjoillun Break Free -kappaleen aikana.


Ariana Granden taika perustuu reaktio- ja someajan mestarilliseen hallintaan, intiimiltä tuntuvaan yhteyteen, jota poptähdiltä nykyään janotaan. Hän kääntää vihan ja halveksunnan, surun ja trauman voimaksi, mutta ei tee sitä rankistellen vaan feminiinisellä herkkyydellä.

Grande tekee tyttöjen idoleiden kuvilla vuoratuista makuuhuoneista ihastuttavaa estetiikkaa; söpöstelystä, violetista väristä, yksisarvisista ja glitterhattarasta sellaista voimaa, joka saa vihaajat ja trollit näyttämään idiooteilta.

Siksi olin enemmän onnellinen itkevien pikku tyttöjen keikkakokemuksesta kuin omastani.

Kappalelista:

1. Raindrops (An Angel Cried)

2. God Is a Woman

3. Bad Idea

4. Break Up With Your Girlfriend, I'm Bored

5. R.E.M. (lyhennetty versio)

6. Be Alright

7. Sweetener / Successful

8. Side to Side

9. Rings

10. Love Me Harder / Breathin

11. Needy

12. Fake Smile

13. Make Up

14. Right There / You'll Never Know / Break Your Heart Right Back

15. NASA

16. Tattooed Heart

17. Everytime (lyhennetty versio)

18. The Light Is Coming

19. Into You (lyhennetty verso)

20. Dangerous Woman

21. Break Free (lyhennetty versio)

22. No Tears Left to Cry

Encore:

23 . Thank U, Next
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Väri-ilottelua ja modernia glamouria: kuvakooste Linnan juhlien puvuista

    2. 2

      Linnan juhlien näyttävät yksiolkaimiset puvut keräävät kehuja stylistiltä: ”Tietynlainen antiikin innoittama jumalatar” – HS:n seuranta juhlien kiinnostavimmista puvuista

    3. 3

      Journalisti-lehden päätoimittaja Maria Pettersson pukeutui hirttoköyteen ottaakseen kantaa sananvapauden puolesta

    4. 4

      Eurojackpotin täysosuma pelattiin Suomessa, voittajalle 23,5 miljoonaa

    5. 5

      Hallitus kaatui ja se on myös hyvä asia – Näin politiikan dramaattista viikkoa kommentoitiin Linnassa

    6. 6

      Tuhannet marssivat itsenäisyyspäivän mielenosoituksissa Helsingissä: Poliisi otti kiinni 13 ihmistä, viisi kiinniottoa metrossa

    7. 7

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    8. 8

      Ohjaaja Dome Karukoski muisteli ensimmäisiä Linnan juhliaan: ”Se meni vähän huonommin se ilta” – Taiteilijapari Tommi Korpela ja Elina Knihtilä aikoo pormestarin jatkoille

    9. 9

      Sota kasvatti selviytyjän, lähiö hissi­terapeutin ja lama menestyjän – HS:n erikois­artikkeli vie matkalle seitsemän sukupolven Suomeen

      Tilaajille
    10. 10

      Sdp:n puoluevaltuusto valmistautuu sunnuntaiseen kokoukseen, kahden puolueaktiivin mukaan Rinne on ”sotkeutunut” seuraajansa valintaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    2. 2

      Sota kasvatti selviytyjän, lähiö hissi­terapeutin ja lama menestyjän – HS:n erikois­artikkeli vie matkalle seitsemän sukupolven Suomeen

      Tilaajille
    3. 3

      Maailma janoaa akkuja, ja niissä kajastaa Kainuun valo – Talvivaaran entisen kaivoksen uumenista nousee nyt uusi aarre

      Tilaajille
    4. 4

      Le Monde: Venäjän salamurhayksikön tukikohta Alpeilla paljastui

    5. 5

      Maalta kaupunkiin ja peltotöistä peruskouluun – Kuvasarja näyttää itsenäisen Suomen historian lapsen silmin

    6. 6

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    7. 7

      Tuhannet marssivat itsenäisyyspäivän mielenosoituksissa Helsingissä: Poliisi otti kiinni 13 ihmistä, viisi kiinniottoa metrossa

    8. 8

      Boris Johnsonin uskottavuuden kyseenalaistava video on kerännyt jo yli 5 miljoonaa näyttöä – Taustalla on pääministerin pakoilu, ei lähtenyt kovaan haastatteluun

    9. 9

      Linnan juhlien näyttävät yksiolkaimiset puvut keräävät kehuja stylistiltä: ”Tietynlainen antiikin innoittama jumalatar” – HS:n seuranta juhlien kiinnostavimmista puvuista

    10. 10

      Perussuomalaiset uhkaa välikysymyksellä, jos Pekka Haavisto jatkaa ulkoministerinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Iltalehden julkaisemien viestien mukaan keskustassa suunniteltiin Rinteen kaatamista jo perjantaina – lue HS:n seuranta politiikan dramaattisesta tiistaista

    2. 2

      Vastahyökkäykseen käynyt Rinne ei aio erota – HS:n tiedot: Rinteen esiintyminen vähensi keskustan luottamusta pää­ministeriin entisestään

    3. 3

      Joanna Jokinen hankki kukon, joka on huonoin koskaan nähty kukko – Martti pelkää kärpäsiä ja omia tipujaan, ja juuri siksi siitä tuli tämän syksyn someilmiö

      Tilaajille
    4. 4

      Anopin lause kiteytti sen, mikä pitää parit yhdessä – Tärkeä palanen voi puuttua, vaikka suhteessa riittäisi luottamusta ja hyvää tahtoa

    5. 5

      Espoon keskuksessa on kaksio, jonne on muuttanut koko Suomen aikoinaan tuntema ufo-mies Juhan af Grann

      Tilaajille
    6. 6

      Kimi Räikkönen erottui muista F1-kuskeista ryhmäkuvassa, sosiaalinen media ihastui

    7. 7

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    8. 8

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    9. 9

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    10. 10

      Merin on saatava olla huomion keskipiste, koska silloin hän tuntee olevansa olemassa – Tällaista on huomiohakuisen ihmisen arki

      Tilaajille
    11. Näytä lisää